Daimler heeft nog niks gezegd over de Maybach S-Klasse met V12, nu leggen de Duitsers uit waarom dat zo is.
Al sinds begin jaren negentig is het zo; kies je de meest luxe uitgevoerde Mercedes S-Klasse, dan hoort er een V12 onder die motorkap te zitten. Toch is de W223 S-Klasse daar tot nu toe een uitzondering op. We wisten al dat de ‘reguliere’ S-Klasse de twaalfcilinder niet zou krijgen, maar daar zou de Maybach een uitzondering op worden. Toch repte Mercedes bij de onthulling van de Maybach S-Klassse met geen woord over die V12. Om uit te vogelen hoe de vork in de steel zit, sprak de BNR Nationale Autoshow met Koert Groeneveld, Head of Global Product and Technology Communications bij Daimler.
Volgens Groeneveld is het een lastig verhaal, dat alles te maken heeft met Europese regelgeving. De Maybach S-Klasse met V12 is namelijk nog niet gecertificeerd. En die certificering is nodig, voordat Mercedes de S-Klasse met V12 mag aanbieden en er reclame voor mag maken. Met andere woorden: officieel mag Daimler nog niet zeggen dat die S-Klasse een V12 gaat krijgen.
Tegelijkertijd zegt Groeneveld dat Mercedes voor de Maybach S-Klasse ‘het meest exclusieve en luxueuze dat mogelijk is wil aanbieden’. “En een V12 hoort daar ook bij.” Die Maybach S-Klasse met V12 gaat er dus sowieso gewoon komen, alleen mag Mercedes het nog niet officieel zeggen. Overigens zou het zomaar eens kunnen dat dit de laatste Maybach S-Klasse met V12 zal zijn. Net als zoveel andere autofabrikanten heeft Mercedes een klimaatneutraal doel, per 2039 moet het Daimler-gamma CO2-neutraal zijn. Voor die tijd wil Maybach al elektrische auto’s leveren, hintte Groeneveld. Maar wanneer en welk model? Die details wilde hij nog niet delen.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: onderzoeksbureau Arcadis legt uit wat de maatschappelijke en economische gevolgen zijn van het rekeningrijden. En Meindert rijdt in de nieuwe BMW X7.
vaakbenjetebang zegt
Wat een geleuter. Fabrikanten mogen zeggen, annkondigen en beloven wat ze willen.
jasbelle zegt
Volgens mij heeft het meer te maken dat ze bepaalde dingen niet konden testen in verband met de corona-maatregelen van de afgelopen tijd.
spacemoon24 zegt
Op de headerfoto lijkt het net of ie moet blozen, wat schattug…
katoenboer zegt
De v12 is imo het enige goede aan deze auto.
stijngp zegt
Prachtige auto, meer geslaagd en met elegantere lijnen als ooit tevoren… maar als beste auto ter wereld moet je nu ook wel een elektrische aandrijflijn hebben die stiller is, minder emissie uitstoot, minder slurpt en sneller optrekt dan zelfs een V12. Juist bij dit dure top segment verwacht je dat ze het eerste zouden overschakelen. Verras ons Maybach!
zeilboot zegt
V12 moet hierin. Als de auto wat goedkoper wordt kan ik die als mn opvolger nemen voor de cls ? wel een vreemde redenatie dat je niet iets mag beloven als autofabrikant.
skinny058 zegt
En dan vinden heel veel mensen de grote nieren van BMW ontzettend lelijk…hypocriet!