We hebben er even op moeten wachten, maar dit weekend is het dan eindelijk zover: het Formule E-circus barst los in het Chinese Beijing. Wij zetten op een rijtje waarom je deze historische races absoluut wilt zien.
De techniek
We kennen allemaal de Formule 1, maar daar wordt sinds jaar en dag behoorlijk wat brandstof verstookt. Natuurlijk, de nieuwe motoren zijn zuiniger, maar echt milieubewust is het allemaal nog steeds niet. Dat is in de Formule E wel anders. Het belangrijkste kenmerk van de klasse is natuurlijk de elektrische krachtbron. Die kwam er overigens niet zomaar, want Renault Sport, McLaren Electronic Systems én Williams Advanced Engineering werkten mee aan de ontwikkeling.
Het zal even wennen zijn dat de bolides vrijwel geen geluid maken, maar ook dat heeft zo zijn voordelen. De organisatie wil de Formule E namelijk toegankelijk maken voor iedereen en doet dat onder andere met wedstrijden op stratencircuits (daarover later meer) in Londen en Berlijn. Dat zou simpelweg niet mogelijk zijn als de Formule E-wagens een flinke bak herrie produceerden.
De pitstops
De pitstops zullen je al snel een Le Mans-gevoel bezorgen. De rijders wisselen halverwege de race namelijk geen banden, maar stappen in een compleet nieuwe auto. De accu’s van de Formule E-auto’s houden het namelijk geen volledige race vol en snel bijladen is ook nog geen optie. Dat gaat ongetwijfeld spectaculaire beelden opleveren.
Overigens is het in theorie niet nodig om banden te wisselen, omdat Michelin rubber heeft ontwikkeld dat een heel raceweekend mee gaat. Allemaal om het groene imago van de klasse nog een beetje dikker te onderstrepen.
Legendarische driestrijd
We kunnen ons voorstellen dat je als raceliefhebber zo je bedenkingen hebt bij een klasse die vooral zo milieubewust mogelijk wil racen. We hoeven er echter niet aan te twijfelen dat er ook op het circuit straks genoeg te zien zal zijn. Daarvoor hoef je alleen maar even naar de deelnemerslijst te kijken. Daarop prijken niet alleen de namen van verschillende ex-F1-coureurs, maar zien we ook een legendarisch trio terug: Prost, Piquet en Senna.
Oké, het gaat niet om de helden uit de jaren tachtig, maar toch. Het is en blijft speciaal dat Bruno Senna, Nelson Piquet Jr. en Nicolas Prost het in Beijing tegen elkaar gaan opnemen. Het drietal heeft wat maar te maken en dat kan op het Chinese stratencircuit spraakmakende gevechten gaan opleveren. Is dit het begin van een nieuwe titanenstrijd?
Uitdagende circuits
Wil je veel mensen laten kennismaken met groene autosport, dan moet je niet gaan racen op een circuit ergens in de woestijn. Wat dat betreft heeft de Formule E het goed voor elkaar, want de races vinden plaats in het centrum van Londen, Berlijn, Los Angeles, Beijing en verschillende andere grote steden. Bijkomend voordeel is dat er gereden wordt op smalle stratencircuits en laat juist dat vaak een garantie zijn voor spektakel.
Ho-Pin Tung
Christijan Albers en Robert Doornbos toonden openlijk interesse in een Formule E-stoeltje, maar het is uiteindelijk Ho-Pin Tung die de Nederlandse (en Chinese) eer dit seizoen mag hoog mag houden. De openingsrace in Beijing is dus meteen een thuisrace. Tung racet regelmatig met Porsches en Le Mans Prototypes in Azië, maar zal ook in de single seaters willen laten zien wat hij kan.
Benieuwd hoe jij de Formule E-races in Beijing live kunt volgen? Je leest het op Groen7.nl.
raceboy23 zegt
Niks voor mij. Het racewagens moeten geluid maken, anders is er niks aan en zal ik er nooit naar kijken!
MrSkyline zegt
@raceboy23: In de F1 doen ze dat ook al niet meer, dus zo groot is het verschil niet :p
tupperware zegt
Wut, iets dat zich nog moet bewijzen bij het grote publiek zit achter een decoder?
Oké je kan het met zo’n kloterige livestream kijken, ik haak nu al af..
mashell zegt
@tupperware: het helpt mij ook niet. Maar ik denk dat het achter de decoder zit omdat niemand anders er voor wil betalen en die decoder zenders altijd wel vulling kunnen gebruiken.
tupperware zegt
@mashell:
Dat zal best de rede zijn.
De keerzijde is dat het nu een soort Superleague Formula wordt, de lieden die een abonnement op die zender hebben zijn meest de voetballiefhebbers.
Ik ken althans geen mensen in mijn omgeving die een abonnement hebben afgesloten om de GP’s niet te missen..
desjonnies zegt
@tupperware:
Voorbeeld van zeer, zeer slechte marketing.
Me zou ook zeggen : Maak het toegankelijk, houd de entree prijzen op een krabbel en zorg dat het een dynamische race klasse oude stijl wordt met idd stratencircuits voor het spektakel.
Jammer, jammer, jammer.
donvincenzo zegt
Klinkt goed. Jammer dat niemand het uitzendt.
toniominestrone zegt
Exemplarisch voor deze nieuwe klasse is dat ik alleen de namen van geflopte coureurs zie langskomen, slecht voorteken om er een succes formule van te maken.
tupperware zegt
@toniominestrone:
Dus in jouw ogen zijn alle coureurs die de F1 niet halen prutsers?
Rare redenatie..
toniominestrone zegt
@tupperware: Allen genoemden hebben een poging gewaagd in de F1en zijn te licht bevonden, verder heeft geen van de genoemde coureurs uitgeblonken in welke raceklasse dan ook.
Kortom: 2e rangs broodrijders!
tupperware zegt
@toniominestrone:
Iets beter je huiswerk doen knul,
Nicolas Prost was in 2008 Euroserieskampioen F3000.
Ho pin Tung won in 2006 het Duitse F3 kampioenschap en won 9 races.
Bruno Senna won geen kampioenschap maar werd in 2008 2de in het GP2 kampioenschap.
Nelson Piquet jr werd in 2004 Engels F3 kampioen en is ten onder gegaan dankzij Flavio.
In 2006 was hij 2de in de GP2 achter Lewis Hamilton.
Nee, dat zijn allemaal koekenbakkers die het verschil tussen links en rechts niet weten.
Als ik jouw redenatie volg ben je dus geen voetballer als je niet bij Real of Barca hebt gespeeld..
raym zegt
@tupperware: niet direct prutsers maar drie coureurs die een bekende achter naam hebben en na jaren nog steeds niet het niveau hebben gehaald van hun vader om of oom. En dat ook nooit zullen halen. Dus nu hun heil zoeken in nieuwe of kleine race. Om maar te kunnen race en daar hen bekende naam voor gebruiken om binnen te komen
mashell zegt
@toniominestrone: waar zie jij geflopte coureurs? In dit artikel staan alle top coureurs, mensen die de F1 hebben gehaald. En dat is nog altijd de hoogste klasse in de autosport.
toniominestrone zegt
@mashell: Ja, ja het zijn toppertjes, de behaalde ttitels zijn op een hand te tellen.
carmasterr zegt
@toniominestrone:
En hoeveel titels heb jij?
toniominestrone zegt
@carmasterr: snap ik niet!
sydney zegt
Ik ben toch wel nieuwsgierig, ga het wel een kans geven.
henkhupelschoten zegt
Ik verheug me erop! Niks leuker als in brand vliegende accu’s :)
fconderkantlat zegt
kan je ook een lijstje maken waarom ik het wel mag missen?
fejjie zegt
Spelen ze dan een muziekje voor de toeschouwers? Anders is het maar een stille bedoening.
motoragent zegt
Het eerste seizoen zal nog even wennen zijn, maar als het over een tijdje een beetje vaste voet aan de grond heeft en de teams hun eigen auto’s gaan ontwikkelen kan het nog wel eens erg interessant worden.
Morgen maar eens een livestreampje aanzwengelen, ben benieuwd
bastiaangt zegt
Hadden ze niet beter die accu’s uitwisselbaar kunnen maken voor de pitstops? Al lijkt het me ook wel vermakelijk om ze zo snel mogelijk in de nieuwe bolide te zien springen: dat wordt een mooi blooperfilmpje aan het eind van het seizoen!
norge zegt
Krijg toch een beetje electrische rolstoelen idee hierbij..
cthijs zegt
Er word iedere ronde getoeterd als ze voorbij de hoofdtribune komen
casesquid zegt
Doodgeboren kindje.
Mark my words !
motoragent zegt
@casesquid: Hallo, typische Nederlander. Lekker klagen over alles wat niet in je straatje past om over een jaartje of wat lekker te kunnen roepen: Zie je wel!
Ik wens ze alle succes, simpelweg omdat de mensen die hier achter zitten verder durven denken en risico’s durven nemen in het leven. Dat het misschien niet lukt is jammer, maar ze doen in ieder geval een poging!
reistje zegt
Oh wauw Bruno lijkt echt op Ayrton op deze foto.
On-topic: Ik ben toch wel nieuwsgierig. Zitten goede coureurs bij. Iets met eerlijke kansen in plaats van meteen te zeggen “bah wat kut elektrisch”.
Ik ben ook wel benieuwd hoe wat ze met geluid gaan doen, ze moeten wel iets anders word het denk ik wel heel erg stil.
jawi94 zegt
Formule E weg ermee!!!
Capibaro zegt
Als ze echt iets electrisch willen doen, doe dan een wedstrijd wie het langst met zijn vingers in het stopcontact kan blijven zitten. Spannender en milieuvriendelijker. Ga met die electrische stuff niet concurreren met F1, das echt wat anders. Bedenk iets nieuws dat ook een race is, om snelheid gaat maar niks te maken heeft met ouderwets autoracen. Creeer bv Wipeout
xiran zegt
Goed idee voor cityracing in Rotterdam?
gregorius zegt
….En nu zien we dat een safetycar ook overbodig is: ze rijden net zo snel achter de i8 aan als zonder de de i8 ervoor.
sjaakk zegt
Top, dit als compensatie voor de F1. Dan kan de F1 gewoon weer rijden zoals moet en niet brandstof besparen. Gewoon weer lekker een V12 of V10 en gaan.
baasbas zegt
Max 220 km/h…
Max 204 pk tijdens de race…
Dat zijn voor mij … obstakels. Maar goed, als het circuit maar bochtig genoeg is dan zijn deze lage grenzen misschien niet té laag om irritant te zijn. Maar mijn mening is: ook elektrisch zou dit een klasse moeten zijn waarin teams gedreven door technologische ontwikkeling net die 10pk extra weten te vinden.
Anyway…
Maar de *INSANE – COMBO – BONUS – DEALBREAKERRRRRR* is:
FanBoost (race-only): Temporarily increases max power from 150kw to 180kw.
WTF ?!?!?!
What is FanBoost?
Fans can give their favourite driver an extra speed boost by voting for them prior to the race.
Ik herhaal: WTF ?!?!?!?!!
Facebook likes zorgen voor een tijdelijke boost voor iemand? Serieus, wil de eigenaar van deze brain fart zich a.u.b. terugtrekken in een hoekje en beginnen met schamen. Ik bel wel ergens in 2018 wanneer je weer mag stoppen…