Hint: de kleurstelling op de Ford GT ’64 Heritage Edition heeft iets te maken met de GT ernaast.
Je moet het Ford nageven: de nieuwe GT is best een gaaf ding. Van een merk als Ford verwacht je niet zomaar een knap staaltje ingenieurswerk in een gelimiteerde supercar die best mee kan met de grote jongens.
Geschiedenis
En tegelijkertijd is het een historische auto. Niet zo erg als zijn voorganger wat gewoon een kopie van de GT40 was qua styling, maar Ford schuift niet onder stoelen en banken dat deze auto een kleinzoon is van een zeer succesvolle racer. Het is inmiddels traditie geworden om dat elk (model)jaar te vieren met een zogenaamde Heritage Edition.
Ford GT Heritage Edition
Bovenstaande Heritage Editions waren namelijk de edities voor de voorgaande jaren. Het begon voor modeljaar 2017 met de ’66 Heritage Edition die voor modeljaar 2018 werd opgevolgd door de ’67 Heritage Edition. Voor modeljaar 2019 en 2020 werden de Gulf-kleuren gebruikt voor de ’68 en ’69 Heritage Edition. Voor 2021 was de ’66 Daytona Heritage Edition eentje die zijn kleurstelling deelt met de GT40 die in 1966 de 24 uur van Daytona won. Laatstgenoemde is trouwens onder meer verkocht aan een 90-jarige Nederlandse eindbaas. Van elke Heritage Edition zijn er een handjevol gemaakt, 50 stuks voor de Gulfs en de Daytona, terwijl de ’66 en ’67 slechts in oplage van respectievelijk 27 en 39 exemplaren zijn gemaakt.
Ford GT ’64 Heritage Edition
Het zal je wellicht verbazen maar de Ford GT wordt nog steeds gemaakt! Het is vanaf nu echter klaar en dus zitten we in het laatste modeljaar. Amerikanen rekenen altijd een jaartje vooruit qua modeljaren en dus is de tweede helft van dit jaar MY22: modeljaar 2022. Ford trekt nu het doek van de Heritage Edition voor MY22.
Prototype
Nou zijn alle voorgaande Heritage Editions gebaseerd op een succesvolle GT40, maar de GT40 waarop de Ford GT ’64 Heritage Edition op is gebaseerd is dat niet. In 1964 wist de Ford GT40 nog niet de successen te boeken die de auto vanaf 1966 op zijn naam kon zetten. Nee, de GT40 uit 1964 was één van de eerste prototypes van de racer. Ford eert hem dan ook vanwege zijn vroege modeljaar.
GT/105
Sterker nog: de Ford GT40 waarop deze Ford GT ’64 Heritage Edition op is gebaseerd is de allereerste. Ford bouwde in 1964 namelijk vijf prototypes als eerste testwagens voor de GT40. Deze droegen chassisnummers GT/101 tot en met GT/105. Alle vijf waren ze uitgevoerd in de kleuren die je ziet. Wit met een zwarte voorkant en een zwarte streep over het dak. Dat vat ook precies samen wat Ford heeft gedaan met de moderne GT. De laatste Heritage Edition is dus gebaseerd op de eerste. Een mooie cirkel.
Daarmee is de Ford GT ’64 Heritage Edition de laatste Heritage Edition en ook het begin van het einde: zoals gezegd is modeljaar 2022 het laatste jaar voor de GT. Zoals altijd is het een mooie knipoog naar het verleden, daar gelaten dat het slechts een verfje is voor de reeds bekende GT.
Monterey Car Week
Ford neemt de nieuwe Heritage Edition mee naar Monterey Car Week, mocht je hem live willen zien. Ook nemen ze de auto mee die je hier op de foto ziet: Ford GT40 GT/105. Het vijfde en laatste prototype voor de GT40 is de enige die de tand des tijds heeft overleefd. De minst succesvolle GT40 van alle Heritage Editions en toch wellicht de belangrijkste. De nieuwe Heritage Edition bemachtigen doe je enkel als je al op de lijst stond voor het kopen van een Ford GT. Mocht die nog niet gebouwd zijn, dan mag je nog opteren voor de Heritage Edition.
O plaat zegt
Heeft die MK1 ook niet een gigantische donkere zijde? Ik dacht dat de coureur die Lemans moest winnen er in is gestorven tijdens de testrit en dat ze daardoor naar shelby zijn gestapt voor de ophanging voor de MK2.
fendercd60 zegt
Lol, wat een verschil qua grootte. Beiden prachtige wagens. Ik ga voor de nieuwe als ik mocht kiezen.
timh zegt
@fendercd60: tegenwoordig staan we er minder voor open op zelf als kreukelzone te fungeren als het mis gaat. Daarom is wat extra auto om je heen nodig.
Inderdaad interessant om te zien.
bimota zegt
Was de geheel zwarte voorklep niet hoofdzakelijk om schittering van de zon te voorkomen? Zie ook Ant Antstead bij zijn restauratie van een Lancia Fulvia in Wheeler Dealers
boomhauwer zegt
@bimota: bij vliegtuigen deden ze dat ook vroeger en soms nog om diezelfde reden.