Damon Hill verwacht dat Verstappen de grootste ooit gaat worden en weet waarom dit gaat gebeuren.
Op dit moment is dat wel vrij gemakkelijk te zeggen, de Nederlandse coureur is twee keer wereldkampioen en staat as we speak bovenaan in het klassement. Er zijn hoge verwachtingen van Verstappen en hij wordt nu al één van de grootste coureurs ooit genoemd. Maar dan moet hij dat nog wel waarmaken. Oud Formule 1– coureur Hill weet het echter zeker: met dat waarmaken komt het wel goed.
Verstappen grootste ooit
De Limburger heeft goede kaarten om in het rijtje van de allergrootste te komen, lees: in ieder geval acht wereldtitels te halen. Hill, de wereldkampioen van 1996, zegt in de F1 Nation Podcast dat ‘Verstappen honger heeft naar succes, het verlangen om altijd maar te winnen: die mentaliteit is de sleutel tot succes’.
Dit is niet nieuw, andere coureurs hadden dit ook. Denk aan Ayrton Senna of Michael Schumacher. Bloedfanatiek waren zij en gingen altijd tot het gaatje. Lukte het niet, dan liep de frustratie uit hun poriën. En dat zag je, dat lieten ze merken. Nou, dat zie je aan Verstappen ook dus dat hebben ze sowieso gemeen.
Wat deze illustere coureurs tevens delen is dat ze meedogenloos zijn. Hill zegt daarover dat mensen het moeilijk vinden om daarmee om te gaan. In het ‘normale leven’ zouden we deze eigenschap egoïstisch vinden.
Gezin
Om straks acht wereldtitels binnen te slepen heb je een bepaalde mindset nodig. Die moet in je zitten, maar erf je ook van je ouders en door opvoeding. En dat zit wel goed bij de Limburgse coureur, aldus Hill. Dit omdat zijn moeder competitief was in de kartwereld, maar natuurlijk ook door paps Verstappen. Van die laatste heeft hij geleerd dat je ‘niet races om een beetje lol te trappen, maar om te winnen!’
Na twee titels is Max Verstappen er nog lang niet. Maar als hij deze mindset weet vast te houden, en zolang hij in een goede auto kan blijven rijden, wat staat hem nog in de weg?
Robert zegt
Hoe fenomenaal Verstappen ook is, zijn resultaten staan of vallen met de kwaliteit van de auto waarin -ie rijdt. En ook Red Bull kent inmiddels het gevoel maar al te goed, dat aan elke dominantie in de sport een keer een einde komt. Vraag maar aan Vettel. Of Hamilton. Of Schumacher sr.
brammetjedeb zegt
Tja. Zullen we eerst dit seizoen eens afwachten? Ontwikkelingen, pech, blessures… En verder is dat toch gewoon speculeren? Ik bedoel, kijk eens naar Aston Martin. Uit het niets staan ze er ineens. Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar voor hetzelfde geld is red bull het derde team volgend jaar. Dat kan Max trappen wat ie wil, wordt ie geen kampioen. Wel mooi om te zien dat mensen die er toch wel kijk op hebben zulke dingen zeggen. Op Facebook probeer ik alles omtrent F1 te vermijden of te blokkeren, want wat een onzin komt daar langs. Een Hill kan gelukkig het talent wel op waarde schatten.
En verder blijft het afwachten. Zoals Wim de Bie zou zeggen: ‘je ken nie weten’
SanderB zegt
De kans is vrij groot dat hij in ieder geval t/m 2025 een competatieve auto heeft. De regelementen blijven gelijk en door het budgetcap zal niemand in een keer een hele groot stap kunnen maken
PunicaOase zegt
Die laatste zin lijkt me ook een voorwaarde: een goede auto..
Roskampies zegt
Is mr Hill wel van menig veranderd geloof ik. Vorig jaar en vooral de jaren ervoor was Verstappen jr kommer en kwel voor de F1 aldus Hill. Maar goed eerst 2023 zien ontvouwen. En dan die sluwe vos Alonso wat kan die nog allemaal uit zn mouw schudden?
Dutchdriftking zegt
Verstappen ís natuurlijk al een hele grote. Niet iedereen wil het zien, en we gaan legendes vaak pas achteraf waarderen.
Acht wereld titels is een schitterend doel, maar laat hem eerst die van dit seizoen maar veilig stellen. We hebben momenteel tenslotte feitelijk een soort zomerstop in het seizoen, ik verwacht dan ook dat ieder teams updates meeneemt naar Baku. Als de updates van Redbull de betrouwbaarheid niet ten goede komen kan het er ineens heel anders voorstaan. Vorig jaar dachten we op dit moment in het seizoen ook dat Leclerc de gedoodverfde kampioen zou worden….
Johanneke zegt
Als ie een sterke auto houdt wordt ie dat ook. Als Alonso in de Mercedes van Hamilton had gereden was hij de grootste ooit geworden. Zo zijn er wel meer absolute toptalenten geweest, er rijden er nu nog 3 rond met Verstappen, Alonso, en Hamilton. Met jongens als Leclerc daar vlak achter qua talent.
dijan zegt
Johanneke ,Als Lewis de auto van Verstappen had was hij al 8x wk geweest . En als mijn tante …….
Edge zegt
Puur op talent heeft Verstappen dat in zich, maar of hij die motivatie ook heeft? Hij heeft altijd geroepen dat een wereldtitel in de Formule 1 zijn grote doel is en dat alles daarna een bonus is. Hij roept ook steeds vaker en steeds harder dat hij niet tot zijn veertigste in de Formule 1 wil rijden en dat het na dit contract (dus eind 2028) wel eens klaar zou kunnen zijn wat Formule 1 betreft.
Als Verstappen na 2028 stopt, zie ik het somber in voor zijn kansen om ook statistisch de grootste ooit te worden. Afgelopen seizoen was fenominaal, dit seizoen lijkt hij op net zo’n dominante voet door te kunnen gaan. Maar we weten allemaal dat de sport enorm veranderlijk is. Zelfs als Verstappen zo sterk blijft rijden is dat geen garantie dat hij (dit seizoen meegerekend) daadwerkelijk zes uit zes kampioenschappen gaat pakken en minimaal 11 races per seizoen gaat winnen om daarmee Schumacher (titels) en Hamilton (titels en overwinningen) voorbij te gaan. Red Bull kan volgend jaar een slechte auto hebben, de FIA kan Red Bull proberen tegen te werken met regelwijzigingen en technical directives, ze kunnen vanaf 2026 met het nieuwe technische reglement en motorenreglement de plank mis slaan. Er zijn zoveel factoren van invloed dat het echt geen uitgemaakte zaak is.
mashell zegt
Maar als Red Bull Powertrain een GP2 motor bouwt of Adrian Newey weer afgeleid wordt door een sportwagenproject dan wordt Verstappen ook met al zijn talent geen kampioen. Het is F1, alle dingen moeten kloppen.
bietje zegt
Ik vind de vergelijking met Senna en Schumi op zijn plaats. Wat ik met name aan VER kan waarderen is dat hij zich vooral zo vaak onderscheiden heeft terwijl hij een incompetitieve auto reed en daar 200% meer uit wist te halen dan wie dan ook. Dat is wat ook het verschil maakt (vs bijv #44).
Nu rijdt hij in een dominante auto, mooi maar ook beetje jammer voor het amusement, maar die meedogenloze instelling waarover Hill het oa tav Senna en Schumi heeft, komt ook bij Max zo naar voren. Hij wil geen inhaalrace rijden, hij wil geen ‘mooie’ race. Hij wil vanaf de start de race domineren en controleren, het hoeft niet mooi of spectaculair, hij wil op die 1 staan als de laatste ronde gereden is.
Blijft gaaf… dit stukje nederlandsch glorie
mc96 zegt
Ik denk niet dat Max 8 keer wereldkampioen gaat worden. Ten eerste moet je daarvoor het geluk hebben dat je acht jaar een competetieve auto hebt en naast talent ook een beetje geluk. Ten tweede heeft verstappen meermaals aangegeven dat het voor hem helemaal geen doel is. Hij stopt gewoon als hij er genoeg van heeft. Dat is wat ik ook erg weet te waarderen in Max. Hij trekt zijn eigen plan en laat zich niet beinvloeden door wat anderen van hem denken of verwachten.
bietje zegt
Alleen het aantal kampioenschappen op naam maakt een coureur niet de GOAT (zie HAM).
De manier waarop coureurs racen en hoe kampioenschappen worden gewonnen echter wel. De effort en betrokkenheid bij het team op technisch en ontwikkelingsvlak. De unieke, onvervangbare individuele bijdrage die een coureur aan het team levert náást het racen zelf (Schumi/Senna) om het team verder te laten groeien. Het is een totaalplaatje. Daarom zijn Senna met 3 en Schumi, met weliswaar 7 titels echte GOAT’s (los van feit dat het beiden óók best irritant mannetjes konden zijn) en is Huilerige HAM imho zeker geen GOAT..
Zeker de eigenzinnigheid van Max is geweldig, hij heeft heus wel geleerd om te luisteren wanneer dat belangrijk is, maar hij heeft zijn eigen doelen. Daarin zie ik Senna ook terug, een voorrecht dat ik jarenlang live van zijn race-kwaliteiten heb mogen genieten tot en met helaas zijn laatste race. Zijn van bovenaf gefotografeerde pitstop in de Marlboro-McLaren hangt hier aan mijn muur.
mashell zegt
Juiste argumentatie maar foute conclusie. Doordat Hamilton van McLaren naar het toen kwakkelende Mercedes ging en van dat team een succes heeft gemaakt en dat ook heel lang zo heeft kunnen houden maakt Hamilton beter dan Schumacher. Dat hij ook nog eens de meest stijlvolle, meest uitgesproken en meest activistische coureur is maakt Hamilton duidelijk de GOAT.
Senna was een heerlijk heethoofd en een super talent maar zeker niet de beste aller tijden.
naturalpower zegt
Ik vraag me vaak af hoeveel credits coureurs nou werkelijk verdienen voor het succesvol maken van een team. Het is natuurlijk niet zo dat 1 coureur eigenhandig een team succesvol maakt, als er geen goede basis was geweest, hadden Schumacher bij Ferrari en Hamilton bij Mercedes niks kunnen uitrichten. Ze zijn misschien wel de ontbrekende schakels geweest waarmee de teams hun successen konden oogsten.
Autofanaat1990 zegt
Hamilton kwam bij Mercedes in een warm bad terecht nadat Schumacher het belangrijke voorwerk heeft gedaan. Daarna heeft Mercedes een ongekend dominante periode gehad mede dankzij die bom achterin. Waarbij ik geloof dat vooral de technici bij Mercedes met deze eer mogen strijken.
Moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat Hamilton als coureur natuurlijk het meeste uit dit pretpakket heeft gehaald.
naturalpower zegt
Want ik geweldig vond en vind aan coureurs als Senna, Schumacher, Alonso, Hamilton, is dat ze bereid en in staat waren/zijn de sportiviteit en hun reputatie overboord te gooien om de winst veilig te stellen. Dat heb je nodig om een grootheid te kunnen zijn. Daar kom je nu (terecht) niet meer mee weg, maar ik denk dat Verstappen dat ook in zich heeft. Dat zie ik niet zo in bv. een Leclerc.
cossiekiller zegt
Denk dat elke f1 rijder wel ambitie en het doel heeft om elke race te winnen. Waarom rij je anders mee??