Er zitten nog een paar haken en ogen aan, met één duidelijk reden waarom ze het nog een beetje uitstellen.
Als je kijkt naar het huidige aanbod Duitse brandstofauto’s, is je misschien opgevallen dat Audi, BMW en Mercedes vaak in één adem genoemd worden. Deze drie merken hebben een grote concurrentiestrijd om wie de beste aanbieding(en) heeft in de ‘premiumklasse’. De merken spelen ook vaak op elkaar in, wanneer de één ineens met een bizarre niche op de proppen komt en het scoort, volgen de andere twee op de voet. BMW leek er steeds vroeg bij te zijn, met de X6 bijvoorbeeld, die ervoor zorgde dat de Mercedes GLE Coupé en Audi Q8 bestaan. Een niche waar BMW ook als de kippen bij leek te zijn, was elektrisch rijden. Zij hadden de eerste grootschalig geproduceerde EV met de i3. Nu is er echter een segment waar BMW achter blijft: de premium elektro-SUV. Je kunt een EQC of e-tron bestellen maar op de plek van BMW wordt vaak de Jaguar I-PACE of zelfs Tesla Model X genoemd. Er zijn wel plannen voor een tegenhanger vanuit München, maar een productiemodel laat nog even op zich wachten.
BMW lijkt er ook niet echt mee bezig te zijn. Op de IAA dit jaar presenteerden ze doodleuk een waterstofauto en verder stalen de gargantueske X7 en de niet echt milieuvriendelijke X3 en X4 M de show. Wat ze wel op de planning hebben belooft ook niet al te veel goeds: die zit nog veel te ver in het conceptstadium. Kortom: waar blijven die elektrische BMW’s?
De stelling dat BMW er nog niet klaar voor is, dat lijkt te kloppen. Uit een recent interview van Innovation Origins in gesprek met Stephan Neugebauer van BMW Research bleek dat het Beierse merk het nog een beetje laat afhangen van de infrastructuur. Ze vinden dat er nog niet genoeg laadpunten zijn. Tuurlijk kun je de auto op veel publieke plaatsen al aan de lader hangen, maar volgens Neugebauer moet je het vergelijken met je smartphone. Die wil je overal en altijd kunnen opladen. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Wanneer hij niet gebruikt wordt, moet hij aan de lader kunnen. Dat is nog niet op genoeg plekken het geval.
BMW stopt daarom veel geld in onderzoek en samenwerkingen met de EU om laadpalen overal en nergens te plaatsen. Zodat je de elektrische Bimmers ook daadwerkelijk kunt opladen met gemak. Waarschijnlijk is dat ook waarom BMW één van de grote aandeelhouders is van Ionity.
fanboy zegt
Tja de altijd gewaagde strategie van grote bedrijven, wanneer echt investeren en veranderingen maken?
Maar ze lopen nu al verkopen mis terwijl ze er juist zo vroeg bij waren. Genoeg mensen die van BMW naar Tesla zijn gegaan.
HzR zegt
@fanboy: maar je moet met die modellen ook geld verdienen en daar zit het grote probleem nog volgens mij. En de aantallen auto’s die Tesla verkoopt beginnen ook pas sinds de Model 3 serieus te worden.
rulefollower zegt
@hzr: verdienen ze ook geen geld aan.
leaper035t zegt
Zijn ze niet gewoon realistisch? Ik dacht dat Samsung niet wilde investeren in productielijnen voor autobatterijen omdat ze er geen toekomst in zien?
fanboy zegt
@leaper035t: Zijn er nog steeds mensen die denken dat elektrische auto’s het niet gaat worden?
Het hoeft niet eens het alomvattende antwoord te zijn, maar het gaat op zijn minst een gigantisch marktaandeel verkrijgen, waardoor ze verkopen mis zullen lopen. Newsflash, ze lopen nu al verkopen mis. Best verkopende auto in Nederland is elektrisch.
Maarten123 zegt
@fanboy: vooralsnog is die populariteit te danken aan de subsidiesponzen. Zet een Model 3 op 21% en plots is hij verdwenen uit de lijst. Zo is het in de landen om ons heen ook. Begrijpelijkerwijs wacht BMW even af.
fanboy zegt
@maarten123: Ook in Amerika worden die dingen veel verkocht.
Tuurlijk, ze profiteren nog veel van de subsidies e.d. Maar het gaat gewoon een gigantisch marktaandeel innemen.
tenaci zegt
@maarten123: wacht maar tot de eerste particulieren er in gaan rijden en tot de conclusie komen dat het strontgoedkoop rijden is. Niet alleen qua brandstof, maar juist ook qua onderhoud.
vbarchetta zegt
@tenaci: strontgoedkoop rijden..?
Tja dat ligt eraan. Ik rij zelf in een Tesla S van 09-17. Maar lijst reparaties na 2 jaar en 56.000km:
*2x nieuwe aandrijfas achter
*nieuwe elektromotor achter
*nieuwe voorstoel ivm scheuren bekleding
*3x nieuwe deurgreep
*2x nieuwe USB poort
*nieuwe motor ventilatie accu pakket
*navi scherm met gele baan in scherm (waar nog geen oplossing voor is..)
Gelukkig bij mij nog fabrieksgarantie, echter heeft mijn zwager ook een model S en die heeft nu een defect in de stuurbekrachtiging kost €3.400 ex btw. Deze auto is van ‘14 dus buiten de fabrieksgarantie om en ook geen coulance vanuit Tesla.
Tevens ken ik 2 gevallen van een elektrische Renault met ook een defecte elektromotor €3500 binnen 5 jaar en 100.000km. Ook dat waren particulieren mensen met auto’s buiten de fabrieksgarantie.
Al met al, is het zeker goedkoop in de vaste lasten, echter moet je geen problemen krijgen. Dan ben je wel aan de beurt….
stationcar zegt
@vbarchetta:
Stront goedkoop? Ik poep elke week voor tientallen euro’s boodschappen uit, sterker nog, mijn poep kost me meer dan m’n benzine!
Ontopic;
Ik denk dat BMW niet helemaal voldoende batterijcapaciteit kan produceren, er zijn meer fabrikanten die problemen hebben op dat vlak, dus iemand gaat qua grondstoffen ergens een keer achter het net vissen zeker nu VAG volle bak inzet op elektrisch rijden.
SpeedGeek zegt
@vbarchetta: Zo dan wat een lijst. Wat was de reden dat de aandrijfassen vervangen moesten worden?
vbarchetta zegt
@SpeedGeek: met wegrijden en gas los laten hoorde je een bonk.
dutchneon zegt
@vbarchetta: Dat zijn de half shafts die niet helemaal vast zitten, kwestie van wielen er af en toque to spec…
dat ze dat niet doen bij Tesla is een ander verhaal, net als de deurgrepen die te repareren zijn voor 3tientjes, maar tesla vervangt de hele unit voor 300.
Dat scherm is een bekend probleem, is een batch verkeerde zooi, word daarom ook onder garantie vervangen
tenaci zegt
@vbarchetta: dat is serieus klote, maar wellicht exemplarisch? Als we een generatie (of twee) verder zijn en de meeste fabrikanten het kunstje onder de knie hebben dan moet het toch goedkoper in onderhoud zijn dan een ICE. Veel minder bewegende delen, veel minder vloeistoffen, veel minder slijtage van remsystemen door regeneratief remmen.
dreetje zegt
@tenaci: “Strontgoedkoop”?
Een beetje EV verbruikt 25 kWh per 100 km. De gemiddelde stroomprijs voor tanken is €0,30 (bron:ANWB, mix van thuis en aan de laadpaal tanken). Kosten per 100 km: €6,50.
Een dieselauto gebruikt 5 liter per 100 km, en dat kost bij €1,30 per km…. €6,50.
Niks Strontgoedkoop rijden.
Regulier onderhoud van EV is lager, maar de reparaties kunnen zeer duur zijn en de aanschafkosten zeer hoog
Per saldo is de ICE, ondanks de enorme subsidies op de EV, nog steeds de goedkoopste optie.
fanboy zegt
@dreetje: Ja of je laad voor 7 cent op de zaak, maar eigenlijk bijna altijd 22 cent.
Daarbij verbruiken alleen de grote auto’s 25kwh per 100km. Tesla Model 3, Nissan Leaf Hyundai Ioniq zitten eerder op 15kwh per 100km.
En vrijwel geen onderhoudskosten.
Foramen zegt
@fanboy: maar op het moment dat het leeuwendeel van ons wagenpark elektrisch zal zijn geloof ik niet dat die energieprijs zo blijft.
Ze gaan de melkkoe die brandstofaccijns heet echt niet laten schieten, komt er wel een dubbele meter of andere extra toeslag op autorij-stroom.
Ook ben ik heel benieuwd wat er met het elektriciteitsnet gaat gebeuren op het moment dat er duizenden mensen een gigantische hoeveelheid stroom gaan vragen.
Is nou niet alsof je allemaal een frituurpannetje aanzet.
fanboy zegt
@foramen: Ja het is wel alsof je allemaal een frituurpannetje aanzet, alleen staat die de hele nacht aan. Er kan ook wel nog wat sneller geladen worden natuurlijk.
Accijns gaan we zien.
Foramen zegt
@fanboy: alleen zorgt die frituurpan niet voor enorme piekbelasting.
In Amsterdam vormt dat nu al een probleem terwijl slechts een fractie van de auto’s elektrisch is.
Ben gewoon heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
nietcreatief zegt
@fanboy: Frituurpannetje is 2kw. Als een thuis lader ook 2 kw is, dan is het te vergelijken. Is die 5 kw dan is het vergelijkbaar met de wasmachine, droger en waterkoker tegelijk aan hebben staan.
De kans dat een volledig dorp dat allemaal tegelijk doet is redelijk verwaarloosbaar, maar aanwezig.
Ik ga het never nooit meer terugvinden maar ben eens gestruikeld op het internet over een afstudeeropdracht van een ingenieur. Die voorzag wat kleine probleempjes met een gasloos gebouwde wijk wegens aansluitcapaciteit per huis en het feit dat de warmtepomp (1,5kw supereffecient) zou omschakelen naar de verwarmingsspiraal (6kw, gewoon rendement).
Enkel de verwarming was geen probleem, elk huis kan in die wijk 10kw continue trekken en dan zou het nèt binnen de grenzen van de wijktrafo passen. De kans op problemen kwam van de specifieke situatie: het vriest, het is donker, iedereen is de was aan het doen en elektrisch aan het koken, de auto staat op het pad aan de lader, tv en/of computer staat aan en de lampen branden bij iedereen.
In dat geval zegt de wijktransformator: groetjes.. ik lig er thermisch uit.
fanboy zegt
@nietcreatief: Ja en nee. Je hebt nu al laders die in ieder geval netjes binnen de hoofdaansluiting blijven, en dus alleen laden met stroom die over is wat binnen de hoofdzekering kan.
Dit moet je ook hebben op groter niveau, op wijkniveau. Met al die slimme meters zijn de gegevens er.
Ik heb zelf ook een warmtepomp, en die kan inderdaad besluiten 3KW te trekken, maar meestal doet ie maar iets van 0,4KW, erg weinig dus. (Alleen met grotere of oudere huizen heb je meer nodig)
nietcreatief zegt
@fanboy: Dat is ook weer een beetje een ja en nee verhaal. Met de standaard 3*25A hoofdstoppen heb je een 17 kW aansluiting maximaal. Die specifieke nieuwbouwwijk was al vrij stevig uitgevoerd door het aantal huizen op de wijktrafo te beperken wat het maximaal per huis bracht op 10 kW tegelijkertijd. Kunnen ze allemaal wel 3*25A aan stoppen hebben en 17 kW maximaal hebben per huis, maar als ze allemaal 11 kW trekken ligt de wijktrafo eruit. In oudere wijken, jaren ’70 enzo is het aantal huizen per wijktrafo het dubbele.
Dat documentje ging over een vrijstaande huizen wijk, wat het hogere vermogen van de warmtepomp mogelijk wel kan verklaren.
En ook daaraan is inderdaad wel een mouw te passen, er wordt wel eens wat geroepen over een smart-grid. Daarin zijn die slimme meters onmisbaar, maar moeten de aansluitingen en apparaten ook ‘slim’ worden.
Het gaat echter betekenen dat als de hele wijk staat te koken, dat de meterkasten bij iedereen thuis samen met de wijktrafo gaat besluiten wat er afgesloten wordt. Gooit ie de prik van de autoladers af, gaat de woonkamergroep op 0 of wordt de wasmachinegroep afgesloten. Dat zal je zelf dan wel een beetje kunnen sturen door de meterkast een prioriteitenlijstje mee te geven.
Maar dat is een beetje het toekomstbeeld..
En ook daar wordt aan gewerkt om het te verbeteren hoor, zo is een paar maanden geleden hier nog de straat open geweest om een 10kV trafo te vervangen door een 20kV trafo met bijbehorende dikkere stroomkabels.
Daar gaan alleen nog wel een paar decennia overheen voordat heel NL klaar is.
fanboy zegt
@nietcreatief: Ja dat is wat ik bedoel, het moet allemaal aan elkaar hangen als smart grid. Zo’n auto laden is nou mooi iets wat ook heel even minder hard kan laden.
En als ze aangesloten zijn kunnen ze ook pieken opvangen.
Maar dat gaat nog wel even duren ja, en geheid dat we daar nog met wat horten en stoten vooruitgaan.
Joerek zegt
@maarten123: Er zit ook gewoon 21% btw op de tesla’s hoor
Maarten123 zegt
@Joerek: bijtelling. Uiteraard 22%, maar na al die jaren nog steeds geen edit knop.
leaper035t zegt
@fanboy: Klopt, zal een belangrijk deel van het aanbod zijn. Net zoals waterstof dat hopelijk ooit zal zijn. En benzine, en diesel. Gewoon gezond verstand volgens gebruik van de wagen!
poes zegt
@fanboy: je kan niet altijd de eerste zijn. Hoeft ook helemaal niet. Als je als merk relevant blijft, dan komen die verkopen vanzelf wel. Beter iets later je verkoop weer aan zien trekken, dan enorm investeren in iets dat onzeker is.
Beste voorbeeld hiervan is de Volkswagen Groep. Toen de SUV modellen opkwamen hadden zij amper zo’n model. En dat duurde ook nog wel even. Ze waren te laat, werd toen gezegd. Teruggekeken hebben ze gewoon rustig afgewacht, daarna hun strategie bepaald en die onverstoord uitgerold.
technofreak zegt
@poes: idd. Waarom denk je dat Porsche 8(!) jaar na Tesla heeft gewacht met een EV, terwijl ze de kennis al dik 100 jaar op de plank hebben liggen?
Voor Tesla is de EV het versienmodel, voor échte autofabrikanten met historie is de EV een transitiefase.
kempenaer zegt
@fanboy:
Jij zegt allemaal dingen zeker te weten die je helemaal niet zeker weet. Er kleven enorme nadelen aan de accu. Dat ze in NL zo dom zijn om de bev extreem te subsidiëren zegt veel over onze dwaze overheid. Het kan alle kanten op. Ik zelf zou zeggen, wacht als overheid lekker af en vertrouw op technologische ontwikkelingen door de industrie. De ICE wordt steeds schoner en mensen worden steeds ouder. Dus we moeten vooral niet hysterisch doen en man man man wat zijn er tegenwoordig een hoop mensen hysterisch. Kijk naar dat gekke meisje Greta Thunberg.
fanboy zegt
@kempenaer: Mwah, hij is gunstig in de bijtelling ja. Maar verder kennen wij geen aankoopsubsidie zoals in andere landen.
Ik ga ook niet ontkennen dat ze goed verkopen door de bijtelling. Maar de prijzen gaan naar beneden en het rijdt beter dan brandstofauto.
Dan is het omslagpunt dichtbij.
Als men dan ook nog accu’s kan maken die een miljoen kilometer mee gaan, dan komt het helemaal goed. Dan kun je de accu in drie auto’s gebruiken voordat hij op is.
En er is nu al een levendige handel in hergebruik van de accu’s, dus niet eens recyclen nodig.
Vanquish zegt
@fanboy: Of auto’s wel of niet elektrisch gaan worden is de vraag niet meer. Hoe je de energie gaat opslaan wel. Het opslaan in accu’s lijkt de makkelijkste weg voor nu. Maar dat is natuurlijk niet duurzaam met de huidige technieken. Het zou me verbazen als waterstof niet uiteindelijk gaat winnen.
Richmond zegt
@vanquish: waterstof gaat icm brandstof cellen die de energie opslaan in accu’s. Dus je hebt nog steeds te maken met accu’s, alleen hoef je deze niet op te laden omdat je waterstof tankt.
Vanquish zegt
@benja01: Ik geloof dat je hier een fout maakt. De energie zit opgeslagen in de waterstof. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit en water, maar pas als er vraag naar energie is. Ik snap dat je de brandstofcel als een soort accu kunt zien, maar ze zijn niet helemaal vergelijkbaar. Een accu slaat energie op terwijl de brandstofcel input nodig heeft in de vorm van waterstof. Het grote verschil zit ‘m in de benodigde grondstoffen voor het geheel.
Zoals @fanboy hieronder aangeeft zijn er nog wel wat problemen op te lossen m.b.t. het verkrijgen van waterstof op een duurzame manier.
fanboy zegt
@vanquish: Maar waterstof kost nog altijd 3x zoveel energie dan direct elektrisch rijden. Zolang dat niet wordt opgelost heeft het geen kans.
Vanquish zegt
@fanboy: Klopt, ik geloof dan ook dat de huidige accu-auto’s een soort overgangsperiode inluiden waarbij het totale volume uiteindelijk beperkt wordt door de beschikbare grondstoffen.
technofreak zegt
@fanboy: je moet je vraag nuanceren. “Zijn er nog mensen die denken dat de stekkerauto het gaat worden?”
De plugin EV was al dood voordat ‘ie geboren werd. BMW twijfelt terecht aan het laadpalencircus.
fanboy zegt
@technofreak: De verkopen in sommige markten doen anders vermoeden.
Ik vermoed dat ze liever even wachten tot de lithium prijzen gedaald zijn.
technofreak zegt
@fanboy: je zou je eens kunnen gaan inlezen in de materie rondom de impact van het idee dat het volledige wagenpark omgebouwd wordt naar stekkerauto’s. Begin alleen al eens met een half uurtje turven bij een pomp. Bedenk dan dat die tankers straks allemaal ipv 2 minuten een paal bezet te houden er ongeveer een kwartier zullen staan. (kijk voor de lol het filmpje van Casper in de Taycan nog eens voor het effect van een paar EV’s op een laadlocatie).
“elke parkeerplaats een laadplaats” is ook zo’n mooie. Hoeveel kilometer kabel moet er dan in de grond, allemaal gemaakt van koper.
Op ’t moment wordt ongeveer 8(!) procent van de electriciteit in Nederland ‘duurzaam’ opgewekt. Van die 8 procent is trouwens een derde nog altijd afkomstig van verbranding van biomassa. Dus nog géén 10% van de stroom is ‘groen’. Al die zonnepanelen en windmolens die je overal ziet, moeten ver-10-voudigd worden om het huidige gebruik te behalen, zonder EV’s en warmtepompen en noem maar op. Waar wil je al die windmolens, panelen, etc. neerzetten?
Daarom: de stekker EV is dood geboren. Leuk als marketingtruc voor de autobouwers om onder EU boetes wegens uitstoot uit te komen, maar 0,0 oplossing voor het duurzaamheids en energievraagstuk.
SimonMc zegt
@technofreak: “Hoeveel kilometer kabel moet er dan in de grond, allemaal gemaakt van koper.”
Niet per se. Ja kan aluminium kabels gebruiken, die weliswaar een heel pak dikker moeten zijn, maar ze zijn ook een pak goedkoper. Bijkomend voordeel is dat koper een grondstof is en aluminium niet.
Ook moet je geen kabels bijleggen, je kan ook ter plaatse een transformator plaatsen. Transformators kosten wel wat geld ( afhankelijk van de grootte uiteraard ), maar voordeel is wel dat je juist niks van kabels moet bijleggen, en dus niks openbreken. Ook de paniekreacties als ” het stroomnet kan dit allemaal niet aan”, mag je ook overboord gooien want desnoods kan je een hoogspanningscabine zetten met alle benodigde capaciteit ooit nodig.
snel70 zegt
@simonmc: wat een onzin, voor aluminium heb je ook grondstoffen nodig.
fanboy zegt
@technofreak: Ah je hebt de memo niet gehad dat een EV zelfs op kolenstroom schoner is? En de luchtkwaliteit in steden niet vervuilt?
De rest is ook onzin. Ik ken meerdere mensen met een elektrische auto en iedereen begint de dag met een rijbereik die ze vrijwel nooit opmaken. Alleen op vakantie gaan ze aan de snellader.
technofreak zegt
@fanboy: Dat Bloomberg onderzoek bedoel je?
Dat wordt verkeerd geciteerd in de media en maar al te graag geherkauwd door fanboys:
Er is nog helemaal niet bekend of EV’s schoner zijn op de lange termijn. Bloomberg (BNEF) heeft een computermodel gebruikt waarbij ze AANNEMEN dat de energieproductie op de lange termijn steeds duurzamer zal worden.
“BNEF’s research ASSUMES that electric cars will become cleaner in the coming years as utilities close coal plants and draw more energy from wind and solar farms”
Ze doen de aanname dat er in de toekomst een geweldige uitvinding zal zijn die ervoor zorgt dat je nu al, met terugwerkende kracht, mag zeggen dat de EV in z’n lifetime schoner zal zijn. Maar: een EV gaat 7 jaar mee, is in 2026 die geweldige uitvinding dan al gedaan??
Het is éénzelfde aanname als “Benzine auto’s zijn schoner dan EV’s, want over niet al te lange tijd wordt er waarschijnlijk een uitvinding gedaan die benzine auto’s op water kan laten rijden. Met terugwerkende kracht zijn Benzineauto’s daardoor NU al schoner.”
Het is pure clickbait-bullshit van Bloomberg. Tot nu toe, is een EV óók een vies ding, zeker cradle-to-cradle.
reactief zegt
Dus nu vooral investeren in laad infrastructuur, zodat concurrenten daar van kunnen profiteren… Vreemde strategie.
ukbob zegt
@reactief: juist via de aandelen Ionity lekker verdienen aan het opladen van BMW’s maar ook álle andere e-auto’s.. lijkt me juist een prima zet!
P1m zegt
De enige échte reden waarom ze afhouden is vanwege het aftersalesmodel. Een electrische auto levert in de werkplaats namelijk nauwelijks tot niets op. Een BMW i3 heeft één keer per twee jaar voor max. €300 aan onderhoud nodig (remvloeistof, checks etc.). Daar kan de dealer de winkel niet van open houden…
erce zegt
@P1m: hier zit wel wat in. Ik heb mijn i3 nu bijna vijf jaar en slechts 1 keer naar de garage geweest voor gepland “onderhoud” (nieuwe banden)
sizedoesmatter zegt
@erce: dus de i3 lijkt daarmee dezelfde bouwkwaliteit te hebben als de gemiddelde Toyota, Subaru, Honda, Mazda, Lexus etc…..
Dat is een fikse vooruitgang (door techniek ?) toch?
Specht zegt
@p1m: Toch denkt bijv VAG daar een antwoord op te hebben en juist meer marge op after-sales te gaan maken.
Oftewel auto’s met minder opties, maar wel de mogelijkheid om achteraf te upgraden alleen en exclusief via de dealer.
Reken er maar op dat de universele garage’s buitenspel gezet gaan worden (is nu al gaande) door de diverse merken.
P1m zegt
@specht: Hier geloof ik echt niet in, volgens mij is dit meer een zoethoudertje voor de komende jaren…
momo zegt
@P1m: Ow niet? Online inleren van VAG onderdelen? Volvo die licenties van haar software niet aan derden verkoopt? Zegt dit je wat?
mashell zegt
@P1m: maar zou de fabrikant die de auto’s maakt zich echt druk maken om de aftersales? Die dealers zijn zelfstandige bedrijven en niet hun verantwoordelijkheid, hij CO2 gemiddelde is veel meer hun verantwoordelijkheid.
P1m zegt
@mashell: Ik begrijp je punt. Feit is echter dat er voor de fabrikant enorme verdienmodellen zijn ten aanzien van de aftersales. Een fabrikant verkoopt gechargeerd auto’s, onderdelen en abonnementjes (navigatie, deezer etc.). De dealer verkoopt auto’s, uren en onderdelen. Onderdelen verkocht door een dealer worden altijd ingekocht bij de fabrikant. BMW heeft bijv. in Krefeld een enorm DC voor parts. Door de komst van de batterij elektrische auto (BEV) neemt het aantal te verkopen uren en onderdelen enorm af. Dit heeft enorme gevolgen voor zowel dealer, importeur als fabrikant. Dan heb je het eigenlijk nog niet eens over de lobby van oliebedrijven; Shell is natuurlijk helemaal niet gebaat bij BEV’s…
Daarom kan bijvoorbeeld een merk als Tesla zo enorm snel groeien; zij zitten niet met een oud businessmodel in hun maag gesplitst, maar vinden als het ware de autobranche opnieuw uit. Tesla’s verdienmodel is dan ook verkoop van auto’s en abonnementjes (straks betalen voor je premium package, FSD en taxidiensten).
zesinlijn zegt
@P1m: FSD?
ouwedibbes83 zegt
@zesinlijn: full self-drive?
rogers zegt
@mashell: volgens mij zijn de BMW verkooppunten in Duitsland eigendom van BMW….
Richmond zegt
@mashell: de dealers zijn hun verdienmodel. De dealer moet de onderdelen bij de fabrikant kopen. De dealers betalen aan de importeur/fabrikant om dealer te mogen zijn.
Maar het is wel de fabrikant die afgerekend wordt op de CO2. En die moet dus zorgen dat de dealers nu zoveel mogelijk schone auto’s gaat verkopen en zonder elektrische auto’s gaan ze niet de CO2 doelen halen.
autodrome zegt
Omdat ze zeer negative reacties kregen op die dumb & dumber ‘dog mobile’s concept? Zou ik ook uitstellen …
lekbak zegt
Als je kijkt hoe populair ev’s nu zijn, en niet alleen in Nederland, was het wellicht toch slim geweest om een ver gevorderd concept klaar te hebben staan. Een beetje ervaring op doen met een platform wat je snel uit kunt breiden is denk ik helemaal niet onverstandig.
mashell zegt
@lekbak: hebben ze dat dan niet met de i3? BMW is conservatief tot in de nieren. Zij en hun klanten gaan de lange weg via hybrides naar volledig electrisch. Pakt de markt elektrische snel op als dominante brandstof dan zijn ze er ook wel snel klaar voor. Maar voortrekker willen ze niet zijn.
kempenaer zegt
@lekbak:
De bev is helemaal niet zo populair. Ja, in NL, door extreme fiscale bevoordeling. Maar wereldwijd niet echt.
lekbak zegt
@kempenaer: voor bijna alle ev’s met goede range is de vraag groter dan de productie. Populair dus.
verplicht zegt
@lekbak: of hele lage productie …
SpeedGeek zegt
Mhuah denk niet dat BMW er echt wakker van ligt. In de USA zijn de verkoopcijfers t.o.v. 2018 met 3,3% gestegen.
jag1960 zegt
Herinnert u zich Nokia nog? Duurde ook wat langer voordat ze in de smartphone geloofden.
kempenaer zegt
@jag1960:
Onzinnige vergelijking. Kom je straks ook nog met kodak?
maxidyne zegt
@jag1960: communicator, N series etcetera waren al smartphones…
circlestorm69 zegt
Dat de i8 niet genoemd wordt in het artikel… Ze leken even goed elektrisch op weg met die auto en de i3. Al denk ik dat ze beter alle energie ;-) van de i8 beter in een veel toegankelijker model hadden kunnen steken.
Want wanneer zie je hem nou rijden? De i3 vind ik hier trouwens ook erg tegen vallen. Zie er (buiten de stad) 1-2 per week.
Je kunt op dit moment niet meer om de EV heen. Of je het nou wil of niet.
En als je denkt dat je hier momenteel veel EV’s ziet moet je eens naar Noorwegen gaan.
Ga in Oslo op een willekeurige kruising staan en je ziet in een oogopslag een stuk of 10 i3’s.
Over Tesla’s en de rest nog maar te zwijgen.
poes zegt
@circlestorm69: de reden is ook duidelijk -> subsidie. In Noorwegen is die gigantisch. Kunnen ook alleen zij doen omdat het zo steenrijk land is. Ironisch genoeg door olie inkomsten.
Dus het feit dat je in NL relatief veel EV’s ziet en in Noorwegen nog veel meer, zegt feitelijk niets over de business case EV. Het zijn allemaal artificiële verkopen.
Uiteraard gaan we wel over op EV’s. En heeft waterstof het nakijken, simpelweg omdat er nu heel hard wordt gewerkt aan de EV infrastructuur. Veel harder dan aan die van waterstof. Op den duur ben je op een point of no return en gaat de EV het daardoor gewoon ‘winnen’. Het is de zoveelste ‘format war’, waarbij het zeker niet zo is dat de beste als overwinnaar uit de bus komt.
gumz zegt
@circlestorm69: Van de i3 zijn er meer dan 150 000 verkocht. De i8 (+ spyder) zo’n 25 000.. Wat veel is voor een auto in die prijscategorie. Denk los van de opgedane kennis dat het zeker geen financiële flop was voor BMW.
tjorque zegt
Uitstel omdat die dingen hondslelijk zijn bedoel je?
tjorque zegt
Stel dan maar 50% van de modellen buiten productie aub…
Ik schrok me de tering toen ik onlangs de neus van de x7 in m’n spiegel zag
snel70 zegt
@tjorque: men zegt dat een voorbereid mens voor twee telt. Wat vaker in de achteruit spiegel kijken zou een goede voorbereiding hiervoor geweest zijn.
tjorque zegt
@snel70: er zijn dingen die wennen en dingen waar je niet gewoon aan wordt…
snel70 zegt
@tjorque: heb je het nou over spiegelen?
tjorque zegt
@snel70: neen lelijke BMW’s…
Ik heb er steeds minder moeite mee dat ze boven m’n budget liggen. Dat dan weer wel.
snel70 zegt
@tjorque: Snapte ik al. Het was ook meer sarcasme van mijn kant.
Rick-dos zegt
Denk dat het niet eens een heel verkeerd beleid is. Denk dat er met elektrisch rijden nog wat fundamentele vragen beantwoord moeten worden. Hoewel je steeds meer oplaadpalen in het straatbeeld ziet verschijnen moet je je ook afvragen of de vraag het aanbod kan bijbenen. Nu kan het allemaal nog wel omdat het aandeel elektrische auto’s niet zo hoog is, maar wat als straks elektrisch rijden echt een vogelvlucht neemt en er meer auto’s dan laadpalen zijn? Je ziet nu al dat de parkeerplaatsen met laadpalen constant bezet zijn en dan zijn we niet eens volledig op elektrisch rijden overgestapt. Gaan we dadelijk bij elke parkeerplek in de straat een laadpaal zien?
Of gaan we om praktische redenen toch voor andere aandrijflijnen? Wellicht toch naar waterstof?
Al met al is het misschien niet zo gek om nu al volop miljarden te investeren in een bepaalde techniek als het zich allemaal nog niet heeft uitgekristalliseerd. Dat we afstappen van de fossiele brandstof is evident maar of elektrisch rijden de toekomst heeft moet ook nog maar blijken.
Rick-dos zegt
@rick-dos: “…om nu even niet al volop miljarden te investeren…”
flutterby zegt
Dit weekend naar Parijs geweest met de Model 3 met drie kinderen op de achterbank. De auto heeft ons geen moment beperkt dankzij het betrouwbare Supercharger netwerk.
Zowel op de heen en terugreis was de auto voldoende geladen voordat we uitgegeten waren. Helaas kon ik bij het hotel niet laden dus toen we de terugreis begonnen met 20% moesten we eerst langs de supercharger. De kinderen vonden de speelplaats bij het hotel geweldig en vrouwlief was direct overtuigt met het aanbod van een cappuccino. Half uurtje later weer op weg. Totaal waren we nog geen €150 kwijt aan tol, laadkosten, eten en drinken. Of minder dan 15 ct per km.
Moraal van het verhaal: de laadinfrastructuur is er wel degelijk! Al zijn andere merken afhankelijk van Ionity, maar die groeien ook hard. Persoonlijk vond ik het erg comfortabel rijden om na 250-300 km en iets meer dan 2 á 3 uur te stoppen, zeker met kinderen.
kempenaer zegt
@flutterby:
Altijd van die extreem gekleurde verhalen door fanboys. Heel veel mensen zitten niet te wachten op die flutactieradius van een bev en dat zielloze gewacht bij superchargers of andere laadpunten. Word je ook nog lastig gevallen door fansla’s. Nee bedankt.
De bev bepaalt je ritme terwijl bij de wagen met ice jijzelf het ritme bepaalt.
flutterby zegt
@kempenaer: hoezo wachten? Bij de eerste stop was de auto al voldoende geladen voordat wij het eten hadden. En dan noemen ze de McDonalds fastfood.
De eerste laadactie op de terugreis was wel een irritatie puntje bij vrouwlief. Zij dacht net als jij dat je bij de lader moet wachten tot de auto laad. Echter kan je gewoon weg lopen, de kinderen laten spelen en zelf een kop koffie drinken. Het duurt misschien wat langer, maar ik had geen moment een andere auto gewild. Oké, misschien de tweede helft van de terugreis toen ik achterin zat. Daar wil je als volwassen niet lange tijd zitten tenminste niet met twee kinderstoelen naast je.
Oh en ik heb tijdens de volledige reis geen enkele andere Tesla rijder gesproken. Die dagen zijn wel voorbij sinds de Model 3 uitgeleverd wordt. De enige Model 3 die ik gezien heb waren bij het hotel op Nederlandse kenteken.
Oh en als het hotel met 1000+ kamers een (fatsoenlijke) laadvoorziening had dat op de terugreis een halfuur reistijd gescheeld. In de toekomst kan het enkel nog veel beter worden (voor alle merken).
tjorque zegt
@kempenaer: voor hem werkt het, voor jou niet… waarom zo’n zure reactie?
Ieder zijn ding.
SimonMc zegt
@kempenaer: Toen de eerste auto’s kwamen op brandstof, waren er ineens overal tankstations? Verbruikte een auto toen 4 liter per 100 km? Was hij betrouwbaar of snel? Nee. De eerste auto’s waren veredelde koetsen die 20 km/u reden met een flutverbruik en waren levensgevaarlijk.
Ik wil wedden dat iedereen toen zei dat ze liever hun paard en kar hadden, waar je ettelijke malen verder mee kon komen en waar je op elke straathoek een uitspanning had voor je paard af te lossen…en jezelf bij te tanken.
Maar horen we daar nog iemand over? Natuurlijk niet, want we zijn nu 100 jaar verder en de brandstofmotor is voortdurend blijven ontwikkeld worden, en stelselmatig werden er tankstations gebouwd. De elektrische wagen, die er eerder was dan de brandstofwagen, werd verdrongen en de ontwikkeling hiervan werd gestaakt.
Maar blijkbaar vergeten velen dat ook de brandstofwagen in het begin verre van zaligmakend was en je niet overal kon tanken en dat het bereik stront was enz… Maar om een of andere reden gunnen we de elektrische wagen niet dezelfde groei die wij de brandstofwagen hebben gegund, terwijl de moderne elektrische auto er een goede 10 jaar is en de auto met verbrandingsmotor er 100 jaar is. Dat kan er bij mij niet in.
snel70 zegt
@simonmc: mag je de transitie van paard en wagen wel gelijk schalen als die van conventionele brandstoffen naar EV? Lijkt mij toch een heel ander verhaal. Overigens in Portugal stonden er tien jaar geleden nog borden op de snelweg dat deze verboden waren te gebruiken voor ezel en wagen. Ik weet niet of ze er nu nog staan.
emping zegt
@flutterby: en wat heeft dat met BMW te maken?
flutterby zegt
@emping: BMW klaagt dat de laadinfra niet genoeg is terwijl een ander fabrikant dit zelf opgelost heeft en Ionity volgend jaar ook dekkend is.
curbeater zegt
@flutterby: 2 a 3 uur wachten na 250 a 300 km? Jij krijgt volgens mij veel vakantiedagen dan? En de kinderen? Die zullen heel gelukkig zijn als je telkens 2u moet wachten aan een tankplaats op de autostrade met vuile speeltuinen. Doe even normaal, dit is toch niet acceptabel! Dit is achteruitgang in plaats van vooruitgang! Op een trip van 1000 km doe je even 8 uur langer dan met een dieseltje!?! Ik zal nog wel eventjes wachten +/- een 100 jaar dan.
snel70 zegt
@curbeater: het is idd lastig geschreven. Echter de 2 a 3 uur slaat niet op de wacht bij het laden, maar de tijd tussen het laden, dus van het rijden. Dit is dan weer overeenkomstig met die afstand van 250 a 300 km.
snel70 zegt
@curbeater: @curbeater: het is idd lastig geschreven. Echter de 2 a 3 uur slaat niet op de wacht bij het laden, maar de tijd tussen het laden, dus van het rijden. Dit is dan weer overeenkomstig met die afstand van 250 a 300 km.
RiKe zegt
Helaas is voor veel mensen zelfs een model 3 al onbereikbaar omdat de prijzen van een EV met een beetje degelijke range om verder te komen dan je eigen stad en terug al snel rond de €50.000 ligt. Dus wederom is het zo dat niet de massa er gebruik van kan maken.
flutterby zegt
@rike: je moet verder kijken dan de aanschafprijs. Onderhoud en energie zijn zo maar eenderde van een brandstofauto.
Daarnaast is range niet alles, soms heb je meer aan laadsnelheid. Ondanks dat de nieuwe Ioniq een grotere batterij heeft ben je met de oude eerder in zuid Frankrijk.
RiKe zegt
@flutterby: Fijn dat onderhoud en energie ongeveer een derde zijn van de brandstof auto. Ik denk echter niet dat de dealer akkoord gaat met “ik betaal je nu €20.000,- en de rest van het verschil stort ik elke keer bij het laden/onderhoud”. De prijzen voor fatsoenlijke EV’s zijn simpelweg gruwelijk te hoog.
ouwedibbes83 zegt
@rike: wat je aan de dealer voorstelt, klinkt als een lease constructie met flinke aanbetaling ;)
flutterby zegt
@rike: gek he, de prijzen voor alle fatsoenlijke nieuwe auto’s zijn bizar hoog. Er zijn nog geen fatsoenlijke gebruikte EVs te krijgen. Enkel de Model S valt daar onder en is daarom ook flink aan de prijs.
Richmond zegt
@rike: Gemiddelde afstand per dag
Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto 13.000 kilometer per jaar, ofwel ongeveer 32 kilometer per dag. Personenauto’s verrijden 78 procent van het totaal van alle door motorvoertuigen afgelegde kilometers op de Nederlandse wegen, bestelauto’s 13 procent en zware vrachtvoertuigen 5 procent. (Bron: Autorai)
Range is niet het probleem, dat is een excuus. Range anxiety is wel het probleem. De gedachte aan misschien niet ver genoeg te kunnen komen.
Elektrisch rijden is nog niet voor iedereen geschikt, het is nu nog sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie en mogelijkheden voor laden. Op werk, thuis of eventueel op straat.
RiKe zegt
@benja01: Als ik naar vrienden van me wil gaan voor een avondje bioscoop, of bij m’n vader op bezoek wil, dan ben ik makkelijk 150km onderweg. Zeg dat ik die dag ook naar werk moest a 100km retour. Dan red je het niet met je kleine Renault Zoë of E-Golf hoor. Al helemaal niet in de wintermaanden.
SimonMc zegt
@rike: Grappig dat je de Renault Zoë noemt, want die heeft momenteel volgens de wltp norm, 400 km… Eerlijk is eerlijk en dat is niet in de winter, maar om eerlijk te zijn, is jouw situatie ook niet representatief voor de meerderheid. Mijn bioscoop is op 5 km van mij en mijn vader nog minder dan dat.
b00st zegt
@rike: Je zou toch gewoon kunnen laden aan je werk, bioscoop, … ? Ik zie het probleem niet echt.
maksym357 zegt
Ik ben bmw fan, maar dit is een flauw excuus. Als je als vooruitstrevend merk gepercipieerd wil worden dan kán je niet wachten met volledig elektrische modellen. Ik wacht met spanning op de iX3 om te zien wat bmw echt in hun mars heeft..
stfu zegt
Haha, wat een flauwekul. Vergeet BMW dat de meeste mensen gewoon lekker thuis laden en dat een infrastructuur voor lange afstanden gewoon kwestie van bouwen is (zie Tesla)? En zelfs in de kleinste dorpjes in Duitsland zijn er laadpalen. Kwestie van de overheid om de investeren, maar die willen BMW en dergelijke natuurlijk niet benadelen qua inkomsten.
kempenaer zegt
Verstandig beleid van bmw. Huidige generatie accu’s zijn ondermaats. En de steady state accu, die is ons al jaren beloofd. Een hoop hysterie in deze discussie. Stoppen met fiscale bevoordeling en subsidies. Dan kan de bev terug de marge in totdat er wel een fatsoenlijke accu komt tegen een redelijke prijs.
SimonMc zegt
@kempenaer: Kleine opmerking: het is solid-state battery of vastestofbatterij ( wat niemand gebruikt denk ik ).
En die batterijen komen er heus wel aan. Daarvoor zijn er teveel merken mee bemoeid momenteel.
azuli zegt
Als je nu elektrisch BMW wilt rijden kan dat. Wil je een SUV van BMW elektrisch rijden kun je die nu bestellen. Er is nog nooit een officieel bericht van BMW gekomen dat iets aangeeft van uitstellen. Leuke blog dit maar het heeft weinig of niks met BMW te maken.
BaRa zegt
Wanneer was het ook alweer dat BMW onderzoek is beginnen doen naar de waterstofaangedreven auto? En de modellen die toen op de markt zijn gekomen (mondjesmaat), dat was toch omdat er zo’n fantastisch commercieel waterstofgasnetwerk ter beschikking was, nietwaar?
Lees: BMW is uit z’n nek aan het lullen. Ze hebben de i-reeks, ze hebben de elektrische Mini. Maar voor moedermerk BMW zouden er plots niet genoeg laadpalen zijn. Met andere woorden: het ligt niet aan BMW, het is de schuld van de wereld. Mooi hoor, Calimero.
SimonMc zegt
@bara: Als ik mij niet vergis, gebruikte die auto’s de waterstof als brandstof wat nog veel, veel minder rendement geeft.
fastshifter zegt
Ze zijn dus gewoon te laat en gebruiken dit als excuus terwijl Jan en alleman al gewoon elektrisch op vakantie gaan.
nikk zegt
Pfffff, wat een kul verhaal. Ze verliezen, terecht, veel marktaandeel aan de Model 3. Kan je wel beweren dat je wacht tot er genoeg laad mogelijkheden zijn. Er zijn er voor velen al voldoende met thuis en op zaak etc kunnen laden. Tesla wachtte ook niet maar rolde hun eigen laad infrastructuur uit. Jaren terug al. Kom op BWM, aan de bak!
3246cm252kw zegt
iX3 is volledig elektrisch en een best flinke SUV tegenwoordig..
frederik zegt
Hmm, eerlijk gezegd denk ik dat BMW het helemaal niet erg had gevonden als hun elektrische 3-serie de best verkochte auto in Nederland in september was geweest en niet de Tesla 3…
Ze hebben hun voorsprong met de i3 totaal verkwanseld. Audi, Porsche, zelfs Kia en Jaguar hebben BMW al lang ingehaald nu. Ik vind het onbegrijpelijk beleid.
elemento zegt
Toekomst wordt wel waterstof
SimonMc zegt
@elemento: In geen 100 jaar.
curbeater zegt
dit is de toekomst van elektrisch rijden; kabels die meters over de stoep lopen zoals spagetti, veel meer kwetsuren door mensen die vallen over deze slierten. veel meer depanages omdat velen denken we halen het wel, maar niet dus. grootsteden worden spagettisteden. geef mijn portie maar aan fikkie. en het gaat duurder worden, veel duurder.