Dat het Volkswagen-concern met een nieuwe versie van zijn W12 zou komen was bekend, en nu is de opper-krachtbron onthuld.
Terwijl er voor de massa wordt gedownsized, houdt de elite zijn slurpende twaalfpitters gewoon, dit omdat je bepaalde karakteristieken van een veelpitter nou eenmaal niet kunt emuleren met een kleiner blok, en je klandizie geen genoegen neemt met minder.
Daarom gingen de VW-ingenieurs aan de slag met de good old W12, en maakten deze zo zuinig en efficient als ze konden. Het resultaat: 447 kW/608 PS (@ 6,000 rpm) em 900 Nm (@ 1,500 – 4,500 rpm). In standaardtrim welteverstaan, want er komen natuurlijk nog diverse varianten van met meer vermogen, voor in (onder meer) de Speed-modellen.
In de NEDC-testcyclus is de maximumuitstoot tot minder dan 250 gr/km gereduceerd, wat ons doet vermoeden dat de nieuwe W12 cilinderuitschakeling aan boord heeft. Vloer je je gaspedaal, dan is het blok in staat je binnen 4 seconden naar de 100 te katapulteren, en topsnelheden van ruim boven de 300 km/u te halen.
De nieuwe W12 werd onthuld op het Weense motorencongres, waar eerder deze week Audi een nieuwe 2.0 TFSI onthulde. Naar verluidt wordt de nieuwe W12 alleen nog in het Britse Crewe gefabriceerd, daar waar Bentley zijn thuisbasis heeft.
Op het congres werd tevens een techniek aangekondigd, met de naam “laser roughening“. Het zou gaan om een coating-techniek die wrijving in het motorblok moet tegengaan.
Update: de W12 heeft inderdaad Cylinder On Demand, de Duitsers melden ‘individual cylinder bank deactivation (on the left in the direction of travel)‘
jrk68 zegt
Hoeveel olie zal dit dan wel verbruiken…?
Om te zien is het wel een fraai stukje techniek.
boomhauwer zegt
@jrk68: olietank geïnstalleerd ipv grotere brandstoftank
KEV9 zegt
hmm doet mijn v8 dieseltje het nog niet eens zo slecht met zijn 810nm .. maar wel mooi blok dit enkel…. VW.. dus vraag is blijft het heel.. krijg je straks een auto met een 100L benzinetank en een 200L olietank.
bogey zegt
@Soulmaster: Uit een V8 diesel wordt er idd al geruimere tijd 800+ nm gehaald…
Dutchdriftking zegt
@Soulmaster: Welke heb je precies? Klinkt als een bijzonder prettig blok!
fejjie zegt
@Soulmaster: Rij je met een Ford truck?
scottishcarspotter2000 zegt
Zoals het hoort dus
camber24 zegt
Lepel dat blok in de nieuwe Phaeton aub. Geef de Phaeton een zwaar ingetogen/saai uiterlijk, en ik ben fan.
henkhupelschoten zegt
@camber24: dan kun je wachten totdat je een ons weegt…. ben in de fabriek geweest in dresden en daar legde ze mij uit dat ze de W12 niet meer leverde puur uit “groen” imago. dat was het eerste waarmee ze begonnen tijdens de rondleiding. overigens doe moeite waard om naar toe te gaan de glaserne manufaktur.
philipf zegt
Stop maar in een golf!
jeroenn zegt
@philipf: of in een Up. Ook leuk.
philipf zegt
@jeroenn: ja maar dan ga je upstijgen.
gtwillem zegt
Ik begrijp dus dat het blok alleen voor de Bentley gebouwd wordt? Want op zich zou de A8 W12 ook wel kunnen profiteren van een nieuw blok. Het huidige zuipt als een malle en heeft (iets) minder vermogen en vooral wat minder koppel dan de concurrentie van BMW en Mercedes.
sir_smokalot zegt
@gtwillem: Nee, alleen dóór Bentley. Het is VW dat hem aankondigt, en niet Bentley, dus dat zegt al genoeg voor de toepassingen lijkt me..
gtwillem zegt
@sir_smokalot: dus precies het omgekeerde zoals het bij Rolls Royces gaat (V12 wordt in Duitsland gebouwd, wordt daarna in een krat naar Goodwood verzonden).
Op zich ook wel logisch, de meeste W12’s zullen in Bentley’s terecht komen.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Idd, lijkt me een mooi blok voor de A8W12. De helft van het blok gebruiken voor een nieuwe uber golf lijkt me opzich nog een veel beter idee….
berlinetta zegt
Mooi om te zien dat er ook nog altijd aandacht is voor deze blokken en niet alleen maar die koffiemolentjes. Het zijn wel lekkere waardes zo.
Megakix zegt
..zullen vast niet aan te slepen zijn in Nederland, haha
w0o0dy zegt
Laser roughening (ruwer maken) om wrijving tegen te gaan? Dat klinkt bizar. Misschien doen ze het zodat de olie beter blijft hangen waar het nodig is ipv in de verbrandingskamer te sluipen?
w0o0dy zegt
@w0o0dy: even gelezen… Het oppervlak wordt opgeruwd zodat er een betere hechting van een coating in de motor mogelijk is..
xiran zegt
@w0o0dy: vergelijkbaar met een nicosil laag.
on topic: iedereen mag zeggen wat het wil over olieverbruik maar ze doen het wel gewoon. Ik hoop dat ze het blok kunnen koelen. Dit was vaak een lastig punt met W motoren.
endofline zegt
@w0o0dy: Idd het is om een gelijkmatige ruwheid te bekomen. Doen ze trouwens bij alle wagens. Vroeger gebruiken ze voornamelijk honen waarbij men gelijkmatig het oppervlak vlak krast. De mini krasjes dienen om de olie vast te houden want men wil geen metaal op metaal contact. Er moet dus een microscopisch oliefilm laagje blijven plakken. Daarom dat men de cilinderwanden bijvoorbeeld niet gaat polijsten. Het is misschien gladder maar zou net voor meer wrijving zorgen. Nu gaat men bij veel merken er ook nog een coating op plaatsen.
xiran zegt
@endofline: komt ook door betere olie dan vroeger. Het is veel dunner geworden.
henkhupelschoten zegt
Binnekort te vinden in de Skoda superb, hoe gaaf zou dat wel niet zijn!
rolov zegt
@henkhupelschoten: of in een golf.
henkhupelschoten zegt
@rolov: we houden het groot
Dutchdriftking zegt
@henkhupelschoten: Haha, baas!
W115 zegt
Tsi vind ik een eng woord
bofkont zegt
Man man heerlijke specs dit blok, heerlijk stukje techniek.
Nu maar hopen dat het ook heel blijft, VAG zal nu toch wel eens van zijn TSI avontuur geleerd hebben??
HzR zegt
W16 next?
Dutchdriftking zegt
Kijk aan! Goed bezig.
mercedesbenz63 zegt
Dannog maak ik hem in met een Ferrari v12 zonder die stomme mietjes turbo..
berlinetta zegt
@mercedesbenz63: En jij hebt zojuist de prijs voor de domste reactie van de maand gewonnen.
rufctr01 zegt
Ongetwijfeld een fijne motor.
mrrallycross zegt
Kansloze ontwikkeling. Ze gooien die motoren massaal uit de Bentleys. En hangen er een V8 in. Hetzelfde gaat gebeuren met alle andere auto’s die een w12 hebben
kennone zegt
@mrrallycross: misschien heb je gelijk maar ik ben blij dat het nog gebeurt
speedie zegt
VW heeft er een punt van gemaakt om op korte termijn alle motoren te laten voldoen aan de euro6 norm met betere prestaties en C02 uitstoot. De W12 is hiermee een ideaal item om alle technieken samen te brengen om dat doel te bereiken en zo op de meer gankelijke versies te implementeren. Wat op het eerste zicht buitensporig of op verspilling lijkt is niet anders dan investeren en research met als enige doel: verfijning en optimaliseren van de krachtbron.
norge zegt
Een VW motor in een Bentley? Shocking…
jeanclaude zegt
Zeker 2, 3.0 tsi blokken aan elkaar geplakt.
zoef zegt
Wanneer een W9?
Gewoon omdat het kan en mooi zou zijn.