Laat je niet misleiden door de kinderachtige naam: deze auto is allesbehalve kinderachtig.
Een V8 is iets waar we als petrolheads allemaal warm voor draaien. Nu misschien nog wel meer dan ooit, omdat het een uitstervend ras is. Een van de meest memorabele V8’s van de afgelopen 20 jaar is de atmosferische 4,0 liter ‘S65’ V8, die speciaal werd ontwikkeld voor de inmiddels legendarische E90 M3.
Een fantastisch blok, maar een M3 is wel wat aan de zware kant. Een interessante hypothetische vraag is daarom: wat nou als je dit blok neemt en dat in een compacte auto lepelt? Een Mini bijvoorbeeld. Welnu, dat is niet langer een hypothetische vraag. Het Britse Powerflex was namelijk zo gek om daadwerkelijk de S65 V8 onder de motorkap van een Mini te proppen. Het resultaat is deze ‘Vini’.
Powerflex is een toko die zich normaal bezighoudt met leveren van ophangingscomponenten, dus het ombouwen van Mini’s is niet hun core business. Deze auto is dus vooral een uithangbord. Maar, laten we eerlijk wezen, wél een heel leuk uithangbord.
Als basis voor de Vini heeft Powerflex een Mini Cooper S van de R56-generatie genomen. Dan praten we dus over de tweede generatie New Mini. Standaard leverde deze 174 pk, maar dat zijn er nu opeens 420 geworden. Lichter is de Mini uiteraard niet geworden van deze transplantatie, maar 1.300 kg valt nog reuze mee voor een auto met een V8. Scheelt toch 250 kg ten opzichte van een M3.
Naast de V8 is ook de versnellingsbak van de M3 naar de Mini overgeheveld. De Vini beschikt zodoende over een zeventraps DCT-bak. Daar houden de drastische wijzigingen niet op. Om alles te laten passen heeft Powerflex namelijk het subframe van een Impreza WRX STi gebruikt. Ook van het onderstel zijn weinig onderdelen origineel gebleven.
Ook het interieur is niet intact gebleven. Sterker nog, dat is volledig gestript. In plaats van het originele meubilair zijn er nu twee Cobra-kuipstoelen en een rolkooi te vinden. Daarmee ziet deze Mini eruit als een echte track toy, maar wees niet bang: deze Mini is nog steeds straatlegaal. Of misschien moet je daar juist wel bang van worden.
Een Mini met een M3 V8: die wil je natuurlijk niet alleen zien maar ook horen. Dat kan morgen. Dan debuteert de auto namelijk op het jaarlijkse snelheidsfestijn in Goodwood, ook wel bekend als het Goodwood Festival of Speed.
geelbarrel zegt
alles wordt beter van een v8
bierbuik zegt
@geelbarrel: zelfs een blender, vraag maar aan de mannen van Top Gear
Richmond zegt
En tim de toolman taylor
rwdftw zegt
Dus jij hebt liever een Lexus LFA met een LS3 V8 ?
brammetjedeb zegt
@rwdftw: touché Overflakkee!
Loek zegt
@rvdftw: alles wat minder dan acht cilinders heeft dan ;)
aambei zegt
Een LFA met LS3 zou wel erg zonde zijn, maar een GT86 lijkt me wel wat:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Toyota-Sushi-Corvette-Toyota-GT86-mit-V8/vhc:car,cnt:de,ms1:24100_31_/pg:vipcar/322178236.html
erro zegt
@geelbarrel: Meestal wel.
Voor NL weggebruik kan een turbo met minder prima
Instyle zegt
Amai Iniemienie Vini de Mini in bikini in mijn opinie ist netnieni.
Alsof plofkip op knappen staat onheilspellend doosje, of zo.
100pk was genoeg om lol te kunnen hebben op bochtige landweggetjes.
sanderz28 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mattr zegt
V8 RWD Mini op kenteken WTF!
mc96 zegt
Een mini wordt slechter van een V8.
boomhauwer zegt
Qvick racing uit België deed dit bijna 20 jaar geleden al..en heeft er ook mee gewonnen in de Spa 24h
dondeboer zegt
Cool ding. Tuurlijk slaat dit nergens op. Maar who cares.