En het apparaat heeft een bijzondere naam.
De marketingafdeling kan wellicht een nieuwe koffieautomaat gebruiken, want Toyota heeft deze concept car “Fine-Comfort Ride Concept” gedoopt. Spreekt niet heel erg tot de verbeelding, maar we doen het ermee! De Fine-Comfort biedt plaats aan zes inzittenden en net als de Toyota Mirai gaat het om een waterstofauto. De actieradius bedraagt 1.000 theoretische kilometers en tanken duurt slechts 3 minuutjes. Daar kunnen reguliere EV’s alleen maar van dromen!
Met een lengte van 4,83 meter en een breedte van tegen de 2 meter is de Fine-Comfort bepaald geen kleine jongen. Interieurruimte stond dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Bovendien werd de concept car uitgerust met een behoorlijk futuristisch interieur met onder meer een scherm op het stuur. Over prestatiecijfers en dergelijke is helaas niks bekend, dus je zult ’t verder met de plaatjes moeten doen.
De Fine-Comfort Vehicle Concept wordt later deze maand in Tokyo gepresenteerd. Daar kunnen ook de Tj Cruiser Concept en de GR HV Sports Concept worden bewonderd.
Design_Driven zegt
In elk geval een stuk mooier dan de vorige auto’s op waterstof van Toyota.
jackl zegt
@sketcher: Drink je koffie eens op en kijk nog eens…
Design_Driven zegt
@jackl: ik werk al een week van 8 tot 12am dus zou goed kunnen dat ik het niet zo scherp meer zie :) Maar ik vind hem niet mooi maar ook zeker niet lelijk. Zeker niet in vergelijking met de andere waterstof gedrochten van Toyota.
Gulli zegt
Ik ben blij dat sommige dingen bij Toyota niet zo snel overboord zullen gaan; ze kunnen nog steeds niet tekenen ?
fmgarcia zegt
Zit daar wel Isofix op!
berlinetta zegt
Wauw.. Toyota krijgt het toch weer voor elkaar om een lelijkere auto te tekenen. Mijn ogen zijn nog steeds aan het herstellen van die Mirai en nu wordt mijn netvlies weer gepijnigd met dit.
ttr6 zegt
Als je een idee wilt hebben in welke richting de automobiliteit zich gaat ontwikkelen, zou ik meer op Toyota letten dan op ene hr Musk. Maar ja: Musk is hip en Toyota is saai…… Overigens heb ik wel bewondering voor de ondernemer Musk, niet voor het ge-hyper.
ontploffer zegt
Ik vind het een bijzonder apparaat… Benieuwd of het ooit nog echt zo gek word als alles autonoom rijd
fanboy zegt
Ik snap de kritiek wel, maar deze auto is nog niet eens zo vergezocht. Met de nieuwe aandrijflijnen hoef je je niet meer aan de concepten te houden van een klassieke auto (met een motor voorin). Dat verandert de opzit, en daarom zal deze auto gigantische binnenruimte hebben.
Het zou me niet zoveel verbazen als een Renault Espace over 10 jaar hier heel erg op lijkt.
berlinetta zegt
@fanboy: Het is inderdaad zo dat de meest praktische auto’s niet de mooiste zijn. En uiteindelijk willen veel mensen toch een praktische auto.
snel70 zegt
Is toch altijd nog beter dan een Fiat Multipla.
berlinetta zegt
@snel70: Ligt eraan wat je onder beter verstaat. De Multipla is alles behalve een slechte auto.
snel70 zegt
@berlinetta: Excuus, ik had wat duidelijker moeten zijn dat het over het visuele beeld van de auto gaat. De esthetiek van het automobiel. De Multipla zal zeker een praktische auto zijn met zijn ruimte voor velen binnenin.
cloverleaf zegt
Toch interessant dat grote bedrijven als Toyota blijven inzetten op waterstof.
davido89 zegt
@cloverleaf: Rijden op waterstof wordt ook de toekomst en gelukkig zien grote kapitaal krachtige bedrijven als Toyota dat en beginnen ze nu alvast met de ontwikkeling van deze toekomstige auto’s
fanboy zegt
@davido89: Dan moeten we alleen nog even een oplossing zien te vinden voor het feit dat we 3 keer zoveel energie nodig hebben om ons te veprlaatsen dan met een volledig elektrische auto.
En dat tankstations miljoenen kosten (weet je hoeveel laadpalen dat zijn) en maar een handje vol auto’s kunnen vullen. Laat staan de complexiteit van iets vullen met 700 bar.
Oja en een compleet missende infrastructuur (een elektrische auto kun je bij de helft van de Nederlandse huizen of bedrijfspanden al opladen)
En dat je dan altijd een grote auto moet hebben. Want volgens mij krijgen ze het niet zo makkelijk in een klein hatchbackje (die dan nog zwaarder wordt dan een elektrische auto)
Het heeft wel wat potentie, maar misschien nog het meeste voor trucks. En misschien nog wel belangrijker, het komt allemaal te laat, achter de elektrische auto aan. Het had meer kans gehad als ze al 5 jaar verder waren.
bitd zegt
@fanboy: je vergeet dat bij de elektrische auto het hele elektriciteitsnet opnieuw ontworpen moet worden als iedereen gaat laden, is wel wat problematischer dan die “miljoenen” voor een tankstation, die er al staat. Ik zet ook mijn geld op waterstof, kan je ook lekker die overtollige groene energie in opslaan, mocht die er komen….
snel70 zegt
@cloverleaf: https://www.youtube.com/watch?v=jV8rpumumxo daar kan geen elektra tegen op ; )
autodrome zegt
Ben er zo van slag vns geraakt dat ik me terstonds naar het toilet moest begeven voor een grote booschap …
Robert zegt
Als ik zie hoe krampachtig overheden al doen bij lpg, en dan met name de draconische maatregelen die de veiligheid in de opslag en het gebruik ‘bevorderen’, is het niet moeilijk te raden dat waterstof als brandstof praktisch gezien het nooit gaat redden. Zelfs als alle technische haken en ogen zijn opgelost.
Jochempie zegt
Ik ga geen waterstofauto kopen, zo’n ding vreet drie keer zoveel energie als een auto die direct met een zonnepaneel is opgeladen, wegens o.a. het elektrolyseproces. En waterstof tanken dat met fossiele brandstoffen is opgewekt (jup, dat is de meest voorkomende manier) schiet het doel compleet voorbij.
redbeams zegt
Hoog renault avantime gehalte zo te zien en dat is niet positief.
spylegion zegt
Type 0 Civilization; elektro auto’s
Type 1 Civilization; waterstof auto’s
Willen we apen blijven of iets hoger op de universele ladder komen te staan..
Uitgaande van het feit dat een type 1 Civilization gebruik maakt van alle beschikbare energiebronnen op zijn/haar planeet en onze planeet ad oppervlakte voor 2/3 uit water bestaat wat totaal ongebruikt blijft tot dusver.
Elektro(-Magnetisch) is de toekomst, maar dan wel in het licht van ons universum bezien, waar ook het elektrisch circuit van aarde onder valt.. Dát is een echte elektrische toekomst met oneindige mogelijkheden, mi, niet als iedereen een elektrisch auto rijdt, daar worden we, als beschaving, niet veel wijzer van.
Dus ik Like dit idee van Toyota, al staat het nog in de kinderschoenen.
Jochen zegt
Hoeveel van die Mirai’s rijden er nu in Nederland?
Heb er eentje gezien bij Rijkswaterstaat in Utrecht, meer niet.
En nog steeds maar 2 stations waar je kan tanken