We hebben meteen even de startopstelling voor de GP van Brazilië 2022 voor je. Er zijn weer mutaties.
De Formule 1 blijft een boeiende sport. Gisteren hebben we namelijk een zéér vermakelijke sprintrace kunnen zien. Waarschijnlijk ook doordat Verstappen zijn Red Bull totaal niet op snelheid kon krijgen ten opzichte van de Ferrari’s en met name de Mercedessen.
Maar in de 24 ronden durende race gebeurde er heel erg veel. Dermate veel dat de wedstrijdleiding nog even wat straffen moet uitdelen. Dat is dan wel iets minder leuk van de sport: want de uitslag van gisteren is dus niet de startopstelling van vandaag!
Enkele coureurs moesten gisteren nog eventjes voor de stewards verschijnen. In eerste instantie werden Hamilton, Ricciardo en Zhou op het matje geroepen. Ze stonden namelijk verkeerd opgesteld in hun vak. Omdat de vakken wat kleiner zijn dan normaal en alledrie de coureurs geen voordeel behaalden uit de situatie, is besloten hen géén straf te geven.
Dan Sainz. Die krijgt namelijk een straf van 5 plaatsen wegens een motorwissel. Wellicht dat ze bij Ferrari Mercedes van vorig jaar willen na doen en dus die tor vol open kunnen zetten.
Startopstelling GP Brazilië 2022
De meest opmerkelijke straf is voor Fernando Alonso. Zoals wel vaker afgelopen race was hij goed te horen over de boordradio. Wederom lag hij in de clinch met zijn teamgenoot, Esteban Ocon. Ondanks dat Alonso meer opvalt dit seizoen met de sportieve prestaties, is het stiekem Ocon die beter scoort in de kwalificaties én de races.
Beide coureurs moesten zich melden bij de raceleiding na afloop van de race. Tijdens de race was duidelijk wie Alonso als schuldige aanwees:
I lost the wing. Thanks to you know who’
Fernando Alonso, beetje zoutig naar zijn teammaat.
Nou, nou, nou Fernando. Dat is niet heel erg vriendelijk! Esteban hoeft natuurlijk niet van zijn gas te gaan om Zijn Spaanse Koninklijke Hoogheid Fernando er langs te laten. De FIA dacht er ook zo over en besloot Alonso een tijdstraf te geven van vijf seconden. Hierdoor zakt Alonso dus van P15 naar P18. Saillant detail, Ocon profiteert dan weer van die straf.
UPDATE:
Yuki Tsunoda start vanuit de pitlane. Zijn auto heeft een nieuwe vloer en er zijn wat wijzigingen uitgevoerd aan de vleugel. Tevens krijgt hij een nieuwe achtervleugel. Tot slot zijn er wijzigingen uitgevoerd aan de Omdat dit volgens de parc ferme regels niet mag, moet hij vanuit de pitlane starten.
Om het even duidelijk te maken, dit is de startoplossing voor de GP van Brazilië 2022:
- Russell
- Hamilton
- VERSTAPPEN
- Pérez
- Leclerc
- Norris
- Sainz
- Magnussen
- Vettel
- Gasly
- Ricciardo
- Schumacher
- Zhou
- Bottas
- Stroll
- Ocon
- Alonso
- Latifi
- Albon
- Tsunoda (P)
Mochten er nog wijzigingen zijn, krijgt dit artikel een update.
thearchitect zegt
Ocon en Alonso naast elkaar.. ben benieuwd of ze bocht 2 gaan halen ..
stefan82 zegt
-edit: hahaha, jawel! Dank u, is inmiddels gefixt-
3246cm252kw zegt
Ik dacht dat er rond de 30 mee reden… of is dat vroeger ofzo? Ik volg het niet echt dus vandaar… 20 lijkt me zo weinig.
aadzor zegt
20 is ook vrij weinig. Er zouden wat mij betreft nog 2 teams bij mogen.
30 daarentegen is op kleine banen wel wat veel. Denk aan Monaco.
thearchitect zegt
Het is al een tijdje 20… 😉
Robert zegt
Tot in de late jaren tachtig waren er zoveel teams en rijders dat men op vrijdag al een pré kwalificatie moest houden, waarbij de staartteams op de grid moesten strijden voor een plekje bij de eerste 24(!). Niet zelden leverde zo’n pré kwalificatie soms nog zes tot acht afvallers op. Inderdaad, meer dan dertig coureurs in een weekend was geen ongewone situatie in die tijd.
basman147 zegt
Pre-kwalificatie was geloof ik op donderdag, niet op vrijdag. Of je moest meedoen werd geloof ik bepaald aan de hand van de positie in het kampioenschap van het jaar daarvoor.
Vaak de enige kans om teams als Life, Coloni en Fondmetal aan het werk te zien…
harrie zegt
Ocon krijgt een nieuwe motor nadat zijn auto gisteren na de race in de hens stond, start achteraan.
Zelf edit:
Onee krijgt er een oud blok ingelepeld, geen gridstraf.