Het is vandaag de warmste dag van het jaar tot nu toe. Alle reden om op zoek te gaan naar een leuke cabrio.
Bijna een jaar geleden prijkte een SLS AMG Roadster met de titel ‘duurste cabrio van Marktplaats‘ op de Nederlandse handelssite. Dit keer is het een Porsche die er met de titel vandoor gaat.
Terrassen zaten overvol, vrouwen liepen in rokjes en mannen zaten zwetend achter hun PC’tje occasions te kijken. ‘Misschien dit jaar toch een cabrio kopen?’ is een vraag die zich wellicht afspeelt in je hoofd. Ga je voor klassiek, heb je de nodige euro’s te besteden en geef je geen reet om vermogen dan is deze Porker wat voor jou.
De duurste cabrio van Marktplaats is namelijk een 356 A Speedster uit 1957. Met een vermogen van 60 pk is de klassieker alles behalve snel, maar daar gaat het bij een auto als deze uiteraard niet om. Rustig toeren over de boulevard van Noordwijk bijvoorbeeld, met de wind door je haren.
Dit rijdende museumstuk staat bij Porsche Centrum Gelderland te koop voor een bedrag van maar liefst 365.000 euro. De rode cabrio heeft iets meer dan 35.000 kilometer gedraaid en beschikt over een schitterend beige interieur. Of een toekomstige eigenaar veel zal gaan rijden met een auto als deze is nog maar de vraag. Dit soort pareltjes fungeren vandaag de dag als levensgroot kunstwerk en verdwijnen meestal in handen van verzamelaars die diep in de slappe was zitten.
desjonnies zegt
Wat moet je ermee, uiteraard leuk en charmant alleen zit je als op hete kolen dat niet de eerste de beste Golf/Megane/308 lease- lullo je uit je verschoning rijdt.
Het zal fantastisch zijn met dit karretje de oude rit van Gmūnd naar Stuttgart te maken, in de geest van de oude Ferdinand Porsche waar ik ooit een schitterend verhaal van Ferry junior over las die dit naast senior gezeten dit meerdere malen heeft mogen meemaken in hun eigen gemaakte auto’s!
Daarom verdwijnen ze achter de coulissen in een privé collectie, de wereld wordt gedomineerd door haastige whats- appende leasehokken rijders in goedkope kostuums zonder stropdas.
Chique, geduld en eenvoudige charme als deze 356 zijn dood geleased.
bmw507coupe zegt
@desjonnies: zo, daar moest ik flink mijn best op doen
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: helemaal mee eens. Dus gewoon lekker een golf 3 cabrio met VR6 kopen (zijn er zat omgebouwd ) en lekker leaseblik opduwen.
bofkont zegt
@dutchdriftking: Probleem alleen is dat leaseblik al sneller is dan die bejaarde best slome 2.7 Vr6.
Neem dan de 2.9 uit de corrado.
Dutchdriftking zegt
@bofkont: 2.8 van laatste serie (8/95 t/m 9/97) is sterker dan de 2,9 uit de Corrado ivm grotere gasklep en dis ontsteking. De mijne draait 200pk en 270nm. Je kan er goed leaseblik mee pesten, maar je moet wel in de juiste versnelling zitten met die smerig rappe diesels van tegenwoordig!
bofkont zegt
@dutchdriftking: ah juist dat is best rap!
Maar idd die moderne koppel diesels en snelle automaten zijn vies snel hoor, mijn Z4 3.0 heeft 231 pk en 300nm, maar moet echt voluit stampen om ze goed voor te willen blijven, rotondes en leuk bochtje pakken blijft leuk, dan kunnen die lease helden niet bijbenen.
Dutchdriftking zegt
@bofkont: Klopt, wanneer hun achterstevoren de bocht uit gaan beginnen mijn Bilstein dempers net te werken.
bofkont zegt
@dutchdriftking: menig leaseblik
jorden zegt
@desjonnies: Je kan wel de blits maken op menig klassieker rally! Daar zijn Tesla’s en Golf GTE’s niet welkom ;)
kevin82 zegt
@desjonnies: jaloers op mensen met een lease auto? Je benoemt het meerdere malen. Dit zijn mensen die enigsinds controle over hun voertuig hebben. De mensen die niet kunnen rijden zijn de “weekend rijders” met o.a. een opel Meriva of Cuore
lekbak zegt
@kevin82: je hebt twee soorten gevaarlijke bestuurders. Zij die niet kunnen rijden en zij die wel kunnen rijden maar te gehaast zijn.
MARS zegt
@kevin82: *kuch* leaserijders zijn de grootste stumpers op neerlands wegen, allemaal!!
hulliemam zegt
een kever!
kritisch zegt
Porsche Centrum Gelderland blijft me verbazen. Een keer stond ik te kijken bij een 993 turbo s, 450 000 euro vroegen ze daar voor. De auto was/is niet eens in sublieme staat. Misschien niet overgespoten maar steenslag en (diepe) krassen ga je toch niet kopen voor 450 000? Om naar het topic te komen, niet eens de moeite gedaan om de uitlaat(stukken?) goed schoon te maken voor 365 000 euro. Leuke prijzen weten ze eraan te hangen, maar zijn ze het ook echt waard?
serialchiller zegt
@kritisch: ik zou er zelf meer voor over hebben om zo’n auto te kopen met de originele lak met krassen dan een in perfecte staat zijnde gerestaureerd project. Een oude auto hoeft niet nieuw te zijn. Juist het zien, voelen en ruiken van de leeftijd en historie van de auto maken het juist veel mooier. Als je het nieuw wilt kun je beter naar de dealer gaan denk ik.
ruudbmw zegt
@serialchiller: precies. Een auto hoort te ‘leven’
O plaat zegt
@serialchiller:
Ik zie mijn eigen als klassieker maar toch blijven mijn favorieten restomods. Een oude carrosserie en interieur met betere remmen, ophanging, en wat extra vermogen. Als het een uniek stuk zou zijn laat ik hem wel origineel maar een massa productie voertuig kan het zeker hebben.
derek306 zegt
@kritisch: is hij het waard? nee, in mijn ogen niet. hetzelfde geld voor elke klassieker boven de miljoen. maar blijkbaar hebben mensen zoveel geld over voor dit model, in misschien 20jr nog maar 150.000€
rufctr01 zegt
@kritisch: in 2008 stonden de 993 Turbo’s nog voor 60.000 euro te koop.
cazzo046 zegt
Turbo is geen Turbo S
De S-jes zijn veel zeldzamer en duurder
grandmasterb zegt
@kritisch: Nee, oude 911. s zijn het zeker niet waard, want er zijn er veel te veel.
kniesoor zegt
Op de één of andere manier had ik EUR 356.000 een toepasselijker prijs gevonden :-)
mrB zegt
@amghans: Die 9000 is er vast wel af te lullen.
dondeboer zegt
@amghans: kilometerstand is wel ongeveer 35600 :)
2505 zegt
@amghans: 356.000 is leuk voor de mensen die het niet kopen, als ik de auto daadwerkelijk zou willen kopen zou ik al snel het idee krijgen dat de verkoper de prijs omhoog heeft afgerond naar 356k om zo ”ludiek” te zijn, geen verkoper op de wereld die zijn prijs naar beneden afrondt voor een grapje
gt500eleanor zegt
Zat ik na het zien van de header met mijn kever toch nog redelijk dichtbij hahaha.
Darahan zegt
@desjonnies Als het een GS Carrera Speedster (met 550 spyder motor) was gewest was je nog 3-4 keer zoveel kwijt geweest.. Met dit dit soort modellen is het puur wat de gek ervoor geeft!
jobberns zegt
Gemiste kans dit, hij had natuurlijk €356.000 moeten zijn ipv €365.000!
broerkonijn zegt
Gave wagen
Orichy zegt
In België staan ook diverse leuke auto’s te koop; http://www.oldtimerfarm.be/nl/collectiewagens-te-koop.php?categorie=&merk=&bouwjaar_van=&bouwjaar_tot=&prijs=50000&staat=&trefwoord=&sort=prijs&sortdir=desc. Tot een prijs van €1.200.000,- voor een replica van Ferrari 250 GTE TRC.
Arnoud zegt
Ik vind de pre-A’s nog steeds de mooiste Porsche’s ooit. Zo eenvoudig en mooi vormgegeven dat het haast onschuldig lijkt.
mrrallycross zegt
Mooi maar ik wil liever die slr
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus wat een geld. Zat Italiaanse schoonheden die je voor minder meekrijgt, en die wél al fatsoenlijke techniek onder de kap hadden in die tijd.
jeroenwz zegt
Mooie auto, maar de prijzen zijn belachelijk. Ja, ik weet het: dit bedrag is niets vergeleken met Ferrari’s, maar de tijd dat dit soort auto’s maar enigszins bereikbaar was, ligt al heel ver achter ons. Jammer. En daarom verdwijnt dit soort auto’s in privé-collecties en worden ze zeer zelden “uitgelaten”.