We beginnen deze prachtige morgen met een beeldschone BMW 4 Serie Cabrio.
Na de BMW 4 Serie Coupé en de M4 Coupé is het tijd voor de volgende telg uit de BMW 4 Serie familie: de cabriolet. De BMW 4 Serie Cabrio is overigens niet de laatste. We verwachten nog een BMW 4 Serie Gran Coupé. Maar voor nu is het tijd aan de Oben Ohne.
Nieuwe BMW 4 Serie Cabrio
Cabriolets raken meer en meer uit de gratie. Waar ze 20 jaar geleden zeer populair waren, lijkt het momenteel een niche in een niche. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen ‘non-premium-merken’ die een cabrio aanbieden. De premium merken bieden er daarentegen nog wel een paar aan: vier in het geval van BMW. Naast de 2 Serie Cabrio, 8 Serie Cabrio en Z4 is hier de BMW 4 Serie Cabrio.
Geen geheimen
De BMW 4 Serie Cabrio onthult geen geheimen. We waren er al van op de hoogte dat de nieuwe open 4 Serie eraan zou komen, maar dit is de Cabrio in vol ornaat. Het eerste dat opvalt: hij heeft geen hardtop meer. Het metalen klapdak was een technisch meesterwerkje, maar ook vrij zwaar. Het nieuwe model (G23 voor intimi), mag het doen met een stoffen kap. Dit scheelt volgens BMW zo’n 40% qua gewicht. Om het gemis van het stalen dak op te vangen, is het dak voorzien van extra geluids- en temperatuurisolatie.
Nieuwe BMW 4 Serie Cabrio is Lichter en stijver
Volgens BMW is de nieuwe Cabrio veel lichter, maar ook een stuk stijver. De rijeigenschappen staan daardoor op een hoger niveau dan voorheen. Het topmodel is de M440i xDrive Cabrio. Deze heeft de bekende 3.0 zes-in-lijn turbomotor (en 11 pk sterke 48V-generator).
Deze motor is goed voor 374 pk (tussen 5.500 – 6.500 toeren) en 500 Nm (tussen 1.900 en 5.000 toeren). Ze hadden de motor beter ‘Calvé pindakaas’ kunnen noemen, want dit motorblok is smeuïg tot op de bodem. De 0-100 km/u sprint is achter de rug in 4,9 seconden en de topsnelheid is begrens op 250 km/u. Deze versie heeft een EU-gewicht van 1.965 kg.
Instappen
Instappen kan met de BMW 420i Cabrio, die met 184 pk en 300 Nm op zich prima bediend is. Standaard heeft deze ook al de achttrapsautomaat. De 0-100 km/u sprint duurt een ietwat trage 8,2 seconden (dankzij het EU-gewicht van 1.765 kg). Maar qua topsnelheid (236 km/u) valt er weinig te klagen.
Gouden midden
De 430i Cabrio met 258 pk en 400 Nm is waarschijnlijk het gouden midden. Je hebt wel de extra performance, maar niet zozeer een surplus aan gewicht (de 430i Cabrio weegt ‘slechts’ 1.790 kg). Deze haalt ook al 250 en gaat in 6,2 seconden naar de 100 km/u.
Kilometervreter
BMW denkt ook aan de kilometervreter en kondigt drie dieselversies aan. Een diesel-cabrio is voor sommigen een raar fenomeen, maar kennelijk niet voor BMW. Audi en Mercedes doen het overigens ook graag, dus de Beiers staan hierin niet alleen. Het begint bij de BMW 420d Cabrio (190 pk, 400 Nm). Deze is al sneller dan de benzine-420: 0-100 duurt 7,6 tellen, de topsnelheid is gelijk met 236 km/u.
Enige echte BMW
Een stapje hoger staat de BMW 430d Cabrio. Dat is net als bij de 4 Serie Coupé (en 3 Serie) de enige motorvariant die wél voorzien is van een zes-in-lijn, maar niet een M-pakketje en vierwielaandrijving heeft. De enige echte BMW dus. Met 286 pk en 650 Nm kun je de achterbanden lekker aan het werk zetten. Deze gaat al in 5,9 seconden naar de 100 km/u en heeft een op 155 mijl per uur begrensde topsnelheid. Wel moet je even erop wachten: de 430d Cabrio komt pas in juli 2021 op de markt.
Absolute topper
De M440d xDrive Cabrio is de absolute topper. Deze 4 Serie Cabrio heeft 340 pk en 700 Nm tot zijn beschikking. Standaard heeft deze dezelfde kenmerken als de M440i. Dus een sportiever voorkomen dan de reguliere modellen. Dit model knalt in 5,1 tellen naar de 100 km/u en ja, ook hier hebben ze de topsnelheid begrensd. Interesse? Dan zul je geduld moeten hebben, want de M440d Cabrio wordt pas vanaf november 2021 beschikbaar.
Kenmerken nieuwe BMW 4 Serie Cabrio
Verder zijn de meeste kenmerken gelijk aan de BMW 4 Serie Coupé. We zullen dus niet nóg een keer gaan uitweiden over de hoogst opmerkelijk vormgegeven neus, behalve dat ‘ie erop zit. De bagageruimte is 300 liter groot, dat is 80 meer dan de vorige 4 Serie Cabrio. Als je het dak omhoog hebt, kun je zelfs 385 liter verstouwen. Standaard heeft de 4 Serie cabrio een neerklapbare achterbank. Optioneel (!) is een windscherm verkrijgbaar.
Marktintroductie BMW 4 Serie Cabrio
De nieuwe BMW 4 Serie Cabrio komt in maart 2021 op de markt. Prijzen worden op een later tijdstip bekend gemaakt.
viezefreddyw zegt
Beeldschoon kan ik hem niet noemen. Zijkant en kont gaan nog wel, maar de neus he… Wel een mooie kleur groen overigens!
vondick zegt
2 weken geleden had ik tegen je gezegd: “Idd! Spuuglelijk!”. Wat ik me nu afvraag is waarom ik het mooi begin te vinden….
scalvaro zegt
Ja en toch zullen we over een jaar of wat zeggen: die neus uit 2020, dat is fraai!
Loek zegt
@scalvaro: nope, ik vind het nog steeds een gedrocht. Ik denk dat de geschiedenis en diens herhaling hier echt wel op zijn taks zit.
denx zegt
@viezefreddyw: weer dat gelul over die neus…. nu weten we het wel. Ik zou ‘m zeker overwegen als ik in de markt zou zijn voor een cabrio. Zeker niet in de afgebeelde kleurcombinatie.
viezefreddyw zegt
@denx: Ondanks dat het al vaak genoemd is mag ik toch wel mijn mening geven?
denx zegt
@viezefreddyw: ja uiteraard… daar heb ik het ook niet over. Maar jouw mening over de neus van bmw 4 is al zo vaak langsgekomen.
viezefreddyw zegt
@denx: Mwuah, dat valt wel mee. Voornamelijk de 5- en 7-serie kregen het zwaar te verduren…
denx zegt
@viezefreddyw: vergeet ook zeker de X7 niet….
denx zegt
@denx: moet zijn: zeker in deze kleurcombinatie
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk exemplaar op de foto’s! Groen, chromen lijsten en de nieren in de juiste uitvoering. Helemaal fijn. Ik zou deze dan ook erg graag rijden. Kan iemand deze nieren en raamlijsten om die groene m3 sedan van vorige week shoppen? De gouden M-performance wielen er onder, en klaar.
viertakt zegt
Ik vind hem mooier dan de coupé.
Waarschijnlijk de grootste opening nu het cabriodak is. In de plaats van zijn neus.
eaudi zegt
Oeff. 2000kg voor de 440 met integrale aandrijving. Net zo veel als (noem maar wat) A8 v6tdi quattro. Die toch een stuk groter is en mild-hybride systeem aan boord heeft. Welke kant gaan we op met het gewicht?
willeme zegt
@eaudi: dit zijn EU-gewichten. Een Audi A8 50 TDI quattro weegt 2.050 kg volgens EU.
Zoals @onehp kan verklaren zijn auto’s onnoemelijk zwaar. BMW communiceert gelukkig de EU-gewichten die een representatief beeld geven van het gewicht. De kentekengewichten zijn theoretisch (en worden gek genoeg het meeste besproken).
Houd er wel rekening mee dat een cabriolet altijd al heel erg zwaar is. Dus als je een zescilinder gaat combineren met vierwielaandrijving én een automaat, dan stijgt het gewicht enorm.
eaudi zegt
@willeme: dank voor je toelichting. Die 2050 is dus wat als ‘massa rijklaar’ op de kentekenkaart staat. Weer wat geleerd. Anyway, de 4serie is ‘midsize’ maar weegt fullsize met alle toeters en bellen. Trend gaat in de verkeerde richting, maar daar zijn we het geloof ik wel over eens.
willeme zegt
@euadi: oh, zeker! Het is echter dat de hardware (motor, bak, aandrijving) enorm veel gewicht toevoegen. Een BMW met xDrive is altijd al te zwaar, want je hebt een raar systeem met extra assen die onder de motor door moeten lopen. Wat dát betreft is Quattro een veel b etere oplossing.
Anderzijds: een Audi A5 3.0 TDI quattro Cabriolet uit 2010 weegt ook ongeveer 2.000 kg eu-gewicht. Dus zoveel is er ook niet veranderd in 10 jaar tijd ;-).
karhengst zegt
@willeme: Ik sta echt te kijken van dat gewicht. Geldt dit ook voor compacte karretjes als een Clio, hikken die dan ook tegen de 1400kg aan met een beetje opties? Door de overdaad aan (turbo-)vermogen merk je het eigenlijk nauwelijks en een beetje diesel weet ook altijd wel raad met corpulente Duitse bakken, maar dat een middenklasser de 2 ton overschrijdt is wel echt bizar.
Onehp zegt
@willeme ja!
Bijkomend is dat de laatste EU regels (WLTP?) nu inschrijven dat het EU gewicht ergens* middenin moet zitten qua uitrusting, en niet de karigste uitvoering van één of andere markt die dat voorschrijft die niemand koopt. Dus waar voorheen een typische BMW gewogen 100kg meer was dan opgegeven (EU) gewicht dankzij uitrusting die de gemiddelde mens altijd nam, dan kunnen we nu hopen dat de opgegeven gewichten eindelijk realistisch zijn…
*hoe het exact in elkaar zit, heb ik ook geen kijk op
jaapiyo zegt
Dat kunnen we helemaal niet hopen, want het betekent dat de overheid weer wat meer mrb graait.
willeme zegt
@jaapiyo: nu heb je nog mazzel en betalen we allemaal structureel te weinig. Hoe droevig het leven ook is, je hebt altijd NET die 7 vette jaren achter de rug ;-).
mashell zegt
Is dat dak van zeehondenhuid gemaakt? Dit ziet er namelijk niet uit.
okdoei zegt
@mashell: dat is om je af te leiden van de ‘oink’
Edge zegt
Stuk mooier dan die coupé, maar de neus blijft een afzichtelijk ding. Misschien zou BMW zelf gewoon een alternatief voor die varkensneus moeten aanbieden. Mercedes deed zoiets in he verleden met de E-klasse AMG, waar je een Business Pack of iets dergelijks kon aanklikken om de dikke bumpers te vervangen voor subtiele exemplaren. Kan geen kwaad om dat met de 3-serie en M3/M4 ook te doen.
lpgbarrel zegt
Ik ben fan van de neus!
pindakoning zegt
Gelukkig heeft die nu wel een nieuw dak. Ik vind het zo lelijk dat ze bij de huidige 4 cabrio het dak van de 3 cabrio (e92?) gebruikt hadden
545e60 zegt
@pindakoning: E93
pindakoning zegt
@545e60: thnx, e92 was dan de coupe wss
wessel04 zegt
Zuid Afrika nabij kaapstad
alino zegt
Op een of andere reden vind ik de neus op de gewone modellen (coupe en cabrio) veel minder storend dan op de M modellen. Op de M modellen zijn de gigantische zwarte grillen echt verschrikkelijk.
In chroom in combinatie met de juiste koetswerkkleur vind ik het nog redelijk geslaagd.
por100 zegt
Ik bezig de neus te tolereren. Ik vecht er niet meer tegen. Kijk nu vooral naar andere zaken die ik wel leuk vind.
mashell zegt
en zo begint een porno verslaving…
JamesBond007 zegt
ahahahaha ik moest lachen
por100 zegt
@mashell: ik ook
SvenskaAeroplanAB zegt
Goed zo, een echte cabriolet heeft een stoffen dak.
acakoning zegt
Maar dan wel met het gewicht van een cabrio met stalen klap dak ..
banderas zegt
De kont is wel wat te lang.
por100 zegt
@banderas: ja idd, zie het pas na jouw post
mashell zegt
Die had inderdaad wel 10 tot 20cm korter gemogen.
alper zegt
Chromenlijst op de achterklep van Audi gekopieerd. Weinig inspiratie bij BMW. Ze hebben daar echt nieuwe designers nodig.
ck92 zegt
Hoe bedoel je gekopieerd? Zo’n chromen lijstje is niks nieuws en was ook op voorgaande 3 serie cabrio’s mogelijk (e46 cabrio, e39) en de 4 serie (f33).
skinny058 zegt
@alper: De neus al bekeken?
leonardodiecabrio zegt
Neusje van de zalm
poes zegt
Ik vind het niks. Althans, top dat ze weer zijn overgestapt op de softtop, maar alsnog klopt het model naar mijn mening niet. De kont is veel te groot/lang.
En tsja, die neus, die blijft achterlijk…
paulvtec zegt
Ik vind de neus ook niets, maar……..op de een of andere manier staat het deze cabrio wel.
RiKe zegt
Rij die voorkant tegen een muur, gegarandeerd dat het er beter uit ziet
440i zegt
Dat wordt dus de volgende.
En in groen.
Wat een plaatje.
mashell zegt
Dat is dus duidelijk, je neemt gewoon de Z4.
soes750 zegt
Het mooie van het bezitten van een BMW 4 serie is, dat als je er zelf in zit, je de neus niet kan ziet.
oliviermerc zegt
Van 0 naar 100 in 4.9 sec voor de M440i xDrive Cabrio is niet indrukwekkend, had 4.4-4.5 verwacht …
jaggie zegt
1965kg voor een 3 serie cabrio, dat is net zo zwaar als een Audi S8. WTF?!
willeme zegt
@jaggie: Een Audi S8 weegt tegenwoordig rijklaar 2.305 kilogram… ;-)
jaggie zegt
@willeme: klopt, ik keek naar model tot 2017, die zit rond 2000kg. Anyways, zwaar ding man… sta ik echt van te kijken. Vorige gen 440 met xdrive woog 1825kg, incl zwaardere kapconstructie! Wat is hier gebeurd?
willeme zegt
@jaggie:
simpel, de gewichten worden eerlijker. Deze gewichten in het artikel zijn de zogenaamde EU-gewichten.
Dat gewicht van van 1.825 kg is een kentekengewicht. Dat is geen realistisch ‘echt’ gewicht. Daar komt nog het een en andere bij (vloeistoffen en dergelijke). Dan komt het gewicht van de vorige 440i xDrive Carbio ineens op 1.925 kg.
Oh, en wat te denken van opties? Zeker die Duitsers kunnen zo’n auto kaal afleveren, maar doen dat natuurlijk eigenlijk nooit. Al die opties wegen ook een hoop. Dus reken er maar op dat de vorige 440 xDrive vrolijk over de twee ton gaat qua gewicht bij de vorige generatie.
De eerste generatie S8 woog minder dan twee ton, alle modellen daarna zijn ‘in het echt’ ook zwaarder ;-).
jaggie zegt
@willeme: helder! Wist niet dat er eerder ook werd gesjoemeld met gewicht… moet mijn referentie waardes dus beetje gaan bijstellen ?
spence zegt
2 ton …