Het minimalistische ontwerp van de Model 3 lijkt definitief over te waaien naar andere autofabrikanten.
Fans van analoge klokken moeten nu wegkijken, want deze auto ademt één en al display. In de Amerikaanse stad Las Vegas is de Consumer Electronics Show (CES) aan de gang. Technologie en de auto-industrie groeien steeds dichter naar elkaar toe en dus is het niet zo vreemd dat ook autofabrikanten aanwezig zijn in de gokstad in Nevada.
Zo ook BYTON, de toekomstige automaker van elektrische voertuigen. Het Chinese merk werkt hard aan het eerste productiemodel en heeft in Las Vegas het interieur van de auto gepresenteerd. Het lijkt een beetje op de Tesla Model 3, maar BYTON gaat nog een stapje verder. Voor je neus tref je één display van maar liefst 48-inch. Er zijn mensen die een minder grote televisie in de woonkamer hebben staan.
Daarnaast zit er nog een 7-inch scherm op het stuur en een 8-inch scherm in de middenconsole. Traditionele knoppen zijn bijna niet te vinden in de BYTON. Op het plaatje is het niet te zien, maar de achterpassagiers hebben ook nog twee schermen om mee te spelen, verwerkt in de hoofdsteunen. De Chinezen noemen het ‘Shared Experience Display’. Dit betekent dat alle aanwezige schermen in de auto met elkaar in verbinding staan.
Een geinige gimmick van de BYTON is dat de voorstoelen gedraaid kunnen worden. Een potje kaarten tijdens een autostop is zo bijvoorbeeld prima mogelijk. Met deze actie wil BYTON alvast voorlopen op een autonome toekomst, waar de auto straks een volledige autorit kan overnemen.
Morgen is het exact een jaar geleden dat BYTON het concept van de M-Byte presenteerde. Toen werd al duidelijk dat het merk een groot schermencircus voor ogen had, maar het was afwachten of het productiemodel er ook zo uit zou gaan zien. Met deze foto is de officiële bevestiging daar.
In de Chinese stad Nanjing vinden testen plaats met de BYTON M-Byte. De bedoeling is dat de elektrische auto medio 2019 in productie gaat.
chrisvonmeer zegt
Minimalisme hoeft niet lelijk te zijn. Kijk maar naar o.a Volvo in het verleden. Het interieur van Tesla en Byrton is echter wel gewoon lelijk.
flutterby zegt
@chrisvonmeer: een 50” scherm met social media troep, je gewicht en je stemming erop noem ik niet minimalistisch…
3246cm252kw zegt
@chrisvonmeer: gewoon bruut lelijk ?
alfapeter zegt
Moeten die 12 graden geen 180 zijn?
ukbob zegt
@alfapeter: of op zn minst 120 graden inderdaad
RubenPriest zegt
@alfapeter: in het persbericht rept BYTON ‘The front seats can be rotated inward 12 degrees’, even afwachten wat dit nu precies in de praktijk gaat betekenen inderdaad.
mashell zegt
@rubenpriest: een klein beetje naar het midden zodat je goed zicht hebt op het grote scherm waar dan Netflix speelt, wanneer je autonoom onderweg bent natuurlijk.
crepito zegt
@RubenPriest: Er zijn genoeg filmpjes op joetoeb die dit illustreren.
qwerty1234 zegt
Je zal maar hoofdpijn krijgen van al die beeldschermen
dappers zegt
vergeet niet dat (touch)schermen tegenwoordig ook goedkoper zijn voor eenfabrikant dan verschillende knopjes ontwikkelen. Ik vind dat er vooral in auto’s meer haptische en visuele feedback moet zijn. Waar ik in het verleden ‘blind’ zaken kon bedienen, ben je nu toch altijd afgeleid met naar je scherm kijken, waar je je vinger neerzet.
mashell zegt
@dappers: er zijn een paar redenen voor die schermen: 1] teveel functies om achter knoppen te stoppen; 2] de mensen houden van schermen, ze staren immers heel de dag naar hun smartphone; 3] Een aantal schermen en de bijbehorende software laten ontwikkelen kost minder dan heel veel knoppen modules.
Haptische feedback (je voelt dat je een knop in drukt), tactiele feedback (je voelt waar de knop is) kan allemaal gewoon. Audi heeft zulke schermen in de A6, A7, A8 en Q8.
Onehp zegt
@mashell: tactiel lijkt me redelijk moeilijk op een plat scherm. Je zou wel een soort van discrete vibratie in afwijkend patroon voor verschillende knoppen kunnen gebruiken maar dat lijkt me toch veel meer begrenst dan echte knoppen…
Gulli zegt
@Onehp: ik heb wel eens een artikel gelezen (jaren geleden alweer) dat er schermen in ontwikkeling zijn waarop je zelfs het verschil in textuur tussen twee materialen kunt voelen. Had ermee te maken dat ze stroompjes door het scherm sturen die je tastzintuigen in de vingertoppen in de maling nemen. Ze zouden er zelfs iets ruws als baksteen mee kunnen simuleren
Onehp zegt
@gulli: intressant. Blijft dan nog het probleem dat als je gaat ‘voelen’ op een touchscreen je natuurlijk niet per ongeluk van alles wilt bedienen, dus het scherm moet dus ‘3D’ drukgevoelig zijn om het verschil te merken.
Voor mij is het allemaal prima als het maar werkt en ik zelf nog mag rijden :)
Gulli zegt
@onehp: ja ik vraag me ook af hoe dat in de praktijk zal gaan, op zich heeft apple met hun 3D-touch al wel een voorzetje gegeven dus dat zou mogelijk moeten zijn. Ik vraag me vooral af hoe je idd op de tast een knop gaat vinden, zelfs als deze dmv trillingen of stroompjes voelbaar zou moeten zijn. Als ik nu mijn arm optil en mijn vingers vooruit steek voel ik vanzelf de grote ronde knop van de airco, en als de knop kleiner is dan heb ik het volume te pakken. Dat werkt best prima zo! :)
mashell zegt
@Onehp: het scherm meet gewoon de kracht waarmee je drukt (dat zou je 3D touch kunnen noemen).
mashell zegt
@onehp: het gevoel is knop of geen knop (inderdaad door een vibratie), niet anders dan met een fysieke knop. Natuurlijk staat een fysieke klimaat knop altijd op dezelfde plek en zal er op een scherm in een andere context een andere knop kunnen, maar juist die klimaat knoppen nemen veel ruimte in en worden maar zelden gebruikt.
dappers zegt
@mashell: 1: niet mee eens, voor elke functie een knop (ML-syndroom) is inderdaad niet pratkisch, maar je kunt met weinig knoppen wel degelijk en net intereur inrichten. 2: mee eens! 3: dit is inderdaad wat ik in mijn comment zei.
over feedback: ik weet ddat haptische feedback al gebruikt wordt, maar vind de huidige implementatie niet goed genoeg, stilstaand werkt dit acceptabel, rijdend in mijn ogen niet.
Tactiele feedback zou heb ik nog niet gezien en lijkt me ook niet mogelijk met een touchscreen. Enige demo van gevoelsimulatie die ik gezien heb is nog steeds haptisch (vibratie).
mashell zegt
Hu Lang is een Chinees. Maar kan een Chinees met normaal postuur wel over dat scherm heen kijken?
Edge zegt
@mashell: Ja, precies mijn gedachte. Een mooi scherm in het interieur is leuk en aardig, maar ik eb het idee dat het scherm van Byton toch net even wat te hoog is om nog goed zicht te bieden.
2wheeler zegt
@mashell: hoeft straks niet meer, een webcam filmt alles en laat het op je scherm zien?
mashell zegt
@2wheeler: en ik stoor me er nu steeds aan dat mijn fotocamera niet dat kan vastleggen wat mijn ogen zien (te klein beeld en te weinig scherpte).
FieRo zegt
@mashell: gewoon een 48” afkijkmonitor meeslepen ;)
Design_Driven zegt
Buiten het grote scherm vind ik dit interieur juist helemaal niet minimalistisch. Eerdere concepten van BYTON waren veel strakker. Ik vlieg morgen naar CES en ga deze zeker bekijken. BYTON is een heel interessant bedrijf waar ik nog veel van verwacht.
racerx zegt
Vandaag een auto van de zaak mee, een nieuwe 308… Rijdt best ok, behalve dat ik nu definitief handgeschakelde versnellingsbakken haat voor dagelijks gebruik. Echter… welke idioot heeft het verzonnen om ALLES bedienbaar te maken via het touchscreen? Zelfs als ik de verwarming wil bedienen moet ik op dat scherm zitten kloten. Het went trouwens ook gewoon niet, slechte zaak dat men dit steeds meer centraliseert.
BaRa zegt
@racerx: Als je goed kijkt, zie je dat er drie schermen in dit ontwerp zitten. Een voor je neus – het ‘klassieke’ scherm. Dan nog een op het stuurwiel, met de ‘knoppen’ voor een aantal vaste functies. En dan nog eens hetzelfde op de middentunnel. Lijkt me allemaal bijzonder ergonomisch doordacht. Beter dan bij Tesla, maar die hebben in dit geval gewoon last van de wet van de remmende voorsprong.
racerx zegt
@BaRa: tja, dit was een Peugeot… wellicht dat daar de schoen wringt ?. Systeem crashte ook nog eens waardoor ik er 5 min helemaal niets mee kon. Superhandig, liever een paar knoppen.
allesmetturbo zegt
Ik denk dat je ’s nachts wel lasogen krijgt van een tv voor je neus. Ik zet nu mijn dubbel din schermpje al op minimale helderheid omdat het anders hinderlijk is ’s nachts.
gewoondirk zegt
@allesmetturbo: Dat had Saab toch mooi voor elkaar, te veel last van licht uit de cockpit in het donker? Nightvision aan en je hield alleen de snelheidsmeter over…
allesmetturbo zegt
@gewoondirk: ja dat werkte gewoon top
mashell zegt
@allesmetturbo: en in mijn Volvo en BMW maakt het LCD kleurenscherm prominent in het zicht helemaal niet uit, het wordt automatisch gedimd en is helemaal niet storend.
Overigens waren voor mij vroeger de dubbel DIN radios in bijvoorbeeld een Golf V met die rare blauwe verlichting juist behoorlijk storend, veel te helder in het donker.
moah zegt
Dat stuurwiel zit wel akelig dicht op het portier zeg, vraag me af hoe comfortabel dit gaat zijn
Onehp zegt
@moah: gezichtsbedrog, de deur loopt veel verder naar voor door dan wat we gewoon zijn, zichtbaar rechts.
pietjes zegt
wat n lelijk ding zeg! en n scherm op t stuur? is dat nou echt nodig? het navigatiesysteem ook lekker gecentreerd naar het midden van de auto! want Daar zit de bestuurder! en dan ook zo breed! ik wil weten waar ik heen ga ( hoogte dus) niet wat er allemaal naast me te zien is.
dtwo zegt
Dit is -puur qua vormgeving- wat mij betreft een heel andere en veel aantrekkelijker vorm van minimalisme dan wat Tesla bedrijft. Veel meer Toyota-/Lexus-achtig. Dat scherm is wel een totale overkill. Als je dat ‘s-ochtends voor je huis opstart kunnen de straatlantaarns uit. Als bestuurder zou ik meteen m’n zonnebril opzetten. Ach, heeft wel iets rockstar-achtigs.
autopetje zegt
Eindelijk een plaatje met ( vermoedelijk) een prachtig panorama beeld van de bergen , zit er zo’n storende beeldscherm voor…
Dutchdriftking zegt
Tja, ieder z’n ding zullen we maar zeggen. Doe mij toch maar een mooi rijtje analoge meters. Vele malen tijdlozer ook.
barkingiron zegt
Schitterend. Ook mooi dat het grote scherm wat verder weg staat, waardoor je ogen minder hoeven te focussen bij wisseling tussen op de weg kijken en op het scherm kijken. Ik vraag me wel af hoe comfortabel dit ’s avonds kijkt.
Edge zegt
@barkingiron: Smartphones en computers hebben tegenwoordig vaak een blauwlichtfilter. Op het moment dat het dan donker wordt, worden de blauwtinten in het scherm beetje bij beetje weggefilterd om een rustiger effect op je ogen te hebben. Diezelfde techniek kan er prima voor zorgen dat dit scherm zeer comfortabel kijkt in de avonduren. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere trucjes om het scherm ’s avonds comfortabel te laten werken. Ze zouden de helderheid bijvoorbeeld kunnen dimmen of een donker thema kunnen toepassen. Zeker wanneer het een OLED-scherm betreft is dat laatste een interessante optie. Bij OLED geldt dat echte zwarte pixels gewoon pixels zijn die uit staan en geen licht uitstralen. Veel zwart betekent dus automatisch weinig (afleidend) licht dat door het scherm wordt uitgestraald en duidelijk zichtbare bedieningsknoppen (want wel verlicht).
mashell zegt
@edge: een bedieningsknop op dit grote scherm? Hoe lang zijn jouw armen wel niet? De bediening gaat via het scherm op het stuur. Het grote scherm valt op maar dat scherm op het stuur is het meest merkwaardige.
vroaaar zegt
Scherm van 48” met verhouding 10:1 is natuurlijk niet te vergelijken met 16:9.
goodolddays zegt
Wat mij met name tegenstaat in deze nieuwe trend van een mega tablet of het dashboard plakken, is dat een auto in de toekomst meer een rijdende smartphone is ipv een auto. Wat is er mis met een fatsoenlijk klokkenspel…