Nee. Dit is het dus niet. Maar wat is dan wel het betrouwbaarste automerk dat je nieuw kan kopen? Daarvoor moet je even verder klikken.
Tja. Alfa Romeo. het is natuurlijk een geweldig merk en anno 2023 helemaal niet zo onbetrouwbaar. Verre van zelfs. Maar toch blijft er ergens in de verte nog wel een imago aan kleven dat dit niet zo is. Dat ze van ellende uit elkaar vallen als je de folder hebt dichtgeslagen.
Vroeger klopte dat wel, maar Alfa Romeo was niet alleen als het op onbetrouwbare automerken aankwam. Citroën deed het in de 70’s ook niet zo goed, net als alle Italianen en zeker de Britten uit die tijd. Eigenlijk was eigenlijk ieder merk dat je nieuw kon kopen zo onbetrouwbaar als de pest.
Wat is het betrouwbaarste automerk?
Pas toen de Japanners kwamen werd het steeds iets beter. En in hun kielzog werden steeds meer automerken betrouwbaarder en betrouwbaarder. Tot we aankwamen in 2023. Want nu zijn alle auto’s betrouwbaar. Maar er kan maar een automerk het betrouwbaarst zijn. En dat is…. (tromgeroffel)
Lexus natuurlijk. Ja, wie had iets anders gedacht? De luxedivisie van Toyota is het aan zijn stand verplicht om automobielen af te leveren die niet bij ieder wissewasje kapot gaan. Waarvan akte, want het automerk heeft de trofee met verve veroverd.
Welke trofee, hoor ik u denken? Nou, de Auto Trader New Car Awards natuurlijk. Een groot onderzoek onder ruim 220.000 Britse autokopers en -bezitters, gestoeld op de ervaringen in de praktijk.
Kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort waren de peilers waarop Lexus beter scoorde dan elk ander automerk. Wat overigens geen verrassing was voor Lexus zelf, zij leveren hun nieuwe auto’s namelijk standaard met 10 jaar garantie óf garantie op de eerste 200.000 kilometer.
Ok, ik ben om. Doe mij maar een Lexus.
kniesoor zegt
Bummer, jammer dat ze de LFA niet meer maken, anders had ik er na het lezen van deze post meteen één besteld 😁
MarcoM zegt
Ik heb niet eens het inleidende verhaal gelezen, doe mij gewoon die Alfa maar, heerlijk.
geelbarrel zegt
Okee ik ben om. Ik blijf in mn Giulia rijden.
Robert zegt
Uit persoonlijk belang hecht ik meer waarde aan de betrouwbaarheid- en kwaliteitstesten voor auto’s van pak-em-beet acht jaar en ouder.
Svenska II zegt
Dan wordt het verschil met Lexus en de overige merken alleen maar groter…
ghengiskhan zegt
Een 75 uit 1988, een 156 uit 2001 en een 159 uit 2009, en twee van de drie doen het gewoon. Ik zie het probleem niet.
supertjeduc zegt
Je moet eens kijken wat ze voor een alfa uit de jaren 70 vragen , blijkbaar zijn er genoeg mensen die er een willen
Specht zegt
Wie koopt er tegenwoordig nog een Lexus op een paar boomers na?
In Eindhoven trekken ze met hun pandje aandacht met 10 JAAR GARANTIE erop geplakt. Lullig want de meeste kopers halen die jaren qua levensverwachting al niet eens. 😉
Rokende Wielen zegt
Ik zei de gek. En ben geen boomer, mijn ouders zijn dat wel. En ik kocht die Lexus niet vorig jaar of zo, heb dat ding al 9 jaar. Maar ik kocht ‘m omdat ik ‘m gewoon mooi vind, en heel fijn vind rijden, nog steeds. En dat ie verdomd goed in elkaar geschroefd is, is mooi meegenomen. ‘t Karretje is inmiddels 15 jaar oud, maar nog steeds puik. Ik had niet gedacht zo lang met dit ding te rijden want meestal ben ik na 2 jaar uitgekeken op een auto en heb ik een jaar (of 2) later een andere gekocht. Maar deze verveelt nog steeds niet. Garantie heb ik alleen in het 1e jaar nodig gehad en daarna niet meer. Dat was bij m’n A4 3.0 TDI wel anders, die kreeg juist mankementen buiten de garantie periode…
rogerzz zegt
Statistisch kun je dit soort ongein toch niet geloven? Als 50 Boomers een Nissan Leaf rijden met gemiddeld 8.000km per jaar en niet stuk gaan, en 1000 Tesla’s 30.000km per jaar rijden en er gaan er 3 stuk, dan is ik deze prachtige scheve vergelijking Nissan een stuk beter. Geen Tesla fan overigens, maar het gaat om het principe.
Ofwel; corrigeer het per kilometer en per automerk. Anders is een Chiron en LFA vast heel betrouwbaar. En de merken die veel kilometers maken zullen puur op aantal defecten onbetrouwbaar lijken. En is slijtage door veel kilometers, met mogelijk een lekke band tot gevolg, ook een defect in de definitie?
mashell zegt
Jij snapt het. Onjuiste conclusies uit onvolledige statistiek in het voordeel van saaie dure Japanse auto’s. Die weinig gekocht worden, weinig gebruikt en dus ook weinig defecten kunnen hebben.
willeme zegt
@mashell: gelukkig verkoopt Lexus in de VS veel beter dan Audi en behoorlijk op niveau van Mercedes en BMW. Als het gaat om betrouwbaarheid is Lexus alsnog op eenzame hoogte ten opzichte van de Duitsers ;-)
anthwan zegt
Onze Audi rijd probleemloos en dat met ruim 400pk en199.765 op de klok. Ik blijf bij de VAG kudde.
ttr6 zegt
Idd, heb net een Alfetta 1.8 gekocht. Geweldig. Vast super betrouwbaar 🥴maar in ieder geval super gaaf!!
kniesoor zegt
Dat zijn knappe karretjes 👌
cdlop01 zegt
Onze ES is een geweldige wagen onbegrijpelijk dat Louwman werkelijk helemaal niets maar dan ook niets met Lexus doet. Kwalitatief en bouwkwaliteit, materialen de Duitse drie ver, ver voorbij. Wij blijven er dan ook nog lang van genieten.
ggj1987 zegt
Hoezo doet Louwman niets met Lexus? Dat is toch een Lexus dealer?
Mini Joe zegt
Waarom alleen Alfa en Citroën noemen uit de 70 er jaren, welk merk roeste toen niet in de showroom?
Ook motorisch waren alle beziene bakken brandhout.
Of je een Duitse Franse of wat ever kocht, als ze meer als 60000 op de teller hadden staan, bleven ze staan.
Jammer dat 🆎 zich weer op de Latijnse merken moet richten en de Pruisen “perongeluk” niet noemt………🧐
nicolasr zegt
‘Eigenlijk was ieder merk dat je nieuw kon kopen zo onbetrouwbaar als de pest’
Staat er echt…
DeWitteCondor zegt
Ik rijd zelf Lexus maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat juist de gemiddelde doelgroep van Lexus alle tijd van de wereld heeft om aan zo’n onderzoekje mee te doen …
Niettemin ben ik erg tevreden. Ik wilde gewoon een auto zonder gezeik waar ik het hele gezin onder alle omstandigheden (AWD, hybride, niet afhankelijk van laadpalen) comfortabel en veilig mee kan vervoeren. Net weer 4000 km naar, in en van Italie gedaan (niet de beste wegen en omstandigheden voor een auto). Geen krimpje. Top ding.
tmenges zegt
Ja dat mag je van Lexus ook wel verwachten toch? Ben op dit moment bezig met een retourtje Griekenland in een 11 jaar oude Sportage , vanaf Servië worden de wegen daar ook beroerder en slechter maar moet zeggen dat dat kiaatje zich prima houdt ! Zelfs de stoelen vallen me absoluut niet tegen op een lange rit!
DeWitteCondor zegt
Hulde, veilige kms!
potver7 zegt
Toen de Japanners kwamen werd het beter? Nou die moesten eerst ook nog veel leren hoor. Mijn vader kocht in 1979 een Toyota Carina, Noorse uitvoering met extra tectyl tegen roest. Het ding is in 7 jaar twee keer overgespoten… Wat een roestbak was dat.
Oké, motorisch was hij niet stuk te krijgen, maar om nou te zeggen dat het probleemloze auto’s waren – nou nee.
DeWitteCondor zegt
Welke auto was dat wel in ‘79?
sabrerator zegt
Er is niet één auto in mijn vlootje dat ik voor welke Lexus of andere aziatische auto ook zou willen ruilen.
Betrouwbaarheid is zó overgewaardeerd.
Voor mij is het nooit een overweging geweest, en heb altijd oudere Citroëns en oudere Jaguars gereden. Heb heus wel eens stilgestaan in de afgelopen 21 jaar (keertje de 2.2HDi in elkaar gelopen), maar met gemiddeld zo’n 35000-45000 per jaar valt dat mee.
ar75track zegt
Vriend van me heeft een Giulia 2.0T 4wd 280 pk. Staat nu meer dan 300.000 km op. Ding piept en kraakt niet. Alleen maar regulier onderhoud.
Paul58 zegt
Giulia is ook gewoon een betrouwbare wagen. Alleen de originele accu vervangen voor een van betere kwaliteit
Paul58 zegt
Doe mij maar zo’n giulia, heerlijke wagen!
PunicaOase zegt
Pas nog rit gemaakt in een NX uit 2020. Viel me erg tegen: sloom, doodse besturing, infotainment ruk en zitpositie was ook niet helemaal lekker in te stellen.. Design vind ik wel weer leuk, maar velen juist niet.. Je ziet ze iig zelden in NL en begrijp wel waarom.. Voor mij liever die Alfa (of Stelvio).
JelmerS zegt
Doe mij maar een LC,wat een prachtige wagen die heel veel kleuren goed kan hebben
grandmasterb zegt
Lexus is voor saaie mensen, betrouwbaar, maar totaal niet spannend.
net10 zegt
Alfa Romeo maakte de afgelopen jaren goede auto’s, dat is voor sommige mensen nog even wennen.
teslaasappel zegt
Ik dacht koop ook eens een Japanner! Een Mazda cx60 “de premium Mazda” nounou wat een debakel, alleen maar problemen. De automatische 8 vers bak schakelt niet,vering is een drama en kraken en piepjes overal. Had ik toch maar een Alfa of Ds gekocht.
kniesoor zegt
Dat wordt effe stevig de scrum inzetten met de dealert. Aangenomen, dat het een nieuwe oto en geen opgelapte schadebak is, mag je verwachten, dat zo’n ding probleemloos is. Zelfs aan mijn 20 jaar oude nederige Duitse daily rammelt er niets. En de naar huidige begrippen prehistorische automaat schakelt als een zonnetje. Dan is het volstrekt onacceptabel, dat zo’n dure, vrijwel nieuwe kar, zoveel problemen geeft.
teslaasappel zegt
Gloedjenieuw gekocht😤
kniesoor zegt
Ik ga hier niet de volksmenner uithangen, je moet doen waar je je comfortabel bij voelt. Maar ik zou de leverende dealer op de huid zitten tot de problemen naar volle tevredenheid zijn opgelost. En een beetje pronto ook. Zo’n CX60 is toch niet bepaald een goedkoop otootje.