We zouden zweren dat dit de nieuwe SUV is van McLaren, maar toch kijken we hier naar iets anders.
De Chinese Apple-concurrent Xiaomi slaagde waar Apple jammerlijk faalde, namelijk in het bouwen van een eigen auto. Xiaomi heeft zelfs al een spectaculaire hardcore versie gelanceerd, waarmee ze de auto goed op de kaart weten te zetten.
We hebben het dan over de SU7, vooralsnog het enige model. Maar daar laat Xiaomi het natuurlijk niet bij: ze tonen nu de eerste beelden van hun tweede model. Dit is een SUV genaamd de Xiaomi YU7. Voor alle duidelijkheid: de SU7 is dus níét de SUV.
De auto moet nog onthuld worden, dus we moeten het voor nu even doen met de plaatjes. De designtaal voelt heel erg als McLaren aan, terwijl de auto schuin van achteren doet denken aan een Purosangue. Desalniettemin is het een bijzonder fraai geheel. Sterker nog: wat ondergetekende betreft is deze Chinees beter gelukt dan de Purosangue, die gewoon rare proporties heeft. There, I said it.
Xiaomi noemt nog geen cijfers, maar dankzij het Chinese patentbureau kunnen we toch al een paar dingen vertellen. Met een lengte van 4,99 meter is dit een grote jongen. De Xiaomi YU7 is qua formaat dus eerder een concurrent van de Model X dan van de Model Y.
Xiaomi wil de auto ook qua prestaties hoog in de markt zetten: de YU7 is voorzien van twee elektromotoren die respectievelijk 300 en 392 pk leveren. De topsnelheid ligt op 253 km/u, wat voor EV-begrippen best wel hoog is. Welke accu de auto aan boord heeft is nog niet bekend.
Xiaomi verklapt zelf nog niks over de YU7, maar ze vertellen wel dat we de onthulling in juni of juli volgend jaar kunnen verwachten.
RutgerK zegt
Knappe auto. Gezien de enorme daling van de prijs per kWh van batterijen zal het model ook vrij concurrerend worden geprijsd. Misschien qua grootte een concurrent van de Model X maar prijstechnisch van de Model Y.
De Duitse autoindustrie moet echt hard aan de bak om te overleven. Prijstechnisch is het geen probleem meer om een batterij van 100 kWh-150 kWh is een auto te zetten en concurrend te beprijzen.
pimmie zegt
Maar waarom zou je altijd het gewicht van 100-150kWh mee willen slepen?
camber24 zegt
Omdat het kan, jonguh!
rwdftw zegt
Voor die ene keer in het jaar dat je naar Zuid Frankrijk op vakantie gaat uiteraard!
RutgerK zegt
Energiedichtheid maakt ook grote stappen dus het pakket wordt wel wat zwaarder maar procentueel gaat het wel meevallen.
Op het niveau van de batterijen kost een 150 kWh accu nu 7650 dollar in China. Op het PPE platform is het prijstechnisch onzinnig om een pakket van 86 kWh en van 100 kWh te blijven leveren omdat het maar 700 dollar scheelt.
mashell zegt
So de Yu wat een fraaie auto! De exodus van Europese ontwerpers naar China de afgelopen jaren heeft z’n effect gehad.
acavs zegt
Wel grappig om te zien dat het de Europese ontwerpers niet is gelukt om dat bizarre taxibordje uit het ontwerp te krijgen. De Chinese finishing touch zullen we het maar noemen.
mashell zegt
Dat is de lidar sensor. Niet mooi maar technisch noodzakelijk voor hoog niveau autonoom rijden. We hebben jaren lelijke zwarte vlakken in het front van auto’s getolereerd omdat het technisch noodzakelijk was, dat taxi bordje overleven we wel.
thomcarspotter zegt
Jammer dat die designers niet iets origineels kunnen verzinnen. Dit is een liefdesbaby van Mclaren (koplampen), Ferrari Purosangue. Aston DBX 707.
De benaming is ook weer niet origineel, Tesla Model S(U7), Tesla Model Y(U7). Nog steeds een Chinees kopieerapparaat dat volle toeren draait.
mashell zegt
Wat is origineel? We zitten al langer in een periode dat alle auto’s op elkaar lijken (vouwen op de flank, doorlopende lichtbalken) en nog slechts op details van elkaar verschillen. De Librije gebruikt dezelfde ingrediënten als andere restaurants en weet ze net iets beter op elkaar af te stemmen. Zo zie in deze SU7 ook, zelfde idee als de Macan maar dan fraaier. En autonamen de bestaan uit letter- en of cijfercombinaties zijn gewoon stom, SU7, M3, GLK320CDI4matic, Y, 2 allemaal stom. Maar je ontkomt er niet aan.
cdlop01 zegt
Dit is een schaamteloze kopie van de Toyota Crown Sport, plagiaat zelfs.
Stefje zegt
Als McLaren slim is kopieren ze de Urus en niet de DBX zoals deze Chinezen gedaan hebben. De markt is vrij duidelijk welke vorm SUV ze willen (coupe) en daar geen gehoor aan geven wordt de volgende doodsteek voor McLaren.
erik911 zegt
Zó had Porsche de Macan moeten designen. Wat een zoet broodje; waar is de toonbank?
Aon zegt
Vette Mclaren. Echt mooi hoor. Als dit geen succes is.
schuimbekje3 zegt
mijn huidige iphone laadt met 8,3 watt, mijn huidige 11t pro met 119,4 watt.. doet deze xiaomi ook met 1 gigawatt laden? :-)
ik zie wel waar ik mijn model s en model y op ga inruilen… hebbe..
romanzy zegt
Apple slaagde wel daarin, maar realiseerde zich op tijd dat de afhankelijkheid van China te groot zou zijn om een volwaardige Apple EV auto op de markt te brengen. Weet dat bijna 40% van de leveranciers van materialen die worden gebruikt in Tesla’s Chinese bedrijven zijn. In een geopolitieke oorlog is dit geen gezonde situatie.