De 964 en 993 kunnen zachtjes wegroesten op een kille sloperij aldus @willeme. Doe hem deze 928 maar.
Even ter verdediging van mijn waarde collega, ik heb bovenstaande wellicht enigszins gechargeerd. Maar dat neemt niet weg dat enkele leden van de redactie gecharmeerd zijn van Porsche’s GT die stamt uit eind jaren ’70. Niet alleen ikzelf en @willeme zijn groot fans van de 928, ook collega @dizono weet de rondvormige coupé op waarde te schatten. Moet zo’n 928 alleen wel de juiste grootte hebben bereikt, want laten we eerlijk zijn, zo’n PAG Dacon is geen porum.
Mocht je ook fan zijn van de klassieker uit Risky Business, dan heb je haast. In het kielzog van de 911 die de 928 ooit diende op te volgen, zijn de prijzen namelijk behoorlijk aan het stijgen. Zo kon je rondom Koningsdag nog deze schitterende 928 met 178.672 kilometer op de kop tikken voor 7.900 Euro. Vandaag de dag moet je voor dit exemplaar op Marktplaats met een tellerstand van 193.071 kilometer niet minder dan 43.950 Euro meebrengen.
Maar wat voor redenen geeft de verkoper dan om de pittige prijs te rechtvaardigen? Wel, alle sleutels zitten erbij en dat is altijd fijn. Tevens is de auto zijn hele leven in onderhoud geweest bij een Porsche dealer en bij een Porsche Specialist. Wel een belangrijk puntje voor een 928, want gaat er iets mis dan ben je al snel veel geld kwijt. Op onderhoud beknibbelen door naar Beun de Haas te gaan is daarom niet aan te bevelen.
Het moet gezegd worden dat de blauwe 928 GTS uit 1992 er op het oog puntgaaf bijstaat. Ook het interieur lijkt na die kleine twee ton kilometers nog in behoorlijk goede staat te zijn. Knijp je ogen even een klein beetje dicht en je waant je in een nieuwe Panamera. Maar zo’n Pana kost je al gauw het drievoudige. Eigenlijk een koopje dus, deze 928.
Ugh automaat. Laat maar.
@audir8v10: daar hadden @Jappiyo en ik het er ook over.
Een goede vriend van mij heeft een handgeschakelde 928 S4 en die is ZWAAR. De koppeling is echt werken. En die dog-leg bak moet je ook met zorg behandelen. Om even te sporten leuk, maar het moment dat je in een file terecht komt of wanneer je in de stad rijdt dan baal je van je puristische keuze.
Daarbij zijn de Mercedes automaten onverwoestbaar en biedt de 5.4 karrevrachten koppel dat het eigenlijk niet uitmaakt wat voor transmissie er aanbhangt: deze GTS komt wel vooruit ;-).
@willeme: let maar niet teveel op mij, ben fervent tegenstander van automaten als het om een “rijdersauto” gaat. Ook groot fan van heel and toe en tussengas en de geluiden die dit allemaal geeft. Vandaar.
@audir8v10: dan kun je er alleen op zondag of ’s nachts mee rijden.
@willeme: Zo’n wagen koop je toch juist om vrijwel altijd mee te ‘sporten’ en niet voor filerijden? Anders heb je simpelweg het verkeerde type auto gekocht, tenzij je hem vooral koopt om aan anderen te kunnen vertellen dat je een Porsche met 350pk hebt.
@alcantara: Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet. De 928 is vooral een GT waarmee je redelijk sportief om de hoek kunt. Het is meer AMG dan RS, als je begrijpt wat ik bedoel. Daar past een automaat wel bij. De handbak is unieker (slechts 20% van alle 928’s heeft een handbak) maar het is écht werken. Of dat bij zo’n luxe GTS is past is dan nog even de vraag.
@willeme: Ik snap je maar al te goed in deze. Voor het sportieve schakelwerk is er de 968 CS. Neen, zo’n 928 is er eentje om lekker mee door Toscane te boenderen. Wát een prachtbak is het.
@alcantara: Jawel, juist met zo’n GT! Op een andere autosite stond ooit een filmpje van een man die 4 ton met zijn 928 had gereden. Nieuw gekocht en nooit weggedaan!
@willeme: ik heb een tijdje geleden eens een ervaring met zo een gehad. Ik was de FTO aan het tanken en keek even opzij. Zag in mijn ooghoek een gammele oude porsche staan. Zo wijs als ik ben geen aandacht aan geschonken aan de heren met pet en hun voertuig. Zodra ik wegreed na het tanken zag ik dat ze stonden te wachten. Ik reed argeloos voorbij, draai de hoek om en gaf een dot gas. Ik ben de 90 graden gepasseerd als ik in de spiegel een kwispelende 928 de hoek om zie gummen…. Oke, meneer wil racen, gezellig. Ware het niet dat er 2 auto’s voor ons een politie auto reed. Raam open en al zwaaiend gebaren wat rustiger aan te doen zodat de platte petten konden uitlopen. Zodra wij gebroederlijk de snelweg opdraaiden kwamen de heren met de geglooide petten mij volgas voorbij. Ik nog steeds kijkend naar de politie auto en besloot nog even rustig aan te doen waren zij al met de noorderzon vertrokken. Toch thuis maar Wiki/Willeme opgestart….. owwwww vandaar dat dat ding zo rap was. Goed dat ik opgaf. Dat het het FTO’tje nooit gered
@shalomleon: Nice! Een FTO! Welke uitvoering? Een GR, GPX of zelfs een heuse GP Version R? En had je die ook niet als Aero Series met die fantastisch overdone bodykit? Blijven leuke auto’s. Zeker de V6’jes. Die hadden toen al het MIVEC systeem wat de Evo’s pas veel later kregen.
@willeme: tnx, ik had een FTO gpx. V6 mivec met 200 pk. Redline van 8500 rpm en een magische tiptronic. Een zelf lerende bak die na de inleerprocedure messcherp overschakelt. Mijne was zeg maar een beetje anders qua uiterlijk
@willeme: Ja maar de handgeschakelde is over een x aantal jaar ongeveer het dubbele waard van een automaat omdat zo relatief weinig geleverd zijn.
@audir8v10: handgeschakelde exemplaren zijn tegen meerprijs geleverd.
@xiran: volgens mij kon je bij de laatste serie 928’s kiezen zonder meerprijs. Daarvoor was de automaat een optie. Zal het eens aan de jongens van de club vragen. Die weten werkelijk alles ;).
Willemien heeft er niet veel verstand van, 43k is namelijk een belachelijke prijs voor een afgeleefde 928 met automaat.
@alcantara: ik heb nergens gezegd dat het ‘good value’ was.
Dat gezegd hebbende, alle 928 GTS’en met automaat rond de twee ton op de klok doen nog vrolijk 40-55k. De tijden dat je zo’n prachtige 928 voor de deur kon krijgen voor 20k ligt alweer een hele tijd achter ons ;).
@willeme: Tcoh zie ik er op Gaspedaal nog redelijk wat voor een schappelijk bedrag. Ze zien er wel een beetje vermoeid uit, dat dan weer wel: http://www.gaspedaal.nl/Porsche/928/?srt=pr-a
OT: voor dat geld mogen ze de kentekenplaat achter wel even recht hangen. Maar wat een geld zeg…een beetje 911 wordt onbereikbaar en nu krijg je dit?
Nice, dingen zijn ook aardig in prijs gestegen zeg.
Het was nog maar een paar jaar geleden dat ik mijn blauwe GTS voor minder dan 10K verkocht heb. Domme, domme fout…
@rulefollower: Maak je niet druk voor zo’n bedrag verkopen ze hem nooit.
Voor dat geld, van mn levensdagen niet!
Lastig klusje om een kentekenplaat recht te monteren
Zeker een fantastische auto, al vind ik de eerste versie het mooist. Naar zeggen een van de beste GT’s ooit
Ik vind het prachtige auto’s. Een Porsche dat geen 911 is is altijd +1. Maar ik vind het wel echt een belachelijk hoge prijs, ik schrok er gewoon van.
@viezefreddyw: doe mij dan maar de 911 die jij laat staan!
Pracht wagen! Kwa prijs geloof ik het wel maar de kentekenplaat mag wel even recht worden gezet. Of zie ik foto 5 verkeerd?
Ben ik de enige die dan toch een beetje argwaan heeft, dat deze auto recent geïmporteerd is en nu alweer te koop staat?
@horza: het kan gewoon handel zijn.
Jammer van die scheve kentekenplaat achter en dat er geen trekhaak op zit. Want anders……..
De 928 behoeft nimmer een spoiler noch Cup velgen.
Ik weet het nooit helemaal met de 928. Aan de ene kant vind ik dit een fantastisch model om te zien (al valt ie uit sommige hoeken wat tegen), aan de andere kant is zo’n schreeuwende platgeslagen zespitter achterin wel wat gaver qua beleving, dan een “gewone” achtpitter in het vooronder, daar zijn genoeg keuzes in.
@shibby: leven met een oude 911 valt tegen. 50 rijden kan bijna niet. Of in zijn 2 met veel lawaai of in zijn 3 en dan hikt de auto.
I approve! mooie bak.
Doe mij de velgen maar voor onder de golf.
Belachelijk geld. Prachtige auto!
Altijd al fan van geweest maar voor zoveel geld, nee dan zoek ik liever door..
Niet gek dat deze duurder is. Alleen het feit dat het een GTS maakt hem een stuk duurder. Trouwens wat een heerlijke kleur!
43k voor zo’n wagen met bijna 2 ton op de teller?! Zijn ze gek geworden!
Jaren geleden met enige regelmaat met een 928S mogen meerijden en zelf rijden. Ben nog steeds onder de indruk. Een enorm capabele coupe. Superwagen!
Ouwe meuk, was nog best hip toen Miami Vice op tv kwam …
Schiet mij niet neer als ik zeg dat ik hier een amg gt in zie, vooral van achter..
Kan je na gaan hoe je gek gemaakt wordt… zo veel poen voor wat zich wat techniek betreft in de achterhoede bevind. Een Honda CRX 1.6 vtec uit ’91 rijdt deze wagen op alle fronten los, al zijn velen van jullie te jong om dat te………..
@buutvrij: ja joh? Een crx rijdt een sportcoupe met 350pk en legendarisch onderstel (met meesturende achterwielen) los? Volgens mij onderschat jij deze auto een beetje… En dan heb ik het nog niet eens over alle luxe van de porsche.
@lekbak: Nee man, ik weet best dat deze porsche sneller recht uit en sterker is, maar jij en anderen overschatten Porsche een beetje. Na 2 CRX vtec-jes uit begin ’90 heb ik een jaar een 911 uit ’91 gehad en daarna nog eens gestuurd met exact bovenstaand type Porsche. Tot mijn stomme verbazing was ik behoorlijk teleurgesteld in de Porsches wat betreft onderstel/wegligging. Sterker waren ze uiteraard wel. Was de CRX dan zo goed? Ja dus. Porsche heeft trouwens meerdere malen de hulp van Honda ingeroepen i.v.m het betrouwbaar krijgen van verschillende blokken. Een goed voorbeeld is de eerste generatie Boxters. 1 op de 5 haalde de 100.000 km niet met orginele aandrijving. Gevolg van een gigantische designfout van Porsche zelf. Maar ja.. Porsche = halleluja hè?
@buutvrij: is goed joh, een crx is een wonderwagen die een andere sportwagen met meer dan twee keer zoveel vermogen alle hoeken van het circuit laat zien. Tuurlijk…
En trouwens, ik ben verre van een porsche fan.
@lekbak: we hoeven het niet eens te zijn hoor. Maar mijn eigen ervaring en mijn werk gerelateerde ervaring met auto’s (o.a Porsches) maken voor mij uit dat Porsche toen iig tegen viel. En tegenwoordig zeker, nu ze ook trekhaken verkopen op omgebouwde VW’s en walvissen (Panamera) kweken met frauduleuze diesels heeft dit merk mijn autosport hart ernstig teleur gesteld.
@buutvrij:
Ik heb zelf een 968 CS uit die periode en mijn beste maat een CRX. De CRX met 150pk is een erg capabele wagen, maar de Porsche is toch echt een andere klasse…
Trouwens in die periode had Porsche nog absoluut geen kwaliteitsproblemen, 964, 993, 968 en 928 zijn zo solide als Rocky Mountains of… een Japanse wagen.
@lekbak: zoek maar is op IMS fail.
Hele blok in de soep. In Eu lag het percentage nog wat hoger dan in de VS..
@willeme, Reinoud Oerlemans deelt waarschijnlijk nog steeds je mening.
Ruim 12 jaar geleden reed hij er ook eentje “voor erbij”.
Die GTS was donkerblauw met bijpassend donkerblauw interieur. Mooie auto was dat!
Doe mij maar een 968!
Een iconische wagen van Porsche, eigenlijk veel belangrijker dan die eeuwige kut 911, bij wijze van dan.
Met de 928 werden de bakens verzet, de 911 was eigenlijk een achterhaalde oversturende onstabiele kou-kleumige hoestbui op wielen met slechte ventilatie, gloeiende spijkers als koplampen, en een eeuwig gillende en jankende Brünhilde de boxer achter je.
Maar de 928 man, de 928 had klapkoplampen a la Lamborghini, een configuratie van een BMW coupé, het comfort van de Jaguar XJS, de prestaties van een Ferrari, en de praktische derde deur van de Citroën SM.
Kortom, een winnaar met zijn lurkende V8. Een grote sports-coupé en bovenal een Porsche.
Als voiture om Europa op niveau te doorkruisen, de 928, geloof me, het is één van de beste autobahn cruisers net iets sexier en meer sportwagen dan zijn Franse of Britse collega’s.
En ja, qua all rounder zal ik ook altijd de 928 kiezen, zullen we ff naar Siena rijden of naar Monaco?
Gerona dan?
@desjonnies:
Ja zo’n 911je is een treurig hok maar ze zien er zo ongelofelijk goed uit.
De 928 maakte perfect sense in zijn tijdperk maar nu is er zoveel beter te koop om mee naar Monaco te rijden, toch zeker voor deze prijzen… En in de heuveltjes rond Monaco, Siena,… kan je je meer uitleven met een oud 911je dan met een autobahn cruzer die de 928 is.
@hupke:
Best of both worlds: 968…
@desjonnies: Destijds (begin jaren 90) ook fervent op zoek gegaan naar een aardige 911, maar na eenmaal in een 928 proefgereden te hebben was de keuze vlug gemaakt.. de zoektocht was toen alleen nog gericht op een 928. Wat ook resulteerde in de koop ervan, welke ik trouwens nog steeds in bezit heb..
Enerzijds waren de wagens destijds extreem duur qua nieuwwaarde.. maar als je dan kijkt naar de keuze van materialen, de kwaliteit van de componenten en de rijeigenschappen van een voertuig ontwikkeld aan het eind van de 70er jaren.. dan was het z’n tijd enorm vooruit en dat rechtvaardigt weer een beetje de prijs destijds..
Blijft een mooie wagen. Vorig jaar deze gezien op een paardenconcours o.i.d. bij Zevenaar met een paardentrailer er achter :-) Was de leukste combinatie die er te vinden was.
De mooiste Porsche ooit (straatauto), wat een klasse wagen!