VAG communiceert trots dat het in Q1 van dit jaar wereldwijd nét iets minder dan 2,5 miljoen auto’s aan de man wist te brengen. Het gaat echter niet met elk merk crescendo.
Bij die 2,5 miljoen auto’s moet je overigens wel de bedrijfsauto’s en vrachtwagens meerekenen. Met die twee categorieën gaat het overigens goed. Zowel MAN als Scania als Volkswagen Commercial Vehicles pluste flink in het eerste kwartaal van het jaar, met Scania als absolute uitblinker. Het truckmerk wist in de maand maart 8.800 wagens te verkopen, tegen 7.200 auto’s in dezelfde maand vorig jaar. Da’s een plus van 22,1%.
Op personenwagenvlak vonden, wat de verkoopcijfers betreft, de nodige verschuivingen plaats. Zo verkocht Audi in maart 173.500 auto’s, waar dat er vorig jaar nog 186.100 waren. Waarschijnlijk heeft een en ander te maken met de teruglopende vraag in China. Volkswagen zelf noteerde met 557.400 auto’s in maart een plusje van 2,5%. Over Q1 2017 wist het merk met 1.440.900 stuks 1,3% minder auto’s te verkopen dan in hetzelfde kwartaal van 2016.
Bij welk(e) personenwagenmerk(en) ging het dan wel goed? Porsche pluste lekker met 12,7% meer verkochte auto’s in maart en ook bij Skoda worden zowel over maart als over Q1 zwarte cijfers geschreven. Het merk dat de grootste plus neerzette van allemaal was echter Seat! De Spanjaarden plusten over afgelopen maand 14,4% en over Q1 stevige 14%. Kennelijk valt de Ateca (rijtest) behoorlijk in de smaak. Bovendien moet de verkoop van de nieuwe Ibiza nog op gang komen én broedt het merk op een grote zevenzits SUV.
Dutchdriftking zegt
Mag ook wel. Ze hebben nog wat jaren verlies goed te maken.
wza1979 zegt
Ik vind het toch zo’n onsympathiek bedrijf. bah.
Ik heb de Golf 3, eerste Leon, 2x een Octavia en een A6 gehad, maar gruwel om ooit nog iets van VAG te nemen.
Het gelieg en bedrieg met het verbruik, het gelazer met scheuren TDI blokken, DSG ellende, Kettingen, Olie etc. etc.
Dat soort dingen kan echt niet terwijl ze al die jaren 10-tallen miljarden winst maakten. Ze zouden met zulke idiote winsten foutloze auto’s moeten kunnen maken.
Zeer slechte importeur die ook werkelijk niets doet.
Dat VAG is zo de weg kwijt geraakt afgelopen jaren……..
lincoln zegt
@wza1979:
Ze gaan vanaf nu alles beter doen .. echt waar ..
henkp1 zegt
@wza1979: Ik deel jouw mening in deze. Werkelijk onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen zijn die zaken willen doen met zo’n fout bedrijf. Om triest van te worden.
rufctr01 zegt
@henkp1: heel gemakkelijk, de mensen denken van: ik heb een VW en ben koning van de weg.
Of ik heb een Audi en dat is hetzelfde als een Porsche….
vondudenstein zegt
@henkp1: indd. Even Porschedaargelaten, vind ik het maar saaie meuk. En zo betrouwbaar zijn ze volgens mij ook al niet meer.
Merk heeft zn ware aard laten zien en die was niet mals.
dijan zegt
@wza1979: Erg raar dat je pas bij de 5 de aankoop van Vag er achter komt?? Ik heb een maal een Bmw gekocht en die viel erg tegen ,dus nooit meer daarna Bmw voor mij . Daarna Meer als tevreden met Audi!!
phaeton zegt
@dijan: Omdat het gezeik pas een jaar of tien speelt. Of in ieder geval hetgeen hij hier benoemt. De Golf 3 is al van 20-25 jaar geleden. Is het heel gek dat hij in 15 jaar vijf verschillende auto’s heeft gehad?
peug206 zegt
@dijan: soms heb je pech met auto’s… wij hadden een laguna uit 1999, wat de slechtste serie ooit was qua elektronica. Iedereen had problemen met dat ding. Behalve wij. Lachend van 2ton tot 3.5 ton op de teller gereden, toen er een nieuwe koppeling onder moest was het een economisch total loss. Vw die mn pa heeft van het werk uit 2014 daarintegen is tot nu toe alleen maar huilen. En de enige die audi rijdt in de familie is monteur, anders had hij hem ook allang verkocht… alle franse auto’s die we hebben gehad tot de huidige gezinsauto (vel satis) hebben we nooit problemen mee gehad… alleen de vel satis zit iets te vol met elektronica uit 2003.
mrrallycross zegt
@wza1979: en toch auto’s bij ze blijven kopen, te zien aan wat je gereden hebt
20klepper zegt
@wza1979: Jammer dat je alleen maar de slechte punten noemt. Waarschijnlijk niet verdiept op een site die Google heet voordat je een auto aanschaft. En daar alles leest met betrekking tot kettingproblemen, olie verbruik etc… En TDI slecht? Ik neem aan dat je de 2.0 bedoelt misschien van bepaalde jaren.
Gezien je zoekopdracht naar een Renooit Zoe kan ik deze reactie ook niet serieus nemen….
Punt blijft dat VAG toch echt wel iets goed doet met zulke aantallen ;). Blijf positief haha.
gt500eleanor zegt
Scania’s resultaat is niet zo gek, het nieuwe model word steeds meer verkrijgbaar voor de transportbedrijven die het nieuwe model niet gereserveerd hadden.
phaeton zegt
Hoewel de verkoop van een merk als Scania altijd wel doorloopt, komt die +22% simpelweg doordat men na 12 jaar een nieuw model heeft geïntroduceerd. En zelfs die was qua uiterlijk een minieme facelift van het model dat stamt uit 1995 (technisch evolueert zo’n model natuurlijk continu).
peug206 zegt
@phaeton: en geef ze eens ongelijk, ik vind de scania nog altijd een van de mooiste vrachtwagens die er rijden.
nelissaab zegt
@peug206: Beste voorbeeld kan wel door DAF gesteld worden met haar XF; na al die jaren wat facelifts met onderhuids nieuwe techniek. Maar als je erg goed kijkt, blijft het nog steeds de 95 uit 1989.
Ik ben zelf een groot Scania liefhebber, maar kan stellen dat DAF dit gewoonweg erg slim heeft aangepakt, met goede onderhuidse techniek in een vertrouwd jasje kun je tegen een prima TCO nog altijd een goed transportmiddel weg kan zetten.
peug206 zegt
@nelissaab: ik rijd zelf niet op de vrachtwagen, maar heb het ooit wel eens mogen ervaren. Mn oom had destijds een scania v8, niets maar dan ook niets dat hij nadien heeft gehad kon dat gevoel evenaren, en hij heeft nog altijd spijt dat hij hem heeft weggedaan, want alle volvo’s en daf’s en mercedessen konden er niet aan tippen.
nelissaab zegt
@peug206: Ik kan dat zeker begrijpen! Ben zelf ook groot geworden met Scania, echt een stuk in m’n jeugd wat ik er in meegekregen heb; de V8’s blijven voor mij ook de hemel op aarde. Las vorige week dat de PK race met Volvo weer aangegaan wordt, van 730 nu naar 760. Nu weet ik van m’n stage vorig jaar dat uit dezelfde V8 16.4 liter als ‘industriemotor’ heel wat meer mogelijk is, dus wie weet wat we nog gaan zien. Gun het merk dit in ieder geval van harte!
mrrallycross zegt
Ik heb het niet zo met Vag
tofas zegt
Ach ya 2 x golf mk4 gehad met een 1.9 diesel motor en laten we nu eerlijk zijn dat waren pas goeie motoren. En nu ben ik overgestapt naar onze vrienden Beieren en besef nu pas wat een goede auto is..