Was getekend: Nobuhiro Yamamoto, baas van Mazda’s MX-5-afdeling.
‘Geen snellere MX-5’
De nieuwe Mazda MX-5 is verkrijgbaar met twee motoropties: een 1.5 SkyActive met 131 pk en een versie met 500 cc meer die 160 pk levert. Niet voldoende? PECH. Want zoals het er nu naar uitziet komen er geen sterkere versies. MX-5-chef Nobuhiro Yamamoto verwijst alle fabels over varianten met meer pk’s namelijk naar het rijk der fabelen.
In gesprek met Top Gear zegt hij dat het verkeerd is om bij de Mazda MX-5 te focussen op cijfers alleen. Het uitgangspunt van Yamamoto was immers om een auto te maken die in balans is en een 50:50 gewichtsverdeling heeft. Met de huidige motorenopties is dat volgens hem prima gelukt. Meer pk’s zijn gewoonweg niet nodig:
“It’s important not to get hung up on numbers. Not on power, or torque. No, what is more important is the feeling. The driving experience and feeling is more important than power.
Een andere reden is dat een MX-5 met meer pk’s een prijsstijging met zich meebrengt. Ongewenst, want de MX-5 moet immers een betaalbare funcabrio blijven. Op de vraag of een goedkope pk-boosters zoals een turbo uitkomst kan bieden, zei hij:
I never considered using a turbo. Because naturally aspirated engines are just nice, especially for this kind of car.
Zo. Zijn die geruchten ook weer meteen de wereld uit geholpen. Wie meer pk’s zoekt zal zijn heil elders moeten zoeken. Of een tuner raadplegen, die ongetwijfeld erg blij zijn met de uitspraken van Yamamoto.
Bovendien: pk’s en newtonmeters zijn alleen relevant voor het internetpubliek.
mennok zegt
Amen
dirkiii zegt
En zo is dat punt.
jipino zegt
Klinkt allemaal heel erg puristisch en principieel. Waarschijnlijk denkt hij gewoon dat het niet goed zou verkopen. Bovendien is de charme van die mx-5 en dergelijke jappen dat mensen ze zelf tunen als ze een snellere willen. Geloof ik. Hier in NL nog nooit gezien.
ej20g zegt
@jipino: MX5’s (vooral NA’s en NB’s) worden ook hier in Nederland heel veel aangepast. Bij de Nederlandse MX5-club ga je die mensen echter niet vinden.
gtwillem zegt
@jipino: er rijden in Nederland voldoende rond met een BBR turbokit. Een collega van mij heeft er een gehad, die dingen zijn bovengemiddeld rap!
ErikkNL zegt
@gtwillem: rijden ze rond met een NC? Want wil misschien ook een turbo laten monteren. Ben benieuwd naar ervaringen.
gtwillem zegt
@erikknl:
Deze kit levert BBR nu voor de NC. Maar ze kunnen ook een turbokit leveren. Vermogen van 200pk tot zover jij wilt. Maar veel verder dan 260pk zou ik niet gaan. Dan moet je namelijk behoorlijk veel onderdelen gaan aanpassen.
http://www.evo.co.uk/mazda/mx-5/6702/litchfield-mazda-mx-5
gtwillem zegt
@erikknl: hier een overzicht voor wat ze qua turbo’s doen voor diverse NC’s: http://www.bbrgti.com/product_details.php?id=11676
jipino zegt
@gtwillem: Hmm, blijkbaar kijk ik niet goed genoeg of is de tuning van de buitenkant vrij subtiel.
gtwillem zegt
@jipino: BBR levert in principe alleen diverse turbokits. Daarbij passen ze ook het een en ander aan (remmen, aandrijflijn). Maar het uiterlijk laten ze met rust. BBR doet het al bijna 25 jaar, dus die jongens weten goed waar ze mee bezig zijn.
mobieler zegt
Wow. Stoer. En 100% eensch
Senne zegt
Weinig op aan te merken eigenlijk, alleen blijf ik die koplampen te klein vinden…
dakloos zegt
Applaus voor Yamamoto!
granlusso zegt
Hij heeft eigenlijk ook wel gelijk. Het grootste plezier zit m bij deze auto in het open rijden en het sturen door bochten
thebob zegt
160pk is toch ook meer dan genoeg voor een auto van dat gewicht!?
Donstil zegt
@thebob: Absoluut. Mijn vorige auto was een Mini Cooper S uit 2005. Standaard 170pk oid, reed als een bommetje, meer dan voldoende.
Traxxas zegt
Zelf heb ik een MX-5 en dit is precies wat de auto zo leuk maakt. Fijn om te zien dat de filosofie achter de auto ongewijzigd blijft.
moatie zegt
Ik ga mij schamen! Hoe kon ik al die jaren denken dat driften op vermogen en hard in je stoel gedrukt worden leuk is!?!
clarkson zegt
Dan maar wachten of de fiat barchetta met turbo.
gtwillem zegt
131pk op 1.000kg is meer dan voldoende. Het gaat om het totaalplaatje van remmen, sturen, handling, schakelen en dergelijke, dan is vermogen ondergeschikt. Zolang het maar wel een lekker motortje is, dat met plezier toeren maakt.
Daarbij, extra vermogen betekent automatisch ook dat je andere ook moet aanpassen, wat resulteert in een hoger gewicht en/of hogere kosten. En beide wil je niet bij een MX-5.
roelwillems zegt
Mooie filosofie en leuk dat ze een echte rijdersauto behouden blijft.
Ook nog eens in een erg mooi jasje.
Persoonlijk spreekt me dat meer aan de pk en nM wedloop… Sta je de achterbanden op te roken op het rechte stuk maar als het bochtig wordt heb ik liever minder gewicht en pk’s in een 50:50 verdeling.
gop1 zegt
Waarom moet een auto per sé duurder worden als het vermogen toeneemt?
trustmeiamanengineer zegt
@gop1: Omdat de motor zwaarder belast wordt, dus van betere of zwaardere materialen gemaakt moet zijn. Of extra’s erbij zoals turbo’s. Wellicht dat ook de transmissie zwaarder uitgevoerd dient te worden. Grotere remmen, enzovoorts.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Of gewoon puur marketing natuurlijk bij sommige merken.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: nee, dat is niet zo. Een auto met meer vermogen moet bestand zijn tegen het vermogen. En dan ook het liefst met een beetje marge dat ze niet na 10k stilvallen. Dus alle belaste onderdelen moeten daarop berekend zijn.
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: Sommige merken leveren wel degelijk identieke auto’s met verschillende vermogens. Waarbij alleen de motormanagement verschillend is. Uiteraard is dan nog steeds het sterkste model berekend op dat vermogen. Bij de zwakkere versie krijg je dan echter ‘gratis’ de (te) sterke onderdelen.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: dat valt wel mee. Ik weet dat het door de pers als zodanig gemeld word, maar vaak valt het vies tegen. Een Octavia 2.0 TFSI RS heeft een behoorlijk afwijkend blok ten opzicte van een Golf R, ondanks dat de basisarchitectuur gelijk is.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk wagentje, gewoon met 1.5 en niet te veel spullen aan boord heerlijk scheuren.
Ben trouwens ook nog steeds benieuwd naar de Fiat (Abarth) versie.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: inderdaad. Gewoon een 1.5 met handbak, nul opties en een leuk kleurtje en je hebt een toproadster!
stephano zegt
Best een lekker design!
Al is het naar mijn idee al snel beter dan de voorgangers! Lelijker konden ze niet worden.
mashell zegt
@stephano: echt? Ik vind de huidige Mazda styling prachtig (6,3, CX-3) maar de nieuwe MX5 compleet mislukt. De vorige is heel heel heel veel mooier.
johanhummer9 zegt
Ajo paar andere nokkenstokken erin uitlaatje daarna chip op maat en je hebt minimaal 180pk en het gewicht veranderd niet
w0o0dy zegt
130pk en 1020kg leeggewicht en iets feller en sneller mag wel, maar hoeft niet echt. Wel heb ik wat aanpassingen aan boord en die maken het (deels) leuker. Iets straffer onderstel een paar braces, wat andere “rubbers” en ook betere banden. Ik wil nog graag wat meer grip op de vooras, een klein beetje verlagen en een toefje meer overstuur als ik op t gas ga.. Maar geweldig leuke ondanks relatief weinig vermogen en koppel.
erik64 zegt
160 pk op 950 kilo, neem maar van mij aan dat het best wel rap gaat.
Wat mij ook opviel tijdens de proefrit dat je deze auto ongehoord hard de bocht in kan rammen ( en ja er ook nog goed uit komen )
Kortom Nobuhiro heeft helemaal gelijk.
styns zegt
Mijn wagen heeft ook 50/50
2wheeler zegt
@styns: 1 voet op het linkerpedaal en 1 voet op het rechterpedaal? ;)
rob5nismo zegt
Dat zijn genoeg pks voor dat gewicht
Ik weet zeker dat die rond de 220 wel haalt
Hupke zegt
Een mx5 heeft ook niet meer vermogen nodig, net zoals een boxster. Meer dan genoeg om je goed te amuseren.
Een opel speedster 2.2 of renault sport spider daarin zou ik wel liever wat extra paardjes hebben, daar merk je dat verschil wel. Waarom het zo is, geen idee.
gtwillem zegt
@Hupke: die auto’s hebben een lager gewicht en daarbij ook nog wat extra grip. Ook hebben die auto’s wat meer koppel. Dus de koppel/gewichtsverhouding is al een stuk beter.
Dus de extra paarden merk je sneller op én de Speedster en Sport Spider kunnen dat beter omzetten in snelheid.
Ik ga wel eens naar een trackday in Bedford en daar rijden ook diverse VX220’s en VX220 Turbo’s. Allemaal aangepast voor circuitwerk: niet bij te houden. Ze kunnen veel later remmen, hebben een hogere bochtsnelheid en kunnen sneller op het gas. De standaard Elises en VX220’s blijf ik nog wel voor, maar als ze ook maar iets aangepast zijn kan ik het vergeten. Het is dat ik er niet in pas, anders zou ik zeker een Elise of Speedster overwegen.
Hupke zegt
@gtwillem:
Grip heeft ermee te maken sowieso, maar ook de zit positie en wat andere mindfuck factoren waardoor cruizen in een mx5 wel acceptabel is en in een speedster niet.
Ik overweeg al ff een speedster. Ik pas bijna overal in waar ik in wil passen. Zo’n speedster is niet perfect maar het is doenbaar (lees ik wil het offer maken). Een mx5 (zeker de nb) is krapper maar met open dak is het niet onmogelijk.
Nadeel van de speedster is van een goede te vinden, en nuja de verzekering. Die is 5 keer zo hoog als die van een mx5 als ze je al willen verzekeren op mijn leeftijd en dat voor een wagen waar ik maar 2-3 maanden per jaar mee kan rijden… Beïnvloed m’n keuze toch ook wel.
En een mx5 is dan weer … nuja … ik heb meer fun en comfort op m’n moto. Op het circuit voel ik me dan weer veiliger in een wagen, maar dan is lenen voor die enkele keer precies goedkoper.
JvT zegt
Goede genade, wanneer komt er nu eindelijk een keer een nieuwe Alfa Spider met hetzelfde recept? ?
gtwillem zegt
@JvT: ik zie het voorlopig niet gebeuren. Ze zouden eerst op basis van de MX-5 een nieuwe Spider op de markt brengen. En dat zou een droomauto zijn geweest, maar nu is er een 4C Spider die flink hoger in de markt is gezet.
Maar in een succesvolle Alfa line up moet er wel een betaalbare roadster en coupe leverbaar zijn.
Hupke zegt
@gtwillem:
De brera was duur voor wat je kreeg, dat ding betaalbaar noemen vind ik wat optimistisch.
Geen idee hoe zo’n GTV geprijst was, maar op zoiets zit ik nu ook niet te wachten.
Een alfa spider voor mx5 geld zou wel leuk zijn.
gtwillem zegt
@Hupke: de Brera was een beetje een rare eend in de bijt. Behoorlijk zwaar en de motoren waren hooguit redelijk. De Brera was eigenlijk een 159 coupe, een D-segmenter. Terwijl de GTV en Spider op basis van een veel lichtere C-segmenter was gebouwd. Dus de echte opvolger van de GTV was de GT. Een auto waar ik nog altijd goede herinneringen aan heb.
Qua prijs waren de GTV en Spider best concurrerend, iets onder de Audi TT, Z3 en SLK. Zeker de topversies met de magistrale Busso V6 waren een soort mini Ferrari’s in de positieve zin van het woord, maar ook de standaard 1.8 en 2.0 Twin Sparks waren leuke auto’s.
ghost zegt
Blijf maar lekker op je eiland met je MX5. Mooie wagen maar ik hoef hem niet. Heb het altijd een beetje een kappersauto gevonden(maar dat is mijn mening).
gtwillem zegt
@ghost: klopt. Dat is een mening die door velen wordt aangedragen. Maar eigenlijk zitten die er ver naast.
De MX-5 is een sportwagen van het zuiverste water. De MX-5 biedt alles wat een sportwagen behoort te bieden. Het is niet een Golf Cabrio of een Megane Cabrio, maar een volwaardige sportwagen. Achterwielaandrijving, puike rijeigenschappen, goede zitpostie en een laag gewicht.
tombe zegt
@gtwillem: is er eigenlijk wel concurrentie met deze en durf ik zeggen GT86?
Btw ik had de GT86 speelser voorgesteld. Je moet deze al stevig bij z’n nekvel nemen om hem te laten misgedragen. Natuurlijk met de assistentie uit.
De MX5 heb ik nog nooit kunnen proberen maar m’n verwachtingen zijn hoog!
gtwillem zegt
@tombe: ik heb een Subaru BRZ gereden en begrijp je punt. Tot 5000 toeren gebeurt er weinig, daarna een beetje en voordat je het weet moet je al weer opschakelen. Iets meer koppel onderin en wat topvermogen zou hem goed doen.
Maar het sturen, remmen en schakelen gaat subliem. En de wegligging is magistraal. Het is de ideale auto als je tuning plannen hebt, want de GT86/BRZ/FR-S leent zich er heek erg goed voor. Ik zou er fatsoenlijke wielen onderzetten, met betere banden en se motor licht kietelen tor 230/250pk. Dan heb je ‘m zoals ie bedoeld is. Die motor is wel een beetje het struikelblok, net als de banden.
toyotafortuner zegt
Zijn huidige specs zijn al ruim genoeg om te kunnen genieten van ieder rit. Ongeacht zijn motorisering
philipf zegt
Ziet er goed uit!
mazdarx zegt
Ik heb moeite om objectief te blijven als het om Mazda’s gaat maar ik ben het he-le-maal eens met deze man. Als ik in een MX-5 zou passen zou ik die wel gekocht hebben maar ivb met mijn lengte ben ik voor een RX-8 gegaan. Wanneer komt er eigenlijk een nieuwe RX Mazda!?
406_v6 zegt
@mazdarx: pas r helaas ook niet in… ?
Ga daarom voor het open rijden kijken naar een mooie originele R107.
erik64 zegt
Dan ben ik ook wel weer benieuwd hoe de fiat 124 spider er uit gaat zien.
http://m.leftlanenews.com/fiat-124-spider-caught-testing-in-the-us-88897.html
g40freak zegt
Blijf het een foute redenatie vinden, vind het ook gelden voor subaru/toyota (gt86/brz)
Ik snap dat je in principe niet meer vermogen nodig hebt om een leuke roadster te krijgen.
Punt is alleen dat er vraag naar is.
Als ik mazda zou zijn, zou ik maken wat mijn klanten willen.
Zodat je de klanten tevreden houd, die lekker over dijkjes willen cruisen.
Maar ook de mensen die zich niet op de snelweg zoek willen laten rijden door een lease diesel.
De mensen die de power willen, zal je niet horen over de (als voorbeeld) 25 kilo meer gewicht voor bv een turbo.
Ik zou de mx 5 gewoon met 3 motoren uitrusten: de 1.5, de 2.0 en dan gewoon een 2.0 turbo ofzo.
Als er vraag naar is….
lamborgfan zegt
@g40freak: Is de vraag groot genoeg? Wat gaat ie dan kosten, wat wordt dan de concurrentiepositie, welke gek gaat er dan voor dat bedrag een mx5 kopen?
Vandaar dus..
g40freak zegt
@lamborgfan: mijn point of view: aangezien er een enorme after market is voor de mx5, mede om ze sneller te krijgen, kan je ook denken dat fabrikanten daar geld laten liggen.
Mijn redenatie is dit: stel je neemt een standaard 2.0 mx5, het standaard onderstel kan van zichzelf makkelijk 50/60 pk meer aan.
Dus enorm veel is er niet nodig om aan te passen, onderstel en besturing net een tandje strakker, iets gretigere remmen.
Mazda/ford hebben vast een prachtig magazijn waar het leuk onderdeeltjes pakken is, stel ik me zo voor.
Jochempie zegt
@g40freak: Misschien maken de ‘Muricans er wel weer een Mazdaspeed versie van.
renezzzz zegt
@g40freak: “Maar ook de mensen die zich niet op de snelweg zoek willen laten rijden door een lease diesel…..” Laat dat nou precies zijn waar deze auto auto niet voor bedoeld is.
g40freak zegt
@renezzzz: volgens mij bepaalt de klant waar een auto wel of niet voor bedoeld is.
En (los van het standaard gezeik: een mx 5 heeft niet meer pk nodig) op een of andere manier vinden we een voorwielaandrijver met 300 pk de normaalste zaak van de wereld.
Maar een mazda mx5 iets meer porrie geven, dat is dan weer een soort heiligschennis, want oh jee heilig huisje, rijplezier, basic bla bla bla
Er zijn 1000-en verschillende redenen om een mx5 te gaan rijden en iedereen moet die voor zichzelf beslissen.
Maar puur vanuit mezelf redenerend: ik persoonlijk hou van lekker cruisen met het zonnetje op je bol, ik hou van lekker hard door bochtjes knallen EN ik hou van af en toe op de snelweg gewoon eens even lekker doortrekken.
Dat een mx5 vaak mx wijf of kappersauto wordt genoemd, komt volgens mij door doordat het zo’n lief autotje is.
Er zijn mensen die willen een auto met een rauw randje, nou dan moet je dus niet bij de mx5 zijn.
En dan kom je weer terug bij mijn begin redenatie: waarom zou je als fabrikant zijnde geld laten liggen?
Als je weet dat je nog meer autos zal verkopen als je er 50 pk/ 100 nm bij doet, dan zou ik die auto gaan bouwen.
Zodat je meer mensen tevreden kan stellen met een mx5
Esprit_de_Flandre zegt
@g40freak: In een MX5 zou ik me niet druk maken over leasers die mij voorbij rijden. Fun genoeg uit mezelf…
Edge zegt
Heeft ‘ie helemaal gelijk in. 160pk zou meer dan genoeg power moeten zijn om leuk met zo’n licht karretje te gooien en smijten. En de tjoeners die dat niet genoeg vinden weten toch wel een manier te vinden om een 2JZ passend te krijgen.
p993 zegt
Die Japanners snappen wel wat hier de essentie is en waarom de MX5 zo’n succes is. Niet om zijn motorvermogen. Blijven trouw aan het concept; enjoy open touring!!
g40freak zegt
@p993: het concept blijft hetzelfde, zolang je alle smaakjes blijft leveren.
de 1.5 voor de mensen die daadwerkelijk lekker cruisen en genieten van open touren, de 2.0 idem dito maar voor mensen die net een tikje meer power willen hebben.
Maar je gaat mij niet vertellen dat het een enorme probleem is voor mazda om bv het 2.3 turbo MPS blok in de mx5 te leggen?
Tune hem iets terug, mss iets kleinere turbo, zodat hij lekker vlot opspoelt en een pktje of 230 heeft.
Kan dat onderstel makkelijk aan, dat blok hoeft niet eens te werken, door de extra cc’s heb je weer wat koppel in lage toeren terug.
Is volgens mij snel gemaakt door mazda tegen echt niet al te veel investering.
Maar goed, het blijft een persoonlijk standpunt.
Ik blijf er van overtuigt dat als subaru een brz zou leveren met een 2.5 turbo blok, zodat de unieke subaru roffel weer terug is en met wat meer pk’s maar vooral veel koppel.
Dan denk ik dat je hem veel vaker zou zien rijden.
mischa94 zegt
Ik heb zelf een NA met een 1.6je met 116pk.
Ondanks dat het zo weinig vermogen lijkt rij ik toch 9van de 10 keer gewoon mensen helemaal zoek.
Denk dat hij toch rond de 8 seconden op de 100 zit.
En met die 116pk kan je met gemakt een mooie drift leggen als je weet hoe je moet sturen?
Dus al met al ik vermaak me iedergeval best met mn mazda’tje haha.
lamborgfan zegt
@mischa94: Wielspin, driften.. Mx5.. Stuurmanskunsten..
Gladde bandjes op sneeuw zeker?
mischa94 zegt
@lamborgfan: nee hoor gewoon goede bridgestone’s
Weet niet of je ooit in een NA gereden heb?
Maar je hoeft echt niet heel gek te doen;)
tfhd zegt
Eens met de stelling. Ik rijd privé een Audi A7 Quattro en een MX5 NB 1.8 voor de “fun”.
Met de power en aandrijving van de A7 is het fijn af en toe lekker te blazen, ook op bochtige wegen en dat gaat uitstekend, maar na 10 minuten ga je toch weer op comfort rijden met zo’n auto. Zelden dat je het maximale vermogen aanspreekt. Met de MX 5 doe je dat wel en dat kan ook beter met een marge op legale snelheden. Ik kan uren over binnenweggetjes sturen en toeren, dan weer volgas door de bocht en hoog in de toeren, dan weer cruisend op rechte stukken in de zesde versnelling. Nooit het gevoel gehad dat 140 pk te weinig was, ook niet in de Alpen, waarvan ik inmiddels de meeste passen heb “gedaan”. Ach en de opmerkingen over ‘kappersauto’: wannabees.
Jochempie zegt
@tfhd: Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ik een kappersauto heb. Gay car, ja dat wel, maar who cares, alles op een refo-container na is een gay car.
Jochempie zegt
-=edit: sorry, maar ’t is hier marktplaats niet=-
Jochempie zegt
@Jochempie: Damn Ricardo, je bent snel ondanks de hitte. Goed werk ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Wachten op een Abarth 124 dan maar, voor de liefhebbers van dat ietsje meer…
mrrallycross zegt
Zijn genoeg tuners voor deze auto