Het is nu echt afgelopen met de Audi TT.
Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het einde verhaal is voor de Audi TT. Het zat er al een hele tijd aan te komen. En we hebben al een stuk of vier keer geschreven over de laatste Audi TT. Maar deze keer hebben we het over de állerlaatste Audi TT. En deze keer bedoelen we echt de aller-allerlaatste.
Het is nu namelijk definitief voorbij voor de Audi TT. In de fabriek in het Hongaarse Gyor is de laatste Audi TT van de band gerold. Deze auto is eigenlijk verrassend normaal, want het is geen Iconic Edition, geen Memorial Edition, geen Final Edition en ook geen Final Edition Roadster.
In plaats daarvan is het een gewoon een saai grijs exemplaar, uitgevoerd in Chronos Grey om precies te zijn. Het is wel een TTS, maar het enige bijzondere aan deze auto is eigenlijk het feit dat het de laatste is. De kleur is wel representatief, want Chronos Grey was een van de populairste kleuren, samen met Mythos Black, Glacier White en Daytona Grey.
We weten nu ook precies hoeveel Audi TT’s er in totaal gebouwd zijn. Deze auto is namelijk nummertje 662.762. Dat is een mooi aantal voor een sportcoupé, maar dit succes is natuurlijk vooral te danken aan de eerste twee generaties.
De eerste generatie was de grootste hit. Daarvan zijn er 276.560 stuks gebouwd. De tweede generatie deed daar weinig voor onder, met 235.739 gebouwde exemplaren. Pas met de derde generatie kwam de klad erin, want daar zijn er ‘maar’ zo’n 150.000 van gebouwd.
Aangezien Mercedes ook al een tijdje gestopt is met de SLK SLC, is BMW nog de enige die brood ziet in compacte coupés en roadsters, met de 2 Serie en de Z4. Gek genoeg verkoopt die laatste nog best aardig. Sinds 2018 zijn er in Nederland 1.060 van verkocht, terwijl er in diezelfde periode maar een schamele 62 TT’s verkocht zijn.
Edge zegt
De TT heeft natuurlijk het imago van een kappersauto, maar stiekem heb ik het altijd een hele leuke auto gevonden. Jammer dat het nu na 25 jaar klaar is met de TT, maar in een wereld waarin de consument massaal aan de SUV gaat en autorijden voor je plezier steeds minder een ding is voor mensen is het volkomen logisch.
vbarchetta zegt
Die saaie grijze kleur weerspiegelt precies hoe Audi de laatste jaren is. Kleurloos…
jouwnaam zegt
Kleur is een keuze, ligt wat mij betreft dus aan de initiële eigenaar/koper. Audi heeft tenslotte toch mooie kleuren te bieden?
jouwnaam zegt
Sterk gevoel rijst waarmee ik ’t jammer vind dat er geen speciale edition komt. Doet me eigenlijk vermoeden dat ze ’t geld steken in een opvolger, of ander toekomstig model. Ik zie de TT graag plaats maken voor een auto tussen een TT en een A5 cabrio. (Pls don’t hate on a brother) Maar wat de toekomst betreft; is er iets bekend über een opvolger? En, wanneer komt die RS4 sedan nou is? Ik vermoed helemaal niet, maar ’t zou zo vet zijn.
MarcoM zegt
Ik heb er vanaf dag 1 nooit wat aan gevonden, ik weet het, het is mijn smaak.
HZW zegt
De TT is altijd een probleem kindje geweest.
De eerste versie was populair om zijn design, maar verder technisch een zeer tegenvallende auto op een Golf 4 onderstel.
De 2de generatie was eigenlijk niet veel beter, waarbij de TT RS leuk was om zijn 5 Cilinder.
En de 3de generatie was eigenlijk meer een Audi A3 coupe, dan dat het nog een TT was. (daar doet Porsche het toch 10x beter met de 911)
Alleen de hybrid bouw wijze met staal en aluminium was een mooi technisch fijt, bij de 3de generatie TT.
Benny_Weisz zegt
Misschien heb ik mazzel gehad maar mijn TT Roadster 225pk Quattro (8N) heeft in 11 jaar tijd alleen last gehad van een kapotte bobine, een defecte dwarsversnelling sensor en een afgebroken schroefveer. Gekocht toen hij 4 jaar oud was en met 32.000 km aan ervaring en verkocht 11 jaar later met een ton extra aan kilometers.
Twee keer de riem vervangen (incl. de waterpomp) en één keer de Haldex olie ververst. Verder alleen maar regulier onderhoud.
Hele fijne scheurijzer, ondanks dat het onderstel echt hard is, voelt de auto nooit echt oncomfortabel en de S-Line sportstoelen van Audi zijn ongeëvenaard.
Al met al, hele fijne autovakanties meegemaakt met die auto en hele fijne herinneringen aan overgehouden. En ik vind het het nog steeds een knappe kar!
Stay Positive zegt
Ja maar met als groot verschil dat de Porsche 911 in een totaal andere klasse opereert dan de Audi TT.
HZW zegt
De 8N is gewoon de mooiste geweest, verdere generaties werden meer normalere Audi’s qua design en minder TT’s.
De 3de generatie had ook gewoon als A3 Coupe op de markt gebracht kunnen worden.
078spotter zegt
altijd een leuke auto gevonden,hier in de straat heeft er iemand een TTRS voor dagelijks gebruik echt een hele gave
ook is er hier 1 met een audi r8 kit erop ,toen dacht ik met het spotten van HUH wat is da nou hihi
dree16v zegt
Altijd mooie auto’s gevonden, lekker onderscheidend maar qua onderstel/configuratie niet echt een sportauto maar dat maakt hem wel weer beter dagelijks bruikbaar. Jammer dat het eerste type gevoelig is voor onderhoud en een net exemplaar zoeken is. Serieus overwogen als 2e auto