
Wen er maar vast aan, want jou kennende zie je deze auto binnenkort opdoemen in je binnenspiegel.
Het is een heel gedoe geworden, die selectie van de nieuwe politieauto’s. In de afgelopen jaren reden de boevenvangers altijd Volkswagen, maar daar komt een einde aan omdat ze bij Volkswagen-importeur Pon boeven bleken te zijn. Zelfs afgelopen week kwam er in die kwestie nog een oud lijk uit de kast, toen bleek dat minister Henk Kamp wat gratis navigatie-CD’s van Pon heeft gekregen voor zijn Audi TT. Tsja, dat is ook een ontzettende faux pas natuurlijk, in een Audi TT rijden.
Enfin, er moesten dus nieuwe rides komen voor de mannen in blauw. De aanbesteding is opgedeeld in verschillende stukjes en Mercedes heeft de eerste slag gewonnen. Onze platte petten krijgen binnenkort heuse Merc’s onder hun handhavende achterwerken. Helaas voor de bromsnorren gaat het om zo’n beetje de minst begeerlijk Merc die er is, namelijk de B Klasse. Een prima auto, mits je een jaar of 70 bent en een makkelijke instap vele malen belangrijker vindt dan goede looks.
Het is zodoende waarschijnlijk niet direct de beste auto om enorme indruk mee te maken op de gritty streets. De lokale wietboer denkt bij zo’n B Klasse waarschijnlijk al snel ‘die kan mijn A3 TDI wel hebben, zeker nu ik er dat S-line pakket opgeschroefd heb’. Maar misschien doet de traditionele wit-blauw-rode livery wonderen?
Aan de hand van de foto hierboven, die de wereld ingeslingerd werd door de Politie Zaanstreek op Facebook, kan je je oordeel vellen over deze kwestie. Jammer alleen is dat de agenten de foto genomen hebben met een wortel.
Het kenteken leert ons trouwens dat het gaat om een heuse B220 D met 177 pk. Wat dat betreft kan de hiervoor aangehaalde drugsrunner zich dus nog wel eens lelijk vergissen in de ruimtelijk opgebouwde Merc. De catalogusprijs van zo’n voorwielaangedreven dieselbusje is stiekem gewoon bijna 50K in Nederland, maar goed, alle belastingen vormen in dit geval een sigaar uit eigen doos.
Is de auto daarmee ook een goede keuze, of had je liever één van de auto’s die we eerder op het proefterrein aantroffen zien winnen?
Nou, ik word al bang van dit intimiderende busje..
@str8six:
Heb hier nog een hele zwik AMG logos liggen ..
Doe je mee ??
@lincoln: ik doe mee
@lincoln: ja!!
@str8six: Ik vind de voorkant er agressiever uitzien dan de Touran. En @ de rest: natuurlijk hoeven het geen vette rijdersauto’s te zijn, dit zijn werkpaarden die gewoon afgetrapt moeten kunnen worden. Er zijn werkpaarden en luxe paarden.
@dare2think: daarom Mercedes, het luxe merk bij uitstek.
@str8six: een Mercedes is maar weinig luxer dan een niet premium auto. Altijd ook zo geweest. Wel is het de bedoeling dat alles net ff wat beter in elkaar zit. Wat het een echt werkpaard maakt. Of denk je dat die taxichauffeurs allemaal Mercedes rijden omdat die zo luxe zijn?
@dare2think: En dit is een lelijk paard
@str8six: ik ook niet. Ze zullen alleen mijn achterkant zien van de 850R (en ik een week later een acceptgiro)
Belachelijk natuurlijk. Voor alles wat die auto kan, kan je voor minder ook bij andere merken terecht…
@bin_sbo: Waarschijnlijk niet. Als Benz 70% korting geeft… Bij dit soort aanbestedingen tellen gewone consumentenprijzen nieteer
@bin_sbo: Daarom is er een aanbesteding uitgeschreven. Daar is mercedes uitgekomen. Snap je wat ik bedoel of moet ik het nog simpeler uitleggen?
@bin_sbo: ze zullen de aanbesteding dit keer vast wel goed hebben uitgezocht omtrent alle zaken. De goedkopere partij zal misschien niet hebben voldaan.
@bin_sbo: Alsof Mercedes niet meer korting kan geven dan Opel bv… Meer marge = meer ruimte voor korting om zo’n aanbesteding binnen te halen. Want als het nu vol zo’n B klasses rijdt in Nederland is dat ook wel iets waard voor hen
@amazinglaurent: de winnaar van een aanbesteding hoeft niet per definitie de goedkoopste te zijn. Er zijn meerdere punten waar men op kan scoren. In dit geval denk ik dat Total cost of ownership een erg belangrijk punt is.
@deora: ja, en daar is mb een kei in…lage tco!
@amazinglaurent: B-klasse is uiteraard ook end-of-life modelletje dus ‘wie maakt me los’ telt ook mee.
@bin_sbo: en dan ook nog zuinigheidslabel E !!
Leuk die hoge instap voor 70 plussers, wat een konijnenhok zeg!
De doelgroep in achterin komt te zitten zal zich iig een beetje thuis voelen ..
@lincoln: Hoezo zouden Lincoln rijders zich thuisvoelen in een Benz dan??
@airc:
Lincolnrijders laten zich toch niet dirigeren door die lui zeker ..
Had dan de CLA shooting brake genomen. Waarschijnlijk even ruim, maar 10x betere wendbaarheid in bochten. Daarnaast heeft die ook een betere uitstraling dan de kijk-mij-is-de-bink-zijn-bij-de-lokale-bingo-avond-B-klasse.
@gekketurbo: hoe kan een CLA shooting break nou even ruim zijn, die mist flink hoogte.
Ik denk overigens dat het weggedrag van beide wagens sterk vergelijkbaar is. Als de Touran voldeed is het weggedrag van de B-klasse ook geen probleem.
@gekketurbo: wat is beter? Ik vind een CLA namelijk echt een hoog sjonnie-gehalte hebben.
@gekketurbo: ik denk het niet, de CLA sb is best wel laag en behoorlijk krap. De b klasse is echt wel ruimer. De CLA rijdt wel wat fijner, maar ja dat is denk ik ondergeschikt voor deze doelgroep. Moet gewoon praktisch en ruim zijn.
@gekketurbo: Het idee is dat je ook makkelijk boeventuig achterin kunt gooien. Het is al lastig genoeg om een peuter in zijn kinderzitje te wurmen in een CLA Shooting brake, laat staan dat je datzelfde moet flikken met een dronken herrieschopper van 1,85.
@Edge: hoe minder bewegingsruimte voor dat tuig, hoe beter toch?
Wat een wagen zeg! Heeft de uitstraling van een brommobiel, verhoudingen zijn compleet zoek. Maargoed, met 177pk diesel wel redelijk vlot natuurlijk. Als ze nou ook eindelijk eens wat gaan doen aan voornamelijk de achterwielophanging, want die Tourans hangen altijd bijna op de grond, en daarvan zijn er al meerdere hier in de stad (binnen de bebouwde kom(!)) omgeflikkerd in een (vlotte) bocht….
En verder kan ik me ook niet voorstellen dat bumpers en koplampen van een Mercedes lekker goedkoop te vervangen zijn…
@trustmeiamanengineer: dat zal de politie / gemeente / overheid weet ik het vast en zeker goed hebben afgesteld met Mercedes-Benz.
@jamesbond007: Dat mogen we hopen ja…
Maar zoiets als een setje betere veren/dempers (laat staat iets van Reiger) zit er zeer waarschijnlijk niet in.
@trustmeiamanengineer: Omgeflikkerd? Dat is mij nog niet gelukt ook al neem ik een rotonde met 80+.
Denk dat er wat anders aan de hand was dat een Touran op de zijkant kwam ipv alleen maar snelheid.
@werf76: Blijkbaar is een uitrusting van een kilo of tweehonderd in de kofferbak en zo’n waardeloos kruispunt met een kleine verhoging voldoende…
In ieder geval meer pk’s dan zo’n rammelbak van Pon.
En er komen ongetwijfeld snelle versies bij voor de KLPD Driebergen.
@rufctr01: De KLPD Driebergen is overleden en opgegaan in de Nationale Politie. Die zien we niet meer terug. De snelle Volvo’s zijn verdeeld over de Nationale Politie regionaal.
@erik2907: rijdt er dan nog wat als patrouille op de snelweg? Al paar maanden weinig gezien behalve verdwaalde lokale politie?
@bitd: nee, alleen onopvallende surveillance auto’s en de snelwegen zijn opgenomen in de regionale gebieden. M.a.w., de politie van bijvoorbeeld de stad/regio Utrecht neemt ook de snelwegen mee.
@rufctr01: B250 4matic :)
Lekker duur
@wildewesten: o jij hebt de factuur gezien. Wat kost zo’n politie B klasse nou?
Prima keus. Snel genoeg, voldoende ruimte en oerdegelijk.
177pk is niet echt veel meer vandaag de dag dus de gemiddelde crimineel kunnen ze waarschijnlijk niet bijhouden lmao
@focusrs1: ik vraag me af wat die tourans deden ik geloof nooit dat die 170 pk hadden..
@bmwfreak038: de laatste hadden 150pk Tdi’s.
@focusrs1: alleen snelheid is niet wat telt. Door Samenwerking met collega agenten heb je de badguy veel sneller te pakken zonder 300kmph over de snelweg te rijden en daarmee grote risico’s te lopen.
@focusrs1: Dat is ook helemaal niet het doel van deze auto’s. Met 0-100 in 8,2 seconden zijn ze vlot zat voor de standaard patrouille en een stuk sneller dan de 10 seconden die de tourans 2.0 tdi met 140pk’s er over deden (er rijden zelfs nog exemplaren met de 1.9 tdi). De meer interessante tussen sprint zal ook vlotter gaan dan bij de tourans, maar ook dat is eigenlijk niet van belang voor de inzet van deze auto’s.
Opa heeft er èèn en ik moet zeggen, prima wagen. Ruimte zat zowel voor als achterin. In de bochten is het geen A45 AMG, maar het is tig keer beter dan de Touran. De automaat is wel wat traag maar daar wen je snel aan. Wel schakelstang aan het stuur, wat voor de politie handig is! All in all een prima keuze!
@TimoBac: waarom is de schakelstang aan het stuur handig voor de politie?
@bennieokkels: die dragen rechts een wapen (stok). Als er naast de stoel ruimte is omdat de pook aan het stuur is zitten ze een stuk beter.
@mashell: ja en is die ruimte er? Er zit gewoon een middenconsole in de merc.
Schakelstang aan stuur lijkt mij lastiger bij snel keren e.d. een kloeke pook ligt makkelijker in de hand en is sneller te grijpen.
@mashell: wapenstok links als het wapen rechts zit en links als het wapen rechts zit… Dus de meeste wapenstokken zitten links.
@mashell: Veruit de meeste agenten dragen hun wapenstok links. Dit omdat ze het vuurwapen rechts dragen.
Met een setje overheerlijke wheelcovers…ruk dan die dingen eraf en rij op zwart staal.
@cpp1: want, wat is daarvan het voordeel? Anders dan iedereen denkt dat je een armoezaaier bent die heel het jaar op winterbanden rijdt?
@mashell: alles beter dan die wielplaten die je er bij de eerste beste bocht vanaf liggen.
@cpp1: Daar bestaan tie wraps voor!
Nu nog een aantal Ford Focus RS’en (met sper) voor het snellere werk/de snellere criminelen! Ownee, die zijn niet leverbaar met automaat :-(
@larsdbs9: Mustang wel toch?! :)
@larsdbs9: je krijgt ze voor ongeveer hetzelfde geld, dus m’n reet met die automaat! Veel leuker
Ik vind dit er gewoon goed uit zien. De politie moet ook een bepaalde uitstraling hebben en wouten in een Mini Cooper kan ik niet echt serieus nemen.
Het gaat ook niet om de “onherkenbare modellen” dus is een B klasse voldoende. Voor de onherkenbare zou het leuk zijn als het motorische en onderstel van Brabus afkomen. Zie dan nog maar eens te ontkomen met 3.0 tdi meuk!?
tziet er beter uit als de Touran al zeg ik t zelf
Krijgt oom agent er pantoffels bij?
Ik snap niet waarom een politievoertuig zo algemeen utilitair moet zijn. Waarom niet gewoon C-Klasses als algemene wagens en voor het arrestatieteam een zwik B-Klasses dan? Nou rij je rond in een depressief hok vanwege de hoge instap, terwijl de andere kwaliteiten juist in andere auto’s beter zijn.
@720s: vroehag reed de politie in den haag ook Mercedes. 190 dacht ik.
@eelco74: sterker nog: Mercedes E 220d stations hebben ze gehad.
@mar10us: Ja, die waren geweldig !
Hoorde je altijd van verre aankomen…
Ik vind het toch apart, ze kiezen voor een model dat met 1,5 jaar vervangen gaat worden.
@raymster: wat maakt dat uit voor de politie? Het zijn werkpaardjes en geen showpaardjes. Daarnaast zijn de ontwikkelkosten eruit, misschien wel een van de redenen dat de prijs laag genoeg was om de aanbesteding te winnen
@yupyup: omdat er bij een aanbesteding een waslijst aan eisen is. Wie zegt dat de opvolger er aan voldoet? Dat prijzen niet omhoog gaan?
Bij overheidscontracten zie je vaak dat prijsstijgingen door mogen worden berekend. Wie gaat dat betalen?
Het lijkt mij logisch dat je in zo’n aanbesteding meeneemt dat bijvoorbeeld 3/4 van de tijdspanne van een aanbesteding eenzelfde model moet worden geleverd.
@raymster: dat doet toch iedereen met gezond verstand? Auto’s uit de laatste productiejaren zijn vaak veel betrouwbaarder dan wagens uit de eerste productiejaren, die hebben vaak kinderziektes, nare storingen etc waar je niet goed van wordt. Ik kies tegenwoordig bewust een wagen die al een een tijdje geleden z’n facelift gehad heeft.
@mashell: Dat ben ik met je eens, maar over 1,5 jaar moeten ze aan het nieuwe model. Met eventuele kinderziektes, andere specs en wellicht andere prijzen.
Dikke wieldoppen jongûh!
Ik neem aan dat de eerste lichting door het corrupte PON wordt gefinancierd als boete?
Zeer intimiderend?
Ik vind de laatste generatie Touran er beter uitzien als politiewagen dan deze.
Goede nette uitstraling! Bij Mercedes kan je natuurlijk ook voor alles terecht, iets snels voor op de snelweg, busjes etc. Dat komt de kosten uiteindelijk te goede natuurlijk.
De prijslijst van de autoweek is bij deze aanbesteding geen graadmeter natuurlijk.
Henk Kamp in een Audi TT? Past helemaal niet bij hem. Meer een Mercedes type leek mij…..
@mark997gt3: wie weet rijd hij straks opeens een mercedes ;)
De foto is in ieder geval niet genomen bij de Politie Zaanstreek. K rijd er elke dag langs en herken het niet. Wel jammer, anders had ik hem vandaag even gespot
@jeppie: de foto is afkomstig van de testdagen op het testcircuit van de RDW. Gewoon een oud plaatje toen alle merken/modellen hun test ondergingen voor de aanbesteding.
Hoe zit het dan met de werkgelegenheid bij de VW dealers? Waar alle tourans in onderhoud zijn. Er valt toch een grote klant weg. En is de laadruimte echt gelijkwaardig als de Touran? Waar toch een behoorlijke uitrusting in ligt.
@dailydriver: die mechaniekers gaan allemaal naar Mercedes he ;-)
Naast deze aanbesteding van de ‘normale’ politie auto was er toch ook nog een aanbesteding gaande voor de snelle wagens? Volgens mij mag Mercedes nu B klasses en Vito’s gaan leveren. Ik ben benieuwd welk merk die andere aanbesteding gaat winnen. Ik las ergens dat die auto minimaal 250 moet kunnen.
@deora: de zo genoemde ‘snelweg’politie (oud KLPD) krijgt binnen korte tijd nieuwe auto’s. De aanbesteding daarvan is nog bezig. Die moeten inderdaad 250 km h kunnen, minimaal 300 pk, awd etc…
Deze auto kost de staat der nederlanden rond de 21000 euro
177 pk, daarmee rij je 90% van het Hollandse gebakjespark er gewoon uit. Ookal komt er nog gewicht bij vanwege de uitrustig en systemen….
@87sandyd: de standaard versie wel ja, deze hebben iets meer pk’s, ik dacht rond de 230 á 235pk
@soulmaster: Politievoertuigen zoals de B klasse gaan niet gechipped worden. 177pk is meer dan zat voor in de stad.
@Soulmaster: Dat politieauto’s gechipt zijn is het allergrootste broodje aap verhaal dat er maar bestaat
@87sandyd: De politie heeft een aantal auto’s. die getuned ed zijn. Dit zijn de VROS auto’s, die we allemaal kennen van programma’s als Blik op de Weg en Wegmisbruikers. De overige auto’s hebben over het algemeen standaardmotoren. Kunnen dus niet extreem snel. De pitauto’s hebben daarnaast nog eens een lichtbak op het dak gemonteerd staan. Scheelt al snel 15 km/u qua maximum snelheid. Gemiddelde politieauto haalt daardoor de 200 km/u niet.
Leuk voor die tuigvloggertjes uit Zaandam, hebben zij de primeur om het dak te testen.
ik zou er niet levend of dood in gevonden willen worden. ook niet zonder strepen.
Ziet er toch wel sneu uit. Een GLA had stukken beter gestaan. Is die veel krapper / duurder?
Overigens: de activiteiten van Henk kamp worden hier wederom een beetje als mweh afgedaan. Meneer Kamp heeft echt wel meer boter op zijn hoofd dan hier wordt weer gegeven. Kijk de uitzending van Nieuwsuur er nog maar eens even op na. Hij zou echt moeten worden vervolgd.
Volkswagens? Ik zag ook veel volvo’s!
Ik vind hem zo met LED (xenon?) verlichting wel mooi, maar ik ben bang dat het in de praktijk de uitvoering met de gewone ronde gele bolletjes gaat worden en dit verpest het ontwerp van de
hele auto naar mijn mening. (Vind ik overigens met iedere moderne auto die niet gewoon de ronde xenon bolletjes heeft)
Ik ben benieuwd wat de vervanger gaat worden voor de Polo die bv vaak voor huisbezoeken e.d. wordt gebruikt. Al dan niet in volledig tenue of alleen met de blauwe strepen van de ondersteunende diensten.
Een Smart Four-four misschien?
Een balzak met striping, scary….
Och, maar €50.000 voor een prachtig bejaardentehuis op wielen met enorm flatteuze 16″ doppers
Als het dan toch een stink-diesel moet zijn had dan voor de Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business gekozen, die is namelijk even duur als de miezerige A-klasse.
Een hele vooruitgang op de van sjoemelsoftware voorziene VW’s. Die vervuilende dingen moeten nu eenmaal van de weg af. Ik betaal een godsvermogen aan BPM en accijns omdat ik een auto rijd die niet schoon is (maar gelukkig wel vermogen heeft) en dat is behoorlijk oneerlijk tegenover de VW’s die pretenderen schoon te zijn maar dat niet zijn. Overal ter wereld wordt dit fatsoenlijk opgelost (door VW flink aan te pakken) maar in Nederland waar iedereen over het millieu roept gebeurt er niets! Nu nog alle VW’s weg bij de ANWB en laat dan iedreen gaan claimen bij Pon!
Waarom moet een surveillancewagen indruk maken? Als ie maar snel is. En betrouwbaar.