Is ‘ie niet mooi?
Mercedes heeft deze nieuwe pics de wereld ingeslingerd van haar nieuwe Project One. Het beeld bevestigd min of meer dat wat we al wisten, maar dankzij deze nieuwe technische tekening komt de ‘F1-auto voor op de weg’ weer wat meer tot leven.
We wisten al dat de aandrijflijn van de über-hypercar gebaseerd zou zijn op die van de recente F1-auto’s van het merk. Dat wil zeggen een 11.000 toeren draaiende geblazen 1.6-liter V6, gekoppeld aan de nodige elektromeuk. De F1-motor draait nog wat meer toeren, maar het zijn desalniettemin indrukwekkende cijfers. Hoewel, Ferrari ligt er naar eigen zeggen niet van wakker.
Op de plaatjes is te zien dat deze krachtbron net als de F1-motor een luchthapper krijgt hoog in het midden van de auto. Dit geeft ook extra geloofwaardigheid aan een plaatje dat Mercedes eerder vrijgaf van de achterzijde van de auto. Hierop is een periscoop-achtig uitstulpsel te zien.
Het blok is net als in de F1 voorzien van de fameuze ‘gespleten turbo’. Volgens velen is dit een van de innovaties waardoor Mercedes de dominante krachtbron gebouwd heeft in het huidige F1-tijdperk. In de straatauto heeft de complete Power Unit een thermale efficiëntie van zo’n veertig procent. De F1-krachtbron zit naar verluidt dicht bij vijftig procent, maar verschil moet er zijn.
De keerzijde van die medaille is namelijk dat de straatauto veel minder onderhoud nodig heeft. De motor hoeft pas na 50.000 kilometer compleet herbouwd te worden.
UPDATE: via een Instagram Story van Nico Rosberg hebben we nog een tweetal screenshots weten te bemachtigen. Bij de bovenste zien we dat de hypercar een vierwielaandrijving krijgt, de onderste toont een zijaanzicht van de Project one. Met dank aan Jeroen en Twan voor de tips!
UPDATE 11-09-2017: de hyerpcar is vandaag officieel onthuld, alle info lees je HIER!
mrB zegt
Ik denk dat deze mooier wordt dan de AM Valkyrie. Ik denk ook dat de AM bijzonderder is. Die is namelijk met veel meer vrijheid ontworpen en gaat echt belachelijke hoeveelheden downforce genereren.
Ja, ik kijk al uit naar de H2H tussen de twee!
MercMeister zegt
De geschiedenis herhaalt zich ; Group C (Hyper) car , Der Silberpfeil 2.0
suheyl zegt
Ow, pas na 50000 km een volledige motor revisie
lekkaah zegt
@suheyl: alsnog minder dan het gemiddelde TFSI blokje *gaat schuilen*
berlinetta zegt
@suheyl: Waarschijnlijk dus nooit, want niet veel exemplaren zullen die 50k halen.
suheyl zegt
@berlinetta: kan me herinneren dat het onderhoud van een CLK GTR ook schrikbarend duur was, zelfs als deze stilstond
tvr1974 zegt
@suheyl: idd..
Mercedes stond juist altijd bekend om blokken die 1.000.000 km(of meer) meegingen. Vaak genoeg in een taxi gezeten met meer km’s..
nu een blok dat na 50.000 al vernieuwd moet worden lijkt mij toch een behoorlijke achteruitgang voor dit merk..?
mickkok zegt
@tvr1974: ja, die taxiblokken draaien ook op 11.000 rpm. Met 1000 pk. Met die cijfers is 50.000 halen nog knap.
kennone zegt
@tvr1974: wat wil je met een 1.6 en een krankzinnig vermogen! Zou knap zijn als hik het al haalt! Doe mij maar hewoon een benz met de 6.2 er in.
reggie-boy_rood zegt
Misschien als nieuwe politie auto?
Volkswagen had toch geen hypercar. Bmw en audi ook niet.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Wat weerhoud McLaren, Ferrari en Renault er nu van om een van deze auto’s te bestellen om de drivetrain te inspecteren / kopiëren
berlinetta zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat vraag ik me ook wel eens vaker af of automerken dat niet stiekem doen.
boomhauwer zegt
@berlinetta: dat doen ze ook.
acizane80 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: is dit dan weer een model die in massa productie word genomen? Of gaan ze doen zoals sommige merken doen, enkel aanbieden aan een vooraf bepaalde beperkt aantal klanten die ze enkel onder voorwaarden mogen doorverkopen.
gwnbmw zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: omdat die ze niet mogen kopen heeft er misschien mee te maken…
rob5nismo zegt
Krijg je ook een crew erbij om de auto te starten?
Of zou deze eerst 6min checks doorlopen net als de f1 auto
trustmeiamanengineer zegt
Leuk idee, maar die 50.000km zal waarschijnlijk geen enkel exemplaar halen in 50jaar. Het is natuurlijk een gave technische exercitie, maar gaat voor een “straatauto” allemaal wel erg ver. Dus behalve 2 rondjes door Monaco of Dubai zullen ze waarschijnlijk toch nooit gebruikt worden.
berlinetta zegt
Indrukwekkend, maar of het nou echt zo leuk is om hiermee te rijden? Volgens mij heb je met een Ariel Atom oid meer lol op het circuit.
av_diver zegt
Wat mij opvalt zijn de schokbrekers voor, die achter elkaar staan ipv naast elkaar.
Iemand dit eerder ergens anders gezien?
crackdavid zegt
@av_diver: Ja
av_diver zegt
@crackdavid: ja? Al eens eerder gezien? Waar dan?
JanJansen zegt
@av_diver: en ze staan elk onder een andere hoek om ruimte te maken voor de accu’s. Wel een bijzonder ontwerp.
ghost zegt
Mijn vermoeden is dat deze een beetje gaat lijken op die McLaren F1 GTR van vanmorgen qua vormgeving maar dan in een 2018-jasje.
p993 zegt
Thermale of thermische? Met je anglicisdinges…
Gulli zegt
Ik denk dat van een beetje revven voor de tunnel en rondjes tuffen over de boulevard die motor niet heel hard schrikt. Ook niet na 50.000km
kennone zegt
Ze hadden de oude f1 v10 er in moeten hangen!! Leuk voor de buren en de rest van het land