
Het is bijna over en uit voor de Giulia.
Aan al het moois komt een eind. Kijk maar naar The Grand Tour. Zo ook de wonderschone Alfa Romeo Giulia en iets-minder-mooi-maar-daardoor-niet-lelijke Stelvio. Dat einde komt wat sneller dan verwacht. Alfa Romeo kondigt de productiestop van alle huidige uitvoeringen van de Giulia en Stelvio aan.
Met alle uitvoeringen bedoelen we de twee versies die in Nederland leverbaar zijn. We hebben hier alleen de Veloce en de Quadrifoglio. Bij beide auto’s heeft de instapper een 2.0-liter viercilinder turbomotor met 280 pk en de Q-uitvoering een 2,9-liter grote twinturbo-V6 met 520 pk.
Giulia en Stelvio kappen ermee
Het nieuws van de productiestop van de Alfa’s volgt op een gelekte memo. Alfa Romeo verstuurde een bericht aan de dealers dat de sedan en SUV binnenkort niet meer van de fabrieksband komen. Deze memo is gelekt en op Reddit geplaatst.
We hebben even navraag gedaan bij Alfa Romeo Nederland om zeker te weten dat de informatie uit de memo klopt. De woordvoerder bevestigt de aanstaande productiestop. In de officiële reactie staat: ”De Giulia en Stelvio bereiken het einde van hun productiecyclus. Daarmee maken ze plaats voor de nieuwe generatie die geproduceerd zal worden in de Cassino-fabriek.”
Wanneer stopt de productie van de Giulia en Stelvio?
De data waarop de assemblage van de Alfa’s zou stoppen volgens de memo kloppen ook. Het eerste model dat het schip moet ruimen is de meest geliefde: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Na 31 maart 2025 houdt de productie van de snelle Giulia op. Een maand later is de Stelvio Quadrifoglio aan de beurt. Vervolgens worden de instap-Giulia en -Stelvio nog tot en met 31 mei gebouwd voordat het helemaal gedaan is met de huidige generatie Giulia en Stelvio.
Wie daarna nog zo’n Alfa wil, moet het doen met de voorraad. Ben je nog net op tijd, dan kun je de configurator gebruiken. Daarin vind je ook de prijzen van de verschillende versies. Hieronder zijn de prijzen opgesomd.
- Giulia Veloce: € 82.468
- Giulia Quadrifoglio: € 157.136
- Stelvio Veloce: € 95.704
- Stelvio Quadrifoglio: € 187.000
Laatste écht Giulia
Ik noem deze generatie bewust de laatste échte Giulia. Er komt namelijk wel een nieuwe generatie, maar dat wordt een crossover. Inderdaad, nog een modelnaam die wordt misbruikt om hoge auto’s te promoten. We weten van de volgende Giulia al dat ie er met verschillende aandrijflijnen komt. Eentje daarvan is een hybride krachtbron.
Quadrifoglio komt wel terug!
Overigens hoeven we niet bang te zijn dat de Quadrifoglio-lijn uitsterft. In de reactie op onze vraag zegt Alfa Romeo: ”De Quadrifoglio is altijd en zal het embleem blijven van Alfa Romeo’s performance versies met nieuwe modellen die ontwikkeld worden op een platform met meerdere brandstoftypes om te voldoen aan markttrends en klantvraag.”
Als we dus massaal Giulia’s bestellen, krijgen we wellicht nog een generatie met alleen een benzinemotor. Iemand 80k over?
Foto: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio gespot door @ecnerualcars
Via Carscoops
De allermooiste en meest levendige voorbeeld van ruim een eeuw Alfa Romeo. Er zijn minstens even mooie Alfa’s geweest, maar de Giulia is de wedergeboorte van het merk uit Italië.
Heel jammer dat het nu al eindigt. Een jaar door produceren was fijn geweest. Wat een auto.
Nu een EV met dezelfde bizarre rijbeleving, scherpte bij het sturen en Italiaans in- en exterieur.. Rood graag met pindakaas leer!
O ja, een hoeft niet woke.. Echt leer graag!
Het blijft toch echt bizar hoe irrelevant dit mooie merk geworden is. Met in 2011 nog een klein piekje door de giulietta zitten ze nu letterlijk op een keer 5 of 10 auto’s per maand. Gaat niet meer goedkomen. Overigens vond ik de Giulia ook prima sturen maar niet perse beter of veel leuker dan de oude f30.
In 2016 kreeg ik als cadeautje voor zoveel-jaar-aan-de-zaak de mededeling dat ik een Giulia mocht bestellen. Vanwege verbruik en kilometers moest het een diesel worden. We zaten wat te klikken en de dubben over opties. Ik werd ’s avonds enthousiast gebeld dat een bepaalde kleur remklauwtjes toch wel heel wreed stond en die Business velgen.. Daar gingen winterbanden op. Er kwam een extra set Competizione velgen voor de zomer.
Uiteindelijk was mijn boodschap “bestel maar wat”. Uiteindelijk werd het een donkerblauwe beauty met antraciet Competizione velgen met gele klauwtjes en nog wat opties in Super uitvoering. Uiteraard met de 180 pk JTDm.
Ik heb 160.000 km genoten. De Juul wakker maken was een feestje. Het onderstel kreeg mijn BMW vrienden heel erg blij. De looks van de Juul vielen overal in de smaak en ik heb zelfs duimpjes gekregen van BMW rijders. Het waren mooie tijden. Verderop in de wijk staat een donkergrijze Juul. Mazzelpik. Als ik langsloop en de Juul staat te glimmen voor de deur wordt ik een beetje jaloers en weemoedig. Wat een feestje was die auto.
Oja, die 85.000 euro van nu… dat was toen 46.000 euro. Het schrappen van uitvoeringen en motoren maakt de Juul van nu onbereikbaar.
Arrivederci Giulia!
Ik blijf t bizar vinden dat AR er destijds voor gekozen heeft de Giulia basismodellen uit de catalogus te verwijderen. Het was meteen een onbereikbare auto terwijl het in de basis een luxe middenklasser is. Ik heb helaas net buiten de boot gepiest, bij het verlopen van het leasetermijn viel hij al snel buiten budget. Jammer!
Hier mee is het merk officieel dood. Alfa Romeo stond voor licht, mooi en compact. Zaken die een crossover niet heeft. Vanaf hier is het enkel nog Franse crossovers met Italiaanse badge produceren tot Stellantis de stekker er definitief uit trekt.
De nieuwe Giulia en Stelvio staan volgens mij niet op een platform wat wordt gebruikt door de Fransen. Basis ligt in Amerika dacht ik.