Think different.
Het is al meer dan zes jaar geleden dat Steve Jobs kwam te overlijden. De medeoprichter van Apple bezat op autogebied leuk spul, al heeft Jobs nooit bekend gestaan als een echte petrolhead. Check bijvoorbeeld zijn eveneens grijze Mercedes SL55 AMG. Binnenkort gaat zijn Z8 onder de hamer in New York.
Zoals gezegd: Jobs was geen autoliefhebber pur sang. Het was dan ook Larry Ellison (CEO softwaregigant Oracle) die de Apple-man had overtuigd om een BMW Z8 te kopen. Volgens Ellison was de Z8 het toonbeeld van automotive engineering. Het was een auto zoals geen ander. Zoiets paste natuurlijk wel bij een excentrieke man als Steve Jobs.
Op 6 oktober 2000 kreeg Jobs zijn titanium grijze BMW Z8 geleverd. De ondernemer koos voor een zwart interieur. Bij de auto hoort het toepasselijke kenteken ‘Jobs Z8′. Drie jaar lang reed de toenmalige Apple CEO in de iconische BMW. In 2003 werd de auto verkocht aan een man in Los Angeles, die de Z8 tot op heden in het bezit heeft.
14 jaar later is het mooi geweest, moet de huidige eigenaar gedacht hebben. De youngtimer heeft 15.200 mijl gelopen en zal op 6 december door RM Sotheby’s in New York worden geveild. Men verwacht dat de Z8 zo’n 400.000 dollar gaat opleveren.
goodolddays zegt
Wat is de Z8 toch een bloedmooie auto… als ik de loterij won was dit zeker een van de aankoopjes boven aan mn lijst…
599gto zegt
@goodolddays: Jij wilt weer graag arm worden na het winnen van de loterij :)
hijman85 zegt
@599gto: Want een Z8 schrijft zo hard af?
marinepower zegt
Wel netjes uitgevoerd, maar een centraal geplaatst instrumentarium heeft mij nooit kunnen bekoren.
Forza zegt
Ik zie dat we weer bij Jalopnik hebben geja…gekopiee…gelee… een origineel artikel hebben geschreven? Valt er nou echt zo weinig over auto’s te vertellen dat jullie telkens weer bij anderen moeten gaan plukken?
vonklausenburg zegt
@forza: En jij denkt dat de NOS of RTL alleen maar zelf gemaakt nieuws hebben? Allemaal copy-paste van het ANP met de aanvulling dat er af en toe een bureauredacteur een belletje heeft gepleegd en soms een verslaggever op pad wordt gestuurd.
Denken dat iedereen unieke content heeft is sowieso bizar. AB doet het prima zo. Je hoeft het wil niet opnieuw uit te vinden.
jorden zegt
@vonklausenburg: precies! Vind het ook prima zo. Hoef je iig geen 5 sites/apps af te gaan voor wat leuke artikeltjes.
postzegel zegt
@forza: Snij hen wat slakken. Ze hebben een artikel op de maandag ochtend. Na de 3e zege van max. Vanmiddag weer een Tesla artikel om te bashen wellicht?
RubenPriest zegt
@forza: Dit heeft niets met plukken te maken. Veilinghuis RM Sotheby’s presenteert dit als een nieuwsbericht en dus zullen er autosites (waaronder Jalopnik, maar ook AB) over schrijven.
tenaci zegt
@forza: Azijntje bij je ontbijt gehad? Jalopnik is een prima bron voor het autojournaille hier ter lande over wat er zich afspeelt aan de andere kant van de vijver. Van mij mag AB er maar hartelust uit putten. Niet iedereen heeft tijd om de hele dag Twitter af te struinen naar wat automotive influencers nu weer aan het orakelen zijn. Dat AB een selectie maakt voor mij is meer dan prima. Voor de rest is er meer dan genoeg authentieke content door de redactie zelf geproduceerd of op voorzet van een van ons. It works for me!
599gto zegt
@forza: Het is wintertijd, koud en maandag
welkom101 zegt
@forza: Dat is wat het internet heeft veranderd, publicaties hoeven niet meer parallel te werken om op het zelfde moment iets te brengen.
tenaci zegt
Erg begeerlijke auto. Maar wat een prijzen zeg!
Overigens wordt die achterbumper er niet mooier op met een Amerikaanse plaat. Duidelijk ontworpen op een euro-plaat. Nu is er een extra hapje aan de onderkant terwijl de breedte er nog wel is voor een euro-plaat. Zonde, had dan een nieuwe bumper ontworpen.
599gto zegt
@tenaci: die gaat wel meer opbrengen dan $400K genoeg multi miljonair nerds die de auto gaan willen kopen om maar iets te hebben van Steve de Syriër.
phevtreb zegt
@599gto: precies mijn gedachte
allesmetturbo zegt
Ik kan dit nog steeds geen mooie auto vinden, het lijkt net een raar bootje.
viezefreddyw zegt
Wat me vooral zo aanspreekt aan deze auto is zijn kont. Heerlijk laag en breed. Twee uitlaatpijpjes. De streepjes als achterlichten. De brede heupen. De vlakke kofferbak. Heerlijk simpel ontworpen maar zo treffend. Onwijs mooi.
mopar zegt
Wat een prachtig design. Het enige dat deze auto dateert zijn de velgen. Zet er een setje moderne jetsers onder en je zou zweren met een nieuw model te maken te hebben.
bmw318i zegt
Of de auto van Steve Jobs geweest is boeit me niet, maar wat een prachtige auto en wat een samenstelling, zilvergrijs en zwart leer.
flutterby zegt
@bmw318i: dat boeit je wel, want daardoor betaal je er 2x zoveel voor. Verzamelaars hebben graag een exclusief verhaal bij hun verzameling.
Gulli zegt
*checkt portemonnee
*pinkt traantje weg
Ik heb afgelopen zomer in het museum in München de 507 mogen aanschouwen en werd op slag verliefd op de auto. De Z8 is naar mijn mening wel een hele goeie hommage aan deze auto.
Maarten123 zegt
Super auto. Ze doen overigens zonder deze geschiedenis ook probleemloos 4 ton.
Jobs was geen autoliefhebber, maar wel eigengereid. Hij wisselde iedere 6 maanden zijn SL in voor een nieuwe, want hij vond een kentekenplaat aan de voorkant lelijk. De wet in Californië schreef voor dat auto’s binnen 6 maanden na aankoop hiervan dienen te worden voorzien, dus daar kwam ie mooi onderuit op deze manier.
E550 zegt
@maarten123: dat laatste lijkt mij ver gezocht. Anders betaal je toch gewoon elke keer een boete? Een stuk goedkoper.
rufctr01 zegt
Dit is en blijft een begeerlijke wagen om te zien!
Papageno zegt
Welke auto’s heeft Larry Ellison dan? Als hij een Z8 adviseert. Ik weet dat hij een McLaren F1 heeft maar de rest weet ik niet. BTW: Rood leer in een zilveren Z8 vind ik mooier.
frederik zegt
Fantastische auto maar ik heb ‘m nog liever in het blauw.
Nog een leuke anekdote: de auto komt met de originele Motorola autotelefoon uit 2000. Jobs had een gruwelijke hekel aan deze telefoon en het zou zo maar kunnen dat dit hem aan het denken heeft gezet over betere telefoons. Hij verkocht de auto in 2003 en in 2004 begon Apple aan de ontwikkeling van de iPhone. Je zou als nieuwe eigenaar dus gewoon in het bezit kunnen zijn van de telefoon die aan de basis stond van de iPhone, het meest succesvolle consumentenproduct ooit (ja echt).
raym zegt
@frederik: laat dan maar zitten. Heb nog nooit zo’n kut telefoon mee gemaakt. Heb er 2 jaar op me werk een gehad toeb abbo af liep gelijk weer samsung genomen.
frederik zegt
@raym: Leuk voor je
mopar zegt
@frederik: te veel unbox therapy?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijkt iemand anders trouwens ook dat programma over RM Sothebys op RTL Z? Ge-wel-dig is dat!
utregcity zegt
Wow mooie bak, had deze wel willen hebben, maar ja net een nieuwe iPhone X besteld… #geengeldmeerover