Voor een prikkie!
Ondanks het feit dat de 850CSi de krachtigste, meest sportieve 8 Serie (E31) was die je bij BMW kon kopen, kwam de auto in de verkoop totaal niet uit de verf. Alles bij elkaar heeft de Beierse autofabrikant krap 1.500 exemplaren van de CSi weten te verkopen. Hiervan kwam een marginaal deel naar Nederland; slechts 4 exemplaren wisten oorspronkelijk naar de Nederlandse bodem te vinden. De enerverende krachtbron uit deze puike bolide is nu te koop voor een redelijke prijs.
Een oplettende lezer is deze week namelijk gestuit op een interessante kavel op BVA Auctions, waar de 5,6-liter V12 uit de 850CSi wordt aangeboden. Volgens de verkoper gaat het echter niet om een onaangetast, standaard uitvoering van de twaalfcilinder, maar een uitgeboord exemplaar waarvan de inhoud met liefst 0,4 liter is toegenomen. Daarbij zijn o.a. de cilinderkoppen aangepast en hebben de inlaatspruitstukken een speciaal proces doorstaan. Hierdoor is vervolgens het vermogen gestegen. In plaats van de standaard 380 pk en 550 Nm die de V12 behoort te produceren, perst de twaalfcilinder er voortaan 470 pk en 610 Nm uit.
Volgens de verkoper moet het blok normaal gesproken rond de 40.000 dollar opleveren, maar met (op het moment van schrijven) nog drie dagen te gaan, is er niet meer dan 5.000 euro geboden. Mogelijk hebben de verscheidene aanpassingen aan de aandrijflijn de waarde van de V12 niet verhoogd. Bekijk het van de goede kant: op deze manier kun je, als er niet spontaan een biedoorlog ontstaat, er vandoor gaan met een relatief goedkope twaalfcilinder.
Met dank aan @merc-94 voor de tip!
Rick-dos zegt
Die auto is in een verkeerde periode gecreëerd. Toen had de markt nog niet zoveel geld over voor een auto. Een Ferrari F40 voor fl.750.000,- was gewoon belachelijk. Tegenwoordig wordt dat als een koopje gezien. Een legendarische auto als de McLaren F1 voor een miljoen dollar werd beschouwd als over de top en kon daardoor maar net 100 auto’s verkopen. Tegenwoordig zou zo’n auto voor dat bedrag niet aan te slepen zijn.
Zo was dat ook voor de 850 csi. Zo’n auto voor €144.000 zou nu een koopje zijn. Maar door de recessie die in volle gang was, kwam deze auto op het verkeerde moment en is het in de verkeerde periode geïntroduceerd.
posthumus zegt
@Rick-dos: Je hebt een punt, maar reken het ook eens om in “nu-geld”. Denk dat 1M toen voor de F1 redelijk gelijk staat met wat Bugatti nu voor een Chiron vraagt. Maar idd, Bugatti verkoopt veel meer Chirons nu dan McLaren F1’s toen
Rick-dos zegt
@posthumus: En dat is inderdaad ook meer mijn punt. Mijn punt is niet zozeer de prijs maar dat er nu een hele andere mindset is dan toen. Het helpt natuurlijk ook dat er nu nieuwe markten als China, Rusland en Arabische landen er bij zijn gekomen. Hierdoor vindt men het niet meer vreemd om exorbitante prijzen te betalen voor auto’s. Toen had je eigenlijk alleen maar Amerika, Japan en een beetje Europa.
okdoei zegt
@posthumus: https://www.inflatiecalculator.nl
144.000 gulden in 1990 is nu €117.000.
michiel_vandelft zegt
@okdoei: een nieuwe 850i begint bij ~147.000 :O
desalen zegt
@Rick-dos: deels heb je gelijk, maar je vergeet inflatie…
rolov zegt
@Rick-dos: de nieuwe 840 kost 144k en dat is geen koopje . Of vind je dat echt?
posthumus zegt
@rolov: destijds kon je voor 144k (in Guldens) twee huizen kopen. Nu is 144km (in Euro’s) net genoeg voor een ambitieus klushuis
rolov zegt
@posthumus: komt vanzelf weer.
jaapiyo zegt
@rolov: de nieuwe 840 is eigenlijk een 6-serie, met een lekkere maar niet heel bijzondere I6 onder de kap. Dan was deze eerste 8-serie toch van een hele andere orde.
jules713 zegt
@jaapiyo: Zou toch wat zijn, als BMW nog een V12 in de nieuwe 8-serie zou gaan lepelen. Zal wel moeten mochten ze de ambitie hebben om te concurreren met de S65 Coupé.
pa045 zegt
@rick-dos: Toen kostte een pakje boter ook nog maar 0,85 echte Hollande Florijnen. Boter van 4 gulden was idiotie!
dare2think zegt
En dan ook: veel succes met de twee aan elkaar gelaste zescilinders met 2 ECU’s, twee brandstofpompen, twee stroomverdelers, twee luchtmassameters, twee krukassensors en twee gasklephuizen. Want zo maakte BMW dan een ‘V12’.
ponnie zegt
@dare2think: Wat is daar mis mee, de mercedes v12 die ik in mijn mx5 ben aan het leggen heeft dezelfde bouwwijze.
Juist ideaal dat je alles dubbel hebt.
trustmeiamanengineer zegt
@ponnie: Merc V12 in een MX-5?! Daar zou ik wel een artikel/fotos/video van willen zien ;)
ponnie zegt
@trustmeiamanengineer: Volgens mij kan je hier niet echt foto’s (of links) in de comments linken, dus hoop dat je het kan zien met copy pasten :P.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/43706445_962930347231835_2662297918660149248_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=f940f3e6e7b6db0b90a7c47cb41f3cfa&oe=5CAA918A
racerx zegt
@ponnie: Hahaha dude, de wegligging van de MX-5 zal wel helemaal aan barrels zijn nu, maar ik vind het briljant! Succes met het verdere werk.
ponnie zegt
@racerx: Het gaat denk ik meevallen, het blok is opmerkelijk licht voor hoe enorm het is.
De bak en het diff die ik gebruik zijn ook een stuk zwaarder dan de originele mx5 variant en ik denk er aan om de radiator naar achteren te verplaatsen.
Ik schat uiteindelijk op iets van 47/53 gewichtsverdeling, ongeveer hetzelfde als een mx5 met gietijzeren ford v8.
Uiteindelijk is het sowieso puur om herrie te schoppen, voor handling heb ik gelukkig ook nog andere mx5en :P.
jaapiyo zegt
@ponnie: ik wed dat wout en cas daar graag een blokkie mee om zouden willen gaan mocht je dat tof vinden ?
ponnie zegt
@jaapiyo: Dat zal nog wel ff gaan duren. Het is koud, ik ben lui en het moet natuurlijk voor een zwerversbudget :P.
jaapiyo zegt
@dare2think: ah je bent ook fan van regular car reviews ?
skinnybmw zegt
@dare2think: Hoe noem jij dit blok dan precies? In mijn optiek is het nog steeds gewoon een V12 (en een redelijk goede ook nog). Maakt verder niet echt uit hoe hij gebouwd wordt, toch? Net als de S14 in de E30 M3 een 6IL is met 2 cilinders minder…is het nog steeds een 4IL?
hartman zegt
Motor is niet uitgeboord. De CSi had ook 86 boring. Maar 80 slag. En deze 86.
De Hartge 6 liter heeft trouwens ook 86 x 86.
kevdutchie zegt
@hartman: een stroker in dit geval inderdaad, en niet opgeboord.
ponnie zegt
Behoorlijk geld voor zo’n 3 kleppen per cylinder v12. voor 1/20 heb je een M120, daar kan je ten minste wat mee.
evdw zegt
@ponnie: Voor 250 euro een M120? Dat lijkt me sterk.
ponnie zegt
@evdw: Haha gebaseerd op de 40k die in het artikel wordt genoemd natuurlijk :P.
evdw zegt
@ponnie: Nou zo natuurlijk is dat niet. Het gaat in het artikel juist om het feit dat je die motor kan kopen voor 5000 euro, dat is het bedrag wat hier centraal staat. Niet die 40k.
ponnie zegt
@evdw: Na gunning van de opdrachtgever dus die 5k lijkt me niet realistisch.
Al kon ik deze voor 5k krijgen, dan zou ik alsnog een m120 kopen zelfs als die ook 5k zou kosten :P.
undifined1 zegt
@ponnie: *2 kleppen per cilinder. Geen probleem overigens want zon v12 is meer een koppelmonstet dan een piekvermogen knaller, dus kleppen mogen best wat groter zijn
ponnie zegt
@undifined1: Och ja een bmw v12 is nog crapper dan ik me kon herinneren, de nieuwere mercedes v12’s zijn 3 kleppen per cylinder.
Voor een luxe cruiser is het wel ok, maar voor een sportwagen is het toch matig met een standaard rev limit van net boven de 5000.
Voor de mclaren f1 vonden ze het ook verstandiger om er 4 kleps koppen op te leggen :P.
undifined1 zegt
@ponnie: een 850csi was dan ook geen sportauto. Mclaren f1 motor was in de basis zonzelfde motor met m3 koppen
jaapiyo zegt
@ponnie: tsja, het zijn enorm soepel lopende motoren en dat plus het prestige was de insteek. Iedereen wist dat de achtpitter in de 40i stiekem bijna sterk en daarbij levendiger was.
Vergeet niet dat BMW ook de eerste was van de Duitsers met hun ‘moderne’ V12. Mercedes kon wat dat betreft dus reageren en moest het in dat opzicht ook ‘beter’ doen.
kobus1967 zegt
Deze dan maar in de Astom Martin DB9 lepelen die voor 18500 euro zonder motor te koop staat op autoscout?
ikleesookoverautos zegt
@kobus1967: ja dat kan
rolov zegt
@kobus1967: dat zou wel wat zijn. Of gewoon een amg blok erin. ;)
fanboy zegt
Met een Toyota Century heb je goedkoper een v12 inclusief auto :)
Die draait affabriek wel wat minder vermogen, is ook voor een limo ipv coupe.
Maar als je veel vermogen wil lijkt me een v12 toch een hoop gedoe. Dan zijn er genoeg andere motorblokken die goedkoper zijn en goedkoper om te tunen.
ikleesookoverautos zegt
@fanboy: ben je fanboy of niet?
fanboy zegt
@ikleesookoverautos: Zeker :D haha
Maar ik heb er recentelijk (in Japan) in gereden. Erg indrukwekkend hoe stil en soepel.
ponnie zegt
@fanboy: Een toyota v12 is redelijk bagger, het enige voordeel is dat ze relatief licht zijn.
Het licht er aan wat je veel vermogen vindt, maar de basic variant van de M120 doet 400pk op papier en staat er om bekend makkelijk 450-475 te maken met een standalone en fatsoenlijke uitlaat.
Alleen de rev limit van 6k naar 7k verhogen doet al een hoop, de nokkenassen maken nog goede power boven de originele 6k.
fanboy zegt
@ponnie: Ik zie ook niet zo goed in waarom je zo’n BMW v12 zou willen pakken voor veel vermogen. Kan stukken goedkoper.
De Toyota v12 is niet sportief bedoeld, hij moest soepel de keizer vervoeren :p Kun je beter een Supra blok of V8 geblazen nemen voor vermogen.
Bagger zou ik hem niet noemen want hij is fluisterstil en uiteraard betrouwbaar.
Dus waarom wil je een v12? Vermogen of souplese?
Vind het iig een hoop geld voor een v12, is dus ook goedkoper beschikbaar.
ponnie zegt
@fanboy: Hier in Nederland/Europa is een v12 toch wel een goede manier voor veel vermogen (400 pk+).
Niet iedereen wil turbo op een klein blok en een V8 krijg je niet zo gauw met 400+pk out of the box.
Ik wilde vroeger altijd een LSx swap in mijn miata doen, maar dat is gewoon niet te betalen, dus mede daarom ben ik maar voor een v12 gegaan.
fanboy zegt
@ponnie: Dat gaat dan puur over verkrijgbaarheid blokken, want in Amerika zullen ze dat anders zien.
Je kunt van Toyota bijvoorbeeld een v6 met 300pk of eem v8 met 380pk krijgen, de v8 kan ook nog geblazen geleverd worden (affabriek!) met dan 500pk.
V12 is dan veel meer werk lijkt me, en dan vooral als je het gaat tunen. Maar ook om te passen in je motorruimte.
Hoe dan ook, terug naar de BMW V12 lijkt het me niet het handigste blok om te kiezen kijkende jaar hoeveel pk je voor je euro krijgt.
Dat is bij de Toyota Century dan eigenlijk nog best goed als je gewoon een sloper of minder net exemplaar uit Japan zou halen, complete aandrijflijn heb je dan. Maarja standaard Supra blok leverde in die tijd al meer vermogen.
Of zelfs een jaren 90 4 cilinder turbo die voor weinig geld veilig op de 300pk zit.
Succes iig met je project. Linkje?
ponnie zegt
@fanboy: De Bmw v12 kan je echt voor een paar 100 euro al oppikken in originele staat, maar is inderdaad niet echt ideaal voor een “sportieve” applicatie.
De Mercedes m120 heeft standaard al 400 pk en uit die 6 liter is ook met relatief gemak richting de 500 te krijgen.
Pagani vond het voor de eerste Zonda zelfs prima om er een niet aangepaste m120 in te gooien :P.
Ik ben zelf totaal geen fan van drukvulling en een v8 met rond de 400pk atmosferisch is al vrij zeldzaam.
Qua passen is een v12 ook ideaal, als een 6 in lijn past past een v12 meestal ook.
Een v8 is doorgaans 90 graden en een stuk moeilijker in een hoop motorruimtes te proppen.
Als je interesse hebt, ik houd de build op fb een beetje bij, maar momenteel is het me te kut weer om er veel aan te doen :P.
https://www.facebook.com/V12Miata/
galverink zegt
Die groene 8-serie die daar achter staat is geen CSI, aan de hoekige spiegels te zien. Wordt die soms zonder motor aangeboden?
matter zegt
@galverink: nee, wel een complete 850csi
donar95 zegt
Dit blok in een e38 is toch wel monsterlijk? en een stuk goedkoper als een b12
Gulli zegt
Als je op 5,6 liter 0,4 méér hebt is dat niet uitgeboord maar gewoon ingesleten ?