![Dit is hoeveel sneller de F1-teams zijn dan vorig jaar](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/verstappen-doet-weeeer-glimlachen.jpg)
De antwoorden zullen je verbazen.
Het Formule 1-seizoen van 2019 is deze week eindelijk begonnen, alhoewel zeker niet op de manier waarop iedereen had gehoopt. In de kwalificatie vanochtend had het fabrieksteam van Mercedes wederom een gigantische voorsprong op zijn naaste concurrenten. Zijn auto mag in de ogen van de ‘pundits’ dan iets teveel in het rond spartelen, Lewis Hamilton kon er vrij eenvoudig zijn achtste pole position op het circuit mee grijpen. Ten opzichte van afgelopen jaar is de Mercedes er echter niet enorm op vooruit gegaan.
Wie de wintertestweken enigszins in de gaten heeft gehouden, zal hebben gezien dat met name de strijd in het middenveld bijzonder spannend zal worden. Afgelopen jaar zaten deze teams al redelijk dichtbij elkaar, komend seizoen lijken de onderlinge verschillen nog kleiner te zijn.
Om een iets duidelijker beeld van de situatie te krijgen, heeft een gebruiker op Reddit na afloop van de kwalificatie een blik geworpen op de keiharde cijfers. Het doel: uitvinden welk team er ten opzichte van de Grand Prix van Australië van 2018 het meest op vooruit is gegaan. De resultaten zijn fascinerend.
Kimi Raikkonen heeft duidelijk een goed jaar uitgekozen om terug te keren naar het inmiddels omgedoopte team van Sauber. Na een aantal broodmagere jaren te hebben ervaren vond het team in 2018 zijn snelheid weer, uiteraard met dank aan Alfa Romeo, teambaas Frederic Vasseur en stercoureur Charles Leclerc. Gedurende het jaar wist het team zich te ontpoppen tot een vaste kracht in het middenveld. Het team heeft deze trend over de winterperiode door kunnen zetten. In vergelijking met vorig jaar was het team namelijk meer dan 2,2 seconden sneller. De Vliegende Fin reed zijn bolide in 1:22.314 over het circuit in Melbourne.
Aan het andere eind vinden we het uitermate teleurstellende Williams. Het eens zo succesvolle team heeft een dramastart van het seizoen achter de rug en na de kwalificatiesessie in Albert Park blijkt dat de equipe uit Grove zijn mojo nog niet heeft gevonden. Waar álle constructeurs in het middenveld tenminste 0.970 seconde (Renault) sneller zijn dan vorig jaar, is Williams er slechts één tiende van een seconde op vooruit gegaan. En omdat het in 2018 ook niet de snelste van het veld was, bedraagt de achterstand op de nummer negen (op twee duizendste na) precies 1,8 seconden. En dan praten we over de snelste ronde van het team. Pijnlijk. Voor Robert Kubica was het dan ook niet zijn gedroomde terugkeer. Sterker: de Pool viel met slechts 0.054 seconde binnen de gevreesde 107 procent-regel, die door Hamilton op 1:26.121 was gezet.
Tussen deze uiteinden herkennen we ook in Toro Rosso een grote stijger. De Italiaanse equipe was ruim twee seconde sneller dan een jaar terug. In het eerste gedeelte van de kwalificatie noteerde Daniil Kvyat de snelste tijd. Voor de teams aan de kop is de toename logischerwijs kleiner. Dat gezegd hebbende is het interessant om te zien dat Mercedes ook hier Ferrari heeft afgetroefd. De Italianen hebben op hun beurt hetzelfde gedaan bij het team van Red Bull. De snelste tijd van de Oostenrijkse renstal staat op naam van Max Verstappen, die morgen vanaf P4 start.
Hoewel het interessant is om dergelijke cijfers onder de loep te nemen, betekent het niet per se dat dit ook de slagvolgorde zal zijn voor komend seizoen. In de loop van het jaar zullen de teams immers flink aan de auto werken om deze te verbeteren. En aangezien de marges met name in het middenveld – vijf (!) teams zitten binnen ongeveer twee tienden van elkaar – zo klein zijn, zullen we in deze categorie nog lang geen winnaar kunnen aanwijzen. Dat Mercedes voorlopig geldt als de maatstaf, dat mag echter wel duidelijk zijn.
Wat mij vooral (positief) opviel, is hoe Lando Norris even het complete team van Renault op zijn nummer heeft gezet. Zijn ze net van het zeurende Red Bull verlost, komt McLaren ineens op stoom en zijn ze wéér niet het beste Renault-aangedreven team. Bovendien doet concurrent Haas het ook weer bijzonder goed. Dat moet toch pijn doen als fabrieksteam met 2 goede coureurs. Straks eindigen ze in 2019 nog als 6e…
@gandini: Pfoe, je zal maar conclussies trekken na 1 kwalificatie. Vorig jaar deed haas het ook heel leuk maar wist Renault ze uiteindelijk toch nog te verslaan.
Laten we hopen op een spannend seizoen.
@basv: Ja ach, ik dacht: Ik doe eens een Marko-tje…
@gandini: ach als ze dit jaar de wielen wel vast schroeven hebben ze al 30 punten gewonnen
@gandini: ja, echt lekker voor die bloedzuigers van Renault.
Ligt dit aan de auto, banden, wegdek of aan de coureurs die weer een jaartje extra hebben kunnen oefenen.
Krijg steeds meer medelijden met Williams. Had hen toch wel verwacht hier in de top 3 te staan..
@ghost: Dan ben je de enige denk ik. Als je in een heel jaar geen voortgang maakt dan zal het in een nieuw jaar niet veel meer zijn. Sta niet gek te kijken als na 2019 de stekker eruit gaat.
Moest ook eerlijk zeggen dak ik na het zien van de Netflix docu, de “slappe” Zak Brown ook niet echt overtuigend vind in zijn rol. Maar het is maar een docu…
@ablogjunk: Nee die Zak Brown is zeker niet overtuigend van zijn rol bij Williams. ;)
Dus door de oranje bril…als we even rekenen en RBR had bij Renault gebleven…dan waren ze 0,9 vooruit gegaan (ja, ik weet ook wel dat het zo niet echt werkt) en had Max nu voor SV5 kunnen starten.
@legoblokje: als je weet dat het niet zo werkt, waarom zeg je het dan alsnog?
@hondas2000nl: speciaal voor de gelovigen
Ik krijg door de kwalificatie veel hoop voor dit seizoen.
Tuurlijk, 1 kwalificatie, tijd zal het leren, maar heerlijk dat het middenveld zo dicht op elkaar zit. En ook dichter op de drie top teams. Ik vind het eigenlijk wel prima dat Verstappen niet duidelijk vooraan staat. Laat hem maar lekker voor actie zorgen. Het liefst wel tijdens de race en niet gefrustreerd achteraf.
Prachtig, eerste qualificatie met het Honda blok en al op gelijke hoogte met Ferrari.
De Mercedes dominantie is waarschijnlijk wat vertekend door het circuit, en als dat nog steeds zo’n bandenvreter is kunnen de races nog zeer interessant gaan worden.
@harrie: dat zou echt zalig zijn als rb mee kan doen voor de knikkers en een intense strijd voor de kampioenschap gevochten wordt. Het zou zelfs mooier zijn als 3 teams daarvoor vechten. Maar aangezien merc op afgaa’de op de cijfers die nu beschikbaar zijn dominant is zal dat eerder een gevecht voor 2de worden. We moeten wel rekening houden dat we nog geen races hebben gezien, en het is voorbarig om nu al conclusies te trekken. Pas na een drietal races zullen we een betere beeld hebben op de verstandhouding van de verschillende teams.
Tsja niet echt boeiend wie de plekken 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 krijgen dit jaar. Het zal best een beetje schuiven onderling maar hoe je het ook went of keert, het interessantste gebeurt toch echt voorin.
Waar komt de arrogantie van Helmut vandaan door ineens te denken dat Mercedes achter je staat, terwijl zij al jaren domineren.
@dsdh: je snapt het niet. De andere teams staan stil, en RBR is de enige die iets geinvesteerd heeft… ??
@dsdh: hij zegt het, dat betekent niet dat hij het ook denkt. Is gewoon een politiek/ pr spelletje
Mercedes speelt het eigenlijk best slim. Bouwt een auto die vooral erg snel is, waardoor ze vaak vooraan beginnen en eindigen. Je ziet namelijk wanneer dit niet het geval is, ze soms moeite hebben met een veel snellere race pace of mogelijkheid tot inhalen. Maar als je meestal toch vooraan eindigt is dit dus best slim.
Verder na die docu op Netflix te hebben gezien ben ik enorm anti-Renault geworden en meer sympathie voor Haas gekregen. Hoewel veel mensen Christian arrogant vinden, vind ik hem geweldig.
Mensen, ditnis vertelend, ben erg nuchter als het om de kansen an Vestappen gaat, maar dit klopt niet. Omdat Gohstly en het team de wualificstienhebben
@autodrome: de kwalificatie hebben vernaggeld is de totale winst van het team natuurlijk verdampt. Als Ghostly een 6 of 7de plek had geleden dan had het staatje er compleet anders uitgezien ….