BMW heeft harde beslissingen genomen over de nomenclatuur van toekomstige modellen.
Wat is precies een premium auto? Het is een eindeloze discussie onder autoliefhebbers, zeker ook op de redactie. Als je het mij vraagt zijn achterwielaandrijving en goede proporties bijvoorbeeld belangrijk. Maar sommige anderen vinden extreem zachte aaiplastics en Laz0r-lampen net zo belangrijk. Het is maar net waar je de prioriteit legt.
Dan hebben we het echter over de inhoud, of zoals ik altijd zeg tegen @willeme ‘echte premium’. Maar als we eerlijk zijn, gaat premium ook vaak om preeeeeeemijum, als in, de baaaaaadge. Als die een beetje de oprit afstraalt richting de erker bij de voorkamer van de buren, is dat voor velen stiekem ook wel lekker.
Dan begint het natuurlijk met de merkbaaaaaaadge, maar vervolgens heb je ook nog de typeaanduiding. Stijlvolle mensen opteren er uiteraard voor om die badge achterwege te laten, of ze nu een driepitter hebben of een dikke V8. Maar er zijn ook mensen die een S-Klasse met V8 kopen en er dan een V12 badge opplakken. Tevens heeft BMW de 3-Serie coupé niet voor niks 4-Serie coupé genoemd. De paarse broeken uit München gaven eerlijk toe dat deze badge-inflatie hen in staat stelde iets hogere marges aan te houden.
Ook wat er bij BMW achter het eerste cijfer staat is al lang niet meer zo eerlijk als het ooit was. Vroeger stonden het tweede en derde nummer voor de cilinderinhoud van de motor in het vooronder. Althans, stiekem waren er ook toen al uitzonderingen, zoals bij de E23 745. Die had geen 4.5 liter V8 onder de kap, maar een 3.2 liter grote geblazen zes-in-lijn. In de racerij mocht je toen vaak een factor van 1,4 gebruiken in de equivalentieformule om een atmosferische met een geblazen motor te vergelijken. BMW vond dat dat voor de straatauto ook moest kunnen.
Datzelfde trucje voert het merk sinds de invoering van de downsize turbotorren nu ook al weer enkele jaren uit. Een ’18i’ kan zomaar een laf driepittertje zijn. Een ’30i’ is al lang geen smeuïge zes-in-lijn meer, maar een 2.0 vierpitter. De vraag was nu, hoe gaat BMW dit aanpakken met de nieuwe elektrische modellen, zoals de i4 en de iX?
Welnu, die kogel is nu door de kerk aldus BMW-blog. De i4 komt er als i4 eDrive35, i4 eDrive40 en als i4 M50. Aanvankelijk was de bedoeling dat de non-M’s i435 en i440 gingen heten, maar dat is dus kennelijk op het laatste moment afgeschoten. De eDrive’s hebben in dit geval premium RWD, de M50 heeft xDrive. Sprekende over xDrive; de apart vormgegeven iX-en gaan naar verluidt iX xDrive40, iX xDrive50 en iX M60 heten. In dit geval hebben alle varianten vierwielaandrijving. Helaas zijn de exacte specs van de verschillende modellen nog niet bekend, hoewel BMW-blog speculeert dat de lafste i4 een accu van slechts 60 kWh zou kunnen krijgen. We houden je uiteraard op de hoogte.
ericd zegt
Openhaard grille 1, Openhaard grille 2?
sntial zegt
Lolol
vaakbenjetebang zegt
Helemaal in lijn met de namen die al gebruikt worden dus. Big whoop.
Maar wat was er Zuid-Afrikaans aan de E23 745i met turbo? Niks toch?
jaapiyo zegt
Dat ‘ie daar geleverd werd en elders niet…
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Volgens mij was de turbo-745i juist niet in Zuid-Afrika leverbaar omdat de turbo-setup niet in RHD-auto’s paste en hadden ze daar een N/A-versie met de M5-motor.
bmwe30318is zegt
@vaakbenjetebang: klopt
bmwe30318is zegt
@jaapiyo: de Europe 745 turbos waren m102 en m106 252 pk blokken, de afrikaanse variant had een 286 pk atmosferische m88/3 motor welke ook in de E24 M635csi en E28 M5 te vinden was
jaapiyo zegt
Ai dan had ik dat ff verkeerd in de harsens zitten. Fixed.
mc96 zegt
@vaakbenjetebang: BMW bouwde auto’s in ZA
mc96 zegt
@mc96: met een paar leuke versies van de 3 serie en 5 serie speciaal ontwikkeld voor de racerij.
vaakbenjetebang zegt
@mc96: een E30 333i bijvoorbeeld, maar ook Ford en Alfa Romeo hadden daar wel wat ‘speciaaltjes’, zo uit het hoofd. Andere merken misschien ook wel. Maar de 745i turbo hoorde daar dus niet bij.
cupsport zegt
@mc96: Doen ze nog steeds. Sterker nog: als je een recente X3 rijdt heb je grote kans dat deze in Zuid-Afrika is gebouwd.
meetsysteem zegt
Gewoon het motorvermogen in kW of pk delen door 10 en dat toevoegen aan de baureihe. Een BMW 320 is dan een BMW 3-serie met 200 pk bijvoorbeeld. Eventueel met een d, e of h erachter.
(Boven de 1.000 pk wordt het dan lastig, maar soit)
meetsysteem zegt
Bij Audi: een A4.20 (zonder dat belachelijke tfsi)
Bij Mercedes: een C 200. Prachtig door de eenvoud.
mashell zegt
@meetsysteem: tfsi heeft nog een betekenis en is daarmee minder belachelijk dan dat drive dat BMW tussen een letter en een getal plaatst.
Ik ziet trouwens niet waarom het getal achterop een afgeleide van het motorvermogen zou moeten zijn. Dat suggereert dat motorvermogen de belangrijkste eigenschap is terwijl voor veel mensen uitrustingsniveau belangrijker is. Om het neutraal te doen kun je het getal in de hiërarchie beter afleiden de cataloguswaarde, dan is het ook universeel over de merken heen. Maar omdat je dat getal al kunt opvragen in het kentekenregister hoeft het er niet op te staan. Daarom stel ik voor de lelijke typeplaatjes gewoon helemaal af te schaffen.
meetsysteem zegt
Das ook een prima optie. Maar dan mis ik wel de stickers met ABS, powersteering, turbo, x-year warranty, airbag, 16-valve, twinspark, fuel-injection (al dan niet met konijntjes-afbeelding) en nog veel meer hartverwarmende tekstjes op kofferdeksels, portieren, spatborden of grilles…
mashell zegt
@meetsysteem: zo cool als motorsystem Porsche op een Seat Ibiza of DOHC op een Honda CRX wordt het niet mee…
meetsysteem zegt
Over de Seat Ronda met zo’n system-Porsche motor schreef AMS destijds: “Erst Olé und dan Ojé”. 😄
Wat dacht je trouwens van KOMPRESSOR volledig uitgeschreven in chroom…
Richmond zegt
@meetsysteem: wat maakt het uiteindelijk uit,? Zodat je weet wat het is als je erachter rijdt?
meetsysteem zegt
Nix
saxoke zegt
@meetsysteem: goed idee, maar “te simpel” voor de duur betaalde marketing Boyz van BMW
meetsysteem zegt
Oja das waar 🤔
Rick-dos zegt
Als je wil weten waar dat premium vandaan komt dan is de E21 een goed voorbeeld daarvan. Zet de E21 maar eens af tegen een Golf of Escort uit die tijd en dan begrijp je het. Als je vroeger in een Golf stapte dan zat je tegen het metaal van de auto aan te kijken met plastic plaat met handgreep en in sommige gevallen was het een lapje stof. Over het dashboard hoeven we het al helemaal niet te hebben. Dat was geheel anders als je in een BMW stapte.
In Europa is de term premium eigenlijk nooit gebruikt. Dat is uit Amerika komen overwaaien.
Het verschil tussen de verschillende auto’s werden kleiner in de jaren ’90 met de komst van de Golf III. Dat was één van de eerste auto’s in het lagere segment die zich meer op details ging richten. Vanaf dat moment was alles solider gebouwd en zat je ook niet meer tegen het metaal van het exterieur aan te kijken. Tegenwoordig is die scheiding niet meer zo duidelijk waardoor er van dat soort grappen worden gemaakt, maar het verschil is er zeker nog wel.
saxoke zegt
@Rick-dos: idd de Golf 3 en 4 hebben het nivo van de C segment naar boven gehaald, terwijl de Mini dat deed bij de B segmentertjes.
pentar zegt
Ze kunnen het zo simpel oplossen. 3-serie met 200pk wordt de 320i, elektrische 4-serie met 300pk de 430e. Helemaal in lijn met de klassieke namen, ongeacht de inhoud van de motor.
Johanneke zegt
Lekker aan het lezen leuk stukje niks aan de hand ineens schrik je je kapot van die zilveren wagen met sik tot op de grond. Hoe kun je een auto zo lelijk maken, zo hard verpesten. Alsof De Speld een nieuwe BMW heeft getekend.
doublechevron65 zegt
@Johanneke: was laberst du wieder? Oh wacht, jij was degene met het Google woordenboek; wat schrijf je hier weer voor onzin?
Johanneke zegt
Nou ken je De Speld, die maken satirisch nepnieuws. Overdrijven zaken. Als je tegen die jongens had gezegd, teken de volgende bmw, dan waren ze qua grill ongeveer uitgekomen op die van de 4 serie. Dat was de vergelijking, de grap, hoe je het wilt noemen. Want ik en vele anderen vinden het nogal lelijk. En er staat een foto van in het artikel. Snap je dat. Of moet ik het nog verder in stukjes uiteenzetten. Wil ik best doen hoor als je nog steeds moeite hebt het te begrijpen, geen probleem!
Overigens ben ik enigszins dyslectisch, dus als mijn zinsopbouw niet volledig klopt, hey, blame die gozer die op een wolk woont ofzo.
piebepost zegt
Goed gevonden.
moveyourmind zegt
BMXdrive…
Freude am Fahrrad.
lithiumion zegt
Ik kan er nu al niet wijs uit worden. Maar hoe langer ik naar de neus van de 4 kijk, hoe meer ik het toch het beste ontwerp-statement sinds de eerste hofmeister knik.
piebepost zegt
Dat moet je dan ook wel heel erg graag willen.
wildbeest zegt
Ben mid 30 maar mis de jaren 90 en 2000, lekker naar de autorai om daar die nieuwste 330i of verse A6 te aanschouwen met fijne motoren.
marcomanta zegt
Ik hou het gewoon bij de M3, geen moderne dus met een 3 cilinder….Het zal allemaal wel met het milieu te maken hebben, maar in een BMW hoort gewoon of de oude 4 cilinder met brullende carburateurs, of de 6 in lijn welke hoog in toeren loopt te schreeuwen.
560pk zegt
Waar zijn de tijden dat een e39 met een 2.5 liter 6 cylinder gewoon 523 genoemd werd (om de kopers van een e28 525, toen de top-6 pitter, niet te bruuskeren).
marcomanta zegt
@560pk: geen idee, ik las ook al dat BMW voorwiel aandrijving heeft…. waarom?
560pk zegt
Oh, maar dat weet ik wel: het lukte met RWD niet om de overhang aan de voorzijde van de 2 “grand” coupé zo groot te maken
tenaci zegt
Premium RWD??? Dat is toch een grapje?
mashell zegt
@tenaci: dat is RDW die zich zo voortreffelijk netjes en veilig gedraagt dat je zou kunnen denken dat het voorwielaandrijving is.