Het valt nog mee.
Hoe lang gaat een accu van een elektrische auto mee? Aangezien de grootschalig geproduceerde EV’s nog niet zo lang in ons midden zijn, was het in eerste instantie een vraag die nog niet heel precies beantwoord kon worden. Naarmate de tijd verstrijkt en er meer en meer EV’s rondrijden kan hier meer over gezegd worden. Het Canadese Geotab heeft hiervoor een tool ontwikkeld die 6.300 voertuigen analyseert. Hieruit kunnen natuurlijk interessante conclusies getrokken worden.
De tool gaat specifiek over de mate waarin de capaciteit van de accu’s verminderd. Als er gekeken wordt naar het gemiddelde van alle geanalyseerde auto’s gaat het om een vermindering van 2,3% per jaar. Uiteraard kan dit nog behoorlijk verschillen per auto. Een Nissan Leaf uit 2015 verliest bijvoorbeeld gemiddeld 4,2% aan capaciteit, terwijl dat bij een Model S uit hetzelfde jaar 2,3% is.
Naast het type auto spelen er natuurlijk nog meer factoren een rol. Als je bijvoorbeeld vaak bij hoge temperaturen rondrijdt zal je accu sneller achteruitgaan. Daar hoeven we in Nederland gelukkig niet bang voor te zijn. Gek genoeg noemt Geotab lage temperaturen niet als een belangrijke factor. Wel wordt de manier van opladen nog genoemd. De accu’s van auto’s die regelmatig snelladen krijgen het zwaar te verduren en gaan daardoor minder lang mee.
Wat overigens geen noemenswaardige invloed heeft op de levensduur is het gebruik. Als je auto’s die minder dan 8000 km per jaar rijden vergelijkt met auto’s die meer dan 25.000 km per jaar rijden zijn er geen significante verschillen te zien in de afname van de capaciteit.
De tool is voor iedereen beschikbaar. Je kunt een selectie van elektrische auto’s uit verschillende bouwjaren met elkaar vergelijken. Uitproberen kan hier.
hiostu zegt
Belangrijk is ook om te weten hoeveel ze fastchargen en hoevaak ze hem tot 80% opladen. Al deze situaties hebben namelijk het meeste invloed op de levensduur van de accu. Zelf laad ik ook niet op tot boven de 80%. Alleen bij langere ritten gebruik ik fastcharging en opladen tot 100% als het nodig is. Maar dat is ook niet zo vaak.
koeberg zegt
@hiostu: Gebruik is zeker belangrijk. Mijn auto heb ik slecht gematched bij mijn gebruik. Het gevolg is dat ik mijn Ioniq iedere avond tot 100% oplaadt en 6 keer per week tot beneden de 20% leeg rijdt. Soms meerdere keren op een dag met dank aan de FasNed.
Dus het zal wel hard gaan bij mij. Gelukkig is het een leasert.
flutterby zegt
@koeberg: de Ioniq heeft een goede BMS hoor! Zo lang je niet langdurig onder de 20% zit doe je niets verkeerd.
alfagiulia zegt
@flutterby: ik laad op – ik oplaad / ik rijd – ik rij
frank2b zegt
@alfagiulia: Ik heb uren naar de post van @flutterby zitten kijken maar ik ziet geen problemen …
koeberg zegt
@frank2b: Ik denk dat alfagiulia onder het verkeerde bericht heeft gereageerd. Ik heb stam+t gebruikt in de eerste persoon enkelvoud en dat klopt niet.
flutterby zegt
@frank2b: pareltje is het he?
mashell zegt
@hiostu: maar is dat wel zo, is er wel een zware degradatie bij veelvuldig snelladen? Dat geldt voor primitieve apparaten als smartphones en laptops, wordt ook gezegd van elektrische auto’s maar zorgt slim batterij management in combinatie met conditionering (temperatuur management) er niet voor dat zulke degradering helemaal niet meer optreed? Ik heb het idee dat dit een bakerpraatje is dat misschien ooit wel waar was maar te lang is blijven hangen (net als plasma TV’s branden in).
hiostu zegt
@mashell: het is nog steeds zo. Het geldt ook nog steeds voor telefoons en oom voor accu’s van auto’s. De temperatuur gaat ondanks koeling nog steeds omhoog en daardoor krijg je kristalvorming in de accu’s. Althans, de huidige accu’s. Solid state accu’s zullen hier nagenoeg geen last van ondervinden. Voor telefoons worden er wel truckjes uitgehaald om dit te verbeteren. Zo gebruikt oppo/oneplus een techniek waarbij er met hogere amperages geladen wordt. De adapter wordt dan warmer, maar de telefoon en accu blijven kouder. Hierdoor is de impact minder groot, maar nog steeds aanwezig.
Het is niet voor niets dat Tesla adviseert om niet te veel de fastchargers te gebruiken en ook niet om je accu te vaak tot 100% op te laden.
florisje zegt
@hiostu: het fijt dat snelladen slecht is voor de accu klopt volgens mij helemaal niet. Het zit hem er gewoon in onder welke temperatuur dit gebeurt, en tot hoe ver de batterij opgeladen wordt. Ik heb het afgelopen half jaar 8000km gereden in mijn Leaf, en elke dag 2x aan de fast charger gelegen. Mijn batterij heeft nog steeds dezelfde SoH als een jaar geleden.
hiostu zegt
@florisje: het feit is dat supercharging slecht is en dat er allerlei truckjes worden toegepast zodat de impact niet te groot is. Bijvoorbeeld koelen van accu’s maar ook het terugbrengen van de snelheid waarmee geladen wordt wanneer de accu voller raakt of wanneer er frequent snel geladen wordt. Tesla’s superchargers houden rekening met allerlei omstandigheden zoals temperatuur, hoe vol de accu is en hoe vaak er recent is gefastcharged. Je laadsnelheid wordt aangepast op basis van deze gegevens. Allemaal om de levensduur zo goed.mogrlijk te houden. Daardoor wordt in heel veel gevallen de maximale doorvoer van 120kw/h niet gehaald.
sudbina zegt
Eigenlijk is het wel treurig, een leaf die binnen tien jaar meer dan de helft van zn capaciteit kwijt is.. ik denk niet dat het rendabel is de accu te vervangen, dus max levensduur van een dergelijke electrische auto is dus eigenlijk minder dan tien jaar.. Dat is wel treurig.
Dutchdriftking zegt
@sudbina: En daarmee is het milieuvoordeel ook compleet verdwenen….
maotje zegt
@dutchdriftking: waarom zou daarmee het milieuvoordeel zijn verdwenen?
toniominestrone zegt
@maotje: je snapt het niet? Iets van duurzaamheid, recycling, productie, ik noem maar iets.
maotje zegt
@toniominestrone: als je toch wat aan t noemen bent. Noem dan ook even wat het woordje milieu volgens jou betekend. Want al die dingen die noemt hebben geen enkel effect op ons milieu.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: @maotje: dit dus!
florisje zegt
@dutchdriftking: Alleen de Nissan Leaf heeft dit probleem omdat deze een andere batterij chemie gebruiken en ook geen koeling/verwarming v.d. batterij hebben. Het milieu probleem gaat trouwens niet verloren hoor, deze cellen worden allemaal hergebruikt in statische opslag (voor je huis bijv.)
Dutchdriftking zegt
@florisje: En hoeveel huizen ken jij waar de stroom van de zonnepanelen statisch wordt opgeslagen?
hiostu zegt
@sudbina: dat zet vaak niet lineair door.
pcooperworks zegt
@sudbina: Als afname 4.2% per jaar is, dan is dat ca. 35% na 10 jaar. Doordenker :)
dawwg zegt
@pcooperworks: ~96% ^10 jaar = ~10% restant …
pcooperworks zegt
@dawwg: type eens in: 0,96 ^ 10 (tot 10e macht) = 0.66 oftewel 10 jaar telkens 4% eraf, geeft ca. 34% afname.
dawwg zegt
@pcooperworks: ~96% ^10 jaar = ~10% restant …
frank2b zegt
@dawwg: Nope. Terug naar de schoolbanken jij.
flutterby zegt
@sudbina: tja, dat krijg je met een EV die met een budget gebouwd is.
fanboy zegt
@sudbina: De Leaf is dan ook 1 van de slechtste elektrische auto’s die je kunt kopen. Net als de eerste e-Golfs hebben ze geen koeling op de accu’s. Dat en de beperkte actie range, altijd op 100% laden e.d., zorgt ervoor dat ze sneller achteruit gaan dan anderen.
Wat jammer is, gezien het verder prima auto’s zijn. En er is nog ook een Nederlands bedrijfje wat accu packs erbij zet als range extender. En je kunt ook je accu pack vervangen door een groter accupack. Is natuurlijk niet gratis, maar zo kun je wel lang door met de auto.
Het zou echter andersom moeten zijn, zoals in de toekomst dat je accu’s na een half miljoen kilometers nog bruikbaar zijn, en de auto misschien wat minder fris is geworden.
flutterby zegt
@fanboy: dit onderzoek toont al aan dat het aantal kilometers er niet echt toe doet. Het gaat om temperatuur en hoe vol (state of charge) die zit vermenigvuldigd met tijd.
rutgerg zegt
Als je nu een auto met 60 liter tank koopt. Weet je zeker dat er over 10 jaar nog steeds 60 liter in gaat.
cazzo046 zegt
@rutgerg: Klopt, maar heb je het verschil in TCO ook uitgerekend?
ty5500 zegt
@rutgerg: Ja maar ben je zeker dat je auto niet meer gaat verbruiken door interne vervuiling van de motor en allerhande slijtage?
str8six zegt
Een 5 km p/u schat ik zo in?
supertjeduc zegt
Mijn zwager heeft zo’n hybride ds
En die doet het niet meer
Hebben ze nieuwe accu’s in gezet
Krijgen ze hem niet meer gekoppeld met de ecu
Zelfs de importeur krijgt het niet voor elkaar
Auto staat al 2 maanden bij de garage
balboni zegt
@supertjeduc: Mijn neefje heeft slechts vmbo
Was altijd slecht in Nederlands
Lekker staccato
Weet je wel
Nooit wat geworden verder
Maar wel een fijne vent
chriscross zegt
@balboni: Ik vind het wel prettig als iemand in de vorm van bulletpoints spreekt, kort, krachtig en voelt niet als verloren tijd voor mij
supertjeduc zegt
@balboni: ik dacht ik doe het even beknopt maar sommige taal nazi’s trekken dat blijkbaar niet
BaRa zegt
@balboni: Het is nu eenmaal ook de basis van poëzie. Niets mis mee ;-)
flutterby zegt
@supertjeduc: wat had hij dan verwacht met Franse elektronica?!
Nee hoor Volvo (PHEV) is net zo erg en daarom moet je nooit een auto kiezen met de eerste implementatie van een nieuwe techniek. Daarom zijn de topmodellen ook altijd zo duur in onderhoud en een Toyota of Dacia niet.
En ja dat geld ook voor de 2013 Model S! Bij de X en 3 waren de kinderziektes er in de VS delivery al gehaald.
supertjeduc zegt
@flutterby: blijft een beetje slordig dat een auto die een paar maanden geleden nog 12000€ waard was nu waardeloos is
Maar ja hij wilde een Citroën ( ik niet)
fanboy zegt
@machielvdd: “Als je bijvoorbeeld vaak bij hoge temperaturen rondrijdt zal je accu sneller achteruitgaan.”
Iets specifieker, het gaat erom dat accu’s achteruit gaan als je ze lange tijd op hogere temperaturen hebt.
Je kunt ze dus best even opwarmen om vervolgens te snelladen, en daarna weer koelen.
Maar als je geen temperatuurbeheersing van de accu’s hebt, dan kan het rijden in warme omstandigheden de boel al opwarmen. En dan zeker met snelladen er nog overheen.
Vervolgens is het een vrij grote massa die niet snel zijn warmte verliest zonder actieve koeling. En dan gaat hij langzaam achteruit.
Het ramp scenario is een auto die altijd aan de laadpaal hangt op 100%, zonder accu koeling, in een warm land. Dan gaat het echt heel hard achteruit. Hoef je er maar amper mee te rijden.
hollow zegt
Een gsm batterij met een resterende capaciteit van 80% is geen hol meer waard.
flutterby zegt
@hollow: mijn iPhone doet het anders nog prima met 81% capaciteit. Waarschijnlijk doel jij meer op Android telefoons die na 2 weken geen updates meer krijgen en daarom niets meer waard zijn.
nassan zegt
@flutterby: een echte apple fanboy
flutterby zegt
@nassan: liever dan een jaloerse Android gebruiker.
toniominestrone zegt
@flutterby: Ik moet altijd een beetje meewarig lachen om al die zielepoten welke blind in de marketing val van een meneer Jobs zijn gelopen, flink betalen voor een merk.
flutterby zegt
@toniominestrone: gelukkig betaalt de Belastingdienst het grootste deel.
JanJansen zegt
@flutterby: een iPhone met slechts 80% capaciteit is een stuk langzamer dan een met een nieuwe accu. Dit wordt softwarematig teruggeschroefd.
flutterby zegt
@janjansen: nee hoor, dat geeft die tegenwoordig gewoon aan of die gelimiteerd wordt door de batterij.
sre46 zegt
@flutterby: telefoonblog
flutterby zegt
@sre46: Inderdaad vreemd dat Hollow opeens over telefoons begint. Mijn boormachine heeft ook een lithium batterij en het komt nu wel erg dichtbij.
toniominestrone zegt
@flutterby: ook van Apple?, een zgn. Appelboor.
hollow zegt
@flutterby: wat een veronderstellingen. Het betreft een iPhone. Spring zomaar 10-20% naar beneden, viel uit rond 15%. Diende 3-4 keer bij te laden. Nieuwe batterij laten plaatsen en doe weer een dag met 1 lading.
BaRa zegt
@hollow: Geen idee wat jouw referentiekader is, maar 80% van de originele lading is prima voor mij. Mijn iPhone gaat mee sinds begin 2014, en voorlopig doet-ie perfect wat moet.
hollow zegt
@BaRa: het is een iPhone ja. De batterij indicator gaf zelf mee te vervangen. Sprong soms op enkele minuten 10-20% omlaag. Diende 3-4 keer bij te laden per dag. Heb een nieuwe laten plaatsen en doe nu met een lading een hele dag. Zoals het vroeger ook was.
jagftype zegt
Een auto accu is niets anders dan een accu van je telefoon, alleen dan duizenden stuks.
Dus de levensduur zal rond de 6/7 jaar zijn, daarna gaat het hard achteruit. De accu van mijn EV heb ik helaas ook al moeten laten vervangen, na 6 jaar..
Dat zal elke keer een enorme kostenpost worden, vergelijkbaar met die van een klassieke motorrevisie. Alleen dat kwam als je pech had slechts 1 maal voor in een auto leven..
flutterby zegt
@jagftype: zo te zien heb jij beter onderzoek gedaan dan de partij die in de bericht verslagen wordt. Hoe groot was je onderzoek? Één hele auto zeg je? Wow!
racemees1 zegt
@flutterby:
Praktijkervaring hebben we het over.
De accu van de zoë van moeders heeft de 5 jaar ook niet gehaald. Acculease dus vergoed, maargoed een duurzaam gevoel krijg ik er niet bij.
mashell zegt
@jagftype: de cellen zijn vergelijkbaar maar de elektronica om de cellen te laden is bij een degelijke elektrische auto natuurlijk vele malen geavanceerder, de meeste elektrische auto’s zullen dan ook veel langer mee kunnen gaan dan de meeste smartphones.
flutterby zegt
@jagftype: de cellen van Tesla pas echt niet in je telefoon hoor! De 18650 cells uit de S/X zijn 18mm bij 65mm en 2170 cells een verrassende 21mm bij 70mm.
De meeste telefoons zijn geen 2 cm dik…
fanboy zegt
@jagftype: Ja de levensduur van accu’s zal 6 a 7 jaar zijn terwijl alle fabrikanten 8 jaar garantie geven.
jagftype zegt
@fanboy:
Ik zie anders vele EV’s die dat niet hebben gehaald. Garantie of niet, het zijn enorme kosten en allemaal extra productie.
fanboy zegt
@jagftype: Dan heb je het zeker over de Renaults en Nissans? Die zonder accukoeling.
florisje zegt
@jagftype: Dat zijn enkel de Nissan Leaf en Renault Zoë die dat probleem hebben. Overigens worden de batterijen gewoon hergebruikt als thuisopslag. Veel beter recycling kan ik mij niet bedenken.
nissanfairladyz zegt
@jagftype: hhahahahaha man. Mijn advies. Koop je toch geen EV. Blijf lekker dom.
Ik heb een cheapie Opel Ampera gekocht. Doet nog steeds 10.6kWh op een lading als nieuw !! En hij komt uit 2013. Rijdt er elke dag mee naar het werk.
Succes he.
sprankel zegt
@jagftype: Het zit hem in de aansturing van een batterij, dat maakt of kraakt het. Het plots hard achteruitgaan van een Li-ion batterij is omdat cellen in serie geladen worden, als er een cel een afwijkende capaciteit krijgt ben je al u andere cellen aan het overladen met alle gevolgen van dien, en dan gaat het hard inderdaad.
Li-ion slijt op hetzelfde tempo door laad cycli te doorlopen.
Waar ze heel snel van slijten is hoge temperatuur als ze vol zijn of nog erger, wisselende temperatuur als ze vol zijn. Dan heb je 100% aan 20 graden maar als je dan naar 0 graden gaat ben je 10% capaciteit kwijt, je batterij zit nu dus op 110% en is dus zwaar overladen.
Ze leeg trekken slijten ze van maar ze naar 100 trekken is erger, veel erger.
EV’s laten niet toe dat je een batterij volledig oplaad of leeg trekt, hij zegt wel 100% maar in werkelijkheid zal het 80% zijn. Deftige koeling en verwarming van de cellen om ze binnen hun ideale temperatuur range te houden en iedere cel apart laden met de optie om cellen uit te schakelen.
Echter dan krijg je een duur batterijmanagement dat meer kost dan de cellen zelf en krijg je fabrikanten die de “airco” wat laten blazen over de batterij en waar alles in serie geschakeld is. Dan is 5 jaar nog een redelijk resultaat.
johnwaters zegt
Is er ook een tool waarmee de prijs van een nieuwe batterij kan berekend worden? Of ligt dat te delicaat voor de EV lobby?
fanboy zegt
@johnwaters: Hoe bedoel je berekend? Ga naar de dealer en ontvang torenhoge offertes.
Maar zelfs een oude Nissan Leaf met slechte accu’s kun je voorzien van een 2e hands nieuwer en groter accupakket waarmee hij verder komt en weer even mee kan.
Bij een fabrikant een nieuw pack afnemen zal altijd kostbaar zijn, tenzij binnen 8 kaar garantie valt.
Ook zijn er genoeg gevallen waarin het voldoet om een enkele slechte cel te vervangen als je auto is gestrand. Dat gebeurt al vol op met hybrides die 10 of 15 jaar oud zijn.
Anyway, belangrijk is dat al die cellen een tweede leven krijgen als ze niet goed genoeg meer zijn voor in een auto. Hoeven niet eens recycled te worden in veel gevallen.
johnwaters zegt
@fanboy: wacht effe. Dus je beweert hier dat de Nissan Leaf reeds gesloopt wordt? Blijkbaar zijn die EV’s dan toch niet zo duurzaam zoals door de EV evangelisten beweerd wordt.
Maar goed, laten we er dan van uitgaan dat je een 2de hands accupakket op de kop kunt tikken. Gaat de officiële Nissan dealer die dan ook installeren, of kun je daarvoor enkel terecht bij Garage Beun De Haas?
Ik hoop oprecht dat die batterij paketten kunnen gerecycleerd worden, kwestie van de kinderarbeid in de cobaltmijnen in Congo te stoppen. Gelukkig zijn per toeval vandaag Microsoft, Apple, Google, Dell en Tesla voor de rechter gedaagd wegens aanklachten over kinderarbeid. Het is maar dat die sojaboon van een Greta Thunberg haar jeugd zo snel mogelijk moet terug krijgen.
fanboy zegt
@johnwaters: Wat ik heb zelf heb gekocht aan accu’s komt van verongelukte elektrische auto’s. Daar is een levendige handel in. In feite hebben die accu’s niet eens hun waarde verloren sinds nieuw.
Als ze nog vrij nieuw en onder garantie zijn ga je natuurlijk niet naar een andere garage. Maar het punt is dat de dealers er nog niet zoveel raad mee weten, en dus gigantische offertes maken. Dus gooien ze veel bovenop de prijs van de accu zelf.
Het is niet meer dan logisch dat er aftermarket garages hiervoor bestaan. Als jij een 6 jaar oude Audi hebt en de motor is naar de klote, dan ga je die vermoedelijk ook niet bij de dealer laten reviseren maar bij een revisie bedrijf.
En zo gaat het ook met hybrides. Een dealer wil bij een foutcode gewoon het hele accu pack vervangen tegen een hoge prijs, terwijl een bedrijf gewoon het accu pack repareert voor 500 euro.
En het Nederlandse bedrijfje dat ik ken zorgt er juist voor dat je langer doet met de oudere elektrische Nissans. En geeft ze meer nut met groter bereik e.d. Verlengd de levensduur.
Cobalt is niet zo zwart-wit. Het is een conflict mineral en er zijn veel bedrijven die daar omheen proberen te werken.
Ten eerste, het wordt ook gebruikt bij productie van katalasytoren voor brandstof auto’s, maar nee daar hoor je dan weer helemaal niemand over. Laten we gewoon totaal niet kijken waar Cobalt allemaal voor gebruikt werd, het is pas slecht als je het gaat gebruiken voor elektrische auto’s.
Ten tweede zie je bijvoorbeeld BMW, die gewoon zelf het ruwe materiaal aankoopt en naar de accuboer brengt, zodat ze zeker weten wat de bron is (dat is namelijk het probleem met conflict minerals).
Dan zijn er nog bronnen in Noord-Amerika en Australie, ja die zijn duurder, maar dan heb je dus niet de kinderarbied etc.
VW heeft aangegeven nog 14% Cobalt te gebruiken in hun accu’s, Tesla gebruikt al een tijd slechts 3% en dat willen ze nog verminderen. Gigantische verschillen dus.
En ik geloof ook wel dat we over 5 jaar een accu hebben die Cobalt niet eens meer nodig heeft. Maar komende tijd zitten we nog aan hetzelfde recept vast, met wat verbeteringen zodat hij nog langer mee gaat.
En dan zie je nog verschillen
johnwaters zegt
@fanboy: “In feite hebben die accu’s niet eens hun waarde verloren sinds nieuw.”
Dan koop je toch gewoon nieuw? Je moet wel oeverloos dom zijn om voor een 2de hands evenveel te betalen is voor iets nieuws.
Over jouw stelling dat er cobalt in katalysatoren verwerkt zit kan ik nergens iets terugvinden, wel veel andere metalen, maar geen milligram cobalt. Het zal wel onder de categorie van gefabriceerd fake news vallen.
fanboy zegt
@johnwaters: Volgens mij moet je je even verdiepen in de accu wereld.
De prijs waarvoor een grote autofabrikant op grote schaal accu’s kan produceren, krijg je nooit als consument of als klein bedrijf. Bij hun zit dat vaak onder de 200 dollar per kWh (ze willen naar 100$ kwh). Afhankelijk van type accu brengt het dat ook gewoon nog op als het tweede hands uit een elektrische auto komt.
Rij je een splinternieuwe Tesla tegen een boom, met 100kWh de grootste accu, dan ga je daar in ieder geval nog 20.000 euro voor die accu terug krijgen. Dat was iets wat ik laatst voorbij zag komen. Kleinere accu’s van iets oudere Tesla’s gaan sowieso niet onder de 1000 euro weg.
Er zijn dan ook veel bedrijven die dit soort accu’s kopen voor een tweede leven, bijvoorbeeld als energie opslag. Recyclen hoeft dus niet.
Wat betreft Cobalt had ik het mis, het wordt gebruikt als katalysator in de productie van olie/diesel, niet in de productie van katalysatoren voor auto’s.
Maar goed, net als telefoon’s en laptop’s is het dus ook zo met Cobalt, het is ineens superfout als het om elektrische auto’s gaat, daarvoor gaf niemand er wat om. Dat er kinderarbeid (of andere misstanden) nodig waren om hun smartphone te krijgen.
Uiteraard gebruikt een EV meer, maar daar zitten dus gigantische verschillen in. En daarbij komt dat niet alle merken het uit Congo halen.
Sowieso hebben de meeste internationaal opererende bedrijven ermee te maken, vanwege de wetgeving over Conflict Minerals (gaat feitelijk over Congo maar het is breder natuurlijk). Dan ga je dus je supply chain af, om te kijken waar het vandaan komt. Zodat je dit ook kunt rapporteren.
BMW en VW doen dat in ieder geval en voorkomen zo dat het uit Congo komt.
Van Tesla is het me niet helemaal duidelijk. Maar die gebruiken nu het minst, en gaan vermoedelijk als eerste de Cobalt vrije accu realiseren.
johnwaters zegt
@fanboy: Microsoft, Apple, Google en Dell worden ook aangeklaagd wegens kinderarbeid in de cobalt mijnen.
fanboy zegt
@johnwaters: Weet ik. Maar ik begrijp niet helemaal hoe het werkt. Want je hebt gewoon te dealen met Conflict Mineral wetgeving, die in ieder geval dicteert dat je het rapporteert. En dat doen ze ook. Je kan zo een rapport van Tesla hierover vinden, maar heb dat niet helemaal doorgelezen.
Dus of die rapportage legt het bloot of ze doen er juist niet aan.
Het is vrij lastig om een eindklant van een eindproduct te herleiden naar een conflict mineral, net als dat het voor zo’n bedrijf ook lastig is om zeker te weten dat er geen conflict minerals in zijn product terecht komen.
maotje zegt
Accus zullen in de toekomst goedkoper worden aan de ene zijde en aan de andere kant verbeterd worden kwa levensduur. Doe deze test over een aantal jaren nog een x. Dan zal dr al flinke vooruitgang te zien zijn.
johnwaters zegt
@maotje: zolang er genoeg kinderen zijn om in de cobaltmijnen te werken zal de prijs zakken.
maotje zegt
@johnwaters: ik denk niet dat dat van invloed zal zijn. In de goud en diamantmijnen werken ook nog steeds veel kinderen. Maar de prijs ervan zakt niet.
En we kopen er ook niet minder goud om.
Maar ik doelde meer op andere technieken
spylegion zegt
@maotje: populistisch geneuzel op helemaal niets anders gebaseerd dan jouw eigen wens.
Als men het Cobalt gehalte terug wil brengen (noodzakelijk om meerdere redenen) zit daar een veel duurder produktie proces aan vast (Dát is althans wat de fabrikanten zelf er over te zeggen hebben).
SimonMc zegt
“Gek genoeg noemt Geotab lage temperaturen niet als een belangrijke factor.”
Dat is omdat lage temperaturen juist bevorderlijk zijn voor de levenstemperatuur van je accu, maar je hebt wel minder capaciteit bij koude omstandigheden. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer vermogen je uit je accu kan halen, maar dan gaat de levensduur sterk achteruit.
SimonMc zegt
“Gek genoeg noemt Geotab lage temperaturen niet als een belangrijke factor.”
Dat is omdat lage temperaturen juist bevorderlijk zijn voor de levensduur van je accu, maar je hebt wel minder capaciteit bij koude omstandigheden. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer vermogen je uit je accu kan halen, maar hoe sneller de levensduur inkort.
healey zegt
De te,peratuur speelt inderdaad mee. De Leaf had geen gekoelde accu itt tot de Tesla en andere wat duurdere EV-s en hybrids. En dat merk je dus.
scrmeagle zegt
Ik tank 100 liter diesel en hoef me een maand lang geen zorgen te maken. Accu kost €140 en zit er al 4 jaar in. Oh ja en tanken kost slechts 5 minuten.
frank2b zegt
@scrmeagle: Dus jij moet helemaal geen diesel rijden met die afstandjes …. Tenzij je het leuk vindt de fiscus te veel te betalen natuurlijk ….
SimonMc zegt
@scrmeagle: Als je een elektrische auto koopt en thuis oplaadt, hoef je je nooit zorgen te maken. Elke ochtend een volle “tank”. Oh en op 5 minuten laad je tegenwoordig 120 km bij. Meer dan genoeg voor de afstanden die jij aflegt, gok ik zo ( als je een maand kunt doen met een volle tank ).
evdw zegt
Elke EV leverancier geeft aan de een accu maar een x aantal laadcycli mee gaat dus ik kan mij niet voorstellen dat het gebruik van de auto, wat inherent is aan het elke keer moeten opladen, niets uitmaakt voor het verlies in capaciteit.
nissanfairladyz zegt
@evdw: vaak hebben fabrikanten marges ingebouwd vanaf 0% en tegen 100% state of charge. Deze gebieden zijn het meest gevoelig voor degradatie. Door die te ontwijken kun je veeeeel meer cycles doen. Het is en blijft een chemische proces. Je mobieltje heeft dit niet. Die wordt volledig ontladen en volgeladen omdat die toch maar 2 jaar mee gaan. En ze proberen zoveel mogelijk mAh eruit te halen per gebruik.
Daarnaast worden batterijen in de auto geconditioneerd. Die in je telefoon niet. En ga zo maar door.
Een batterij in zijn geheel in een BEV is gewoon veel beter vanwege de manier hoe het systeem ermee om gaat.
evdw zegt
@nissanfairladyz: Mooi verhaal hoor maar dan nog is het zo dat een accu een bepaalt x aantal laadcycli heeft en dus is degradatie afhankelijk van gebruik.
En een mobieltje gaat trouwens veel langer mee dan 2 jaar hoor, heb er zelf 1 die al 5 jaar mee gaat.
nissanfairladyz zegt
@evdw: maar zo’n laadcycle is heel lastig te bepalen en is vaak bepaald op een bepaalde manier van verbruik.
Je moet het chemisch proces snappen. Het is geen digitaal apparaat. Het aantal cycles hangt echt misschien van wel 100 verschillende factoren af.
De ene cycle is de andere niet zeg maar. Als ik bijvoorbeeld een cycle doe tussen 80% en 20% ( dat is 60% ) en dan een cycle van 60% en 20%. (Dat is bij elkaar 100% dezelfde Ah.
Of je gaat van 0 tot 100% een cycle doen. Dan heeft die cycle van 0 tot 100% veel meer degradatie veroorzaakt.
Als voorbeeld:
Ga maar eens een parabool functie y = x^2 + 50 integreren tussen 20 en 80. En dan integratie van 20 en 60 doe . Dan integreer je de functie van 0 tot 100%.
Welk getal denk je dat hoger is? (En dus meer degradatie heeft??)
Terwijl je bij elkaar dezelfde Ah in een cycle hebt gedaan.
Batterij degradatie hangt van echt tientallen factoren af. En een BEV vangt heel wat goed af.
Zo hebben veel accu’s een volledig vloeistof gekoelde cellen. Waarbij je de temperatuur kunt reguleren. Dit heet thermal battery management.
florisje zegt
Tegenwoordig zijn bijna alle elektrische auto’s voorzien van batterij koeling en verwarming. Hierdoor gaan ze veel langer mee dan een batterij zonder die systemen (Nissan Leaf). Het is nu eenmaal een feit geworden dat een moderne batterij de leeftijd van de carrosserie makkelijk voorbij gaat. En als een batterij niet meer bruikbaar is in een auto, dan wordt ie gewoon in een huis geplaatst voor een 2e leven.
markos78 zegt
@florisje: heb je daar data van? Een carrosserie gaat zo 15 jaar mee. Ik ben oprecht geïnteresseerd of een accu dat ook haalt.
flutterby zegt
@markos78: de eerste Tesla’s zitten volgens mij ruim boven de 80% capaciteit en de huidige batterij zijn van veel betere kwaliteit. 80% na 10 jaar is bij een lineaire degradatie 64% na 20 jaar.
johnwaters zegt
@florisje: jongen toch, een carrosserie gaat makkelijk 20 jaar mee. Een batterij ook? Peperdure vervang batterijen verkopen zit in het business model van de EV’s ingecalculeerd. Vergelijk het met dezelfde oplichterij met printers en cartridges.
florisje zegt
@johnwaters: Een batterij gaat zeer zeker 20 jaar mee, alleen is na die twintig jaar waarschijnlijk nog 70-80% van de orginele capaciteit over. Dat het vervangen van batterijen in het businessmodel zit is natuurlijk dikke onzin, ze verkopen je veel liever een nieuwe auto dan een nieuwe batterij (hogere winstmarge).
SimonMc zegt
@florisje: Huh? Mijn Saab van 2001 heeft nog geen spatje roest met z’n 220.000 km en staat gewoon buiten in weer en wind. Waar heb je het over man.
florisje zegt
@SimonMc: Ik heb het over dat de batterijen tegenwoordig zo lang goed blijven dat je zelfs na 500.000km nog meer dan 80% capaciteit over hebt. M.a.w. er zal dan eerder iets aan de carrosserie fout gaan dan aan de batterij. En dan hebben we het nog niet eens over wat je met een batterij kan nadat ie uit een auto gehaald wordt (statische opslag in huis)
arsimo zegt
Vreemd. Uit eerder serieus onderzoek blijkt dat degradatie niet linear verloopt, zeker als men goed temperatuur- en laadmanagement toepast. De eerste degradatie ligt dan idd tussen de 2 en 4 procent (afhankelijk van batterijtechnologiee, wijze van laden, omvang ea) maar daarna wordt het flink minder en dus zal de capaciteit veel minder snel dalen over de jaren. Ik zie dit niet in dit onderzoek terug. Zou niet het eerste onderzoek zijn die zonder er bij na te denken onterecht resultaten uit (beperkt) verleden als een automatisme op de te verwachten toekomst projecteert.
gezondverstand zegt
CEO van Mazda doet uitspraak dat de productie van een accupakket waarmee je 500km haalt evenveel CO2 belasting geeft dan 80.000km rijden met een diesel.
Tel daarbij op dat Afrika weer lekker uitgebuit wordt met het minen van de grondstoffen en de recycling van accu’s ook weer de nodige milieu gevolgen heeft.
Wat zijn we toch weer lekker goed bezig met iedereen een EV door strot te duwen.
Maar ja groen is de religie, die net als de oude religies in sprookjes gelooft.
SimonMc zegt
@gezondverstand: Diesel verschijnt gelukkig magischerwijs in tankstations. Wat een geluk zeg.
johnwaters zegt
@simonmc: hoeveel kinderen werken er dan zoal in de petroleum industrie?
ozzytrk zegt
Lekker voor ze ;D