Geen wonder dat hij zo’n glimlach op zijn gezicht heeft.
Toen afgelopen zomer de schokonthulling kwam dat Daniel Ricciardo had besloten Red Bull te verlaten voor een plaats bij het fabrieksteam van Renault, was de verbazing over zijn besluit groot. Renault had (en heeft) de top nog lang niet bereikt en dus zou het voor de goedlachse Australiër vrijwel onmogelijk worden op korte termijn op eenzelfde niveau te presteren.
Door de opmerkelijke carrièremove van Ricciardo hadden velen het vermoeden dat het hem vooral om het geld was te doen. Het is natuurlijk onmogelijk te bepalen wat de exacte motivatie is geweest van de ‘Honey Badger’, maar nu zijn contractdetails door Formula Money openbaar zijn gemaakt, lijkt dit in ieder geval een factor te zijn geweest in zijn besluit.
REVEALED: Ricciardo's $27.5m pay.
Ricciardo's #F1 benefits from Renault:• Fee of $55m for 2019 and 2020
• Physiotherapist and medical expenses up to £100k in 2019
• Performance-contingent end of season bonus of $10m
• $1m bonus for winning first race pic.twitter.com/qdPxyVJvuV— Formula Money (@FormulaMoney) September 11, 2019
Ricciardo verdient bij het fabrieksteam van Renault tenminste 27,5 miljoen dollar. Daar hij voor tenminste twee jaar aan het team is verbonden, betekent dit een totaal salaris over 2019 een 2020 van liefst 55 miljoen dollar. En dat is nog zonder de bonussen.
Nemen we de bonussen en extra’s mee in het verhaal, dan mondt het uit in een nog hoger bedrag. Niet alleen krijgt Ricciardo jaarlijks tot 100.000 dollar aan uitgaven aan behandelingen (physiotherapeut, medische kosten) vergoed, daarnaast maakt hij bij uitzonderlijke prestaties kans op een eindejaarsbonus van 10 miljoen dollar, evenals een bonus van 1 miljoen dollar bij het winnen van zijn eerste race.
Hopelijk kan Renault snel een auto maken die daadwerkelijk om de prijzen kan strijden, zodat Ricciardo weer met de beste coureurs van het veld kan vechten en zijn waarde kan bewijzen.
KEV9 zegt
Ik schreef het vorig jaar al,, let op renault, de voormalige wereldkampioenen komen echt wel terug. De motor is nu wel oke nu de auto zelf nog en met de aussie hebben ze een winnaar aan boord
gjvp zegt
@Soulmaster: ze hebben alleen nog maar 2020. Daarna moeten ze weer net zoals iedereen vanaf scratch beginnen. Dus Renault is een beetje te laat.
royaledeluxe zegt
@soulmaster: Die motor is niet OK. Die heeft dit jaar al bijna meer geploft dan alle merken samen. Dat ze eenmalig een goede prestatie geleverd hebben op een low-drag circuit maakt het seizoen nog niet. Daar zie je dat hun filosofie volledig verkeerd is geweest, net zoals Ferrari trouwens.
Dat ze ooit gaan terugkomen daar hoop ik ook op maar het duurt nu toch al heel lang en de top van Renault moet zich toch echt vragen gaan beginnen stellen ivm Cyril Abiteboul…
vroaaaaaaaaaar zegt
@Soulmaster: en wat zit je er naast met die voorspelling! Als contact van RD iets bewijst, is dat hij niet naar Renault ging omdat hij er vertrouwen in had dat ze races gingen winnen.
Rick-dos zegt
Ja, zo kan ik ook wel de hele dag met een lach op mijn bakkes rondlopen.
Renault is helemaal gek dat ze dat betalen voor zo’n coureur. Op een lach na wat heeft Ricciardo nou echt bewezen in F1? Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte coureur is maar een Hamilton of Verstappen is het ook niet…
lekbak zegt
@Rick-dos: maar welke coureur is er beter dan? Hamilton en verstappen ja, ik denk leclerc ook wel. Maar die zitten goed waar ze zitten. Verder zou ik niet weten wie er nog beter is, laat staan wie er ook nog genoeg ervaring heeft om een team op te bouwen.
Rick-dos zegt
@lekbak: Vind jij Ricciardo $55 miljoen waard? Ik heb nou niet het idee dat het een coureur is die een team beter kan maken of meer uit de auto kan halen dan wat de auto in zich heeft zoals Verstappen en Hamilton dat wel kunnen. Het is ook gebleken dat hij niet zo constant is als Verstappen en Hamilton. Ricciardo is een goede coureur als hij een goede auto heeft. Waarom $55 miljoen aan zo’n coureur uitgeven terwijl je dat geld beter in de ontwikkeling van de auto kan stoppen? Waarom niet Sainz houden dan? Of waarom niet voor jong talent gaan als Ocon, Norris of Russel? De komende jaren ben je toch niet competitief. Als ze echt in 2021 wil meedoen, zoals ze beweren, dan kun je tegen die tijd nog altijd kiezen voor een betere coureur als dat echt het ingrediënt is dat je nog mist.
lekbak zegt
@Rick-dos: ik vind geen enkele coureur 55miljoen waard.
Maar ik heb ric vrij hoog zitten, hij is beter dan mannen zoals Vettel en sainz denk. Blijkbaar is de nummer 4 van het veld dat waard…
arhanso zegt
@lekbak: Ik heb RIC ook hoog zitten. Vorige jaar was hij gelijkwaardig aan VER. En hij heeft de ervaring om een auto beter te maken. Ik vraag me alleen af hoeveel de jonge garde zoals VER, NOR en LEC nog van hun top afzitten. De rek bij RIC is er wel uit, denk ik.
VER en LEC zijn echt goed. Maar ik ben ook erg gecharmeerd van NOR. Deze drie gaan flink met elkaar strijden in de toekomst.
drdre1 zegt
@arhanso: zekers, en wat is Norris ook een positieve/komische gast. ? Maakt voor ’t raceresultaat natuurlijk niet zoveel uit, maar ik hou er wel van.
arhanso zegt
@lekbak: RIC moet nu lekker dat geld binnen slepen. Wanneer het contract voorbij is bij top team 2e rijder worden. Dan kan hij laten zien of hij de 2e coureur is of eigenlijke 1e…
boriske zegt
@rick-dos: Gaat er hem niet om wat jij vindt dat hij waard is, het gaat er om wat Renault denkt dat hij waard is, nl 55 miljoen.
quze zegt
Lekker die bonus van 1 miljoen voor het winnen van de eerste race.
Zouden een Hamilton of bottas dat ook hebben?
futse zegt
@quze: 1/27 van zijn jaarloon. Vind ik niet zo heem hoog eigenlijk. Als ik een bonus krijg van wat ik verdien op 2 weken tijd, vind ik dat niet zo heel hoog en motiverend…
gertjan2012 zegt
Was ook een verhaal dat. Áls hij een race wint hij de auto mag houden? Als Renault zijnde zou ik doe clausule ook zonder nadenken in mijn contract durven zetten.
sacabus zegt
Kan hij niet wat van die centjes dumpen bij een tunert, alle beetjes helpen zou je zeggen ..
Dutchdriftking zegt
Zoals men vorig jaar al zei, hij heeft 60 miljoen redenen om naar Renault te gaan!
viezefreddyw zegt
De opmerking van Horner naar Abiteboul in de docu op Netflix nadat de overstap bekend werd gemaakt is dan ook goud. “Hebben jullie nog wel geld over om een fatsoenlijke motor te bouwen?”
bmwpowerm5 zegt
@viezefreddyw: https://www.youtube.com/watch?v=pW81ZCCikN4
jeffreym3 zegt
Nu snap ik dat die kaartjes zo achterlijk duur zijn.
futse zegt
@jeffreym3: kaartjes voor Renault?
rolov zegt
@futse: kaartjes om in een Renault te mogen rijden.
drdre1 zegt
@rolov: Renault Spaarkaart??
autodrome zegt
1000pk volgens AbiFool
roadrage78 zegt
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel hij met overige sponsorcontracten binnen haalt. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?
Gulli zegt
@roadrage78: dat zal vast lucratief zijn. Ik kan me herinneren dat Tiger Woods in zijn hoogtijdagen veel en veel meer verdiende met reclamespotjes en foto’s in bladen dan met de winsten uit zijn golftoernooien.
retetikker zegt
Hij is gewoon anti Max!
toniominestrone zegt
Zoveel geld voor een middelmatige coureur met een vrolijk bekkie.
cossiekiller zegt
Mijn vrouw zegt dat ik ook een mooie lach heb. Toch zijn er al van die jaren geweest dat ik geen 27.5m binnenhaal… Komt zelfs niet echt dichtbij daardoor…
kniesoor zegt
Tsja, je bent the money badger of je bent ‘t niet, hè.
troljedemoeder zegt
Renault heeft geen subtopcoureur nodig. Riccie gaat echt het verschil niet maken. Beter steken ze 50 mio in R&D en nemen ze een middenmoter.
hehe zegt
Nu de contractgegevens bekend zijn, lijkt het aannemelijk dat geld een rol gespeeld heeft bij de overstap, lees ik in dit artikel.
Als onderbouwing verwacht ik dan naast de verdiensten bij Renault ook wel de verdiensten zoals die bij Red Bull waren.
Zoals het artikel nu geschreven is wordt alleen ingespeeld op onderbuikgevoelens.
troljedemoeder zegt
@hehe: Je twijfelt nog of hij wellicht uit sportieve aspiraties de overstap maakte?
hehe zegt
@troljedemoeder: nee, maar ik kan wel alternatieven verzinnen buiten dat het enkel om geld gaat. Misschien dreigde hij tweede rijder te worden bij Red Bull en was dat hem zijn eer te na?
De gevolgtrekking in dit artikel is in ieder geval helemaal niet onderbouwd.
Maar mijn opmerking ging niet over de reden van overstap van Ricciardo, maar over de journalistieke kwaliteit van dit artikel. Of eigenlijk meer over het gemis van kwaliteit.
troljedemoeder zegt
@hehe: Journalistieke kwaliteit verwacht ik van Elsevier of het FD. De onderwerpen die op Autoblog besproken worden, vind ik luchtig genoeg om met een beetje onderbuikgevoel te consumeren. Overigens natuurlijk geheel geen gekke aanname van de scribent, met de vele miljoenen die hij gaat verdienen. En als we dan toch beide onderwerpen belichten; zijn bezoldiging lijkt mij een belangrijkere rol te spelen dan het al dan niet als tweede rijder acteren.
stekel zegt
meneer krijgt dus even bijna 90 cent per seconde, ik weet niet wie zijn zaakwaarnemer is, maar hier kan die Mino Raiola uit het voetbal nog een puntje aan zuigen zeg.
bmwe46m3balling zegt
@stekel: dat is wat jij denkt hij pakt op elke deal zo veel dat hij meer casht dan de speler zelf (20m alleen voor pogba naar united) laat staan over al die klanten waar hij zwaar cash op pakt met zijn gekke onderhandeling skills.
bobje zegt
€100.000,- voor een fysio. Dat is dan een amateurtje ??. Maar ik snap ‘m wel. Het is simpelweg kans berekenen. Bij Ferrari heeft ie niets te zoeken, bij Mercedes was hij zeker 2e rijder, bij Red Bull blijven idem. Dan zou ik ook voor een pakhuis aan euro’s kiezen en hopen dat je ooit die bonus kan halen (NOT).
troljedemoeder zegt
@bobje:
Precies dit. De wetenschap dat je never WK wordt wordt gesust door ettelijke miljoenen. Voor die gasten maakt het geen kont uit of ze tweede, derde, of zevende worden aan het einde van het seizoen. Die dollaaahs helpen dan de pijn te verzachten.
mark997gt3 zegt
Wat lekker. Elk jaar de Staatsloterij winnen!!! Joehoe!!!