De meeste dromen zijn helaas bedrog. Geldt dat ook voor deze Elation Freedom?
Als het gaat om alledaagse hatchbacks en sedans komt er zelden een nieuw merk bij, afgezien van sublabels die voortvloeien uit bestaande merken. Logisch: als nieuwkomer moet je wel heel ambitieus zijn wil je in deze segmenten opboksen tegen de gevestigde orde. In het hypercar-segment liggen de verhoudingen iets anders. Daar is het wel degelijk mogelijk om als nieuwkomer iets te bereiken. In theorie.
Hypercar
Het is daarom ook niet verwonderlijk dat we met enige regelmaat kennis kunnen maken met een nieuw hypercarmerk. Nu is het weer zo ver: het Amerikaanse Elation wil een poging wagen. Jullie mogen raden welke aandrijflijn de hypercar krijgt. In één keer goed, deze Elation Freedom wordt elektrisch. Toch zijn er meer plannen.
Buitenaards
Om maar even met de elektrische aandrijflijn te beginnen: de Elation Freedom krijgt drie elektromotoren. Die zijn goed voor 1.444 pk, of mocht je daar geen genoegen mee nemen, zelfs 1.930 pk. Uiteraard horen daar ook buitenaardse prestaties bij. 0-100 km/u zou in zo’n 1,8 seconden mogelijk moeten zijn en de topsnelheid moet op 418 km/u komen te liggen. Daar zouden we misschien opgewonden van raken, ware het niet dat we dit al heel vaak hebben gehoord.
V10
Wat op zich wel interessant is: de Amerikanen hebben ook nog een verbrandingsmotor in petto voor de Elation Freedom. Daarvoor hebben ze een 5.2 V10 in gedachten. Hoogstwaarschijnlijk betreft het de tiencilinder die ook in de Lamborghini Huracán en de Audi R8 te vinden is. Deze versie zal waarschijnlijk wat minder krachtig zijn dat de versie met elektromotoren, hoewel je met twee turbo’s een hoop kunt bereiken.
Gullwings
Qua design lijkt de Elation Freedom een mix van bestaande hypercars en concept cars, waaronder de Lotus Evija en de Jaguar C-X75. Dat is tegenwoordig haast onvermijdelijk. Het geheel ziet er desondanks niet verkeerd uit. De gullwings moeten de wow-factor nog eens extra verhogen.
Genève
De onthulling van de productie versie staat op de planning voor de eerstvolgende autoshow van Genève. Dat is pas in 2022, want de editie van volgend jaar werd al vroegtijdig afgelast. Met de huidige stand van zaken qua corona zou het evenement waarschijnlijk anders ook wel geschrapt zijn. Of deze Elation Freedom vroeg of laat ook geschrapt wordt? De kans is levensgroot, maar je weet het nooit met Amerikaanse EV-fabrikanten.
RAW zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grasvreter zegt
Grappige is, veel mensen denken dat een dure snelle wagen lastig is om te bouwen. Juist niet. Oplage is laag, marges heel hoog, hoeft alleen maar een gek uiterlijk te hebben en snel te gaan, rest is bijzaak. Een nieuwe ford focus ontwikkelen is veel moeilijker. Hoge oplage, lage marges, ding moet goedkoop, ruim, veilig, zuinig, betrouwbaar, alles in 1 zijn. Is eigenlijk een veel bijzonderder totaalproduct dan weer zo’n hypercar die we over 10 jaar nog eens voorbij zien komen in een, ken je deze nog, rubriek. Als het al tot stand komt.
rs18011 zegt
@grasvreter: ik denk dat er meer bij komt kijken dan wij nu denken. De marges kunnen hoger liggen, maar zoals je zelf al aangeeft, je verkoop er ook maar heel weinig. De geschiedenis leert ons dat eigenlijk veel sportmerken er al gauw mee kappen omdat ze er geen brood in zien.
911targa zegt
Okido. Tijd om in jouw schuurtje ook te gaan knutselen en een 992 GT2 killer te ontwikkelen (ik leg de lat bewust heeeeel laag).
grasvreter zegt
Je bent welkom. Heb zelf een andere studierichting gekozen, weinig verstand van auto’s bouwen. Wel hoef je verdomd weinig zelf te ontwikkelen bij zo’n hypercar, dat is handig. Motor en volledige stuurinrichting, ophanging, komt allemaal bij andere bedrijven vandaan. Als je die onderdelen regelt, en je regelt een bedrijf dat carbon fiber panelen e.d. kan maken, dan ben je al in de goede richting aan het gaan.
Zonder ongein, er komt heel wat bij kijken, een auto op de markt zetten. Maar er is een reden dat de 1e elektrische mercedes (naar mijn weten) een sportwagen was, de SLS. En de 1e tesla ook. Minder om rekening mee te houden. Lage oplage.
leonlampe zegt
Zou zonde zijn on die mooie v10 turbo’s te geven, ze zouden een hybride versie ervan moeten maken. Geluid en prestaties van z’n elektro broertje
Dutchdriftking zegt
Als één op de twintig nieuwe elektrische supercars daadwerkelijk komt dan zou dat al een verbazingwekkend hoog cijfer zijn. Maar goed, ze vijzelen het imago van de elektromotor lekker op. ook wat waard.