31 jaar geleden werd Nissan Motorsports opgericht. Een sportief nieuw merk, voor in de racerij en later om het hete Nissan spul te vertegenwoordigen.
Het waren de tachtiger jaren toen de Japanners de Nissan Motorsport International Limited tak oprichtte. Kortweg genaamd Nismo. Het merk werd speciaal opgericht voor de racerij, maar later wist het Nismo-bloed zijn intrede te maken in de straatauto’s van Nissan.
Nissan werkte gedurende de zestig, zeventig en tachtiger jaren met verschillende motorsport divisies samen. Twee van deze divisies werden in ’84 gefuseerd tot Nismo. Een fabriek in Omori diende als basis van het sportmerk. Omori is een district in de enorme agglomeratie van Tokio. Ook het hoofdkwartier van Isuzu is gevestigd in het district. Nismo is tegenwoordigd verhuisd naar een nieuwe fabriek, in de buurt van Yokohama. Dit, omdat Nissan al jaren opereert vanuit de Japanse havenstad. De naamgeving is echter onveranderd gebleven.
In het diepste geheim vonden ontwikkelingen plaats in de fabriek. Ideeën, concepts en demo’s. Noem het maar op. De basis van de Skyline, de huidige GT-R en een aantal Z-modellen vonden hun oorsprong binnen de muren van het grote complex. De rode ‘O’ in Nismo is een thema die overal terugkeert in het interieurdesign van het gebouw. Als fan van snelle sportieve Nissans is de Omori Factory een Efteling voor volwassenen. Opvallend is dat de garage meer oogt als een schone showroom. Maar dit is de Japanse cultuur op z’n best: er wordt wel degelijk gewerkt, maar viezigheid op de vloer, of in de omgeving is uit den boze. Hoe schoner, hoe beter.
Vier jaar later, in 1988, was de eerste raceauto van Nismo een feit. Als basis diende het uit 1987 afkomstige, boven afgebeelde, Nissan Saurus Concept. Een roadster die plaats bood aan slechts één persoon. De auto ging als Nismo in productie en debuteerde in ’89 in de Saurus Cup Race serie als Saurus Jr. Onder de kap zat een viercilinder turbomotor die 70 pk wist te leveren, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ditzelfde blok werd later in een doorontwikkelde vorm gebruikt voor de Japanse Nissan Micra: de March. De Saurus Jr. werd in 1991 verkocht door Nissan in Japan voor omgerekend 20.000 euro. Op de optielijst konden zaken als een spiegel of achterspoiler worden aangevinkt.
Nismo werd kort daarna aftermarket leverancier voor Nissan. Spoilers, diffusers, wielen etc. Veel onderdelen zijn verkrijgbaar voor verschillende modellen van het Japanse merk. Recent werd bekend dat zelfs de Patrol voorzien kan worden met Nismo-goodies.
Ook een gekietelde motor behoorde tot de mogelijkheden bij Nismo. Vooral Japan kreeg diverse exclusieve modellen van Nissan’s sportieve tak. Zo was de 350Z en de V35 Skyline leverbaar met verschillende pakketten onder de noemers E-Type, S-Tune, R-Tune, en S1. In 2007 werd de speciale 380RS door Nismo gelanceerd. De opgepompte 350Z was een samenwerking tussen Nismo en Autech en werd verkocht in een straat- en racevariant. De raceversie wist 400 pk te leveren uit de 3.8 liter grote V6.
De meest bijzondere Nismo is misschien wel de Skyline GT-R (R34) Z-Tune. Slechts 20 exemplaren werden gebouwd van het monster en de auto blijft dan ook in waarde stijgen. Wie het internet afstruint moet goed opletten. Vele Skylines hebben een ombouw ondergaan om de specs te evenaren van de Z-Tune. Vergis je niet in de waarde van deze replica’s. Een goede ombouw gaat alsnog gemiddeld weg voor meer dan 100.000 dollar. Aan boord een 2.8 liter grote zescilinder met 500 pk en 540 Nm. 12 Nissan Skyline GT-R V-Spec’s werden door Nismo opgekocht om de metamorfose te ondergaan. De acht anderen kwamen van klanten die hun eigen V-Spec aanboden. De nieuwprijs van de Z-Tune was omgerekend ongeveer 133.000 euro toen de auto in 2005 op de markt kwam. Eerder dit jaar ging een tweedehandsje van de hand voor omgerekend een slordige 500.000 euro in Australië. Naast de Z-Tune heeft Nismo nog vier andere modellen naar eigen hand weten te zetten en ook verkocht. Dit waren de 400R, de March S-Tune, de Fairlady Z S-Tune GT en de eerder genoemde 380RS. Het grote voordeel van deze straatracers is dat je een getunede auto kon kopen bij de dealer mét fabrieksgarantie.
Naast eigen straatauto’s en dienen als huistuner van Nissan, is Nismo ook al jaren actief in de racerij. Zo werd er meerdere malen deelgenomen aan diverse 24-uurs racen en FIA GT3 kampioenschappen. Dit jaar deed Nissan-Nismo mee in de LMP1-klasse van de 24 uur van Le Mans met drie Nissan GT-R LM NISMO’s. Helaas zonder succes. Door meerdere problemen wisten de auto’s de finish niet te halen.
Tegenwoordig bestaat de Nismo-lineup uit de Juke, 370Z, GT-R en de Patrol. Darren Cox, hoofd van Nismo, gaf eerder dit jaar aan dat er nog meer modellen onderweg zijn die in de toekomst de Nissan Motorsport-kuur zullen ondergaan.
biohazardracer zegt
Zeer mooi verhaal van een tuner waar ik heel heel graag eens zou willen shoppen!! De skyline Z-Tune blijft voor mij de absolute favoriet.
hight96 zegt
@biohazardracer: Echt hoor!
toyotafortuner zegt
Prachtige verhaal. Bedankt voor het verrijken van mijn kennis.
En die Nismo 380RS. Wat. Een. Partijtje. DIKHEID!!! En dan ook nog eens die Skyline Z-tune. Heerlijk zeg!
Pallas zegt
Die Saurus heeft een Veyronkontje.
koeckenbacker zegt
@pallas: ook het eerste wat mij opviel. Piech zijn ultieme vorm bestond dus al.
Voor de rest leuk verhaal zo op de vrije vrijdagavond.
niels062000 zegt
Die skyline z-tune is echt geweldig. Maar de nieuwe die volgend jaar uitkomt, die IDx, slaat echt alles
rolov zegt
Staat die Nismo fabriek op de foto’s op de ring? Of toch japan
gtwillem zegt
Leuk artikel, @rubenpriest. Mocht wel een keertje ;-). Zwaar onderschat, Nismo. In de tijden dat wij Europeanen wegkwijnden bij M3’s en dikke AMG’s, bouwde Nismo monsters die minimaal gelijkwaardig waren.
Misschien leuk om te vermelden wat het verschil is tussen de diverse ’tunes’:
S-Tune: ‘Street Tune’. Een sportieve Nissan iets sportiever gemaakt. Strakker onderstel, iets meer vermogen, Rays velgen, subtiele bumperkit. Geleverd op een riks van Nissans: 350Z, Silvia S14/S15, R32, R33 en R34.
R-Tune: ‘Race tune’: voor de trackday liefhebber. Denk aan verstelbaar onderstel, grotere remmen, flink wat extra vermogen, racekuipen etc. Geleverd op de R32, R33 en R34
Z-Tune: ‘Zero Tuning’. De meest extreme vorm. Denk aan hybride turbo’s, race Spec onderstel, dikke bodykit, grotere intercoolers, Carbon panelen, lager gewicht. Geleverd op de R34 en Z33.
Verdere modellen die het vermelden waard zijn:
Nismo 270R: extra snelle versie van de S14 Silvia met inderdaad 270pk. Lager gewicht, semi slick bridgestones, dikke uitlaat en bodykit.
Nismo GT-R LM: is er maar één van gebouwd. Straatversie van de R33 Le Mans racer. Inclusief N1 Spec RB26 en alleen achterwielaandrijving.
Nissan R390 GT1: net als bovenstaande straatversie van de racer. Zijn er twee van gebouwd, eentje staat er in het museum, de andere staat bij een verzamelaar in Japan. Beide donkerblauw gespoten.
Nismo Skyline Coupe V35: E46 M3 tegenhanger. Dikke bumperkit, aangepast onderstel en 345 paarden onder de kap.
Auteur Sunny GTI-R:
Strikt genomen geen Nismo, maar een Autech. Echter, Autech gebruikte alleen maar Nismo onderdelen.
Nismo Skyline GT-R 4-door: samenwerking tussen Nissan en Autech. 4-deurs sedan op basis van de R33.
Nismo Stagea 260RS: ook een samenwerking tussen Nismo en Autech. Stagea Stationwagon met gekielde RB26. Soort RS4 van Nissan. Maar dan cooler.
Nimso Altima: speciaal voor de US gemaakt. Zeer zeldzaam.
Nismo Primera G20: voorwielaangedreven sedan met een grootte spoiler.
Nissan Silvia 240RS: zeldzame straatversie van een Rallymonster.
En ik ben er vast een paar vergeten :-).
speedzz zegt
@gtwillem: respect voor je kennis. Je lijkt wel auto(wiki)pedia :-)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: mocht het Internet ooit uitvallen hebben we gelukkig jou kennis nog. Waar haal je het vandaan! Heerlijk.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: als het internet uitvalt is http://www.autoblog.nl ook niet meer te bezoeken ;-).
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Dan schuiven we allemaal aan aan jouw keukentafel…
gerjanm zegt
@gtwillem: Ik geniet altijd weer van die uitgebreide en leerzame reacties van jou! Respect.
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Ik zou nog wel een 370Z voor er bij willen. Een gele graag.
redbeams zegt
@dutchdriftking: Liever de 350z dan nog ;)
rolov zegt
@redbeams: een van de 2 maakt mij niet uit. ;)
gtwillem zegt
Betreft de Skyline Z-tune, dat was nog een dingetje. Zoals je al kon zien aan de jaartallen, was de Skyline al lang en breed uit productie. Nismo kocht zelf 20 Skyline’s die de nieuwstaat het dichtst mogelijk benaderden. Daarbij gingen ze vooral op zoek naar hele late V-Spec’s (of V-Spec’s II), vanwege het actieve diff achter en nog wat hardware fratsen. De motoren werden niet gebruikt, wan Nismo gebruikte enkel en alleen de N1 Spec RB26, welke uit sterkere en lichtere materialen is opgetrokken. N1 Spec is net zoiets als een Mezger: een terug getuned raceblok.
Alle onderdelen zijn inderdaad ook gewoon nog leverbaar voor alle R34’s, op de motorspecificatie na. Maar om 480pk te halen uit een RB26 is nooit een probleem geweest ;-)
RubenPriest zegt
@gtwillem: “12 Nissan Skyline GT-R V-Spec’s werden door Nismo opgekocht.” ;) Inderdaad de RB28 motoren ipv RB26.
gtwillem zegt
@rubenpriest: ze gebruikten de RB26, deze werden vervolgens door Nismo vergroot naar 2.8 liter. Een veel voorkomende modificatie bij getunede Skyline’s ;-).
gtwillem zegt
@rubenpriest: RB28 bestaat niet. Een tot 2.8 liter vergrote RB26 heet nog steeds RB26, ondanks de toegenomen cilinderinhoud. Welke enkel verkregen werd door de slag groter te maken, het is geen uitgeboord blok (veel voorkomende vorm van tuning).
RubenPriest zegt
@gtwillem: Niet alle 20 zijn ook daadwerkelijk door Nismo opgekocht. Een paar kwamen van klanten zelf, heb ik ook beschreven in het artikel.
gtwillem zegt
@rubenpriest: zal vast kloppen, allemaal V-specs vanwege het diff. Maar Nismo heeft wel degelijk die R34’s opgespeurd en gekocht. Dat er eigenaren waren die een Z-Tune wilden hebben en dat Nismo die hebben gebruikt kan goed kloppen. Maar het moest wel een V-Spec of V-Spec II (te herkennen aan de NACA duct in de Carbon motorkap) zijn.
Ram-G-maN zegt
@gtwillem: De N1 blokken kregen volgens mij ook van huis uit een lichtgroene kleur i.p.v. rood. Ik kan het verkeerd hebben, so correct me of I’m wrong.
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *if
gtwillem zegt
@AutomotiveDesigner: N1 RB26 blokken waren op de kop blauw gespoten volgens mij, maar er zijn er ook veel geleverd in het rood. Zal het eens uitzoeken!
gtwillem zegt
Laatste aantekening: de naam Autech komt nogal eens voor bij Nismo’s. Autech is ook een onderdeel van Nissan en laat zich het best vergelijken met ehhh, niets eigenlijk. Bij Autech kun je voor van alles terecht: sportstuurwiel, uitlaat, rolkooi en racegordels. Maar ook alle bumperkits van Nismo worden door Autech gebouwd. Maar waar Nismo alleen voor de sportmodellen gaat, doet Autech alles. Dus ook extra mooi leer voor dikke Nissan sedans (en de GT-R Egoïste), tv’s in de hoofdsteunen, speciaal houtinleg: etc.
Maar er is meer! (“Vertel verder, Mike!”). Autech deed ook carrosserie aanpassingen (verlengen van Nissan sedans, bedrijfswagen aanpassingen etc). En als laatste kon je ook bij Autech aankloppen voor aanpassingen voor mindervaliden en rijschoolauto’s.) van alle markten thuis, dus ;-).
berlinetta zegt
Heerlijke auto’s zijn het. Ik ben vooral fan van de 350z en 370z. Lekker eigenwijze styling en een auto die je moet aanpakken.
poeperman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0o0dy zegt
Een absolute legende in mijn herinnering… De calsonic skyline racer… http://www.evo.co.uk/nissan/gtr/13142/nissan-skyline-gt-r-r32-calsonic-race-car
Ook van Nismo natuurlijk.
poeperman zegt
Bovendien vind ik het artikel, los van de inhoud, ontzettend slecht geschreven. Dit is de titel “blogger” niet eens waard, laat staan “redacteur.”
Groeten van een purist!
gtwillem zegt
@poeperman: ben ik gedeeltelijk met je eens. Eens omdat dit artikel eigenlijk de vertaling van de Engelse Wikipedia pagina van Nismo is (bijna letterlijk). Daarbij is het ook foutief dat de Fairlady’s, Skyline’s en GT-R ‘hun oorsprong vonden in het grote complex’: deze auto’s waren mede door Nismo ontwikkeld in de oude fabriek, wat eigenlijk een heel klein etablissement was. (Staat een heel leuk stuk over in EVO Magazine).
Maar hey, geef die jongen wat krediet. Het is ook gewoon een autoliefhebber die over auto’s wilt kletsen. En het onderwerp vind ik erg goed gekozen. Daarbij is het een vrij lang stuk, wat leuk is voor ons, maar voor hem lastiger is omdat de kans dat foutjes er door sluipen groter is. Daarbij is AB nog altijd een gratis dienst, dus als je het niets vind: dat is ook wat het jou kostte: niets ;-).
poeperman zegt
@gtwillem: akkoord akkoord! Sorry Ruben! Als ’t de volgende keer wel netjes geschreven is krijg je een duim en een pluim!
marc94 zegt
@gtwillem: can i get an amen please?
gtwillem zegt
@marc94: Amen!
rob5nismo zegt
Mooi artikel
w0o0dy zegt
En bij het artikel van Evo over de Calsonic GT-R die de baan aangelegde met alles en iedereen hoort ook een video en om 23:00 mag ik deze porno wel plaatsen denk ik. http://youtu.be/WODE9k9G0v4
rb26dett zegt
@w0o0dy: Heerlijk filmpje, wordt je toch wel een beetje trots van als R32 eigenaar.
pudi zegt
Super goed artikel! En mooie pics ;) leuk het weekend in
rufctr01 zegt
Super goed verhaal! Weer wat geleerd, eigenlijk weet ik niet zo heel van Nismo.
martijn11 zegt
Mooi om te zien en te lezen
gtrolo zegt
Kan gtwillem voortaan alle Nissan posts doen hier op AB?
Mooie info!
Thanks, van een mede Nissan liefhebber (nu R35 en R32)
bimmert zegt
Volgende verhaal gaat over HOndaMOtorsport ?
sr20det zegt
Er is ook een Note Nismo en de pulsar zit er ook dik aan te komen