Is het een beetje zuinig rijden, zo’n W16 met 1500 pk?
Een benzinetank leeg rijden is met een Chiron geen moeilijke opgave. Na enkele honderden kilometers kun je weer een pomp opzoeken. Knal je met (zeer) hoge snelheid over de Autobahn, dan kun je helemaal in een mum van tijd op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde tankstation.
Hoe zit het nou bij dagelijks gebruik? De meetcyclus van de Environmental Protection Agency (EPA) laat het zien. Uit de cijfers blijkt dat de Chiron iets zuiniger is dan zijn voorganger. Het verschil valt echter te verwaarlozen. De hypercar uit Molsheim doet gemiddeld 21,3 l/100 km. Op de snelweg kom je gemiddeld uit op 16,8 l/100 km en in stedelijk verkeer moet je het stellen met gemiddeld 26,1 l/100 km. Let wel: dit is op basis van tests. In het echte leven kan het verbruik nog hoger komen te liggen.
Chiron-rijders zullen vermoedelijk lachen om deze getallen. Het zal ze een worst wezen wat de Bugatti doet qua verbruik. Bovendien is een middagje rijden met een Chiron nog steeds voordeliger dan een middagje varen met een superjacht.
Foto: een Chiron in zijn natuurlijk habitat. Via @hakansimsek op Autojunk
lincoln zegt
Mmmhhh ..
Dat deed de Tiger 1 tank in de tweede wereld oorlog ook ..
En dat zijn wel handige voertuigen ..
henkp1 zegt
@lincoln: Behalve dan dat dat ding te groot, lomp en te zwaar was voor:
– de wegen
– het terrein
– z’n Maybach motor
Veel Tigers zijn aan hun einde gekomen door…..de Duitsers zelf. Of dan zat zo’n ding weer vast of zonder brandstof of met een opgeblazen motor. Bemanning moest den Tigert dan verlaten en bliezen um op, zodat de yanks er niks aan hadden. Hoewel de Amerikanen hebben er wel een of twee heelhuids in handen gekregen.
yipikaye zegt
@henkp1: wel weer handig om die k..t paaltjes in Amsterdam eruit te rijden.
davelepeef zegt
@yipikaye: of die scooterrijders en fietsers…
dunhozzie zegt
@henkp1: je bedoelt de Britten (en hun gemenebest). De Amerikanen hadden met name Panzer IV en een paar Panthers tegenover zich, de Soviets en de Britten hebben de meeste Tijgers (en derivaten zoals de Tijger 2 en diverse Tank Destroyers) opgeruimd. Tenminste, die die niet zoals je terecht aanheeft zijn vernietigd door hun eigen bemanning.
jpoers zegt
@lincoln: volgens mij deed die meer 5l per km!! Maar goed de brandstoftank was ook iets van 550liter? En heeft maar een pk/kg van 12/1000. Nou weegt die dan ook 55 ton.
ghost zegt
@jpoers: die reed idd ongeveer 1 op een espresso. Maar ja, 1940 toen koste een litertje brandstof 10ct ofzo.
denniss00 zegt
@ghost: Alsof je zo’n ding privé zou rijden..
hplh zegt
@denniss00: waarom niet?
draadloos zegt
@denniss00: tuurlijk, weet je wel wat de bijtelling is? Die ga je niet leasen…
davelepeef zegt
@draadloos: valt heel erg mee voor klassieke voertuigen toch?
roppp zegt
@ghost: en het stikte er overal van de benzinestations op de akkers en velden. Dus wie doet je wat op wat Britten, Canadezen en Amerikanen na.
dunhozzie zegt
@roppp: en de soviets ;-)
87sandyd zegt
@jpoers: 5 op 1 is niet zoveel voor een tank. Een huidige tank met veel efficientere motoren doet dat ook. Denk dat een Tiger-tank nog veel onzuiniger was ..
Maar een Tiger-tank was in heel veel opzichten een waardeloos ding
240volvo zegt
@lincoln: die deed ongeveer 8 op 1 ;p
henkp1 zegt
Mij boeit het eigenlijk ook niet. Ik kan zo’n ding toch niet betalen.
Wel grappig vind ik dat als je op topsnelheid rijdt, de tank na een kwartier al leeg is. Kan je nog niet opschieten…!
rolov zegt
@henkp1: dat was de Veyron. Over deze is dat niet bekend .
rvdw zegt
@rolov: in de Top Gear staat dat de tank met 100 liter inhoud na 6 minuten en 49 seconden leeg is bij een snelheid van 420 km/h
rolov zegt
@rvdw: dat is een stuk sneller dan een kwartier ;) heeft ook wel iets meer vermogen. Met de Veyron was je dan vanuit Utrecht op de Belgische grens . Met de chiron ben je vlakbij Oosterhout . ?
henkp1 zegt
@rvdw: Ok. Maar….met dan weer 13 minuten tanken is dat een gemiddelde van nog maar 120km/h! Nou dat haal ik met m’n leasebak ook wel! Kijk, da’s nou het fijne van de ‘dissonantie reductie’ theorie. In eens ben ik een stuk blijer met m’n eigen auto.
denniss00 zegt
@rolov: Zal indd wel wat verschillen. Denk dan dat de Chiron wel een paar uur lang de 420 volhoudt.
Moet je wel een flink recht stuk, of bepaalde magische krachten hebben..
lekkaah zegt
@denniss00: paar uur?! LOL, no way..
cossiekiller zegt
@denniss00: Denk aan de banden!
henkp1 zegt
@rolov: Ja da’s waar, maar die kan ik toch ook niet betalen.
vroaaar zegt
@henkp1: volgens mij is dat ook helemaal niet het doel van 400 km/uur rijden.
iphonistvongates zegt
@henkp1: Topsnelheid is 442 km/per uur en mocht je een stuk weg vinden waarop je die snelheid voor de volle 15 minuten…wel kudos voor jou moed en zweterige handen. Omdat het glas immer halfvol is, is het een troost dat het aftanken van de Chiron zo’n 13 minuten in beslag neemt en in die tussentijd kan je hartslag weer dalen van 231 bpm naar een normale 65 bpm. Eind goed, al goed…toch!? ;-)
porsche928 zegt
@iphonistvongates: is die top met (bijna) lege of volle tank? Is toch een behoorlijk aantal kg.
jdbn zegt
@porsche928: maakt niet uit, op snelheid is (behalve het vermogen natuurlijk) eigenlijk alleen de luchtweerstand nog van invloed aangezien in die formule de snelheid in het kwadraat gaat. Gewicht heeft wel wat invloed op de rolweerstand, maar die 100kg op een verder al loodzware auto zal niet uitmaken.
2wheeler zegt
Eigenlijk vind ik het wel meevallen… een beetje power SUV is denk ik niet veel zuiniger, realistisch gezien.
cooper96 zegt
Oftewel, ik rij met mijn diesel sneller naar Oostenrijk dan iemand met een Bugatti.
Ik hoef niet te tanken en de Bugatti een x of 4. Durf de uitdaging wel aan
denniss00 zegt
@cooper96: Want een Bugatti doet ook 3 kwartier over een tankbeurt..
fouadski zegt
@cooper96: succes
tievdz zegt
@cooper96: Misschien ben jij er wel eerder, maar de Bugatti zal sneller rijden.
freshlife zegt
@tievdz: gemiddeld niet dus
kraai zegt
@cooper96: wat moet je nu in Oostenrijk doen?
racerx zegt
@cooper96: Na lang nadenken denk ik toch dat ik liever met de Bugatti zou gaan…?
rob5nismo zegt
@cooper96: er is weleens een test geweest met de vw up de veyron en nog een middenklasser welke auto het snelste op plaats van bestemming was en dat was toen de up
kilum zegt
@rob5nismo: Dat ligt wel behoorlijk aan de route. Want er van uit gaande dat je je netjes aan de snelheid houd is de up vast sneller. Maar rij je over de Duitse pretweg en staat er geen file dan wordt de up wel zoek gereden natuurlijk. Maar met dit verbruik de Veyron ook. Echter de Duitse Diesel van BMW, Audi, Mercedes met 300+ pk’s zal als grote winnaar uit de bus komen. Bijna niet tanken en toch 250 KM p/h in het Duitse Pretpark.
Robert zegt
volgens mij schrijft zo’n Chiron, omgerekend naar kosten per kilometer, meer af op de bandenslijtage als op de brandstofkosten.
rvdw zegt
@RRRobert: dan
Robert zegt
@rvdw: ik wil dat edit-knopje!
str8six zegt
@RRRobert: of velgschade die die “enthousiasts” rijden met hun bling-mobiel
Rick-dos zegt
En maar klagen over de range van een Tesla…
vroaaar zegt
@Rick-dos: ja, die haalt meer dan 1000 km op 1 lading ;)
ThomasBol zegt
@Rick-dos: wie? Dhr. Perridon? Nee toch.
redbeams zegt
Zo te zien in r’dam hillegersberg
marc94 zegt
Ben ook wel benieuwd naar het gebruik ipv verbruik.
nopetrolnofun zegt
Ik denk dat als je 130 cruised hij echt wel 1 op 10 kan doen..
vroaaar zegt
@nopetrolnofun: volgens het verhaal 1 op 6 op de snelweg…
hplh zegt
@nopetrolnofun: denk van niet .
Dat haalt een v6 zelfs amper.
draadloos zegt
@hplh: dat haal ik met 120km/u met de v10…
racerx zegt
@hplh: ik doe 1:12,5-1:13 met mijn V8 als ik 125 rijd.
nopetrolnofun zegt
@hplh: ik rij met een 14 jaar oude 3.5 v6 dan 1 op 13.
hplh zegt
@nopetrolnofun: daarom zeg ik ook amper.
racerx zegt
@hplh: 1:10 of 1:13 is nogal een verschil, zo’n 33%.
cthijs zegt
Heb een porsche boxter gehad liep bij normaal gebruik ook 1:6
smartye36 zegt
Best wel zuinig dus met mijn cadillac heb ik al moeite om de helft te halen als ik aleen op de snelweg 100 rij.
Woon werk verkeer zit ik wel op de 55 km op 100 liter ongeveer 1 op 2,2
barrier zegt
Valt echt wel mee 1 op 6 op de snelweg. Een cayenne doet 1 op 8.
Arnoud zegt
@barrier:
Van 1:8 naar 1:6 is een verbruiks toename van 33%!!
RuVi zegt
@barrier: echt niet elke Cayenne….
730ld zegt
Ik vind het nog wel meevallen. Een RR Supercharged van 2006 of een oude Bentley Turbo R doet niet veel minder
nine9r zegt
Mijn Jeep loopt 1/5, valt dus mee…
focusrs1 zegt
Als je zo’n auto kunt betalen boeit het verbruik je echt helemaal niets.
woudloper zegt
Ben eens met een Nissan gtr nar Duitsland gereden voor dagje autobahn.
Op echt snelle stukken haalde ik een autonomie van 140km.
Tussen twee tankbeurten ook eens een gemiddelde van 66l per 100km.
Heb die dag vier keer getankt!
Mijn all time record.
En best duur :)
Vergeet ik echter nooit die dag
redneckdarian zegt
Valt mee. Ik hoorde gisteren dat die tractoren van de trekker-trek 25 liter verbruiken bij 1 full-pull (=100meter?)!!!!
Dutchdriftking zegt
@redneckdarian: ik heb wel eens gehoord van 30 liter per seconde…..
breakingpoint zegt
@redneckdarian: jij doet je naam wel eer aan :)
Dutchdriftking zegt
Ik mag hopen dat er een beetje een fatsoenlijke tank in zit, anders kom je echt nergens!
cossiekiller zegt
@dutchdriftking: Een Tiger-1 of zo…