Volgend jaar wil jij wakker blijven voor de Aston Martin AMR-LMH.
Dit jaar was Le Mans al smullen geblazen, met een flinke reeks auto’s in de hypercar klasse. Daar komt volgend jaar een smaakvolle auto bij. Namelijk de Aston Martin AMR-LMH met een Cosworth 6.5 liter V12. Moet jij voorstellen hoe dat klinkt op Circuit de La Sarthe. En dat 24 uur lang!
Aston Martin is begonnen met het testen in de echte wereld met een prototype. Daarmee deelt het Britse automerk voor het eerst plaatjes van de endurance racer.
Naast Le Mans zal de auto ook deelnemen aan de andere races van het FIA World Endurance Championship én de IMSA WeatherTech SportsCar Championship in 2025. Daarmee is het de eerste hypercar die aan beide kampioenschappen meedoet. Ze hebben er zin in bij Aston Martin.
Valkyrie
Een groot verschil met alle andere aan Le Mans deelnemende hypercars is dat de Aston Martin AMR-LMH verwant is aan een straatauto. Dat is de Valkyrie, die in de basis dezelfde twaalfcilinder aan boord heeft. Kijk je naar alle andere hypercars van bijvoorbeeld Ferrari of Cadillac dan staat daar geen straatauto tegenover. De Britten hebben hiermee een unieke troef in handen.
De Aston Martin AMR-LMH levert 1.014 pk dankzij een 6.5 liter Cosworth V12. Deze twaalfcilinder mag 11.000 tpm draaien. Dat moet vuurwerk betekenen als je langs de baan staat. Dit is straks de best klinkende auto van het veld, dat moet wel.
Aston Martin gaat voor de winst op Le Mans in 2025. Aan ervaring geen gebrek. In de afgelopen 95 (!) jaar hebben meer dan 240 coureurs deelgenomen in een Aston Martin aan de beroemdste race ter wereld. Meerdere keren stonden de coureurs op het podium met winst in de tas. Met zo’n bijzondere auto gun je dat Aston Martin ook, dus kom maar door met de AMR-LMH!
rob5nismo zegt
Zin in
Ghiacciato zegt
Spullen geblazen. Is het een ironische verspreking vanwege een ontbloft motorblok? Of gewoon een schrijffout (maar hoe dan, m & p liggen best ver uit elkaar op het toetsenbord)?
RubenPriest zegt
Mijn schrijffouten zijn tegelijkertijd ironische versprekingen, ik heb het aangepast!
heckblende zegt
Zin in!
Volgens IMSA directeur zijn er naast AM nog 7-8 teams die GTP/Hypercar deelname overwegen, waaronder Hyundai.
#goldenera
Poulusma zegt
Het klinkt allemaal heel erg mooi, maar er zijn volgens mij maar een beperkt aantal startplekken. Daarbij komt ook nog dat de teams minimaal 2 auto’s in moeten schrijven voor de Le Mans. Het zou zonde zijn dat we straks een veld met alleen maar hypercars hebben. De LMP2 wordt volgens mij al geslachtofferd het zou zonde zijn als het ook van de over gebleven klasse plaatsen afsnoept.
Wat is het toch een heerlijk luxe probleem na al die jaren ellende van de LMP1 waar niemand echt meer aan mee wilde doen 🤪
lekkaah zegt
Tsja, de LMP2 klasse trekt het minste publiek volgens mij. Wel lullig voor de kleinere raceteams en de toegankelijkheid van LM.
Het is overigens wel ironisch, want die hypercars zijn in weze veredelde LMP2 auto’s hedendaags. Als je naar de snelheid van LMP2 van 5 jaar geleden kijkt, zitten die erg dichtbij de huidige hypercar tijden. Helaas was dit kennelijk nodig om de hypercar klasse (en LeMans) in leven te houden.
Niet alleen de hypercar klasse zijn geharmoniseerd met andere races, ook de GTLM zijn nu GT3 geworden. LMP2 wordt dus als het ware ‘gesandwiched’. Auto’s puur en alleen voor de FIAWEC ontwikkelen is te onaantrekkelijk voor fabrikanten en raceteams.
iphonistvongates zegt
Dat worden een heleboel tankstops met zo’n dorstige V12 en hoge Vmax. De Cadillac hypercar en de Corvette klonken het mooist bij de laatste LM race.