Hoe (on)interessant het merk ook wordt, gebrek aan lef en vasthouden aan één concept kun je niet toekennen aan Subaru, en hun toekomstplannen lijken dat nogmaals te bevestigen. Wensen we een grote return voor Nederland?
Ooit was er een epische tijd. Iets met de rallysport, je kent het vast nog wel. Nadat Groep B opgeheven werd, was de rallysport lang niet wat het ooit was volgens de mensen die Groep B zo fabelachtig vonden. Maar dat doet afbreuk aan de gave rallywagens die volgden. De jaren ’90 in de rallysport waren de jaren van Mitsubishi en Subaru. Twee Japanse merken die dolgraag wat van die rally-magie doorgaven aan hun straatmodellen. Met de legendarische en langlopende serie van de Mitsubishi Lancer Evolution en de Subaru Impreza WRX STi.
Verleden tijd
En tegenwoordig? Het loopt, in ieder geval in Nederland, niet zo lekker meer met beide deze rally-grootmachten. Sterker nog: wat ze nu verkopen heeft helemaal niks meer te maken met rally. Mitsubishi is sinds 2015 gestopt met de Lancer Evolution en Subaru verkoopt elders ter wereld (en verkocht tot eerder dit jaar hier) nog de Impreza, maar de hatchback met een 1.6-motor is net zo erg een rallyauto als de Hyundai Kona. En als we even blijven bij Subaru, het onderwerp van vandaag: de line-up is vrij treurig. XV, Forester, Outback, meer krijg je niet.
Toekomst
In de VS is het merk trouwens nog wél in volle gang bezig. Op zich mooi om te zien dat ze daar nog zitten te wachten op de ‘coole’ Subaru’s. De BRZ, WRX en WRX STi staan daar nog gewoon in de prijslijst, samen met de Legacy sedan.
Gelukkig weten we wat meer sinds bovenstaande afbeelding lekte. Het toekomstplan van Subaru. Meteen een disclaimer, dit gaat dus over de VS. Toch kan het ook over Europa gaan, mits de vraag groot genoeg is natuurlijk. In ieder geval zit er wat tussen wat waarschijnlijk wel gaat scoren. Voor de duidelijkheid: BMC staat voor een facelift, FMC staat voor een compleet nieuw model.
Nieuwe BRZ
Om eens te beginnen met de nieuwe BRZ. We wisten al het één en ander over de kleine sportwagen en diens volgende generatie, nog steeds gedeeld met de Toyota GT86 (of GR86) trouwens. Daar zeiden we al 2021, dat bevestigt dit toekomstplan van Subaru. Als het ligt aan de laatste geruchten wordt de nieuwe BRZ aangedreven door een 2.4 liter boxer met 255 pk.
Een EV!
Onder het mom e-BOXER heeft Subaru sinds recent hybrides ontdekt. Ook Subaru moet er dus aan geloven. Maar met dit tempo lijkt een EV nog jaren weg. Toch wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een EV en die staat dan ook op de planning. De EV staat gepland in 2022 en verdere details, zoals wat het gaat worden, wat het aandrijft en hoe het gaat heten, ontbreken natuurlijk nog. Met de strenge milieu-eisen wordt de komst van een EV in Europa altijd aangemoedigd, misschien dat een verlaagde uitstoot ruimte maakt voor leuk spul hier?
WRX en STi
Vergeet de naam Impreza even, de tijden dat die naam gelinkt staat aan dik spul zijn voorbij. Waar je je op moet richten is de naam WRX en met name de naam STi. Ooit was dit één geheel (Subaru Impreza WRX STi), nu moet je de WRX zien als de compacte sedan van Subaru en STi als de sportieve versie daarvan. Er wordt in dit geval voortgeborduurd op een basis uit 2015. Dat gaat dus veranderen: er komt een compleet nieuw model in 2022. Iets later dan gepland, wellicht omdat ze de EV prioriteit geven. Wat we al weten: de EJ20-motor is aan zijn einde en de nieuwe STi wordt enkel beschikbaar met diezelfde 2.4 boxer. Een veelvuldig inzetbaar blok, want de nieuwe STi moet meer dan 400 pk krijgen.
En de rest
Dan nog even wat er ook opstaat maar waarschijnlijk niet relevant is voor ons: vernieuwingen voor de Crosstrek (XV) en Forester, daarna voor de Legacy, Ascent en Outback en in 2023 komt er een volledig nieuw model van zowel de Impreza als de Crosstrek. En dan zijn er nog de ietwat mysterieuze ‘Wilderness’-modellen. Als je dat googelt kom je op een speciale editie van een lokale dealer, maar wellicht dat Subaru weer eens het ruige randje van hun crossovers en SUV’s gaat benadrukken.
henkp1 zegt
Laat maar komen!
Toffe wagens.
Sympathiek merk.
aalt zegt
Laat maar komen!! En 2023 een nieuwe Impreza… zal hopelijk dan eind dat jaar ook in Europa zijn.. wellicht dat het nieuwe model een mooie vervanger is voor mijn huidige Impreza, ja met die ‘saaie’ 1.6 motor…
Maar na ruim 70.000 in afgelopen 2 jaar rijd ik nog met veel plezier, zonder problemen en gemiddeld 6,9L/100km en kan het iedereen aanraden!
En koop dan een rode zoals die van mij ;) staat een stuk leuker dan het zwart of zilver!
volvaudi zegt
BMC, Big Minor Change haha got to love the Japanese
birdnerd84 zegt
Sympathiek merk? Een merk dat geslaagd design niet kent en ja zo’n boxer en 4WD is leuk maar voldoet niet aan de eisen van de West-Europeanen. De modellen in de VS zijn gewoon saai. Die EV is al als mock-up getoond trouwens, is in samenwerking met Toyota
henkp1 zegt
Veel polulaire auto’s moeten het juist niet hebben van een goed ‘design’, maar slechts van een al dan niet terechte reputatie (Corolla, Golf bijv).
pyrat zegt
Ze hebben m’n sympathie omdat ze geen simpele ‘van a naar b’ auto maken maar altijd eigenzinnige merk waarden hebben (AWD voor het normaal was en boxer motoren).
Maar de uitwerking vind ik meestal niks. Lelijk en saai zowel in- als exterieur.
Die wrx/sti zijn leuk om mee te rijden, maar daar wil je niet in gezien worden. Het lijkt trouwens of dat die alleen worden gereden door tokkies van onder de 30 of vrijgezelle mannen van boven de 30 die nog bij hun moeder wonen.
De rest wordt door baby boomers met een caravan gereden.
Praeses zegt
Subaru’s zijn in Nederland kansloos. Omdat ze veel duurzamer gebouwd worden, zijn ze doorgaans net even iets duurder dan de concurrentie. Nederlanders willen na een paar jaar weer een nieuwe auto, dus het maakt ze niets uit of een auto 40 jaar meegaat of 25 jaar. Alleen als je een caravan moet trekken of vierwielaandrijving nodig hebt, zijn ze interessant.
arias zegt
In VS Canada en Australië zijn Subaru’s niet weg te denken uit het straatbeeld vooral de Outback en Forester in alle 3 de landen zijn enorm populair
gromit zegt
Ik kom heel vaak in Engeland en Wales met mijn Legacy Tourong Wagon van 2007 en ook daar is Subary -terecht- erg populair. Subaru-fan zijnde moet ik eerlijk bekennen dat ik het huidige modellen aanbod zéér beperkt en ook niet mooi vind. Maar ik maak me niet meteen ongerust: m’n Legacy heeft slechts een kleine 140.000km op de teller, dus zonder ongelukken kan hij nog héél lang mee.
arias zegt
@gromit: De WRX STI van de huidige generatie vind ik een prachtig ding. Heb ermee mogen rijden in Canada, en werkelijk waar wat een fijne auto en geluid ook.
Over het uiterlijk gesproken. Op AB was er zelfs een artikel over uit 2017. https://www.autoblog.nl/nieuws/subaru-wij-bouwen-lelijke-autos-97541
krisp zegt
De grootste beperking van Subaru in Nederland is de uitstoot, waardoor ze domweg te duur zijn. Met een EV fixen ze dat potentieel, dus ik ben heel benieuwd. Ik blijf het een tof merk vinden, en zou er graag één willen rijden.
bpc zegt
De legacy is misschien wel de beste auto ooit gemaakt
Dizono zegt
Subaru haalde in het WRC maar één rijderstitel in de jaren 90, net als Lancia. Mitsubishi en Toyota beide vier titels, dus om de jaren ’90 nu als de jaren van Mitsubishi én Subaru te betitelen…. Komt denk ik vooral omdat Colin McRae en zn dwarse rijstijl zo populair waren.