Geen comfort? Check. Platte banden? Check. Hoog prijskaartje? Reken maar!
Een tijdje geleden maakten wij dit artikel over het restomodden. Toen leek het te gaan om een trend. Het is inmiddels veilig te stellen dat de Restomod-beweging aan zal houden. Wat is restomodden? Simpel:
1. Men neme een een oude auto
2. Deze wordt verbeterd op voornamelijk technische aspecten
3. Er een godsvermogen voor gevraagd
4. Iedereen op het internet wordt er verliefd op
De nieuwste toevoeging is het Amerikaanse ‘Mil Spec’. Qua idee en uitwerking zou je ze het beste kunnen vergelijken met ICON. De favoriete auto van Mil Spec? De Hummer H1. Je zou verwachten dat ze voornamelijk Hummers aanpakken en hiervan nóg brutere terreinwagens maken en dat klopt ook. Dat behoort zeker tot de mogelijkheden. In dit geval is Mil Spec van de gebaande paden afgeweken. Dat is een slechte woordkeuze, want met hun nieuwste project hebben ze eigenlijk precies het tegenovergestelde gedaan.
Het resultaat is namelijk de auto die je op deze foto’s kunt zien. Het betreft een een Hummer H1, maar niet zoals we hem kunnen uit films zoals The Rock of Three Kings. De basis is een vierdeurs pickup met open kap. Het onderstel is zwaar aangepast met compleet andere dempers en veren. Ook is de geometrie totaal anders. De auto is met bijna 18 centimeter verlaagd. Om de gigantische velgen liggen Pirelli P Zero banden achter die velgen kun je de opgewaardeerde remmen met zes zuigers aanschouwen.
De motor is eveneens flink onder handen genomen. Dat mag ook wel, want de Hummer H1 is episch langzaam. De 6.6 liter grote DuraMax V8 levert een vermogen van 800 pk. Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender: 1.500! Nee, niet Newtonmeters, maar pound feet. In Europa noemen wij dat 2.034 Nm!!! Wat de auto gaat kosten is nog niet bekend. In principe is de auto bedoeld als promotiestunt (wat gelukt is!). Eerst worden er 12 terreinversies gebouwd, maar als iemand genoeg dollars meeneemt wil Mil Spec het zeker voor je overwegen.
viezefreddyw zegt
Poohh, eigenlijk gewoon een gaaf ding. De velgen vind ik gewoon cool!
tmenges zegt
Heel gaaf ding dit!Best bizar.Meer vermogen en net zoveel koppel als een vrachtwagen uit de helft van de motorinhoud.
Hubert zegt
@tmenges:
Denk niet dat je hier moeiteloos de 1 miljoen km’s mee haalt.
duckmefaddy zegt
Ik zie de sticker van RoadKill Nights. Leuke show op youtube om te kijken, dat Roadkill.
lekbak zegt
@duckmefaddy: Valt tegen hoor, ik vind het best lastig om dat op youtube te kijken.
E34M5Touring zegt
@lekbak: Via de Motortrend app/site kun je nog steeds kijken. Met een apple tv oid kun je em dan zo doorlinken.
toempf zegt
Bah. De Launch Edition die ze hebben gebouwd is veel gaver: http://media.techeblog.com/images/mil-spec-launch-edition-hummer.jpg
Edge zegt
Fender flares op een H1? Zonder flares is dat ding al 2,20m breed, kun je nagaan hoe absurd breed ‘ie nu wel niet is!
bedirhan zegt
@Edge: In VS zou dat geen enkel probleem moeten zijn
cossiekiller zegt
@edge: 2m 30 waarschijnlijk.
tenaci zegt
Ghegheghe een H1 met negative camber, nooit gedacht dat nog eens te zien!
tortuga zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Verder heel erg netjes gedaan! Wat een beest!
Dutchdriftking zegt
Tja, de originele H1 loopt op diesel, benzine, stook olie, gas, het maakt eigenlijk niet uit wat je er in flikkert, het mormel blijft gewoon gaan. Vermoed dat deze iets anders werkt.
mikje90 zegt
2034nm?! Wat gaan ze ermee verplaatsen een flat?.
2wheeler zegt
@mikje90: ik moet me echt inhouden om geen “het bed van je moeder” grap te maken…maar het lukt, ik doe het niet..
suzikubelona zegt
@2wheeler: Proest! ?
galgootje zegt
@2wheeler: grinnik
mopar zegt
Velgen moeten denk ik lijken op de tandwielen van de rupsbanden op een tank. Gaaf gaaf!
mopar zegt
@mopar: blijkbaar vond ik het wel heel erg gaaf…
loserboi932 zegt
@mopar: lijken me eerder kettingschakels in een rondje gelegd.
Gaaf gaaf gaaf
KUYL zegt
Vraag me af hoe ze dat gedaan hebben met die vertanding in de naaf. Flink kleinere bandomtrek, dus sowieso al flink meer toeren dat die vertanding moet draaien. En dan nog eens hogere snelheden ook. Ben echt benieuwd hoe lang die naven dat volhouden.
fapfap zegt
@kuyl: Er zit geen overzetting in de naaf zoals op je snorfiets. De draaisnelheid van het wiel is 1:1 met die van de aandrijfas. Het enige wat meer belast wordt in de naven zijn de wiellagers, maar die zullen wel al buitenproportioneel vormgegeven zijn in verband met het gewicht van de opbouw.
robert110 zegt
@fapfap: De Hummer H1’s en de Humvee’s hebben portaalassen.
KUYL zegt
@fapfap: Dan zou ik toch even Google raadplegen als ik jou was.
fapfap zegt
@kuyl: Oh.
Ok, om precies te zijn:
“Geared Portal Hubs
Spur cut, geared portal axle hubs, 1.92:1 gear ratio”, althans op hun “Launch Edition Series” modellen, dus dat zal op het model van dit bericht ook wel het geval zijn dan.
ikleesookoverautos zegt
Wat een geniaal idee en erg gaaf uitgevoerd. En wat een toffe velgen ook.
mashell zegt
Een belachelijk voertuig noch belachelijker gemaakt.
vroaaar zegt
@mashell: vleesch nog visch?
lithiumion zegt
Smerig lekker!!!
barry355gtb zegt
Wat een onsmakelijk vormgegeven auwto. Mijn nichtje van vier jaar tekende vandaag nog een auto, die verdacht veel op deze kreatie lijkt. Een ieder die dit geval mooi vindt , adviseer ik een bezoek aan een hele goede opticien.
spykerboy zegt
En nu hiermee door de vele milieu zones rijden de we ondertussen rijk zijn. Wel met roaling coal please?