






Rode sportkuipjes, nice!
In relatief korte tijd heeft Toyota grote stappen gezet met Gazoo Racing. Het raceteam is een aparte afdeling van Toyota en richt zich specifiek op de autosportactiviteiten van het merk alsmede de smakelijke uitvoeringen. Denk aan de onverwacht leuke Yaris GRMN, diverse tuningskitjes voor de GT86 en natuurlijk de langverwachte GR Supra. Zelfs de Toyota Century limo van de Toyota opperbaas is aangepast door Gazoo Racing. Maar daar stopt het niet voor de Japanners.
Ze nemen nu zelfs klassiekers onder handen, in dit geval de Toyota Sports 800. Voor wie de Toyota Sports 800 niet kent, volgt er een korte samenvatting: de Sports 800 is een kleine sportcoupe met een tweecilinder motor en achterwielaandrijving. Deze leverde met 45 pk niet bijster veel vermogen, maar dankzij het lage gewicht waren de prestaties van de 0.8 liter motor niet verkeerd. De Toyota Sports 800 woog namelijk minder dan mijn zus vlak voor haar ontbijt: 580 kilogram.
Zie het een beetje als een concurrent voor de Honda S800 uit dezelfde tijd. Er zijn zo’n 3.000 exemplaren van de Sports 800 gebouwd, tussen 1965 en 1969. De Toyota Sports 800 is nooit in Nederland verkocht, alle exemplaren van deze vlotte Toyota gingen via Japanse dealers de weg op. Het exemplaar dat Gazoo Racing onder handen heeft genomen is meteen eentje met racepedigree. De Sports 800 in kwestie nam namelijk deel aan de allereerste endurance race op Suzuka, in 1966.
Gazoo Racing heeft de auto weer helemaal naar nieuwstaat teruggebracht. Niet zozeer van de straatauto, maar de raceauto. In die tijd was het gat tussen een straat- en competitie auto iets minder groot dan dat het tegenwoordig is. De Sports 800 ligt lager op de weg, heeft de beschikking over de meest schattige lichtmetalen velgen en een uitlaat die compleet recht en open lijkt te zijn. Om het af te maken heeft Gazoo Racing de welbekende stickers van hun andere projecten.
Wat een ongelooflijk gaaf ding!
Toch een beetje de Japanse Lotus Elan, tof.
PS is er iemand die ervaring heeft met het spuiten van auto’s die me uit kan leggen wat het voor zin heeft om met zijn 2-en een auto tegelijkertijd een auto te spuiten?
@janjansen: Die foto was genomen na de vrijdagmiddag borrel, verstoppertje spelen. Na afloop kon je vrij makkelijk zien wie er af was. Onderdeel van de relaxte Japanse arbeidsethos.
Heel gaaf zeg!
Ik vind hem heerlijk! Al zal ik er waarschijnlijk niet inpassen met mn 1m96..
@ghost: Ik ben 1m90 en ben in Japan zo af en toe in zo’n keicar sportwagen gaan zitten, dat kon alleen als het dak eraf was :P
De S800 niet in gezeten, maar wel gezien naast een Toyota 2000GT in 1 van de Toyota musea, waar we ook al niet in zouden passen.
Ik vroeg nog in dat museum hoeveel er van de S800 gemaakt zijn. Wist de dame niet. Vervolgens liep ze weg, en kwam ze een 5 minuten later terug met het antwoord met excuses voor het wachten.
@fanboy: Liev! Dus ehh… Hoeveel zijn er gemaakt, dan? :)
@jules713: 3000 zoals in het artikel staat.
@fanboy: Ik neem nog maar een kopje koffie. Goedemorgen!
@fanboy: haha mooie dingen! Als lange persoon ben je Japan sowieso een lopende attractie volgens mij!
Hoeveel lol moet je hier mee kunnen hebben op zondagmorgen!
Prachtig model!
Ik zie hier de mogelijkheden om dit terug uit te brengen op basis van de GT86 en zo een aparte raceklasse op te starten. (zoals Clio-cup) Of eventueel op basis van de Supra.
Zien we deze binnenkort op Granturismo Sport?
Lijkt wel alsof een Toyota 2000GT het met een Bugeye Sprite gedaan heeft. Resultaat is leuk maar ook voor mij, met mijn 192 cm’s, volkomen ontoegankelijk.
Leuk circuit dat Suzuki? :)
Honda S800 is toch nog andere koek hoor. 791cc met 70pk aan 8000!tr/min en je kon door tot goeie 10.000! Was wel wat zwaarder ook … 770kg
Eindelijk hebben we een referentiekader voor het gewicht van zijn zus!!!
Erg gaaf ding!