Het vaartuig wordt aangedreven door een motor uit de huidige line-up van de Japanse autofabrikant.
In 2014 kwam Toyota met de 520 pk sterke Ponam 31. Een sportieve boot waar je tot 12 mensen mee kon nemen voor een plezierig ritje op het water. Het Japanse concern heeft een nieuw vaartuig aan de Ponam-lineup toegevoegd. Maak kennis met de Ponam-28v.
Dit model is iets minder sportief in vergelijking met de Ponam 31. De boot wordt aangedreven door een viercilinder turbodiesel die we kennen van de Land Cruiser en Hilux. Het blok is goed voor 260 pk en is opnieuw afgesteld voor het vaartuig. De Ponam-28v weegt 3.640 kilogram en is 28 voet lang.
Net als de Ponam 31 kan de Ponam-28v tot 12 mensen vervoeren. Toyota gaat 24 exemplaren bouwen van de boot. Omgerekend heeft het vaartuig een prijskaartje van ongeveer 166.000 euro.
My other car is a boat.
Benieuwd welke terugroepactie hier als eerste op komt…
@pjotr: Die recall komt er ongetwijfeld…
Van je vrouw, met de vraag waar je blijft. Maar als je met een blonde stoot aan het spelevaren bent moet je gewoon niet opnemen.
@pjotr: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Stuk leuker dan die Morelo Empire Line camper die weinig anders kan dan de caravan van de buren op de camping in de schaduw zetten…
En voor minder dan de helft van de prijs. Houdt je nog geld over voor het betalen van de ligplaats voor de komende twintig jaar, een dikke Dodge Ram Van en een boottrailer met hoogglans gepolijste aluminium velgen.
Download nu de app Boatoblog
@cla220: zeur
@cla220: Lijkt me anders best een leuke blog :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een productie van 6? Why Bother?
@pomoek: nee 24 stuks, nog steeds vrij weinig imo..
@pinut187: Ah, het aantal is aangepast.
Tobota
Tja diesels mogen straks niet meer in auto’s dus dan maar in boten gooien.. anders hadden ze vast wel die Prius motor in zo’n boot gegooid.. waarom gebeurt dat eigenlijk nog niet. Beetje zonnenpanelen & windmolen erop om bij te laden en voila een ecologisch bootje.. oh nee die hadden we al.. dat noemen ze zeilboten?
@tvr1974: Elektrische & hybride boten met zonnepanelen zijn er allang.
@tvr1974: in boten vraag je vaak een constant vermogen gedurende lange tijd. Exact daar waar de diesel goed in is. Hybride wil je bij voortdurend wisselende belastingen en elektrisch voor korte afstanden.
@lekbak: eens, maar volgens mij zit jij ook in de binnenvaart en dan weet je waarschijnlijk ook van de hybride schepen. Hybride zorgt ook voor ideale belasting van de brandstofmotor en kan met meerdere motoren ook wat uitschakelen zonder de vaareigenschappen te beïnvloeden.
@bergmm: de Nadorias en inmiddels ook de collega’s. Ik kom die groene dennen met schip er omheen wekelijks tegen (Jeetje wat een fel kleurtje zeg).
Het is best een interessant gebeuren maar niet geschikt voor pleziervaart zoals deze Toyota ;-). Ze hebben 2 generatoren van 250kw geloof ik en een elektromotor rond de schroefas van de hoofdmotor. De schroef is volledig berekend op de elektromotor maar als het moet kunnen ze de oude hoofdmotor ook nog bij zetten. Doordat die schroef op de elektromotor is berekend kan die veel efficiënter werken op deellast. Ik zal één van die schepen wel eens op dubbel vragen hoe het in de praktijk werkt. Leuk nachtpraat voor op het ijsselmeer.
@lekbak: er zijn wat verschillende manieren van hybride aandrijving ja, met meerdere motor en nu ook met LNG dacht ik. Voor dit tuppeware is het meer een marketing objecten denk ik ook.
En… leuk dat er wat mensen uit de binnenvaart hier op het blog zitten. Zie genoeg mooie wagens op de roefdekken staan en geeft zo wel het idee dat er echte liefhebbers tussen zitten.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lijkt een trend te worden. Eerst Mercedes Benz, toen Aston Martin en nu Toyota.
Ik zal er vast nog wel een paar zijn vergeten op te noemen.
Prijs valt me nog enigzins mee..