Er is een nieuw maandtarief voor de Lynk & Co 01 vanaf 2025! En ja het is weer een forse stijging
De Lynk & Co 01 is een bijzonder fenomeen. Het is een nieuwe auto van een nieuw merk. Althans voor ons, het merk en het model waren in sommige landen al leverbaar. De Europese uitvoering van de 01 is een plug-in hybride die je kunt krijgen in slechts 2 kleuren. Opties zijn er nauwelijks. Dit heeft als voordeel dat je altijd een complete auto hebt. Ook is er (in Nederland) maar één aandrijflijn: een plug-in hybride.
Kortom, het is voor veel mensen de perfecte gezinsauto. Voldoende ruimte, voldoende power (224 pk!), prima uitrusting en he ziet er op zich niet verkeerd uit (met dank aan Peter Horbury). Nuchter beschouwd valt er niet zo veel op af te geven. Ja, het is geen seks op wielen, maar welke nieuwe auto van 45.000 is dat wel?
Abonnement
De reden dat iedereen ‘m overweegt heeft niet zozeer te maken met bovenstaande kwaliteiten, maar de financiële constructie erachter. Je kon de Lynk & Co namelijk rijden voor een absolute spotprijs. Op 30 september 2020 was de prijs 500 euro per maand. Het is een abonnement, geen leaseconstructie. Je kan het abonnement maandelijks opzeggen.
Deze scherpe prijsstelling zorgde ervoor dat er 3.297 exemplaren van verkocht werden in 2021! Natuurlijk kon die prijs niet zo laag blijven. Iedereen wist dat het een lokkertje was. Dus we waren niet direct in opperste staat van paraatheid toen de prijzen stegen. Maar die 18% verhoging in 2023 was wel opvallend. En in november van 2023 was het weer raak, want de auto werd weer duurder. En vorige maand kwam de definitieve nagel in de grafkist, met wederom een prijsverhoging.
Einde half-tarief
Daar komt er nu dus eentje bij. Vanochtend was er het blijde nieuws dat elektrische auto’s nog even kunnen genieten van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Dat wordt dan vervolgens geleidelijk verhoogd. Op deze wijze weet de consument dus waar deze aan toe is.
Maar dan de plug-in hybride. Die worden telkens beter en zijn een goed en milieuvriendelijk alternatief als een EV niet mogelijk is. Daarvan gaat er een voordeel verdwijnen. Op dit moment maken ze gebruik van het zogenaamde half-tarief. De extra duurzame techniek brengt een hoger gewicht met zich mee.
Nieuw maandtarief Lynk & Co
Uiteraard zat hoofdredacteur @michaelras al klaar met zijn zakjapanner om uit te rekenen wat het gaat betekenen voor de prijs van de Lynk & Co. Nou, hij heeft antwoord: ongeveer 60 euro per maand. De MRB op de 01 is nu 179,25, maar gaat naar 385,50 euro. Dat verschil deel je door drie (een kwartaal is immers drie maanden). Dit betekent dat vanaf januari het maandtarief voor een Lynk & Co 01 710 euro zal bedragen.
Enerzijds is dat erg veel geld een aanzienlijk meer dan de 500 euro waarmee men begon, maar wat heb je eigenlijk voor 710 euro per maand? Dus de kans lijkt ons aannemelijk dat je ze voorlopig nog wel op de weg zal blijven zien, alleen niet meer in de Autoblog Garage…En we houden in de gaten wat er de komende tijd gaat gebeuren met de prijzen van de ruim 600 Lynk & Co’s die op de verschillende occasionwebsites worden aangeboden.
Autokenner zegt
700 per maand voor Chinese rommel?
Na ongeveer 5 jaar heb je dus die hele auto afbetaald en wat heb je dan? Niks
Flutterbear zegt
Klopt maar die afbetaalde auto had je 5 jaar niet kunnen rijden zonder verzekering, MRB en onderhoud. Bespaard je wel veel benzine.
blogie zegt
Begrijp dat jij 5 jaar lang geen verzekering, wegenbelasting en onderhoud (plus banden) hoeft te betalen bij aanschaf van een nieuwe auto?
ouwedibbes83 zegt
700*12*5 = 42.000, maar die 700 EUR is naast afschrijving ook voor de (all-risk) verzekering, MRB en het onderhoud. Vergeet ik vast nog iets, zoals pechhulp. Blijft er al een stuk minder over voor Lynk & Co
maotje zegt
Rommel? Praat je uit ervaring?
wimof zegt
9 werkplaatsen in België, ze moeten dus wel heel betrouwbaar zijn
kennone zegt
Wat ik vooral hoorde en nu uiteindelijk ook zelf meegemaakt heb, is dat veel Lynk & Co eigenaren overstappen naar een yountimer. Zo is ook mijn oude V70 aan een ex Lynk & Co verkocht. Bij hem waren de hoge maandlasten de nummer 1 reden om dit te doen. De berg aan storingen met de Lynk & Co was uiteraard reden nummer 2
Robert zegt
Gaat lekker met die maandbedragen; van 500 naar 700 euro, da’s 40%, in goed drieënhalf jaar tijd. Of te wel: elke maand bijna 1% erbij (oké, niet helemaal lineair opgebouwd, maar gemiddeld genomen kom je daar wel op uit). Er zijn persoonlijke leningen en andere consumptieve kredieten in de markt die aan renteopbouw minder rekenen.
Terugrekenend had je dus haast beter een “PL’etje” kunnen afsluiten om de auto te kopen, en was je per maand waarschijnlijk goedkoper uit geweest.
Dutchdriftking zegt
Geef het 3 jaar, dan is het merk klaar en gaat het verder onder Polestar.
pentar zegt
Die abonnementen zijn zo gek nog niet . Veel mensen rekenen de afschrijving niet mee als ze uitrekenen wat een auto per maand kost. Even een snel rekensommetje op de website van de ANWB Leert mij Dat mijn auto Inclusief alle kosten € 1600 per maand kost, Maar ik betaal er slechts € 1100 per maand voor via care by Volvo. Geen slechte deal toch?
DeWitteCondor zegt
Lastig beoordelen want ik weet niet wat jij allemaal als ‘inclusief alle kosten’ hebt meegenomen, maar rationeel beschouwd kan dit natuurlijk niet. Dan zouden alle leasemijen binnen de kortste keren over de kop zijn. Er blijft altijd iets aan de strijkstok hangen en ze kunnen onderhoud met schaalvoordelen wegzetten, wat een particulier niet kan. Restwaarde van bepaalde modellen, vooral EVs, is thans onzeker/speculatief. Je gaat te kort door de bocht. Effectief betaal je altijd iets te veel en aan het eind van de rit is de auto niet van jou. Maar daar staat zorgelozer rijden tegenover. Dat is de deal.
pentar zegt
De berekening is heel makkelijk te maken op de website van de ANWB, daar staat ook precies welke kosten allemaal meegenomen worden . En ik weet wat ik betaal per maand en dat is minder dan wat er uit de berekening van de ANWB komt. Het enige punt dat je zou kunnen maken is de kosten voor stroom, die zitten wel in het ANWB bedrag en natuurlijk niet in mijn abonnement, Maar met € 0,21 per kilowattuur en grotendeels stroom van zonnepanelen Heb ik daar erg weinig kosten aan