
Autoblog (L) het OV, dat weten jullie allemaal. Hoog tijd voor een lofzang aan het adres van wat de nieuwe intercity gaat worden.
Trots meldt de NS Dat er een nieuwe intercity trein is gekozen en om een en ander handen en voeten te geven werd een heus schaalmodel gepresenteerd. We waren aanvankelijk bang dat het zou gaan om omgekatte Fyra’s, maar neen! De intercity’s hebben een design dat we nog niet eerder zagen.
De apparaten luisteren naar de naam ICNG, wat staat voor Intercity Nieuwe Generatie. ZE worden per 2021 ingezet en de ICNG’s moeten tussen Amsterdam en Breda snelheden halen van meer dan 200 km/u. In 2022 worden de treinen ook op andere trajecten ingezet, waar ze met normale snelheden van stad naar stad zullen hoppen.
Gelukkig voor de treinreiziger heeft de NS de koe meteen boven de emmer gezet. Er zijn namelijk 79 van deze treinen besteld bij het Franse Alstom. Er ligt bovendien een optie voor nog eens 150 extra treinstellen, goed voor in totaal 80.000 extra stoelen.
Voor wie het water in de mond loopt bij het zien van deze nieuwe intercity: we rekenden eerder al voor je uit dat een auto véél goedkoper is dan zo’n blauw/geel gevaarte. Ook gaven we je een paar fijne, betaalbare alternatieven voor de trein inclusief gratis extra bonusredenen om lekker voor de auto te kiezen.
Stimuleer nou niet de auto, straks sta ik weer vaker in de file ;)
Ik vind ‘m nu Alstom!
@benzinehoofd: wauw! Super leuke reactie
@benzinehoofd: ben anders fan van Alestorm ;-)
@dunhozzie: Die kan ik ook wel waarderen…
@benzinehoofd: gooi ik hem gelijk onder de noemer Great minds think alike!
2 jaar terug toch een weekend volgehouden met het OV, al kreeg ik geld toe deed ik het nog niet!
Over de naam hebben ze niet erg goed nagedacht, als er over een x aantal jaar een nieuwe generatie komt heten deze treinen nog steeds Intercity Nieuwe Generatie terwijl ze helemaal niet zo nieuw meer zijn
@2505: de Gele Python vind ik wel een goede naam.
Fiat Multipla in het groot en geel/blauw
@autodrome: en die waren ook perfect om veel mensen in te vervoeren.
@rolov: Daar is dan alles ook mee gezegd …..
@autodrome: wat moet je meer zeggen dan van een product wat is gemaakt voor het vervoeren van mensen?
@rolov: Dat het er qua design best goed mag uitzien, zowel exterieur als interieur, dat interieur heeft al flinke stappen gemaakt …. Het is clean en netjes, functioneel is het echt een flinke stap vooruit …. Dus dat design niks met mensen doet, ook voor een trein, deel ik niet met je …
Nou nog ff door laten rijden van Breda naar Antwerpen……
Het gaat niet echt de goede kant op met treindesign. De Fyra is verschrikkelijk en dit ziet er ook uit als een opgeblazen metro. Waar is de sexy tijd van de jaren ’80 TGV gebleven? Het mag toch niet zo moeilijk zijn om een trein te ontwerpen die iets van een gevoel van snelheid, opwinding en futurisme geeft?
@frederik: Laat dat designen van treinen maar aan Japanners over. Neem de E5 Series hoge snelheidstrein, die voorkant ziet eruit alsof je een X-Wing uit Star Wars zonder vleugels op een trein hebt geschroefd. Of de E2 Series, die ziet eruit alsof je een privéjet op het spoor hebt rijden.
Sowieso kan men bij de NS nog heel wat leren van de Japanners. Misschien moeten ze maar eens een aantal Japanners inhuren om de organisatie onder de loep te nemen en de processen te stroomlijnen.
@edge: en van die Japanse poppers die je de trein induwen ook al is die stampvol.
@edge: het geheim van het succes van de Japanse spoorwegen is preventief onderhoud. Het hele net wordt continu nagelopen: de rails, de spullenboel eromheen, de treinen, enzovoorts. En zodra er maar iets minder functioneert wordt het onderdeel vervangen. Gevolg: hoge kosten maar wel 99,8% van de treinen rijdt op tijd. Die 0,2%? Overmacht door aardbevingen, landverschuivingen, zware stormen, enzovoorts. Hier in NL: uitval wanneer er blaadjes op de rails liggen (gebeurt ieder jaar heb ik me laten vertellen, dat verschijnsel staat ook bekend onder de naam “herfst”), in de zomer (rails zet uit), wanneer er meer dan 0,5 cm sneeuw ligt en daarnaast de vrijwel dagelijkse riedel aan sein- en wisselstoringen, al dan niet in combinatie met kapotte treinen. Vorige week donderdag heb ik een kwartier stilgestaan in Dieren omdat de GVD’se ruitenwissers van de trein het niet deden. In Japan zou de betreffende monteur, zijn werkplaatschef en hun afdelingshoofd zich gezamenlijk op hun zwaard hebben geworpen. In NL moddert en klooit men gewoon door en aan.
Dat is het verschil.
@jeroenwz: bekend met de in’s en out’s van de spoorwereld begrijp ik? Of heb je ergens vaag wat gehoord en probeer je die meningen nu als feit hier op AB te ventileren?
@frederik: Fyra vond ik schitterend! Maar helaas was ook de techniek Italiaans
Uitgaande van 1 persoon en een vast traject (woon-werk verkeer) is het best lastig om goedkoper uit te zijn met de auto als je ook alles meerekend. (niet alleen brandstof) Lukt dan alleen goedkoper met zuiniger A segmenter die niet nieuw is.
Maar goed, dat is vaak niet de werkelijke reden dat mensen in de auto stappen, gaat vaak over gemak of reistijd.
@fanboy: helemaal gelijk. Daarom forens ik per trein. Amersfoort Hilversum is per trein goedkoper dan met de auto. Nu staat de wagen vijf dagen in de week stil. Scheelt een hoop afschrijving. Met de auto niet te doen want A1 en A27. Bovendien rijdt ik altijd met de trein die naar Schiphol gaat en die gaat vrijwel altijd want die halen ze er alleen uit als het echt niet anders kan. Uurtje te laat op je werk is een ding, maar van een vliegtuig missen worden mensen echt link. Kortom, laat mij maar het materieel van NS verslijten. Autorijden doe ik wel in het weekend wanneer het ook kan.
@tenaci: er zijn trajecten waar het gewoonweg bijna niet haalbaar is met het OV. Als ik mijn traject pak van Zwolle-Kampen en vice versa bijvoorbeeld. Qua tijd is het bijna hetzelfde dan heb ik naar het station verplaatsen niet meegerekend, om over de kosten maar te zwijgen.
@bmwfreak038: ik had al zo’n vermoeden dat je bij mij in de regio woonde ;-)
@stalensnuitje: haha maar met de app kan ik niet zien wie upload met de website wel dan of?
Het design zal me aan mijn anus oxideren. Zonder vertraging, zitplaats gegarandeerd ( anders lagere prijs) en zowieso de prijs vsn een kaartje naar beneden. Wat een falende instelling is het ook zeg bahbah. Voorbeeld: Met 2en van Tilburg naar Amsterdam incl parkeren op redelijk centrale plek is goedkoper met de auto dan met OV
Prima toch. Hoop alleen dat er nu genoeg onderzoek en vergelijkingen gedaan is/zijn aangezien er al zo’n grote bestelling gedaan is en in het vooruitzicht staat gepland.
Dus niet een paar ambtenaren die maar wat doen. Beetje hetzelfde als je een niet-Autobloglezer je wagenpark laat uitzoeken ;(
@granlusso: ;( = ;)
Pikachu!
https://pokemonkaarten.com/wp-content/uploads/2017/09/Pikachu-Pokemonkaarten.com_.png
@pomoek: die is ook elektrisch…
Lijken de achterlichten van een 206 wel die ze er op hebben geplakt
Doe maar. En dan als serieus alternatief voor de auto. Dan krijgen wij misschien wel weer ruimte op de weg.
Ik vind het overigens best storend dat dat blauwe lijnenspel op rondom de cockpit ineens overgaat in zwart
Om te janken, wat een lelijke trein. Vermijd S-vormige lijnen, is het devies. Maar hier zitten ze overal!
Blijf altijd grappig vinden als mensen zeggen dat met de auto goedkoper is. Ja, als je net als ik een Tesla rijdt wel ja. Dat is extreem goedkoop maar los daarvan heb je nog steeds dure brandstof voor benzine en dieselauto’s, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud en frustraties in de file. Voor mijn werk is met de trein niet handig maar heb het vroeger vaak gedaan en eigenlijk vrijwel nooit zonder grote problemen. Muziekje aan, geen files (alleen soms wat vertraging), geen ongelukken, geen idioten die je afsnijden en nog beter voor het milieu ook.
@stfu: Mensen die met de auto forensen doen dat om ongewenst in de buurt van vreemden te zitten, en omdat het van deur naar deur gaat. Ook al zou de trein iets goedkoper zijn, dan nog heeft men het er graag voorover. Het grote wachten is op de eerste niveau 5 autonome auto’s, zodat het beste van de trein (iemand anders rijdt) en de auto (privéomgeving, deur naar deur) wordt gecombineerd.
@stfu: Zelfs onze resident electrohead heeft met de trein “vrijwel nooit zonder grote problemen” gereisd. En dáárom blijven mensen dus de auto pakken. ;-)
Grappig de verschillende reacties. Je hebt aan de ene kant de echte treinhaters (omdat het geen auto is?) en aan de andere kant de techniekliefhebbers. Ik vind dit ontwerp wat anoniem, ben zelf nog steeds een groot fan van de ICM (Koploper). Afgezien van dat dit enorm comfortabele treinen zijn hadden deze treinen een aansprekend ontwerp. Het deed me altijd een beetje denken aan de 747’s van de KLM, met eenzelfde verhoogde kop. Eigenlijk net zo aansprekend dus.
Ik zou alleen een trein tegenwoordig overwegen als ik op loopafstand van het station mijn eindbestemming heb. 2 jaar lang dagelijks met de trein gereist en man oh man wat een godvergeten waardeloze service bied NS. ( 9 vd 10 keer staan (1,5 lang), Geen airco 2e klas ( boven de 22 graden buiten ga je in de spits van je stokje). Die vele storingen/treinspringers waardoor je gewoonweg gekidnapt word op een of ander random station (vinden werkgevers ook erg fijn NOT) en dan die verwaaide stations waar je in de winter vrolijk doodvriest als je wacht op de trein (wat is er mis met een grote verwarmde wachtruimte ipv openlucht vrieskist). efin betrouwbaarste transport Le Voiture
Ik ben al van kinds af aan treinenfan, maar dit is toch net zo’n misbaksel als de Fyra.
Dan de ICE en TGV er een stuk beter uit.
Ik weet zeker dat dit niet op mijn modeltreinbaan komt.
Ik rijd overigens nooit met OV.
Het design van de voorkant is geïnspireerd op de Zware Jongens uit de Donald Duck?
Een katapult is nog goedkoper, sneller en betaalbaarder.
Kan iemand me vertellen waarom er niet een intrekbaar systeem komt voor de stoor en koppelblokken. De Japanners doen dit ook al, waarom kan een Frans bedrijf dit niet. Het lijkt me dat dit de aërodynamica en daarmee het energieverbruik flink opschroeft. Het is toch een dikke bult die naar buiten steekt welke de luchtstoom aanmerkelijk zal beïnvloeden ….
@autodrome:
Sterker nog, de Alstom ontwikkelde TGV heeft het wel, dus de Ns zal hier wel niet om gevraagd hebben.
Schitterende trein! Kunnen we weer trots zijn als Hollanders.