Nee, geen BMW en Tesla-fanboys op het net. Mensen zoeken naar keiharde kwaliteit! Dit is het meest gezochte merk van 2020.
Bij Autoblog zijn we niet vies van interessante weetjes en leuke overzichten. Uiteraard behandelen we de autoverkopen ruimschoots. Maar er zijn nog veel meer leuke manieren om te kijken naar hoe populair een merk is. In dit geval gaat het om het meest gezochte merk ter wereld.
Meest gezochte merk
Het idee is vrij simpel: hoe vaak wordt een bepaald automerk onlinegezocht? Er is een studie gedaan door ‘Compare the Market’. Volgens hen is Toyota het meest gezochte merk ter wereld van het afgelopen jaar. Daarmee heeft het Japanse merk BMW van de troon gestoten.
Het is niet direct een pyrrusoverwinning, maar er zit wel een kanttekening bij. Ondanks dat Toyota de nummer 1-positie pakte, was het aantal zoekacties lager dan het jaar daarvoor. De reden laat zich eenvoudig raden: Covid-19.
Duikeling BMW
De analyse van Compare the Market is echt veelomvattend. Ze hebben alle zoekresultaten gecheckt in 158 landen van de jaren 2018 tot en met 2020. In 55 van die 158 landen pakte Toyota de nummer 1-positie, omgerekend 34,8 procent. Dat is aanzienlijk meer dan in 2019, toen de Japanners slechts in 17.7 procent van de landen bovenaan stond.
BMW daarentegen viel flink tegen in de lijst met meest gezochte merken. In 2019 was het Duitse merk nog in 118 landen het meest populair, in 2020 waren dat er slechts 34. Wat je verder met deze informatie moet of kan doen, is ons een raadsel. Maar om met Rene van der Gijp te spreken: “Ik ben geïnformeerd!”.
Top 5 meest bezochte merken
Overigens kunnen BMW en Toyota niet op hun lauweren rusten (voor zover het ze interesseert). Achter hen staan namelijk Mercedes-Benz (3), Kia (4) en Ford (5). Waarschijnlijk is er alleen gezocht op merknamen en niet op typenamen. Anders zou Peugeot wel bovenaan moeten staan, aangezien iedereen online op zoek is naar een Partner tegenwoordig. Check hier de rest van het onderzoek van Compare the Market.
negennegenzest zegt
Of toyota is gewoon het slechts vindbaar wanneer je er naar zoekt ;) Dan krijg je vanzelf meer zoekacties.
Henkie zegt
Helemaal waar. Ik wilde info over de yaris GR Hebben. Via de Toyota site niet vindbaar. Via Google kon ik wel op die subpagina komen.
Robert zegt
@Henkie: da’s anno 2021 wel heel erg triest, ja. Maar goed, vorm boven functie verkiezen – het overkomt meer website bouwers. Zo kwam ik vorig jaar nog een website tegen waarin werd geadviseerd om de site met Internet Explorer te zoeken, omdat de functionaliteit onder Chrome of Firefox niet kon worden gegarandeerd. Dat was dus een publieke (gemeente-)site t.b.v. dienstverlening…
Henkie zegt
Ook leuk. Deze website is op zondag gesloten ivm de zondagsrust. Laatst nog tegen gekomen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Henkie: De server staat op Urk… ?
kniesoor zegt
Ghe ghe ghe, die foto van die 2GC. Da’s in deze uitvoering ook zo ongeveer de meest onaantrekkelijke iteratie van het merk met de propeller 😆
The Stig NL zegt
@amghans: Je zou toch zweren dat het een of andere sedannetje ontworpen in China is zo…
pier zegt
Wou net zeggen, zelfs een Kia Rio sedan is nog aantrekkelijker..
mashell zegt
Wat mankeert de mensen in dat land dat op Deawoo zoekt?
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Wel, interessant verhaal: Dat is Uzbekistan, waar een Deawoo-fabriek stond (tegenwoordig GM). Maar de naam Deawoo bleef gebruikt tot 2015.
Waarschijnlijk zoeken veel mensen daar een occasie, of velen weten nog niet dat Deawoo ondertussen toch echt wel Chevrolet heet…
sportevo zegt
En in Ethiopië zoeken ze veel op Alpine?
negennegenzest zegt
Dat vond ik ook erg vreemd…
Esprit_de_Flandre zegt
@sportevo: “Alpine” kan als woord veel betekenissen hebben. Hoe weet een “onderzoeksbureau” wat iemand bedoeld met dat woord?
En niet heel toevallig: “The afro-alpine region comprises the high mountains of Ethiopia and tropical East Africa, …”
https://www.nature.com/articles/6800974
sportevo zegt
@Esprit_de_Flandre: plausibel en daar zat ik ook al aan te denken maar ik mag toch hopen dat zo’n onderzoeksbureau toch wel wat verder kijkt dan hun neus lang is en niet alles klakkeloos aanneemt.
Persoonlijk zou ik mij bij zo’n resultaat afvragen hoe het komt dat zo’n land veel op zo’n automerk zoekt en dat er een andere verklaring voor zou moeten zijn.
Ik denk niet dat Ethiopië nou zo’n belangrijke markt is voor Alpine en dat zouden ze toch ook moeten begrijpen bij dat bureau.
Esprit_de_Flandre zegt
@sportevo: Tja, niet dus. Puur gemakzucht. Toont hoeveel het werk van een “onderzoeksbureau” waard is…
jippie zegt
Wat is het verhaal achter Alfa Romeo in China?
stephisto zegt
misschient betekent Alfa Romeo (Lomeo?) in’t Chinees iets over potentie verhogende toestanden?
Esprit_de_Flandre zegt
@jippie: Geely/Dongfeng/SAIC is geïnteresseerd om te kopen…
autopetje zegt
Dat komt door de Ñieuwe Z4. Al deze zoekacties komen op het conto van de Toyota supra te staan.
rijnounsdoor zegt
Jongens, niks aan de hand, de ouwe besjes hebben google ontdekt…
volvov7025t zegt
Goeie smaak die chinezen!
En hoe zit dat met ethiopie?
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: “Wat je verder met deze informatie moet of kan doen, is ons een raadsel.”
Niet veel, maar toch o zo veel. Zo’n dingen prikkelen de nieuwsgierigheid. En alles is eigenlijk maar een paar googleklikjes weg. Zie mijn Ethiopië Alpine post en Uzbekistan Deawoo post.
Zo heb ik ook net ontdekt dat een Peugeot in Cuba $250.000 kost, doordat alle import door de staat wordt ingekocht in dollar, maar verkocht wordt in Cubaanse pesos, die bijna niets waard zijn. Dus zetten ze de prijzen zo hoog dat er bijna niets verkocht wordt, want het risico is te groot. Prachtige weetjes toch?
https://www.npr.org/sections/parallels/2014/01/09/261111796/cuba-land-of-the-250-000-family-sedan?t=1612470148586