De buitenkant hebben we al uitvoerig gezien, maar de binnenkant nog niet. Tot nu dus, want dit is het interieur van de nieuwe Maserati Granturismo.
De nieuwe Maserati Granturismo is een gevalletje ‘meet the new boss, same as the old one‘. Althans, als het aankomt op uiterlijk. Maserati heeft er overduidelijk voor gekozen de Porsche-aanpak te volgen. De fraaie coupé lijkt haast een facelift te zijn van het origineel dat alweer uit 2007 stamt. Maar het is deze keer niet zo dat de Italianen weer eens oude wijn in nieuwe zak hebben gegoten. Een blik op de wielbasis en afmetingen laat zien dat het wel degelijk om een nieuw product gaat.
En dat is ook aan de techniek te merken, want het speerpunt is natuurlijk de Folglore. Deze elektrische versie met een miljoenmiljard pk moet Maserati de 21ste eeuw in tillen. Hoewel Maserati ook denkt aan EV’s zonder snellaad-mogelijkheid. Maar goed, dat is dan bedoeld voor hardcore supercars/versies om gewicht te besparen.
Enfin, de techniek en uiterlijke looks hadden we dus besproken. Maar gek genoeg had Maserati nog geen foto’s van het interieur vrijgegeven. Inmiddels is dat euvel opgelost. Er zijn pica’s van de Granturismo in zijn drie verschillende versies (Folglore, Modena en Trofeo).
De Modena is de ‘basisversie’ met 496 pk sterke 3.0 V6 onder de kap. Deze versie is ouderwets Italiaans chique. Dat wil zeggen licht gekleurd leder en hout. Optioneel is een ander kleur leder natuurlijk ook mogelijk bij dit soort auto’s, maar soit.
De Trofeo met dezelfde V6 onder de kap alleen dan met een output van 557 pk, zet in op zwart leder en carbon details.
De Folglore heeft een wat andere insteek, met onder andere blauw leder.
Het interieur lijkt op dat van de Grecale, alleen dan met wat meer leder en fancy stiksels. Haters van touchscreens zal opvallen dat schermen de plek van knoppen innemen. Dat zie je tegenwoordig overal, maar Maserati heeft dus ook gekozen om de knoppen voor de climate control digitaal te maken. Maar ja, je hebt wel een fraai stuur voor de neus (ook hetzelfde als in de Grecale) en die mooie flippers. Toch maar kopen dan?
pignon zegt
Ja! Kopen lijkt me een goed idee. Zijn de prijzen al bekend?
Richmond zegt
Ze hebben eigenlijk dus een virtueel bedieningspaneel van de climat control gemaakt? Opzich goed bedacht, beter dan door allerlei menu’s bladeren en Scrollem
Edge zegt
Joh, wat moet je in hemelsnaam met die gigantische flippers in de Folgore? Om de regen sterker of zwakker te zetten heb je toch niet van die mega prominente jongens nodig?
lecomte zegt
Die gigantische flippers werken anders heel prettig tijdens het sturen in bochten met terug- en opschakelen in plaats van mini flippers.
Edge zegt
Ja, maar dat doe je in de Folgore niet. Daar hadden ze best wat kleinere, subtielere flippers kunnen plaatsen.
lecomte zegt
Waarom zou het alleen in de Folgore anders moeten en de andere uitvoeringen niet?
tweetyv6 zegt
Stuur en flippers zijn hetzelfde als in mijn Stelvio (en zitten ook in de Giulia’s)
Van al mijn auto’s (en huurauto’s die ik gereden heb) met flippers, zijn dit absoluut de fijnsten.
Mooi groot, zodat je er altijd bijkunt en met de lekkerste ‘haptic feedback’
560pk zegt
Drama! 73000 functies in sub-, sub-, submenu’s op het scherm, om het gemakkelijk te maken slechts 365 knoppen op het stuur. Wanneer hebben de fabrikanten eens in de gaten dat de koper dit niet wil? En dat dit ergonomisch nergens op slaat?
William zegt
Weer een interieur vol met armoedige en veel slechter te bedienen schermpjes. Precies zoals ieder goedkoop uitziend Chinees / Tesla product. Gemiste kans. In plaats van zich te onderscheiden gaan ze mee met die idiote trend.
sjonniedeluxe zegt
Net een fiat 500 executive line
Alfarobert zegt
Grote scherm zit tenminste niet op oog hoogte. Lijkt me verdomd irritant in het donker zo’n volle bak licht in je snuit de hele tijd. Daar hebben ze dus gelukkig wel over nagedacht in Italie
Stefje zegt
De realiteit leert juist dat je dat scherm beter wel op ooghoogte hebben kunt. Je wilt niet steeds ver van de weg af moeten kijken. Dat is gevaarlijk en kost je veel meer focus en daardoor energie.
TT225man zegt
Blijft mooi design, zeker exterieur, interieur toch nog wat oubollig, ondanks de no button touch screens……
Wel leuk: de configurator is live: https://www.maserati.com/nl/nl/shopping-tools/configurator?modelName=GT_TR&modelYear=2024#/main/exteriors !
Met beetje aankleding kom je toch al snel op Euro 293K (voor een Trofeo, Euro 260K voor de Modena) uit………..voor een zes cylinder?!?! Kansloos lijkt me, daar krijg je zelfs nu nog best een dikke bak voor met een V8.