Pak de popcorn!
Met de onthulling van de nieuwe Mercedes G-Klasse op de loer begint het merk langzaam maar zeker pikante informatie te delen. Hoewel we nog even zullen moeten wachten op officiële plaatjes van het exterieur, krijgen we, na het voorproefje van eerder, alvast te zien hoe de binnenkant eruit gaat ogen.
Ondanks dat het een bijzonder fraai interieur is, zien we weinig dat afwijkt van de nieuwe designtaal die Mercedes bij hun vloot hanteert. Opvallend is dat de G-Klasse, evenals de E-Klasse, in plaats van zijn analoge cockpit gebruik maakt van twee 12,3″ schermen die alle benodigde informatie zullen weergeven. Daarnaast herkennen we ook het stuur terug van zowel de E-Klasse als de S-Klasse. De bestuurder van de aanstormende Geländewagen zal zijn infotainmentsysteem middels kleine aanrakingsgevoelige knoppen kunnen bedienen.
Daarnaast wordt er nog steeds aan de bijrijder gedacht, door een handgreep op het dashboard te plaatsen voor in het ondenkbare geval dat iemand zijn G-Klasse van de weg zal sturen. Verder zien we een viertal ventilatieroosters die enorm doen denken aan de iconische koplampen van de SUV en worden de chromen knoppen om het differentieel te bedienen recht in het midden geplaatst.
Tenslotte is de nieuwe G-Klasse net een stukje ruimer, waardoor Mercedes kan claimen dat de wagen praktischer is dan voorheen. De voorruit is 30 mm naar voren geplaatst voor meer ruimte aan de voorzijde, terwijl ze achterin 150 mm extra beenruimte voor de kiezen krijgen. Daarnaast is er nog 38 mm meer ruimte voor de schouders en 68 mm extra plek voor de ellebogen. De achterstoelen vouwen zich op in een 60:40 verhouding.
De wagen zal over enkele weken debuteren op de NAIAS in Detroit.
jeroen92 zegt
Hopelijk ligt de kwaliteit van de afwerking een stuk hoger dan de vorige generatie. Doug demuro was niet echt positief over de g65 amg
Design_Driven zegt
@jeroen92: Dat is omdat de koets in de basis nog origineel is en dus flinke toleranties verschillen heeft. Als ik het goed begrepen heb lijkt deze op het origineel maar is het voor het eerst een complete nieuwe koets. Dat zou de afwerking van binnen en buitenkant goed moeten doen.
jeroen92 zegt
@sketcher: dat snap ik ook, maar hij was vooral aan het bashen op de g65 amg. Een “goedkope g” zal hij vast anders over praten omdat die een stuk goedkoper is. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een g klasse fan, maar ik snap zijn punten wel
Design_Driven zegt
@jeroen92: ja had ook gezien, en hij had helamaal gelijk die prijs is echt belachelijk. Maar ook de goedkopere heeft een afwerking die niet meer van deze tijd is. Maar dat accepteer je bij een G. Wel mooi als ze dat nu kunnen verbeteren terwijl hij nog wel herkenbaar blijft.
jeroen13 zegt
@jeroen92: die Doug liep veel te veel te zeuren over dingen die de G juist zo iconisch maken
basv zegt
@jeroen13: Maar toch dingen die echt niet kunnen op een auto van ruim 2 ton.
jeroen92 zegt
@basv: in nederland zit je al tegen de 4 ton
406_v6 zegt
@basv: de W463 is én blijft in basis een model wat bij de truckdivisie van Mercedes vandaan komt…
MAB zegt
@jeroen92: haha toevallig gister nog gekeken en inderdaad 350k betalen in nederland endan nog geen keyless go
jeroen92 zegt
@mab: een g65 amg is voor mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Voor dat geld koop je ook een g63 amg en een leuke a45 amg
bassx zegt
@jeroen92: Alles wat zo’n beetje Doug zegt in z’n review over de G65 is exact de reden waarom wij destijds de G55 Anniversary hebben gekocht. Z’n review heeft een hoog Maarten van Rossum gehalte en is hetzelfde als klagen waarom lampen met industrie-look zo duur moeten zijn terwijl ze erg goedkoop zijn afgewerkt en qua materiaal en fabricage weinig kosten. Je weet niet of het satire is of gewoon een hele domme review van iemand die zichzelf petrolhead noemt maar een auto niet kan of wil begrijpen. En dan ondertussen wel zijn onpraktische dure slome Hummer H1 aanprijzen die voor belachelijke bedragen werden verkochten tot aan 2006. Jalopnik mist er niet veel aan dat Doug is weggegaan, z’n “boze” columns waren daar ook vaak slecht.
connielingus zegt
Doen ze net of al die schermen duurder zijn dan een normaal dash. Die schermen kosten 3 euro in China. Wel de hoofdprijs vragen. Oplichters. Oplichters!!!
rikus zegt
@connielingus: en dan is het waarschijnlijk ook nog een optie. Niet eens standaard.
eelco74 zegt
@connielingus: waar staat dat dan en is 2x oplichter niet teveel van het goede ?
connielingus zegt
@eelco74: Dat staat in de Donald Duck van vorige week. En 2x oplichter is eigenlijk te weinig voor dit ooit statige merk.
mashell zegt
@connielingus: die schermen zijn ietsjes meer dan €3. Maar de kosten gaan natuurlijk zitten in de computers en de software die dingen op die schermen laten zien. Neemt niet weg dat LCD kombiinstrumenten net als LED verlichting voor de fabrikanten goedkoper zijn maar graag als dure opties verkocht worden.
JanJansen zegt
@connielingus: een goed beeldscherm met alle bijbehorende elektronica en software goedkoop?
Waarom zit het dan niet standaard op een VW Up!?
connielingus zegt
@janjansen: Omdat ze graag “opties” verkopen. De volgende generatie vw brommobiel zal wel standaard een schermpie hebben. Als optie zul je waarschijnlijk kunnen kiezen voor mooiere graphics en/of nog n schermpie.
centric zegt
Ziet er gelikt uit. Maar die digitale schermen en al die elctronica vind ik iets teveel van het goede. Met name in zo een auto horen gewoon analoge klokken.
viezefreddyw zegt
@centric: Tegenwoordig wordt het ding gebruikt voor andere doeleinden in plaats van waarvoor hij eigenlijk gebouwd wordt. Cruisen over de boulevard en de P.C. Hooftstraat kan prima met digitale tellers.
centric zegt
@viezefreddyw: Dat is dan wel zo, maar het past niet bij de uitstraling van de auto. En ook met analoge klokken kun je prima cruisen over de boulevard en de P.C.
connielingus zegt
@centric: Schermpies, computerkes en software kosten niets. Dat betekent nog meer cashen over de rug van voetballers, voetbalvrouwen en andere zeecontainerliefhebbers die meer geven om uitstraling dan kwaliteit.
TimoBac zegt
Ziet er netjes uit. Toch denk ik dat de buitenkant niet heel erg anders gaat worden. Als je naar de èèn-na-laastste foto kijkt zie je nog steeds drukknoppen om de deuren open te doen, en deur scharnieren aan de buitenkant van de portieren. Ben benieuwd!
lebeaunl zegt
Wat een retrokitsch.. had wel wat strakker en tijdlozer gemogen, zeker voor de G-klasse.. het is duidelijk dat de afzetmarkt in de afgelopen jaren is veranderd (en dus ook de smaak van de gemiddelde koper). Blijft reine Geschmacksache ;-)
rulefollower zegt
Proved? Wat is dat nu weer voor een kreet. Ik zou sowieso iets Duits verwachten, of misschien approved.
postzegel zegt
@rulefollower: Schöckl is niet een persoon die de auto zijn goedkeuring geeft, (approved) maar een ’test-strecke’, een oefen terrein, waar de auto is getest. (proved) “Getest en goed bevonden op het Schöckl terrein”
Dat ’t engels is, tja… Duitsers doen veel Engelse woorden verduitsen. Gefaked?
trustmeiamanengineer zegt
Nu nog meer een wanstaltig hok, maar de zandjurken en Chinezen vreten het als koek…
shadowbroker zegt
Vind het nogal kamper
deora zegt
Ik ben benieuwd of er ook weer een Professional komt. Dus zonder alle overdreven luxe opsmuk van de 500 en de AMG’s.
pomoek zegt
@deora: Ik hoop het wel maar ik denk het niet. Er zullen nog weinig legers geïnteresseerd zijn in een nieuwe G-klasse. Voor het lichtere werk kopen ze liever goedkopere auto’s a la VW Amarok. Voor het zware werk willen ze auto’s die goed beschermd zijn tegen ied’s en dergelijke zoals de L-ATV en de Bushmaster.
deora zegt
@pomoek: voor het leger misschien niet, maar wel voor de mensen die nu bijvoorbeeld een Pajero of Landcruiser gebruiken. Ik zou het in ieder geval tof vinden ?
berlinetta zegt
Ik vind het best fraai. Voor een terreinwagen een tikkeltje kitsch, maar gezien de andere interieurs van Mercedes valt het nog behoorlijk mee.
avdb55 zegt
Ik vroeg me al af waar de kreet “Schöckl proved” vandaan kwam, maar toen had ik de foto’s nog niet gezien. Zou “Schöckl proven” moeten zijn, maar ok. Een G moet 16.000 km op de Schöckl omhoog en omlaag voordat de techniek wordt goedgekeurd. Vandaar.
Voor de gasten die op de Schöckl een testrit mogen maken zijn er plaquettes met de tekst “Schöckl tested driver” Als je daarvan er 10 had kreeg je vroeger een veer om op je hoed te steken!
jorden zegt
Gewoon een top bak. Een unieke auto waar BMW en Audi niet eens antwoord op durven te geven.
mopar zegt
@jorden: Omdat het ook totaal niet bij het imago van BMW of Audi past. Voordat de X5 uitkwam had BMW nog nooit een vierwielaangedreven voertuig geproduceerd. Iconisch of niet, met deze nieuwe generatie gaat niemand de zware bagger in. Zoveel elektronica wil je simpelweg niet hebben als je op expeditie gaat.
bassx zegt
@mopar: In de jaren 80 had BMW al ix modellen en die hadden vierwielaandrijving.
jasbelle zegt
Vandaag toevallig een gecamoufleerde versie zien rijden en ik moet zeggen, hij oogt wel war frisser dan het huidige model, maar dat ligt vooral aan het feit dat de lampen er een stuk strakker uitzien
Graficon zegt
Een opgepompte A klasse interieur. Kijk nog maar is goed naar de foto’s van beiden.
Zonde, want wat differentiatie is wel leuk.
carspotter058nl zegt
Ik vindt dat brede scherm maar niks in Mercedessen.
avdb55 zegt
Dit hele schermgedoe komt niet in de basisversie. Dus voor elk wat wils