In tegenstelling tot de andere modellen, heeft het basismodel van de Taycan alleen achterwielaandrijving.
Porsche had het al aangekondigd, maar nu is het officieel: de Porsche Taycan heeft een basismodel gekregen. Volgens Electrek gaat het om een achterwielaangedreven Taycan, die in tegenstelling tot eerdere Taycans geen achtervoegsel heeft gekregen. De instap-Taycan heet dus gewoon Taycan.
De elektrische sedan wordt geleverd in twee smaakjes. Wie voor de Performance Battery(79,2 kWh) kiest krijgt 326 pk (408 pk in overboost) en 414 kilometers aan actieradius. De Performance Battery Plus (93,4 kWh) krijgt maar liefst 380 pk (476 pk in overboost) en 489 kilometer aan actieradius. Deze Taycan heeft een topsnelheid van 230 km/u en een nul-naar-honderd-tijd van 5,4 seconden.
Voor de Taycan-fans: dat klopt, deze Taycan RWD heeft een hogere range dan de 450 kilometer van de Turbo! Er is wel een klein addertje. De actieradius van de Taycan Turbo is namelijk gebaseerd op de WLTP, de range van de RWD-variant is op basis van de NEDC-norm. En die laatste norm is een stuk… optimistischer dan WLTP. In werkelijkheid zou het dus zomaar kunnen dat deze Taycan RWD eigenlijk net iets minder verder kan rijden dan de Taycan Turbo.
Nu vraag je je misschien af waarom Porsche nog geen WLTP communiceert. Nou, deze RWD is vooralsnog niet bedoeld voor Europa of de Verenigde Staten. Dit instapmodel is geïntroduceerd in China en is in eerste instantie voor deze markt bedoeld. Hier heb je minder besneeuwde bergtoppen en heb je dus ook minder aan vierwielaandrijving, zo is de gedachte. Een release in Nederland lijkt met die logica prima mogelijk, maar is vooralsnog niet gecommuniceerd. Autoblog heeft Porsche gevraagd of de Taycan RWD ook naar Nederland komt.
In China kost het basismodel van de Taycan 888.000 RMB. Als je de grotere accu wil, dan kost de Taycan 948.00 RMB. De 4S kost daar 1.148.000 RMB, dus als je die prijs vergelijkt met de Nederlandse (109.000 euro), dan kom je aan een prijs van 85.010 euro voor de Taycan. Of 90.754 euro, als je de Performance Battery Plus wil.
Update: Porsche stelt dat de lancering in eerste instantie in China is. De Taycan RWD komt de komende 12 maanden ook naar andere markten. Er is niet specifiek bekendgemaakt of Nederland tot die markten hoort. China is gekozen omdat het één van de grootste markten is voor de Duitse autobouwer. Bovendien bestellen Chinezen wel vaker de instapper in vergelijking met andere markten.
ericd zegt
Als je m zo ziet staan, is het net alsof Porsche heeft gezegd: laten we een wat ruimere 911 2+2 maken, en dan elektrisch.
mats106rallye zegt
@ericd: dat was toch precies de bedoeling?
Berend zegt
+1 voor het stukje hogere wiskunde en met slechts RWD is het geen wagen om je voor te schamen.
min2max zegt
Bereik (WLTP) 530km
Topsnelheid 261km/u
0-100 km/u 3,4s
Prijs € 64.580
– Tesla 3 Performance
Inclusief: Dual Motor All-Wheel Drive
20” Performance velgen
Performance remmen
Carbon achterspoiler
Verlaagde rijhoogte
Aluminium lichtmetalen velgen
Verhoogde topsnelheid van 233 km/u naar 261 km/u
Track mode
bugboy zegt
Een Dacia Logan is ook goedkoper dan een VW Passat, maar toch rij ik liever in een Passat en betaal een paar euro extra. Wil je nu werkelijk een Model 3 gaan vergelijken met een Taycan? Ik rij zelf een Tesla Model S, maar qua afwerking en uitstraling heb ik 10x liever de Taycan. Supercharger en enhanced autopilot zijn eigenlijk de enige echte pluspunten van de Tesla. Op alle andere vlakken had ik liever een Taycan gehad.
Door dit soort vergelijkingen snap ik wel dat men Tesla-rijders eigenlijk niet serieus meer kan nemen.
awesome zegt
@bugboy: amen.
gilettelubbers zegt
@bugboy: prachtig verwoord??
pa045 zegt
tja. Als het om de badge gaat, wint de Porsche. Blijkbaar heel belangrijk voor sommige mensen.
laptom zegt
@pa045: Dat is flauwe kul. Heb zelf ook een 90d en een Cayman voor plezier. Een Porsche is gewoon 10x met auto dan de Tesla. Op papier is de Tesla misschien een betere koop, maar qua gevoel, afwerking, kwaliteit, rij eigenschappen, enz staat de Tesla mijlenver achter. De superchargers zijn de grote plus van Tesla, want ik ga er ook mee op vakantie een paar keer per jaar een daar kan de rest nog niet aan tippen (totdat 800v laden gemeengoed is).
pa045 zegt
Mooi. Je vergelijkt de Cayman met een Taycan? Leuk dat je het allemaal hebt, maar de verschillen zijn te groot om te vergelijken. De Tesla is een EV welke bijna alle nadelen van een EV bezitten elimineert. De Porsche is flink duurder en doet deze nadelen niet zo goed elimineren. Dus waarom dan een Porsche kiezen?
unknown32 zegt
@pa045: Heb je al in een tesla zn een porsche gezeten? Dan merk je het verschil direct… Doe mij ook maar een taycan
pa045 zegt
Daar zit ook een behoorlijk prijsverschil aan. Ik zit ook liever in een vrijstaande villa dan in een 2 onder een kap. Maar is dat vergelijkbaar? De Tesla is behoorlijk goedkoper. Daarvoor koop je een uitstekende en betrouwbare EV voor met goede laadmogelijkheden. Porsche zet daar een badge en een knuffelbaar interieur tegenover.
911targa zegt
Waarom vind je dit vreemd?
billymobiel zegt
De binnenruimte van de Model S is ook een stuk beter dan de Taycan. Vooral in de kofferbak houdt het niet over in de Taycan.
Yzord zegt
@min2max: maar dan rij je wel in een gedrocht incl. verschrikkelijk lelijk interieur. Nee dank je lol
bugboy zegt
Bij Tesla hadden de RWD vaak een iets betere range dan de AWD versies. Door het hoge koppel op de achterwielen vond ik de Tesla Model S (RWD) een stuk zenuwachtiger dan de AWD variant. Nu zal Porsche dit wel een stukje beter onder controle hebben, want de wegligging van de Model S is sowieso niet echt om over naar huis te schrijven. Voor €5.000 extra zou ik altijd voor die plus-versie gaan. Meer pk’s en betere range, dus lijkt me in dat segment een nobrainer.
Mooi om te zien dat de prijzen beginnen te zakken. Voor 90K had je 1.5 jaar geleden nog niet eens een Tesla Model S met 75kWh accu.
laptom zegt
@bugboy: awd had bij Tesla meer bereik. Wegligging is geen Porsche, maar de gemiddelde S of 3 rijdt stukken beter dan de gemiddelde ICE wagen. Kwaliteit is wel mager
adyton zegt
Die vergelijking moet echt stoppen…
vreekfonk zegt
Dat denk ik ook maar gezien het gebrek aan concurrentie de afgelopen jaren wordt alles dat enigzins in de buurt komt (op prestatie niveau) vergeleken met een Tesla. Voor de opkomst van Ev’s hadden we ook vreemd opgekeken tussen een test van een Porsche en b. v. een Opel Omega… Als Tesla met de nieuwe Roadster komt wordt het een ander verhaal, ben dan best benieuwd naar een vergelijkende test.
knapzuur zegt
Taycan.. koffiekan.. turbo kan ook.. ik blijf het een lelijk ding vinden.. ze hadden van mij betreft de 4 cilinder boxer van de Boxster/Cayman kunnen skippen en daar een electro versie van kunnen maken ala Lotus Elise en de Tesla Roadster zeg maar.
realhustler zegt
Tesla was tot voor kort allemaal lease. Sinds kort zijn er ook particulieren in Nederland die een model 3 aanschaffen. Als het waar is wat JD Power beweert over Tesla, dan hebben deze particulieren een groot probleem. Als je lease Tesla niet ok is ga je naar de leasemaatschappij, die lost het voor je op. Als particulier moet je naar de dealer, en moet je afwachten of ze je snel helpen, of je vervangend vervoer krijgt, of ze het onder garantie willen vervangen etc etc.
Ook nu de lease Tesla’s doorstromen naar de particulieren kon dit wel eens een issue zijn.
bugboy zegt
Niet alle zakelijke rijders doen full-operation lease. Ik rij de Tesla ook zakelijk, maar ik heb deze gewoon gekocht met werkkapitaal uit mijn onderneming. De onderhoudskosten komen dus volledig ten koste van de onderneming. Nu kan ik daar wel de BTW van terugkrijgen en het restant ten laste laten gaan van de winst, maar met de werkplaatstarieven en onderdeelprijzen bij Tesla kon dat nog wel eens een duur grapje worden.
Tot nu toe zijn de aircopomp en de koplamp onder garantie vervangen. Beide reparaties van ruim €1000+ en ze zijn vervangen door dezelfde (slechte) onderdelen. Die gaan dus na de garantie ook gegarandeerd weer kapot, want bij heel veel berijders gaan deze onderdelen steeds weer kapot.
Ik ben heel benieuwd hoe een leasemaatschappij als Mr. Green hiermee omgaat. Deze hebben vooral Tesla’s rijden, dus die kunnen nog wel eens op de koffie komen met die reparatiekosten…
laptom zegt
@bugboy: Airco hier ook al kapot gehad ?
shalomleon zegt
@bugboy: nou datvis toch simpel, 1 aircopomp is 2x maandtarief in de lease. Weeg dat af tegen totale kostenpost (gemiddeld 4300 euro inclusief onderhoud) tijdens het contract van 2 jaar en wie schenkt de koffie?
focusrs1 zegt
Leuke auto en mooier dan welke tesla dan ook en kwalitatief natuurlijk 10x beter!
fastshifter zegt
Dit is dus de versie die je moet hebben! Achterwielaandrijving. Stukken goedkoper dan de ‘Turbo’s’ en geen onzinnige typeaanduiding.
Dutchdriftking zegt
Dat China een goedkopere instapper wil snap ik. Om het ontbreken van 4wd aan het Chinese landschap te koppelen is natuurlijk onzin. Er zijn behoorlijk wat bergen in China.
maferick74 zegt
Wat betalen jullie nou eigenlijk per mnd voor jullie bolides. 50% rijd hier in n tesla. Hebben jullie allemasl n eigen zaak met creatieve boekhouder ofzo?
ktm690sm zegt
@maferick74: niks. Gewoon van de zaak ;)