Een statement dat je een coole gast (m/v/x) bent, met smaak en lef. Anders zou je dit nooit kopen…
Toen ik een nieuwe tweedehands auto nodig had, heb ik natuurlijk flink lopen zoeken op Marktplaats en daarbij zijn verschillende rijdende statements de revue gepasseerd. Een Jeep Cherokee bijvoorbeeld. Geniaal ding. Of zijn broertje, de Wrangler. Misschien nóg wel leuker.
Ik heb zelfs even gedacht aan een oude Rolls Royce, maar zelfs IK ben niet zo onverstandig. Uiteindelijk heb ik lang getwijfeld tussen twee ‘moderne klassiekers’. De ene was de Jaguar X350 en de andere de Citroën C6. En nog steeds denk ik als ik zo’n C6 zie dat ik misschien wel de verkeerde keuze heb gemaakt…
Het goedkoopste statement van Nederland
Want hoe blij ik ook ben met mijn Jaaaaag (die overigens verrassend goed blijkt te zijn, maar daarover later meer), zo’n C6 is toch wel minimaal van hetzelfde niveau als mijn XJ8. Want ook hier geldt het; het is een -relatief- moderne auto in een ‘klassiek’ jasje.
Want iedereen en Stevie Wonder kan zien dat dit statement is gebaseerd op de Citroëns uit het verleden. De C6 lijkt namelijk precies op de legendarische CX, maar dan getekend door de zoon van de oorspronkelijke ontwerper. En dat is een compliment voor deze zoon. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk zoons van legendes het kunnen hebben als ze zelf eens iets proberen, dus een beetje extra credits voor hem kunnen geen kwaad…
Koop dit goedkoopste statement van Nederland
En het leukste is, je kan zo’n rijdend statement nu kopen voor dezelfde prijs als je voor een appel en een ei betaalt. En tegenwoordig, met de prijzen in de supermarkt, is dat niet eens overdreven. Deze kost namelijk écht zó weinig., dat er eigenlijk geen reden is om het niet te doen.
De Citroën C6 die wij hebben gevonden wisselt namelijk van eigenaar voor het luttele bedrag van €2950,-. En ja, dat is weinig. Daarvoor krijg je wel wat ‘gebruikerssporen’ terug, maar voor dat geld boeit dat toch helemaal niks, toch?
Ok, het is een 2,7 liter twin-turbo diesel -die ook in de X350 lag- met 204 pk en misschien is dat lastig qua milieuzones als je in een grote stad woont. Maar hee, dan heb je eindelijk een goede reden om die plek te verruilen voor een leuke stek in de provincie. Win-win.
Hebben hebben hebben
Dit ultieme rijdende statement is er een uit 2007 en heeft er inmiddels 254.781 kilometers opzitten. Maar ik denk altijd, als hij zó veel heeft kunnen draaien, dan moet het wel een goede auto zijn.
Hij heeft zoals eerder gezegd een beetje gebruikerssporen, maar die zetten we gewoon weg als ‘charme’. Werkt altijd. Verder is er volgens de adverteerder niks mis mee, dus daar kun je hem aan houden. Het staat nu immers op Autoblog.nl
De hele advertentie kun je hier bekijken, maar eigenlijk adviseren we je om dat ding gewoon ongezien te kopen.
Wat kan er in hemelsnaam mis gaan voor die prijs… Niks toch?
rulefollower zegt
Mooie voor de youngtimer regeling.
Zijn gelijk de garagerekeningen aftrekbaar.
kniesoor zegt
Ik zou vóór aanschaf even in conclaaf gaan met @moveyourmind. Die weet wat de pitfalls van deze oto zijn. In ieder geval is het belangrijk, dat de hydraulische snuisterijen onder de oto goed onderhouden zijn, reparatie kan anders duur uitpakken. De V6 diesel staat wel bekend als betrouwbaar, meen ik.
cloverleaf zegt
Jammer van het interieur. Moet toch zeker leder in!
drtim zegt
Ik vind het velours wel charmant. Het is wel een grijze bedoening. Er stond er laatst één in dat ene wekelijkse autoblad met creme bekleding en hout, dat is andere koek.
moveyourmind zegt
Nou, bij deze.
De mijne is inmiddels met pensioen, maar heb er 4 jaar redelijk probleemloos mee gereden. Motorisch idd. betrouwbaar, een kleine koelvloeistoflekkage in een onderdeel tussen de cilinderbanken was het enige probleem aan de motor in al die vier jaar.
Met de vering ook geen grote kosten gehad, paar nieuwe veerbollen voor en dat was het. In de vier jaar lagen de jaarlijkse onderhoudskosten tussen de € 800,- en
€ 1800,-. Wat voor zo’n auto wel meevalt.
De C6 heeft mij qua betrouwbaarheid in positieve zin verrast, net als het verbruik, 1 op 13,5 gemiddeld. Op lange afsranden zelfs 1 op 18 met gemak.
viezefreddyw zegt
En waarom mocht de auto met pensioen? En de belangrijkste vraag, wat is er voor terug gekomen?
Het lijkt mij een lastige zoektocht om een auto te vinden die minstens zo comfortabel rijdt?
moveyourmind zegt
Dat het voor de C6 mooi geweest was heeft enerzijds te maken met een schade aan de voorruit in het gezichtsveld vorig jaar oktober. Daarmee was hij niet door de APK gekomen die vorige maand afliep. En vermoedelijk komt de ruit pas in April. Het nadeel van een zeldzame auto.
Daarbij had ik een Smart Roadster die ik verkocht heb omdat twee auto’s me toch wat te duur begon te worden en zaten er aan de C6 ook wel wat kosten aan te komen. Een mooi moment voor wat anders, zodat ik de C6 ook kan blijven herinneren als een probleemloze auto zonder torenhoge kosten.
De vervanger is een 2004 Saab 9-3 cabrio geworden. Een Aero, die qua comfort bijna net zo stug is als de Smart, helaas zonder het kartgevoel. Het comfort van de C6 mis ik nog iedere dag, en het zal nog lang duren voordat ik vergeten ben hoe zo’n C6 veert.
mout zegt
Dat is precies wat ik een autogeneratie geleden heb gedaan: Citroen XM 2.1TD van 13 jaar oud met 260.000 op de teller gekocht voor €2500.
Maar ja: die had geen 6-cilinder, en was toch minder fraai gelijnd.
Ja, ik heb er zeker wel kosten aan gehad. Maar was het dubbel en dwars waard. O ja, en na een paar jaar voor meer doorverkocht. Maar dat mocht ook wel, want toen was hij inmiddels wel beter dan bij aanschaf.
En nee, die vering is niet heel moeilijk of duur in onderhoud. Maar heeft vaak wel achterstallig onderhoud. Als je de LHM vervangt, zorg dan vooral dat je elk van de ontluchtingsnippels door laat ‘bloeden’ tot je compleet heldere LHM hebt, want dat wordt vaak uit luiheid of onkunde veel te lang niet gedaan, en dan gaat het uiteindelijk wel een keer vervuilen en vast rotten.
AudiRS zegt
Een XM blijft een gave auto! Je ziet ze helaas bijna nooit meer…
bobje zegt
Toevallig vorige week 2x!
drtim zegt
Prachtig zo’n XM
brent zegt
ben ik de enige die de c6 best wel lelijk vind…
z3cabby zegt
Ik denk het ja.
bas2014 zegt
Nee, een aparte badeend is het.
tortuga zegt
Neen zeker niet!
Maar de Franse president was er trots op.
PunicaOase zegt
Nee hoor, ik vind em gruwelijk lelijk..
Joris24 zegt
Nee, ik heb erin gereden, en van binnen is het niet beter dan van buiten. Werkelijk om te janken. En vroeger was ‘ie al kotslelijk, maar hij wordt ook nog eens heel slecht oud.
1320nl zegt
De veerponten zijn wel een dingetje bij deze auto., De eerdere C6-en begonnen te lekken. Waarschijnlijk zijn diegene met hogere km standen vervangen door een betere versie.
Flutterbear zegt
Een keer bij deze handelaar geweest maar alles valt daar van ellende uit elkaar. Goedkoop is duurkoop.
Variomatic zegt
Gemiddelde eigenaar 61 jaar volgens RDW… een wat grijs statement
W115 zegt
Ik durfde het niet aan. Onderdelen zijn zeer schaars en de 2.7 dieselmotor is niet echt betrouwbaar. Uiteindelijk voor een C5 2.0 hdi gegaan.
tjorque zegt
Ik vind het een coole bak.
Maarrrr…
Als ik plaats tijd en geld teveel had.
Toch liever de CX Turbo.
(En een heleboel andere dingen)
Joris24 zegt
Vroeger werkte ik als student-chauffeur bij om de huur te betalen. Dan reed je allerlei wat luxere klasse auto’s, van standaard volvootjes tot auto’s als een 7-serie of A8L W12. Als 21-jarige vond ik dat fantastisch, en dan ook nog betaald krijgen.
Deze auto is met stip de allerslechtste auto waar ik ooit in gereden heb destijds. Het interieur was een druk, onsamenhangend geheel van allerlei soorten plastic en kunstleer. Talloze toetsjes op de middenconsole. De motor liep op de duitse snelweg in de noodloop, volgens de eigenaar al de zoveelste keer. Lekker met 100 km/h vrachtwagens inhalen. Het luchtveringssysteem was wat mij betreft beter om wagenziek van te worden dan dat het comfort bood, maar smaken verschillen. Ik heb dit altijd het gedrocht van de luxere auto’s gevonden, het oogt niet, zowel van binnen als van buiten, is motorisch onbetrouwbaar (bleek een structureel probleem bij die dieselmotoren te zijn), de lijst is eindeloos.
Wat mij betreft is het statement van eenieder in deze auto, dat je nog nooit iets anders gereden hebt of dat er toch iets in negatieve zin mis met je is, bijvoorbeeld te koppig willen zijn om toe te geven dat je een kat in de zak gekocht hebt.
sabrerator zegt
Die laatste zin is tamelijk beledigend.
Omdat jij het als student-chauffeurtje niks vond is er iets mis met mensen met een afwijkende smaak als saai de Duitse meute volgen?
De C6 was een auto waar je geluk mee moest hebben, dat is waar. Slechte waren een ramp en een financieel zwart gat. Goede waren nog steeds niet goedkoop, maar verder wel betrouwbaar.
De hydropmeumatische vering is smaakgevoelig, en sommige mensen worden er kotsmisselijk in. Daar ben jij er blijkbaar een van. Ik heb jaren Xantia’s en C5 gereden en pas in mijn huidige Jaguar komt het weer in de buurt van die echte vering.
Dat jij de auto niks vind, dat kan. Maar met de mensen die zo’n ding kopen is niks mis. Ze hebben alleen een andere smaak als jij.
potver7 zegt
Je schrijft het niet met zoveel woorden, maar je verhaal leest alsof je in de auto stapte met de vaste overtuiging dat je het een draak van een auto ging vinden. En warempel, dat bleek nog zo te zijn ook!
Dat het niet de auto voor jou is, daar is niets mis mee natuurlijk. Citroën heeft dit ding niet ontworpen met als doel een allemansvriend op de weg te brengen. Dat jij een baan had waarbij je het risico liep in auto’s te moeten rijden die niet helemaal je kopje thee waren, dat kun je die auto’s of hun eigenaren niet aanrekenen.
Zo’n probleem met noodloop kan gebeuren natuurlijk en is heel vervelend. Als het al ‘de zoveelste keer’ was, mag de vraag gesteld worden of de eigenaar het nodige onderhoud heeft laten doen? Deze auto’s houden namelijk niet zo van verwaarlozing, dan krijg je dat soort klachten. Dan ligt het probleem dus niet zo zeer bij de auto, maar bij de eigenaar. En als drie van die eigenaars vervolgens gaan klagen op het web, dan blijkt er ineens een structureel probleem bij die motor te zitten.
Die laatste alinea laat ik maar even voor wat ’t is. Die zegt meer over jou dan over mensen die in een C6 rijden…
Robert zegt
“En nog steeds denk ik als ik zo’n C6 zie (…)”
Dat valt best mee, @nicolasr, want zó vaak zul je zo’n C6 niet zien rijden, schat ik zo in.
Overigens is deze auto met een bouwjaar van 2007 (nog) niet geslachtofferd door die idiote en onzinnige milieuzone-politiek. Maar corrigeer me als ik dit fout heb.
dree16v zegt
Wou hem gratis nog niet hebben. Zonde van de gebruiker onderdelen, wat een gedrocht. Als ik dan toch iets positiefs moet zeggen, de holle achterruit vind ik wel cool.