Even iets handigs over het juiste wasprogramma…
Het blijft de eeuwige discussie onder autoliefhebbers. Mensen die de ‘krasstraat’ mijden als een middeleeuwse ziekte en mensen die een dagvullend program des levens hebben.
Een groot gedeelte van de mensen die een hekel hebben aan wasstraten en een voorliefde van poetsen, zijn inmiddels beland in de commentsectie van dit artikel. Dan kunnen we nu verder gaan met het onderwerp van dit artikel. Want wat is eigenlijk het juiste wasprogramma?
Het ideale wasprogramma is…
Je zou denken c.q. zeggen dat het het duurste is, toch? Maar niets blijkt minder waar! Dat stelt de ADAC, de Duitse variant van de ANWB. Dat komt namelijk doordat je bij de duurdere programma’s namelijk te maken krijgt met bodemreiniging. En die is volgensde Duitse autovrienden namelijk helemaal niet goed voor je auto.
Het is namelijk mogelijk dat de bodemreiniging de auto juist extra beschadigd. Zeker bij oudere auto’s is het oppassen geblazen. Het vocht kan zo in openingen in van de bodem van de auto geraken. Dat kan dan vervolgens leiden tot roest.
Ho moet je dan je bodem reinigen? Simpel! Dat heeft moeder natuur voor je geregeld. Luister goed naar Gerrit Hiemstra (we gaan je missen kerel!) en ga een stukje rijden wanneer het gaat regenen. Dit zorgt namelijk voor een deugdelijke bodemreiniging. Op die wijze zal de zand, modder en ander vuil van de bodem verdwijnen.
Goed voorwassen en beschermen
Het belangrijkste is volgens de ADAC om de auto grondig voor te wassen alvorens je de auto de wasstraat in laat gaan. Dat je al het vuil zoveel mogelijk eraf haalt overigens je borstels hun werk laat doen.
Ook handig: het beschermen van je lak. Denk aan goede waxbehandeling of coating. Ook is het zaak om je lak in de gaten te houden. Kleine plekjes direct bijwerken kan een hoop gezeur en gezever voorkomen. Dus kies het duurste poetsprgramma en was geregeld op het basis-wasprogramma (maar wel met drogen). Meer heb je kennelijk niet nodig.
Via: AD Auto
rollingstoned zegt
Nu de hamvraag: Is ie dan ook fabrieksnieuw? ;-)
burb zegt
Dat is alleen wanneer je je dakraam bent vergeten dicht te doen…
saxoke zegt
Als het een dure wasstraat is met Ali-express poetsproducten wel
toniominestrone zegt
Wij hadden vroeger ook zo’n meejankertje in de klas, hij was altijd de Sjaak.
mwti zegt
Marketing werkt.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat de gemiddelde automobilist met de spons en een emmer meer krassen maakt dan en professionele wasstraat. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
racerx zegt
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
christian85 zegt
Dat denk ik ook. Het is dan ook belangrijk (denk ik) om je spons tussentijds meerdere malen vuil vrij te maken, ik begin altijd van boven naar beneden waar ik het onderste gedeelte rondom als laatste doe omdat daar vaak het meeste vuil zit en dit dus vervolgens weer niet over het lak te trekken. O ja, velgen doe ik uiteraard echt als allerlaatste.
Dutchdriftking zegt
Velgen juist eerst! Je wilt geen velgen reiniger op je lak welke je mogelijk vergeet te verwijderen. Deze video gaat je helpej met simpele tricks. https://youtu.be/ITgiFp_l01A
mmax zegt
Goed kans dat dit klopt. Ooit tijdens een stage bij een autozaak een uitgebreide poetsworkshop van meguiar’s gehad. Je kan het zo moeilijk en uitgebreid maken als je zelf wil. Maar het belangrijkste is gewoon dat je eerst zo veel mogelijk krasveroorzakers er af spoelt zonder dat je ze er af hoeft te vegen. Goed schuimpje, hogedruk, whatever floats your boat. En je velgen daarna schoonmaken.
Vanaf daar is het voor de normale mensen gewoon van boven naar beneden werken. Zorg er voor dat je spons of washandschoen niet op de grond valt en als je het goed wil doen gebruik je 2 emmers. Misschien komt het omdat ik influenced ben, maar als je hem echt brandschoon hebt gemaakt met autoshampoo behoudt die wel echt langer zijn glans met een beetje wax (gewone turtle groen, niet in de zon aanbrengen). Maar op deze manier ben je er ook al weer een poosje mee zoet.
Mijn fiatje 500 was ik altijd met de hand en straalt altijd.
grandmasterb zegt
Ik gebruik al minstens 30 jaar nooit autoshampoo want dan moet je hem weer in de was zetten. Werkt prima, mijn auto’s zien er altijd fraai uit.
pomoek zegt
Fijn, dank voor de tip!
dare2think zegt
Het enige juiste wasprogramma is een schaduwrijke plek en twee witte emmers. Er zijn wel grote verschillen tussen wasstraten, die na de stofstorm van vorige week mooi naar voren komen. Leuk trouwens dat de ADAC een grondige voorwas voorstelt, waar is de wasstraat dan eigenlijk nog voor? Het idee van de wasstraat is juist dat je in 10 minuten zonder een spatje werk weer een schone auto hebt.
dromedaris zegt
Ik moet toegeven dat ik een amateuristische detailer ben die daarom een handwas verkiest, maar een carwash is oh zo makkelijk en vooral tijdsbesparend.
Regelmating een coatingspray aanbrengen bij de occasionele zondagmiddag handwas doet wonderen
julian06 zegt
Die cover foto vind ik er maar eng uit zien. Ik was mijn auto wel zelf: beter en goedkoper.
Otua zegt
Hij ziet er anders behoorlijk schoon uit
Flutterbear zegt
Als je weinig rijdt loont het duurste pakket wel omdat de auto dan redelijk schoon wordr van de regen. Als je regelmatig veel rijdt (100 km per dag) dan kan je beter vaker voor het goedkopere programma kiezen.
mashell zegt
Heh? Wat heeft het aantal kilometers per dag er mee van doen? Je gaat toch niet elke zaterdag door de wasstraat, dat is tijd en geld verspillen. Eens in de 10 duizend kilometers is ruim voldoende.
Flutterbear zegt
Eens per maand ongeveer, iets vaker als er dagelijks mee gereden wordt.
pyrat zegt
“Het belangrijkste volgens de ADAC is de auto goed te wassen voordat je door de wasstraat gaat”
Top advies.. Als je door de wasstraat gaat dan wil/kun je juist niet zelf de auto wassen.
ukbob zegt
Ben niet zo’n detailer of hand-wasser (meer) maar als de auto’s behoorlijk viezig zijn spoel ik ze eerst Ff af in zon was box ding en ga dan door de wasstraat.
Johanneke zegt
Bodemreiniging doe ik niet, wat ik wel iedere 7 of 8 maanden doe: wielkasten uitspuiten. Zeer veel 2ehands Mitsubishi Galants hebben hier roest, die van mij niet. De ondertussen verkochte daily heb ik zo onderhouden, en nu bij de nieuwe daily (geen Galant) doe ik het ook, voor behoud. Als je vieze modder lang laat zitten gaat het vreten. De Galant die ik nog heb staat veel binnen, dus die heeft het niet zo vaak meer nodig.
ukbob zegt
Uhm…
Na die was (met bodem reiniging) gewoon even een stukje rijden, ook op tempo, en het meeste van dat bodem was water is alweer verdwenen..
En na een winter met strooien lijkt me fijner om wasstraat-water aan de bodem te hebben dan met pekel rond te rijden.
tjorque zegt
Onze auto heeft vooral krassen van de krasparking en de kras-openbareweg en de kras-koffeladen en de oeps die nieuwe zijkoffers op mijn motor zijn toch breder dan ik dacht…
Van de carwash lig ik echt niet wakker, en van de looks van die 13 in een dozijn Tsjech ook niet echt.
Doe me maar het duurste programma en dan zelf nog een uurtje stofzuigen (gratisch bij een poetsbeurt in de krasstraat hier). Dan kan hij er weer 6 maand tegenaan.
jeroenm83 zegt
Het is de kat op het spek binden….
Ik ben nogal trots op de wagens hier, zie het ook duidelijk als een hobby naast dat ze me veilig ergens brengen, maar de wasstraat mijd ik. Vroeger wel gedaan uiteraard, maar toen had ik ook nog weinig verstand van zelf de auto wassen. Voorts zal ik ook geen reclame maken voor welk spul je nou wel of niet moet kopen, maar als ik naar resultaat kijk: zelf doen (daar heb ik ook gelegenheid voor), er het moment voor kiezen en de tijd nemen (…) en ja. Dan zie ik wel het verschil.
Toch een tipje? Vooruit. Koop een goeie HD-spuit, gebruik meer dan één emmer en sluit het geheel af met een goeie coating. In de week(en) erna volstaat even afspuiten (met je goeie HD-spuit) en de wagen is weer toonbaar.
En dat afspuiten voordat je de wasstraat inrijdt….heeft die modderwagen vóór jou dat ook gedaan?
jaso013 zegt
Gewoon door die krasstraat heen jassen. Dan had heelt maar geen doornsnee, dailydriver gebruiksvoorwerp moeten worden. Over een jaar of 5 weer een nieuwere dan zie je niets meer van die krassen.
mashell zegt
Altijd het goedkoopste programma kiezen, de duurdere programmas hebben wax en dat maakt voor de lak niet meer uit maar je krijgt er nog wel vieze ruiten van.
Robert zegt
De wasstraat heeft me ietsje te vaak teleurgesteld (eufemisme) dus ga ik aan de slag in de wasbox: goed afspuiten (voorwassen), een foam dekentje eroverheen spuiten, kan ik ondertussen de emmer vullen met sop uit de borstelwas. Wassen met vezelspons om krassen te voorkomen, daarna afspoelen, en met glansdroger afspuiten om kalkspetters te voorkomen. Tenslotte nog even de ramen en spiegels droog wrijven. Meestal ben ik voor zes of zeven euro klaar.
schuimbekje3 zegt
menig lak van mijn autos is verkloot door een wasstraat..
zeker bij gebruik door dealers na een beurt…
dan waxen ze vuil in de lak omdat de wasbeurt de auto niet schoon heeft gekregen..
MarcoM zegt
Ik was de auto nog altijd thuis op de oprit en zal dat ook blijven doen, eerst afspoelen en de wielkasten goed schoonmaken en dan deel voor deel van boven naar beneden wassen inclusief de sponningen. Daarna afzemen, stofzuigen en met een kwast de stofjes van het dashboard verwijderen, kortom, een halve dag heerlijk genieten.
Thieuke zegt
Ik doe hem gewoon in de wasstraat. Heb een broertje dood aan zelf wassen. Ik ben geen schoonmaker. Trouwens als ik hem zelf ga wassen maak ik meer krassen (dat rijmt dus is waar)….
De autowasstraat waar ik ga wast hem wel goed voor, dus dat doe ik dan zelf niet. Trouwens, de onderkant is compleet afgedekt met plastic afdekplaten, dus die bodemwas durf ik wel aan. Het enige waar ik nog een doekje overheen haal is het randje (randjes moet je altijd goed schoonmaken ;) ) waar de spoiler de achterklep raakt, die pakt de wasstraat nooit mee.
“natuurlijke bodemwas” in een regenbui? Volgens mij liggen de straten vol met zand, remstof, viezigheid et cetera, kan me niet voorstellen dat ie van zo’n ritje degelijk schoon wordt.
Michel-GR zegt
Beste is gewoon de auto compleet in de ppf te laten zetten voordat je er ook maar 1 meter mee rijdt. Daarna is het alleen ff afspoelen en klaar!
Dutch79 zegt
PPF wordt ook gewoon vies. Zelfs alsnje de PPF coat, zul je n contactwas nodig hebben om m echt schoon te krijgen.