Enkele maanden geleden werden we (zeer) aangenaam verrast toen Citroen in China de DS5 voor het eerst onthulde. De auto die daar stond was al zo goed als productierijp, maar er zijn toch wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Van het interieur hadden we tot nu toe alleen wat wazige foto’s, maar gelukkig heeft Citroen nu een paar foto’s van het definitieve interieur vrijgegeven. En dat ziet er helemaal niet verkeerd uit!
Het interieur van de DS5 die in China werd onthuld was voorzien van ebbenhout, zijde en leer van top tot teen, maar daar zien we in de “normale” versie weinig meer van terug. Dat wil overigens niet zeggen het dat interieur karig is of iets dergelijks. Het ziet er nog steeds zeer luxe uit (zeker voor een Citroen). En de manier waarop de stoelen bekleed zijn kennen we natuurlijk al van de DS4. De manier waarop het leer is aangebracht wordt “horloge bandjes leer” genoemd, vraag me niet waarom.
Tijdens de IAA van Frankfurt in september zal de DS5 zijn Europese debuut beleven en niet lang daarna zal hij bij de dealer verschijnen. Naast het bekend palet aan diesel- en benzinemotoren zal de DS5 ook beschikbaar komen als dieselhybride met 4WD (een systeem dat we al kennen van Peugeot).
Dat ziet er mooi afgewerkt uit, op de foto’s.
Mooi gedurfd interieur.
Ziet er erg strak uit.
Dat leer is wel apart en staat leuk, maar waar ze deze auto willen positioneren is mij nog niet helemaal duidelijk.
@kraakensmaak: Premium D segment? Is het een crossover?
“De manier waarop het leer is aangebracht wordt “horloge bandjes leer” genoemd, vraag me niet waarom. ”
Omdat het op een horlogeband lijkt? Herpaderpderp?
Afwerking en stijl zien er goed uit, maar de combo zwart dashboard en lichtbruine stoelen vind ik wel heel lelijk. Deuren en stuk rond de pook zien er strak uit, maar de middendash blijft wel beetje rommelig helaasch.
Maar op zich strak interieurtje, hoor.
@bozewolf: Pas maar op met uw wijsneusreacties, seffes IP ban. :D
@bozewolf:ooit gehoord van sarcasme?
blijkbaar niet dus
@bozewolf: dat is smaak. Ik vind zwart en bruin heel knap eigenlijk
@bozewolf: Horlogebandje slaat op het patroon in de rugleuning van de stoelen, vergelijk dat maar een met een stalen horlogebandje.
geef mij maar een 5 GT!
@Punk: Nou gelukkig zitten ze in dezelfde prijs categorie en doelgroep! :S NOT!
@Punk: Hoezo? Hou je van underdog modellen ofzo? Neem dan de Touring.
@Tommy2: Omdat de 5GT een heerlijke auto is. De Touring ook trouwens. Maar de 5GT is heerlijk ruim.
@Alpinaa: En de Touring is krap?
@mout: Vergeleken met een GT wel. ;)
Mooie wagen zeg!
Interieur is wel mooi maar ook wel erg druk. Exterieur is wel heel erg druk. Bijna vermoeiend om naar te kijken. Er zitten zoveel lijnen in dat er altijd wel mooie elementen in zitten maar van een mooie subtiel gelijnde auto is geen sprake. Wat dat betreft is deze wel het tegenovergestelde van de oer-DS.
Een hele mooie auto en een waanzinnig mooi interieur! Echt heel stijlvol en het ziet er degelijk uit.
Proper
Strakke middenconsole en een lekker stuurtje.
Heel strak interieur. Kunnen heel wat automerken van leren
weer een lunchbox :s leren ze er nu niet uit?
Ik mis nogal wat eenheid in dit interieur. Dit is gewoon van alles wat door elkaar. Dat is misschien mooi in een supercar, maar het is niet fijn als je in je dagelijkse auto moet zoeken naar knopjes. Het ziet er allemaal niet zo ergonomisch uit. En met veel leer wordt je niet ineens premium, daar is wel meer voor nodig. Nee, doe mij dan maar van die lekker strakke interieurs zonder al te veel fratsen.
@pexiges: Sorry hoor, maar dit kan ik niet echt strak noemen. Te veel vormen door elkaar, er ontbreek eenheid in het ontwerp.
Wel grappig dat iedereen nu op een soort van I-drive overstapt, en dat terwijl BMW er 10 jaar geleden al mee begon. Toen was het natuurlijk wel niet perfect, maar het was wel een soort van revolutie.
@Alpinaa: Dus? De Citroen Traction Avant was de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving.. en waar gaat BMW binnenkort mee komen? Juist voorwielaandrijving.. Wat maakt het allemaal uit wie waar het eerste mee is.. als het maar goed en fijn werkt!
@ibizasporttdi: Ik vindt het wel opmerkelijk dat het gewoon altijd keihard werd afgekraakt, totdat ze er zelf mee kwamen. En dan heb ik het vooral over audi en mercedes. En citroën komt er nu ook mee.
@Alpinaa: Snap ik. Ben ik met je eens. Maar geldt datzelfde niet voor voorwielaandrijving? 75 jaar afkraken, en dan zelf invoeren in Beieren?
Concurrent van de a3 sportback?
@W115: uhm, ik hoop voor je dat je niet serieus bent?
a3 sportback? die past in de kofferbak van deze auto 0.o
als je de DS3 bedoeld, jah dat zijn min of meer concurenten.
de DS5 gaat meer richting de A6
@Nilo: wat lul jij nou, DS3 concurrent van A3 lol ? van de A1 misschien ja.. en de ds5 is gewoon een C5 crossover, 20 cm langer dan een A3 sportback , niks concurrent van de A6
Ik zie ook een beetje Peugeot 5008 erin…
Goed hoor..alleen dat so called racestuurtje…nah…
Ik kan er mee leven, absoluut en zeker weten.
Alleen die zetels vlam ik er even uit en vervang ik door iets anders. Dat horlogebandmotief is een No-Go.
wat een bruut interieur!! kunnen inderdaad veel merken wat van leren! jammer dat het intieur luxer en mooier is dat het exterieur
Zwaar overstylde auto met 2 chromen hockeysticks op de zijkant.
@Tommy2: De enige reden dat de C5 er strak uitziet is omdat de C5 is vormgegeven door een Duitser.
@Tommy2: die chrome hockeysticks zijn inderdaad een beetje twijfelachtig. Moet het eerst eens in het echt zien.
@Tommy2: LMAO! Chromen zijstrips. Epic. Fail.
prachtig interieur
Knappe jongens bij Citroën, nemen hun meest legendarische naam en plakken er premium op. ’t ziet er nog uit ook.
Is Audi helemaal nix bij.
fantastisch! Citroën is back! lekker eigenwijs! vreselijk eigenzinnig en super onderscheidend! dat is de kracht van Citroën! en het échte citroen komt weer terug! super!
dit is een prachtige auto! erg veel lijnen, erg druk, maar heel mooi!
Pracht bak, daar kunnen de non-designers van aldi nog heel wat van leren.
@onlycocksdriveaudi: waarom betrekken jullie altijd audi bij alles, ik snap dat echt niet.
@love4sportcars: Misschien omdat de DS-serie premium voorwielaangedreven wil zijn – maar stiekum protsmodelletjes van een volumemerk zijn?
@love4sportcars: Omdat Audi, samen met BMW, zo’n beetje de maatstaaf zijn hier? Tenminste dat idee krijg ik wel eens. Overigens kan ik mij daar ook wel in vinden, alleen ben ik niet een vergelijkingsmongool.
@love4sportcars: Dat vind ik ook nou zo raar :lol:
@love4sportcars: Dat noemt men jaloezie
De auto zelf is al totaal m’n ding niet… En dat interieur ook niet…
Ok, die zetels zijn wel mooi…. maar de rest van het interieur??
Is toch totaal niet mooi? Om maar over de overzichtelijkheid te zwijgen…
Die middenconsole is gewoon een stuk plastic als ik de foto bekijk en ontiegelijk veel knoppen door elkaar….Ziet er gewoon niet overzichtelijk uit….
Wederom een érg lekkere wagen in de DS-serie! :D
Wat een prachtige wagens zijn het toch, en dit interieur van de DS5 vind ik érg geslaagd! (net als de andere ds interieurs btw!)
@motherlover: Daar wil ik je gelijk in geven! Citroën bouwt toch wel erg mooie “binnenkanten” tegenwoordig. De DS4 is ook al zo gaaf met dat leren dash e.d. Deze is zeker zo mooi. Dat was vroeger wel anders. De aloude GS waarin de snelheidsmeter een trommeltje was met een vergrootglasje er voor.. dat heb ik altijd zo afschuwelijk gevonden..
De twee verschillende soorten alu-look op de deurhendel (wafel en brushed) vind ik nogal botsen, maar voor de rest een prachtig interieur!
@Citrofiel: Doet mij een beetje denken aan het CX serie 2 dashboard vind je niet?
@Pallas: Daar valt best wat voor te zeggen…
Nu ik je toch ‘spreek’. 2 juli. Daar hou ik het bij. ;)
@Citrofiel: Cool! Je volgende voiture? first gen BX-en zijn gaaf. Ik hou het nog even bij mijn fiets, even sparen en dan een CX. (zo en nu ga ik werken!)
@Citrofiel:
bedankt voor de tip .. ik heb je zojuist overboden ..
@Pallas: Een rode GT, mijn droom-BX. In goede staat voor een vriendelijke prijs. Die kon ik niet laten staan. :D
@lincoln: Stommurt. :x
@Citrofiel:
je weet niet half hoe blij ik voor je ben ..
wij staan al zolang op sympathieke voet met elkaar ..
ik gun jou je slapeloze nachten ..
en het tot in den treuren vergaren van allerlei informatie die zelfs als je het allang wist nog interessant blijkt te zijn ..
je staat waarschijnlijk al met de hogedrukspuit in de houding ..
ik ben oprecht blij voor je ..
@lincoln: Ik sta letterlijk en figuurlijk al helemaal klaar. :D Maar dat mag nog niet van mezelf… Ik moet de ergste opwinding nog even verbannen, er zijn nog een paar tentamens te halen voordat de BX gehaald kan worden… Maar zie je eerste auto maar eens tijdelijk uit je hoofd te zetten. :| Volgende week woensdag ben ik er vanaf, dan word ik waarschijnlijk helemaal gek van de opgekropte spanning. ;)
@Citrofiel:
de goede velgen .. nieuwe accu .. weinig km ..
mwah .. je hebt die foto,s zelf al tot op elke pixel uitgeplozen ..
en dat al 10X ..
ik ben jaloers op je ..
@lincoln: Ik kom hem graag een keer showen op een klassiekerrally-achtig evenement… ;)
@Citrofiel:
deal .. mijn Olds is eindelijk ook helemaal af ..
ding is inmiddels zo opzichtig/luidruchtig/ordinair/vulgair als een gouwe Rolex ..
helemaal goed dus ..
@lincoln: Ik ben razend benieuwd!
@Citrofiel:
het leuke is .. ik heb em zelf geplamuurt en gespoten ..
minder leuke is .. het resultaat ..
maarja ..
een professionele paintjob was de prijs van economisch total loss ..
tip ..
zorg dat het warmer is dan -5 ..
zorg voor afzuiging ..
besteed meer dan 20 euro aan een spuitpistool ..
schuren is boring ..
afplakken ook ..
spuiten is dan wel weer heel grappig om te doen ..
@lincoln: Haha! Ach, een Amerikaan kan dat hebben. ;) Ik hoop dat dat soort kunstjes mijn BX nog even bespaard blijven.
@Pallas: Cool! Je volgende voiture? first gen BX-en zijn gaaf. Ik hou het nog even bij mijn fiets, even sparen en dan een CX. (zo en nu ga ik werken!)
Zo mooi. Zoveel flair en toch zo aangenaam. Wat zullen de Duitsers en Italianen pissig zijn zeg, de Fransen maken ze gewoon helemaal in op design vlak.
Mooi interieur! Uiterlijk kan r ook wel mee door. Moet alleen die chromen strips over de zijruiten heen nog wel ff in t echt zien, op de renders vindt ik t eigenlijk niet wat.
De twee kleine DSjes waren wel leuk om te zien, maar van die apparaat verwacht ik er niet veel tegen te komen.
Het interieur ziet er mooi uit, het exterieur daarentegen… Beueueuerkkk!
* dit (waarom toch geen edit knop hier op AB?)
Design is terug veel “TE” , typisch voor Citroen
Moet altijd overdreven zijn , komt precies uit tuningwinkel gereden
Ik vind de voorkant gewaagd en groot, eerst vond ik hem niet passen in de serie maar door het lekker brede ziet hij er beter uit .
Wauw kan niet wachten om hem in het echt te zien.
Best een gewaagde gave auto voor mensen met een wat grotere portemonnee dan de doelgroep voor kleinere dsjes. Ik weet niet waar deze mee moet gaan concurreren?
Ik zou het niet vervelend vinden om deze, net als de andere nieuwe DS trouwens, in het straatbeeld te zien.
Al heb ik persoonlijk toch wel een voorkeur voor het rustige interieur van bijv volvo, bmw of, dan toch wel, audi :-)
Ik ben een groot Citroën fan en kan de DS3, DS4 en C6 erg waarderen maar de DS5 spreekt me niet aan. Sommige elementen zijn aardig maar samen is het toch net iets teveel van het goede. Het gebochelde silhouet van de DS5 is gewoon niet mooi. Dat hebben ze proberen te maskeren met die hockeystick maar dat is helaas niet echt gelukt.
jammer dat die meer op een monovolume lijkt dan een coupe :( zal dus niks voor mij worden )
Gewoon een heerlijk interieur in een een heerlijke auto! Straalt gewoon luxe uit imo
Wat heeft Citroen de laatste tijd? Ik snap er niks van… Het is een Frans merk, maar kijk eens hoe dit er uit ziet! Zie die unieke details (en dat zijn er veel!), die nieuwe designkenmerken en dat futuristische, terwijl het er wel prima uitziet! Hoe doen ze dat? Mooi dit!!
@Cantago: “unieke details…designkenmerken en dat futuristische..” Jij beschrijft volgens mij precies hetgene waar Citroën altijd voor heeft gestaan.
@Pallas: Ja, in veel opzichten wel. Citroen is altijd wel heel origineel geweest, om de hydraulische vering maar als voorbeeld te noemen. Maar om nou te zeggen dat ze er echt uit sprongen? Vaak hadden ze een saai of niet passend uiterlijk. Deze Citroen valt gewoon meteen in het “Cool” gebied! En DAT maakt het anders! Kijk nog eens even naar het Metropolis Concept, ik heb gewoon nog nooit zo’n mooie auto gezien? Klein detail: met mijn ruim 22 jaar levenservaring heb ik natuurlijk weinig van het verleden van Citroen meegekregen…
@Cantago: Ben maar een paar jaar ouder, maar opgevoed op de achterbank van oude Citroëns. Na de XM werd het idd minder aansprekend. Zelf vind de buitenkant van de nieuwe DS-modellen maar matig. Het design is te ‘gezocht’ in tegenstelling tot de naturel vormen van bv de DS/CX/SM.
In de Metropolis (DS6?)- hoewel mooi- herken ik geen Citroën. Het dashboard doet mij denken -zoals ik eerder in dit topic meldde- aan de de 2e generatie CX:
@Pallas: Ik moet me eens wat meer gaan verdiepen in oudere Citroen modellen denk ik;)
@Cantago: Das noodzakelijk voor je persoonlijke ontwikkeing.