We hoeven niet te wachten op een officieel antwoord.
De bierbrouwert bevestigt namelijk zelf al de sponsoring van F1, middels diverse reclameborden. Terwijl Montreal zich opmaakt voor het aanstaande F1 weekend wordt het circus aldaar opgebouwd, inclusief de zuilen en borden met reclame. Laat daar nu Heineken in vol ornaat op staan. Nog niet zo lang geleden werd bekend dat de Nederlandse multinational 150 miljoen dollar in een 5-jarige deal zou gaan steken.
Heineken houdt zelf de lippen nog stijf op elkaar, maar in het wereldje zelf is het al een tijdje bekend dat men geld in de F1 gaat pompen. We zien nu dat we vooral promotiemateriaal langs de weg gaan krijgen. Daarnaast toont bovenstaande foto een speciaal Heineken terras. Dit weekend zal het Nederlandse bedrijf met meer informatie naar buiten komen over hoe de vork nu precies in de steel zit.
UPDATE: Het is officieel, Heineken stapt in de Formule 1. Het bierconcern is een meerjarige verbintenis met FOM (Formula One Management) aangegaan. Het sponsorschap gaat in bij de Grand Prix van Italië (4 september 2016) op het circuit van Monza. Heineken wordt vervolgens in 2017 naamgever van drie Grote Prijzen, de naam van de bierproducent zal echter niet op de Formule 1-bolides te zien zijn.
Zo’n dertig procent van de sponsoring wordt gestopt in de campagne ‘If You Drive, Never Drink’. Oud-wereldkampioen Jackie Stewart is een van de ambassadeurs van deze campagne. “Als wij de Champions League of de World Cup Rugby sponsoren, zeggen we ook niet: ga bier drinken”, zegt Hans Erik Tuijt, directeur global sponsorship.
Het sponsorschap van Heineken heeft overigens niets te maken met het succes van Max Verstappen, de voorbereidingen van deze deal spelen al bijna twee jaar. Max zat toen nog niet in de Formule 1.
Foto via @rickwinkelman Twitter
leandro zegt
Dus eigenlijk een doodgewone investering, maar omdat max nu goed presteert een hype?
dutcher zegt
@leandro: Heineken is een gerenommeerd bedrijf wat wereldwijd bekendheid geniet. De hype rond Max zou er mee te maken kunnen hebben, ik denk zelf dat het Heineken puur om de reclame gaat, het is nu niet zo dat ze specifiek de Nederlandse markt hiermee targetten
Dutchdriftking zegt
@dutcher: ik gok inderdaad dat Max gewoon een prettige bijkomstigheid is.
autoblogger zegt
@leandro: het was al in gang gezet voordat Max een hype werd
leandro zegt
@autoblogger: ja maar ik bedoel dat dit een nieuwsartikel is.
bmw507coupe zegt
@leandro: autoblog-f1-nederlands bedrijf? Niks geks toch?
sportevo zegt
@leandro: denk niet dat dit er mee te maken heeft. Max is vooral in Nederland een hype maar in buitenland gewoon een absolute topcoureur maar ik denk niet dat hij meer buitenlands publiek aantrekt die nog nooit F1 hebben gekeken. Heineken kijkt internationaal en blijkbaar vinden ze de F1 een goed platform maar ik denk niet dat het presteren van Max daar de absolute doorslag gaf. Jumbo daarentegen is nationaal en profiteert van de hype rond max.
dutcher zegt
Nog een Nederlands tintje erbij voor de F1!
vetnek zegt
@dutcher: een Nederlands pintje bedoel je!
dampu020 zegt
150mil, volgens mij was dit echt een top deal
fmgarcia zegt
Zou lekker zijn om een knalgroene Sauber te zien rijden. Lekker belangrijk dat je 2 x per race wordt ingehaald door iemand met Monster op zijn bolide. O en als je je teamgenoot eraf beukt kan je het goedmaken met een biertje. Ik zeg doen, Scuderia Freddy!
Edge zegt
@fmgarcia: Zolang Ericsson en Nasr genoeg geld meebrengen blijft die auto blauw met geel. Nasr wordt gesponsord door een groepje vermogende Zweden dat anoniem wil blijven, en Nasr wordt gesponsord door Banco do Brasil. Aangezien zowel de Zweedse kleuren als die van BdB blauw-geel zijn, lijkt het me sterk dat Sauber de auto helemaal groen maakt.
De enige mogelijkheid die ik daar voor zie, is wanneer Heineken het écht groots aanpakt en als titelsponsor gaat fungeren.
fmgarcia zegt
@Edge: Was ook hypothetisch bedoeld. Zie het ook niet snel gebeuren dat Heineken bij een flutteam gaat aansluiten. Zoals @martinus zegt is Haas wel een idee. Een van de sponsoren is de oprichter van H&M, Maurits waarschijnlijk want Hennis heeft wel verstand van goede rijders. Sauber doet momenteel alles voor geld. Dus hun sponsoren overrulen of het zonder aan te geven veranderen.
roppp zegt
@Edge: als ze bij Heinikken een beetje verstand hebben, gaan ze sowieso niet in met Sauber. Die zijn inmiddels zo vervuild.
lincoln zegt
Mooi ..
Werd met dat overdaad aan red bull een regelrechte wijvensport ..
e1000bmw zegt
@lincoln: redbull wordt toch doorgaans door van die jonge petjes gedronken…?
Het enige vrouwelijke aan redbull zijn de lieftallige dames van de Wing Teams…
Net als bij Monster energy het enige positieve aspect…
lincoln zegt
@e1000bmw523i:
Niemand heeft een grotere pet dan Max ..
De opperpet ..
e1000bmw zegt
@lincoln: hoedtik!
martinus zegt
Ik ben benieuwd of men naast de algemene sponsoring van de wedstrijd ook een team gaat sponsoren. Max RedBull zal het wel niet worden.. want twee drankverkopers op 1 bolide is wat veel:
En voor de rest zei ik eerder:
– Ferrari is ook geen optie Bier + Ferrari = niet de ideale markteting combi.
– Voor Mercedes & Honda geldt hetzelfde denk ik.
– RBR / TR hebben al een drankjes verkoper.
– Williams heeft ruimte maar al Martini
– Sauber = Nuchter in het Duits.. maar het kan, ze rijden wel achteraan.
– Haas heeft ook nog veel ruimte. En is qua prestaties groeiende.
– Manor rijdt wel heel veel achteraan.
– Renault presteert ook matig. Daarbij: automerk + bier is een slechte combi.
– Force india heeft Smirnov.
Ik denk dat als ook een Team Heineken sponsoring krijgt, dat het zomaar HAAS kan worden die Heinikens sponsorgeld gaat vangen.
lekkaah zegt
@martinus: sauber in saufer veranderen en voila
schuifmuis zegt
@martinus: Dan heb je gelijk een nieuwe synoniem voor Heineken.
Wordt het al oude bekende Hij En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe
Haas En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe.
geen verkeerd idee.
arjontje zegt
@martinus: hoezo zou het bij RBR niet kunnen.
STR heeft ook een bier merk als sponsor.
trustmeiamanengineer zegt
Tja, in het buitenland zijn ze nogal dol op die groene meuk. Wel jammer dat ze geen team sponsors zijn
Er zat teams die een zak geld zouden kunnen gebruiken, Bernie heeft al genoeg.
saikol zegt
@trustmeiamanengineer: in een omvorig artikel stond dat een deel van die 150 mil was voor beboarding maar dat het team met het beste offer ook een deel van dat geld kon opstrijken
treinrukker zegt
@trustmeiamanengineer: ik dacht dat ze de teams de kans boden met een voorstel te komen, de beste zou dan overwogen worden, moet dan wel een drankloos team zijn want zowat elk team heeft wel een alcoholistische sponsor aan zich verbonden
henkhupelschoten zegt
Dit vind Molson Coors niet leuk… Ben benieuwd naar hun tegenreactie. Maar Heineken voelt de druk na de overname van Sabmiller door Anheuser Inbev ook dus moeten ze iets. Wees slim, drink niks van Heineken en Anheuser inbev!
remcott zegt
@henkhupelschoten: Grolsch dan maar
henkhupelschoten zegt
@remcott: Nope, de jappen (asahi) nemen de toko van Sabmiller over. Kun je beter een Bavaria of warsteiner drinken. De Nederlandse pilsmarkt is door en door verrot. Hoewel de speciaal markt juist op aan het bloeien is.
lekbak zegt
@henkhupelschoten: speciaalbier is totaal niet te vergelijken met een fris en dorstlessend pilsje. Dat een pilsje toevallig door een groot bedrijf gebrouwen wordt boeit mij niks. Zolang het smaakt drink ik het.
martijn11 zegt
Dus ze krijgen bier in plaats van champagne
CRX zegt
@martijn11: Max krijgt gewoon een colaatje. Of zijn de regels voor alcohol in Canada vrijer dan in de VS?
treinrukker zegt
@crx: raar verdeeld daar in Canada als je op het kaartje van alcohol leeftijden kijkt, Montreal ligt in het 18 + gebied, maar er zijn ook gebieden waar het 19 + is.
schuifmuis zegt
Mooi! gaat er goed samen passen die twee, heineken en redbull.
Red Bull geeft je vleugels en Heineken het Buikje.
Nu nog even op zoek naar wat sponsoren voor het hoofdje en de beentjes en Frankensteyn heeft zich in de F1 gepositioneerd.
olivierc zegt
Sigaretten mag niet maar alcohol en autosport wel….
lincoln zegt
@olivierc:
Roken is nou niet echt gezond ..
mcshine zegt
@lincoln: alcohol in het verkeer ook niet..
lincoln zegt
@mcshine:
Roken in het verkeer wel ..
motoragent zegt
@olivierc: Want dat zou alcohol drinken tijdens het rijden aanmoedigen? Sensodyne sponsort McLaren, en toch zie ik vrijwel nooit iemand met een tandenborstel in een mondhoek autorijden.
bmw328ci zegt
@motoragent: s’Ochtends in de spits zie ik regelmatig tandenpoetsende automobilisten. Ik zal morgenochtend eens na vragen of men Sensodyne gebruikt.
Rick-dos zegt
Bij elke GP een Heineken Holland Huis zodat wij Hollanders een plek hebben om al die overwinningen van Max die gaan komen, te kunnen vieren…
bmw328ci zegt
@Rick-dos: AMEN TO THAT
treinrukker zegt
@Rick-dos: Heineken is nou niet bepaald Nederlands georiënteerd, behalve in reclames voor de rest wordt het in het buitenland meer gezopen in verhouding
lincoln zegt
@Rick-dos:
Holland Heineken House ..
Dat is toch de enige reden waarom mensen überhaupt naar de spelen gaan ..
Meer in beeld dan dat geklooi met een poolstok iig ..
jorden zegt
Dit had DÉ mogelijkheid geweest om een Nederlandse grand prix af te dingen.
MontegoBlue zegt
Volgens deze website is het Force India:
http://felixdicit.com/heineken-will-sponsor-sahara-force-india/
Edge zegt
@MontegoBlue: Die auteur denkt dat het Force India wordt, op basis van dat Heineken een aandeel in de brouwerij van Mallya heeft. Wat hij niet vermeldt, maar wat wel een leuke bijkomstigheid voor Heineken is, is dat ze als Nederlands bedrijf dan een gedeeltelijk Nederlands team zouden sponsoren. Michiel Mol bezit namelijk nog steeds een klein aandeel in het team. Maar goed, dat is bijzaak, wat ik eigenlijk wilde vertellen is het volgende:
De grotere F1 websites en journalisten gaven ten tijde van de eerste Heineken-F1 geruchten aan dat Heineken een tender uit zou schrijven. Elk F1 team zou dan tijdens een pitch/presentatie de kans krijgen om Heineken ervan te overtuigen dat zij het team zijn dat gesponsord moet worden, en het team met de beste pitch zou er dan met het geld vandoor gaan. Het hele punt dat Heineken aandelen in United Breweries heeft, is eigenlijk nog nergens als serieus argument aangevoerd. Behalve in het door jou gelinkte artikel, maar die blogger is —met alle respect– geen autoriteit op het gebied van Formule 1 nieuws of iets dergelijks. Ik zou het vooralsnog dus even met een korreltje zout nemen en wachten tot de bekende kanalen erover berichten.
redbee5 zegt
Nou prima Heineken succes, al dat overdreven gedoe over bier altijd. Is ook maar gewoon een drankje.
vonklausenburg zegt
@RubenPriest F1 bevestigt zojuist de deal in een bericht
pixeltrooper zegt
Net bevestigd op F1 Official app. Globale sponsorpartner en de GP van Monza heeft nu Heineken in de naam.
pixeltrooper zegt
@pixeltrooper: “Heineken will not be on any car” staat ook in het bericht
ahs1979 zegt
-edit: dank u, bericht heeft een update gekregen-
eefie zegt
Hik, best een hoop geld
lekbak zegt
Toch een fijn idee, dat ik een vaste sponsor van de F1 ben.
flik2punt0 zegt
Leuk dat Heineken dat doet al hebben ze de publiciteit niet nodig iedereen kent heineken wel!!
cthijs zegt
Het is maar een sjofel tentje ,en een bordje voor het terras.ik hoop dat ze er toch wel wat meer in gaan steken
rob5nismo zegt
Maar max is al 4jaar een hype