Gordon Murray liet een half jaar terug al een tekening zien, nu is de T.50s officieel.
Minder gewicht, een stuk meer pk en heftigere aerodynamica. De GMA T.50 was al een supersnelle supercar, maar met de T.50s Niki Lauda wordt het pas echt een circuitmonster. Gordon Murray Automotive heeft vandaag het doek van de auto getrokken, nadat het eerder de auto zelf al aankondigde.
Veel details wisten we al, de naam zou je hier de grootste verrassing kunnen noemen. Gordon Murray kiest er namelijk voor om de legendarische Niki Lauda te eren. Lauda is natuurlijk geen onbekende met een Murray-fancar. In 1978 won hij de Zweedse GP met de Brabham BT46B-fancar. Om zijn naam te verbinden aan het circuitmonster, is dan ook niet meer dan logisch en passend. Leuk detail: Murray toont de T.50s op Lauda’s verjaardag.
De T.50s heeft dezelfde ingrediënten als de T.50, alleen zijn ze bij de s-variant een stuk extremer. De wagen weegt slechts 852 kilogram; 134 kilo minder dan de straatversie. Murray en zijn team bereiken dit met bijvoorbeeld een speciaal ontwikkeld, lichtgewicht koolstofvezelmonocoque-chassis. Ook zijn alle panelen ultradun koolstofvezel en zijn alle ruiten en schermen minder zwaar. De ophanging is gelijk aan die van de T.50, al ligt de s-versie 87 millimeter voor en 116 millimeter achter lager op de grond.
De ongeblazen V12 is gekieteld tot 711 pk en 485 Nm. Dat maximale pk wordt op 11.500 toeren bereikt, het maximale koppel op 9000 toeren. Die extra kracht komt onder meer door een nieuw luchtfilterhuis die via het dak lucht de motor in ramt. Op hogere snelheden kan de motor zo zelfs 735 pk leveren. De straight-through uitlaat helpt ook voor de extra kracht en zorgt voor beter geluid. Murray belooft dat de T.50s ‘een van de best klinkende auto’s ooit’ is. In de motor zelf zitten veel nieuwe componenten, zoals nieuwe cylinderkoppen en nokkenassen. De V12 is ook met 16 kilogram lichter, naar 162 kg.
Wat echter bij eerste blik het meest opvalt aan de T.50s is de brute styling. Met een nieuwe vleugel, splitter, NACA-kanalen, een flinke fin, ga zo maar door. In totaal zorgen ze voor maximaal 1500 kg downforce, perfect voor op het circuit. Eigenaren kunnen deze aerodynamica ook aanpassen. Ze kunnen bepaalde delen zelf instellen, of helemaal weglaten als ze daar zin in hebben. Ook het interieur is volledig gefocust op racen. Het meest opvallende hier is dat er een stoel mist; standaard is er alleen een passagiersstoel aan de linkerkant van de bestuurder. Optioneel kan ook dit stoeltje worden weggelaten, voor nóg minder gewicht. Murray maakt vijfentwintig exemplaren van de T.50s Niki Lauda, per stuk kosten ze 3,6 miljoen euro. En dat is vóór de Belastingdienst de rekenmachine heeft gepakt.
Johanneke zegt
Poeh rond de 0.85pk per kilo. Bizar. Benieuwd naar dd 0-100 tijden, en nog belangrijker, rondetijden op circuits.
rolov zegt
@Johanneke: de circuit rijden zijn belangrijk . De wegligging zal helemaal geweldig zijn . Kan niet wachten tot Chris Harris erin gaat rijden
vr0emvr0em zegt
Bij de T50, en in iets mindere mate bij deze editie, gaat het niet om 0-100 tijden en rondetijden op circuits. Porsche heeft met de 919 al laten zien dat hierin alles al is gedaan. Wil je sneller? Dat is makkelijk: meer vermogen en meer downforce en je bent er. De T50 wordt gebouwd voor de ultieme rijbeleving en dat is natuurlijk waar het om gaat. Kijk eens op Youtube naar interviews met meneer Murray en die legt je dat haarfijn uit.
brammetjedeb zegt
Errug vet!!
SanS zegt
134 kilo minder dan de straatversie neem ik aan..
flatsix010 zegt
De auto weegt 134 kilo minder dan de straatversie!
Bizar duur ding natuurlijk, maar het hele uitgangspunt en denkwijze is fantastisch. Het enige échte doel is plezier en rijgenot.
Ondanks de ‘zoom-meeting’ is de video van Harry’s garage erg goed als je even de tijd hebt.
alpina007 zegt
🤤🤤
topcom zegt
Bijzonder dat ie meer weegt dan de straatversie…
flyingduckman zegt
De wagen weegt slechts 852 kilogram; 134 kilo meer dan de straatversie. Murray en zijn team bereiken dit met bijvoorbeeld een speciaal ontwikkeld, lichtgewicht koolstofvezelmonocoque-chassis.
Oef 134 kilo meer dan de straatversie, doe mij die straatversie dan maar ;-)
woudloper zegt
Maar dus wel nog manuele versnellingsbak ?
w0o0dy zegt
@woudloper: Nee volgens andere bronnen een “paddle shift” (sequentiële bak?).
Edge zegt
Ja, klopt. Een sequentiële bak van Xtrack met gepatenteerd preselectiesysteem als we de andere bronnen mogen geloven.
Edge zegt
Nee, een sequentiële bak. Als je de interieurfoto vergroot zie je de flippers achter het stuurtje zitten ;)
flatsix010 zegt
@woudloper: de straatversie heeft wel een handbak.
porker zegt
Ligt het aan mij of is dit ding naast erg cool ook ongelooflijk lelijk?
rolov zegt
@porker: ligt aan jou
MaartenD zegt
@porker: dat ligt toch echt aan jou
w0o0dy zegt
Leuk detail ieder van de 25 auto’s krijgt de naam ter ere van één van de overwinningen van Niki Lauda met een bijbehorend boekje over die overwinning.. Nice, very Very nice!
jjcp zegt
Niet de overwinningen van Lauda, maar de overwinningen van formule 1 autos ontworpen door Murray.
dare2think zegt
Wat echter bij eerste blik het meest opvalt aan de T.50s is de brute styling. Met een nieuwe vleugel, splitter, NACA-kanalen, een flinke fin, ga zo maar door. In totaal zorgen ze voor maximaal 1500 kg downforce, perfect voor op het circuit.
De ventilator zit er niet meer in? Ik vind het een beetje jammer dat zo’n bepalend onderdeel van de auto niet genoemd wordt. Bovenstaande zin klopt niet.
MaartenD zegt
@dare2think: op de 2e foto zien je fan toch zitten en daarnaast stsst er op de achter kant vd auto fancar geschreven
mashell zegt
Zwarte wielen ogen kleiner dan ze zijn. En dit geval laten ze door dat effect de auto heel zwaar ogen. Maar de grap is natuurlijk 25 exemplaren van 3,6 miljoen. Laten we het extreem ambitieus noemen.
Arnoud zegt
Een atmosferische V12 die tot 11.500 tpm kan? Dat gaat gaaf klinken… Can’t wait!
ericd zegt
“Grappig” hoe je van alles doet om een auto lichter te maken… om tijdens de rit (wanneer het er op aankomt) de auto met veel toeters en bellen downforce (gewicht dus) laat genereren. Tuurlijk speelt dit een grote rol op het circuit of op een lekker leeg landweggetje… Maar stel dat je op een lange, rechte Autobahn rijdt, dan zou je alles willen uitzetten om juist geen extra downforce te genereren. Misschien zelfs lift. Overigens vind ik het jammer dat het nu echte model niet in de nabijheid van de concept komt qua uiterlijk schoon. Het geeft zelfs een zwaar Tupperware indruk… McLaren kan achterover leunen.
cossiekiller zegt
Massa is traag.
En waarom zou een auto harder moeten kunnen dan pakweg 320? Dat is mooi voor toogpraat. Je bent er helemaal niets mee. Al meer dan snel genoeg om op de autobahn eens uit te testen (meer is gewoon met levens spelen), op een circuitdag haal je die snelheid niet en al die auto’s die 400 of meer halen, halen dat hooguit 1 keer in hun hele bestaan (en dan nog enkel bij een test van fabrikanten zelf).
spacemoon24 zegt
Er zit ook een ‘streamline’ en ‘Vmax’ mode op, die ervoor zorgt dat de drag en downforce afneemt. Dus als je over de Autobahn wilt blaffen kan dat nog steeds. ;)
arta zegt
Kijk dit rechtvaardigt het behoud van verbrandingsmotoren!
Dit moet super gaaf klinken en een mega beleving zijn om te rijden.
Dit zouden meer merken moeten doen! Een auto maken voor beleving. Geen speakers in de uitlaat, hybride ondersteuning, etc.
Misschien kan het sneller met turbo’s of elektrische ondersteuning, maar dat hoeft helemaal geen leukere auto te maken.
En die paar dagen per jaar op het circuit zullen in verhouding niet zo veel uitstoot genereren. Desnoods rijden deze op bio-ethanol o.i.d.
Bouw meer van dit soort auto’s!
tortuga zegt
11500 toeren met een v12 jammie! Ongeblazen ook nog is, turbotjes er op en 1001pk is mogelijk denk ik, wel natuurlijk extra gewicht