Nee, het leven van testauto’s gaat niet over rozen.
Ook zo genoten van Top Gear S22E02 zondag? Tja, wie niet. De beelden waren fantastisch, evenals de locatie en het drietal auto’s dat in deze mini-special voorbij kwam. James May hanteerde een Nissan GT-R, Jeremy kreeg warme gevoelens van zijn M6 Grand Coupé, en Richard trotseerde de outback in een felgele Continental GT V8 S.
Maar waar de gemiddelde testauto het liefst weer schadevrij moet worden ingeleverd, is dat bij het olijke Top Gear-trio net even wat anders. De heren hoeven niet te denken om een krasje meer of minder (om nog maar te zwijgen over velgen). Zeker niet als er een race door een gravel pit wordt georganiseerd, zoals afgelopen zondag te zien was. Opspattende stenen, overal zand, het deert allemaal niet zoveel. Want de PR van een miljoenenpubliek die je GT door een prachtig landschap ziet glijden weegt niet op tegen de schadepost.
Over die schade gesproken: iemand spotte de gehavende Bentley na de opnames in een Australische werkplaats en maakte er serie foto’s van. Volgens TSK, die de foto’s in handen kreeg, moest de gehele body opnieuw gespoten worden. Ook ligt het complete front eraf, wat kan duiden op de nodige reparaties. Of het is gedaan omdat de onderdelen naar de spuiter moeten, maar dan is het gek dat ook de bumperbalk is gedemonteerd. Saillant detail: de Bentley schijnt nog de minste schade te hebben gehad van de drie auto’s….
Zet een stofbril op en check de foto’s HIER.
dennisjuh95 zegt
Gewoon zonde…
b00m3rang zegt
@dennisjuh95: sorry hoor, als het een totaal handgebouwde auto was waar een paar monteurs hun bloed zweed en tranen in hadden zitten zou ik inderdaar zeggen, ZONDE!, Maar deze auto word in serie geproduceerd (op een paar features na) dus ik vind het wel kunnen. De beelden spreken voor zichzelf.
dennisjuh95 zegt
@b00m3rang: He sorry jongens ik ben weer vergeten er voor te zetten: ik vind. Want als dat er niet voor staan word je meteen afgeschoten hier…
b00m3rang zegt
@dennisjuh95: Sorry. Mijn excuses. Je hebt gelijk. Die toon was niet mijn bedoeling. Ik vond: ‘voor vs tegen’ in de top comment wel een goede “poll”.
dennisjuh95 zegt
@b00m3rang: Excuses aanvaard! ;) Kan het wel begrijpen hoor.
White_Lightning zegt
@dennisjuh95: Ik denk dat hij werd gemaakt om gereden te worden. Dat deden ze ook in extreme omstandigheden, gewoon omdat het kan. Welke TV is er saaier dan met een stadsauto door de stad de boenderen of met een AllRoad door het bos trappen?
desjonnies zegt
@dennisjuh95:
Zonde?
Zonde is als je drie dagen loopt te hoesten, naar de dokter gaat die je mede deelt dat je nog een week te leven hebt.
Zonde is die lul die gaat inhalen en drie mensen uit het leven rijdt.
Dit, dit is maar blik en als was’ie hand gebouwd en het enige overgebleven exemplaar ter wereld is het is het jammer, maar meer ook niet.
Deze banaan is gebruikt voor een uur lang durende commercial voor het merk Bentley, Nissan en BMW,
Ze lachen zich daar een ongeluk…
sydney zegt
@desjonnies: True that!
sleepyj zegt
@desjonnies: had het niet beter kunnen verwoorden, chapeau!
e1000bmw zegt
@desjonnies: en het is een product van VAG Ag. Dus sowieso nooit zonde.
jrk68 zegt
Zolang ik geen foto’s van de andere deelnemers gezien heb, neem ik die claim met een korreltje zout….
Voorlopig zie ik alleen die Phaeton als half wrak op de brug….
jaapiyo zegt
@jrk68: In de Datsun zaten op zijn minst een paar hoornafdrukken van een stier in de flank.
Overigens ga ik wel een beetje mee in het sentiment van de heren jegens deze Phaeton, ik vond het ook maar niks, zeker het vorige model niet, maar nu in V8 S variant met dat geluid…er zijn slechtere manieren om van A naar B te komen.
Alleen de gewichtsverdeling blijft natuurlijk Audiesque ruk en uit principe zou je eigenlijk geen groot geldbedrag aan VAG moeten overmaken totdat ze gewoon de kosten maken om een bespoke platform voor een auto als deze te maken.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: -in + op
paulaner zegt
@jaapiyo: Ook al is dit een auto, waarvan wordt gezegd dat hij op de parkeerplaats van Old Trafford thuis hoort, is het ook de wagen met de meeste allure. Zeker over 10 jaar.
Verbaasde me ook hoe snel hij was tov de Datsun.
jaapiyo zegt
@paulaner: Ten opzichte van de M6 en Datsun sowieso. Probleem is qua prijs zit ‘ie in het vaarwater van de 458, DB9, Huracan en 650S maar qua auto is ‘ie daar niet mee vergelijkbaar. Het dichtste in de buurt komt denk ik een S63 coupé…En als de keuze puur tussen die twee ligt; de Phaeton met engelse swag bitte. Shocker.
gregorius zegt
Lewis H heeft misschien een top leven.
Clarkson, Hammond of May zijn, is ook geen enorme ramp.
berlinetta zegt
@gregorius: Ik denk dat hun leventje heel wat beter is dan dat van Lewis. Topsporter zijn lijkt me geen pretje.
thierryvth zegt
@berlinetta: gaylord lewis zijn lijkt mij uberhaubt geen pretje, wat een dodo die gozer maar dat kan komen door de leeftijds kloof
rhellema zegt
@thierryvth:
Aan je taalgebruik te zien is die leeftijdskloof ook niet zo heel erg groot, tenzij je veel jonger bent dan Hammilton, dan begrijp ik je woordenschat wel!
FlighTom zegt
Wat je al zegt; alles voor de PR.
Maar wat hebben die auto’s het technisch gezien goed doorstaan zeg!
TimoBac zegt
@FlighTom: absoluut. Een auto 280 laten rijden is niet zo bijzonder tegenwoordig maar het feit dat de airco de temperatuur in de auto dan nog op een stabiele 19 graden kan houden is geweldig!
RickB zegt
Mooi toch, wat kost 2 minuten zendtijd wel niet. Dit is dik een uur.
MrSkyline zegt
De bumperbalk moet er af als je het blok er uit wilt halen, zal wel tot de nok toe gevuld zijn met zand en zooi, dan kan ik mij voorstellen dat ze liever het hele blok er even uit trekken voor een oplap beurt.
Dutchdriftking zegt
Toch geniaal doe die gele Bentley met luchtvering op standje 4×4 door het gravel ging. heerlijk!
potver7 zegt
Gezien de capriolen die de TG-heren hebben uitgehaald (en die waarschijnlijk allemaal 10x zijn overgedaan om het goed op film te krijgen) kan ik me voorstellen dat ze de auto’s even goed reviseren. Het zijn óf persauto’s waar een andere journalist óók lovend over moet kunnen schrijven, óf ze moeten klaargemaakt worden voor verkoop.
pesu zegt
Dat de auto’s lakschade zouden hebben wisten we allemaal wel. Ben meer geïntereseerd in de motorische staat en de staat van de elektro-apparatuur.
mout zegt
Ook na deze opknapbeurt zou ik liever een gebruikt exemplaar overnemen van een gekromd mannetje met mosgroene ribbroek, tweedjasje en laarzen. Een gele uit 2014 lijkt me toch extra risico’s mee te brengen.
thierryvth zegt
Het medeleven moet gaan naar de autopoetsers die de binnenkant mogen zand vrij maken
jrk68 zegt
@thierryvth:
Waarom?
Die moesten zonodig een vak leren….
Als je geld en/of waardering wilt moet je met je luie reet bij een bank of verzekeraar gaan werken….
jaapiyo zegt
Stiekem hadden de ‘producers’ dus toch een beetje gelijk dat die auto’s het niet vol zouden houden. Niet dat me dat verbaasd na de capriolen die ze ermee uitgehaald hebben; als je zo door stoffig gravel met stenen gaat raggen met dit soort auto’s is het een kwestie van tijd voordat er zand of een steen ergens terecht komt waardoor de boel in de soep loopt.
Maar het levert wel mooie beelden op.
stephanotis zegt
Niets aan de hand, gewoon doorlopen, because:
“The amazing thing – the cars survived it. Nothing broke. All three.”
http://oi57.tinypic.com/mlp1zn.jpg
Dutchdriftking zegt
@stephanotis: haha, geniaal. Doodleuk 3 maal een auto in de zelfde kleur in de studio. Alsof niemand de kentekens checkt.
Michiel1 zegt
@dutchdriftking: natuurlijk staan er andere in de studio… de opnames waren in Australië waarom zouden ze die in godsnaam naar de UK verschepen???
Dutchdriftking zegt
@Michiel1: Waarom zou je ze dan in de studio zetten als het niet de daadwerkelijke auto`s zijn?
carmasterr zegt
@dutchdriftking:
Beeldvorming.
Michiel1 zegt
@dutchdriftking: omdat een lege studio ook zo saai is he….
Kvgorp zegt
Ik vind het wel mee vallen hoor. De schade aan de buitenkant is echt wel ingecalculeerd. Ik bedoel TG communiceert echt wel dat ze met die dingen door de outback gaan crossen. Als je de foto van het interieur bekijkt dan valt dit reuzen mee. geen mij een stofzuiger en een emmertje sop en je kunt deze na een paar uur weer door een ringetje halen. TG bouwt in iedere auto een 27MC bak. Ze kunnen zo gaten boren in het dashboard om een beugeltje voor mic hiervan op te hangen. Dit is echt niet gebeurd.
sydney zegt
@Kvgorp: Wat jij zegt is op zich wel waar,maar als ze dan toch met boormachines in de weer gaan is dat ook geen probleem.Fabrikanten weten precies wat ze kunnen verwachten,en al is de schade groot? Groter dan de publiciteit die het zal opleveren zal het toch niet zijn.Zolang de desbetreffende auto nog steeds van de band rolt is het gewoon maar blik.
Kvgorp zegt
@sydney: Dat bedoel ik. Dit is allemaal ingecalculeerd met een kosten batenanalyse. In die aflevering waar TG die car chase regisseerde voor een film werd het duidelijk uitgelegd. Mild body damage is allowed. De discussie is natuurlijk wat is mild body damage.
sydney zegt
Persauto’s zijn sowieso geen fijn leven beschoren(ik heb het nu even over landelijk niveau) als blogs,TV en radioprogramma’s en of dode bomenmedia ze niet over de kling jagen doet de wijkagent,perschef of de nieuwe stagiair het wel als er eventjes geen andere auto staat.
mrrallycross zegt
Aan de ene kant dood zonde natuurlijk, aan de andere kant is de auto gewoon gebruikt
philipf zegt
Stelletje helden van top gear. Zo heerlijk om dit te lezen. Goeie big smile op dit moment
terazino zegt
Die andere 2 auto’s zullen er niet veel beter uit gezien hebben. Spul werd weer niet gespaard zag ik wel. Leuke aflevering trouwens.
meepinz zegt
Auto fabrikanten lenen maar al te graag hun auto uit aan de heren van Top Gear. De schade is niets vergeleken met de marketing waarde die het programma met zich mee brengt.
uncivilsum zegt
Iemand in de comments van TSK scheef dat de persoon die de foto’s nam ontslagen is en dat de dealership Euromarque Brisbane is.
motiondrive zegt
Ik wil nog steeds een gele Bentley! Dus deze PR-stunt heeft gewerkt!
dracae zegt
Ik ben een fan van menig BMW, toevallig niet deze, maar die had in die omstandigheden geen kans om er boven uit te springen. Dan hadden ze eentje met aandrijving op twee meer wielen moeten nemen.
Niemand kan daarnaast ontkennen dat een Nissan GTR briljant is, veel dichter bij perfectie op een aantal gebieden kom je niet. Je hoeft ‘m natuurlijk niet mooi te vinden.
Maar.. ik was het meest onder de indruk van deze Bentley, dat rijgedrag ondanks de geërfde problemen. Het is een beetje als een 911, motor op de verkeerde plaats , maar toch..
rudirs zegt
Wow, een auto moet overgespoten worden nadat je er mee door een ijzermijn hebt geraced, wie had dat verwacht.