Moet Elon terug naar de tekentafel?
Afgelopen week trok Elon Musk het doek af van Tesla’s nieuwe truck. De specs waren beter dan verwacht. Op dezelfde dag werd onverwacht ook nog de Roadster gepresenteerd, waardoor het zelfs voor critici moeilijk was niet meegesleurd te worden in het hosanna-gevoel. Maar inmiddels zijn we een weekje verder en kunnen we eens keihard analyseren wat Tesla’s truck ons gaat brengen, maar vooral ook niet gaat brengen.
Een ervaringsdeskundige die in de afgelopen negen maanden 90.000 mijl aflegde in een Freightliner Cascadia en Kenworth T680 zet namelijk de nodige vraagtekens bij de praktische bruikbaarheid van de EV-truck, die volgens Tesla ’tussen de 150.000 en 200.000 Dollar’ moet gaan kosten. Een bloemlezing.
Tesla’s truck is niet bedoeld voor de lange afstand:
Ondanks het feit dat de range van Tesla’s truck beter is dan verwacht (500 mijl), is dat niet voldoende om traditionele trucks van de markt te verdringen. De truck is beter geschikt om ingezet te worden op kortere afstanden, bijvoorbeeld bij havens, waarbij er veel sprake is van stop-start verkeer en periodes van stilstaan. Ook Elon Musk’s eigen claim dat de truck 20 procent goedkoper te runnen is dan een traditionele dieseltruck, is gebaseerd op een ‘roundtrip’ van 100 mijl.
De centrale zitpositie is ruk:
Overzicht hebben is belangrijk voor truckers. De grootste dode hoek zit vlak naast de deuren. Door de zitpositie in het midden te positioneren, is het onmogelijk om uit het raam te hangen en te kijken of daar een fietser zich verstopt. Het maakt het ook onmogelijk fysiek zicht te hebben op een trailer bij achteruitrijden. Je moet dus blind varen op de camera’s.
Tweede nadeel van de centrale zitpositie is dat je minder overzicht hebt op de weg voor je. Vergelijk het met in een rechtsgestuurde auto rijden in Nederland. Als je wilt inhalen is dat lastig. Voor de rest van het verkeer is dit overigens trouwens wellicht een pluspunt. Misschien houdt het een enkele trucker tegen om een andere trucker die de bergenzer op één kilometer per uur lager heeft afgesteld in te halen op de snelweg.
Er zitten te weinig spiegels op:
Op de gemiddelde truck zitten net zoveel spiegels als er vingers aan je handen zitten. Oké op sommige trucks wellicht net zoveel als bij een rund dat met vuurwerk gestunt heeft, maar toch. De twee presentatiemodellen hadden respectievelijk nul en twee spiegels. In plaats daarvan heb je camera’s, maar los van het feit dat je daar dan op moet vertrouwen hebben die nog een nadeel: de schermen moeten altijd aan blijven staan, ook ’s nachts. Liefhebbers van Saab’s night panel weten dat dat irritant kan worden als je een lang stuk rijdt in het donker.
UPDATE: we hebben nu ook een video van de acceleratie en de prijs is bekend!
speedie zegt
Als je op een domein begeeft waarvan je geen kaas gegeten hebt kom je zulke denk- en praktische fouten tegen.
dirkv zegt
@speedie: Precies! En als we alles het zelfde deden als gisteren poepte iedereen zijn broek nog vol, reden we nog op paarden en was de auto mobiel nooit uitgevonden.
bisazza zegt
@speedie: dan hadden we nooit baanbrekende uitvindingen of ontwerpen gehad.. alleen dode vissen drijven met de stroom mee
vroaaar zegt
@speedie: reken er maar op dat Tesla voldoende engineers in huis heeft met kennis van trucks.
Boomer zegt
Meeste van deze punten zijn eenvoudig op te lossen met meer sensoren. Beetje de techniek die je nu op auto’s ziet bij dode hoekspiegels.
Grootste probleem wat ik er mee heb is dat ze gewoon ronduit lelijk zijn. Zeker wanneer Irek er al 5 ton op heeft zitten is het gelikte uiterlijk al lang zo gelikt niet meer en de trailer er achter vervangen voor een 40 voeter helpt ook niet.
flutterby zegt
@airc: meer sensors? Standaard autopilot bied voldoende camera’s, plus 360 view.
Enige waardig punt is dat je wel moet vertrouwen op de techniek. Wie gereden heeft met een achteruitrijcamera weet dat dit snel prettiger als de achteruitkijkspiegel.
raym zegt
@airc: als vrachtwagen chauffeur kan ik je vertellen je dit niet met sensor oplost. Je wil overzicht en met achter uit rijden wil je langs je trailer kunnen kijken. Ook de rij afstand slaat nergens op ik rij voor jumbo dat moet je meerdere winkels af vanuit distributie centrum kan je vertellen je met die range niet echt verkomt. Of te wel die tesla truck is helemaal niks voor transport.
slakkieslak zegt
@raym: Hoeveel km maak je per dag als ik vragen mag? En hoelang doe je over het lossen? Het is namelijk juist handig als je naar meerdere winkels moet rijden omdat je tijdens het lossen kan opladen bij elke winkel. De uitdaging ligt bij afstanden die in 1x moeten worden afgelegd maar ook hier geld dat in principe de legale afstand die gereden mag worden in amerika met bijna 1 lading kan worden gedaan. Hierna moet de chauffeur volgens de amerikaanse wet uitrusten waarbij de truck kan worden opgeladen.
kjeld zegt
@slakkieslak: precies, meerdere stops van 15 minuten en bijladen is juist ideal voor elektrisch transport
thomassnelweg zegt
S nachts en bij slecht weer zal het wel eens lastig zijn met die camera’s ja. verder weinig aan de hand toch? Afgaande op de titel zou ik zowat mijn short positie op Tesla gaan uitbouwen ?
pomoek zegt
@thomassnelweg: dat denk ik ook. En die schermen zijn ongetwijfeld dimbaar. Dus dat komt wel goed. Wat die centrale positie betreft denk ik ook dat je een heel end komt met camera’s. Het is allemaal niet zo dramatisch.
moveyourmind zegt
Je zou maar de hele dag in zo’n krap bemeten hok moeten zitten en dan ook nog eens tegen een interieur aan moeten kijken dat nog killer oogt dan de werkplek van een patholoog anatoom…
Bovendien zo onpraktisch als het maar zijn kan. Wel bekerhouders, geen plek voor het koffiezetapparaat. Én waar last je de koelbox of koelkast? Of iets essentieels als de documentenmap…
Typisch het ontwerp van een kantoorpik die nog geen twintig meter hoeft te lopen om zich vol te kunnen vreten in de bedrijfskantine en zelf wel een secretaresse binnen handbereik heeft, maar het niet met zijn bolle harses kan bedenken dat je als chauffeur ook wel eens een liftster mee wilt nemen .
hopeloos zegt
@moveyourmind: dan weet jij niet hoe de werkomgeving van een patholoog anatoom eruit ziet.
moveyourmind zegt
@hopeloos: Echt wel:
https://images1.persgroep.net/rcs/RD0iyCRYgtJ0i73dx6btTzZbUUs/diocontent/111564473/_fitwidth/763?appId=e9b4e2a1869038ffcaf318a6d1463b0b&quality=0.8
Ook niet het toppunt van gezelligheid, maar ze hebben tenminste moeite gedaan er iets gezelligste van te maken. Er ligt zelfs een kleedje op de tafel…
hopeloos zegt
@moveyourmind: een patholoog anatoom doet veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan dat alleen. Het grootste gedeelte is het cytologisch werk, oftewel door een microscoop kijken
Sir_Vmax zegt
@moveyourmind: precies. Een vrachtwagen interieur is een vrij uit geëvolueerd iets. Tesla kan dan wel dat over een andere boeg gooien door t allemaal fancy te maken wat investeerders leuk vinden. Maar de chauffeurs prefereren denk ik toch een bekerhouder of 2, een koelkast, omfortabel bed, fijne ambiance enz enz. Ik denk dat je dan echt de plank mis slaat op dat vlak en dat je je eigen graf graaft.
PeugeotGTI zegt
@moveyourmind: Het gebrek aan een bed is ook balen voor lifters. Als je ’s nachts met een truck lift, kan je meestal wel een tijdje slapen. Eentje met de chauffeur praten, de ander pitten op het bed.
schrik zegt
Niks boven een Scania V8 ❤️
moveyourmind zegt
@hopeloos: Echt wel:
https://images1.persgroep.net/rcs/RD0iyCRYgtJ0i73dx6btTzZbUUs/diocontent/111564473/_fitwidth/763?appId=e9b4e2a1869038ffcaf318a6d1463b0b&quality=0.8
Ook niet het toppunt van gezelligheid, maar ze hebben tenminste moeite gedaan er iets gezelligste van te maken. Er ligt zelfs een kleedje op de tafel…
willeme zegt
Probleem: de Model 3 is te slecht en er worden er te weinig van gebouwd.
Oplossing: kwaliteitsprovessen verbeteren, betere afspraken met leveranciers, huur eens iemand in van Porsche.
Elon Musk: “mwah, ontwerp een vrachtwagen waar niemand op zit te wachten!!”
“Oh, en een supersnelle roadster die in een rechte lijn net zo snel als een Koenigsegg!”
Fanboys: “Wat een visionair is het die man toch!! Ik wil een kind van hem en dan naar Mars!!!!”
Gelukkig is @Jaapiyo er nog!!!
406_v6 zegt
@willeme: Amen!!
SimonMc zegt
@willeme: Musk is nu eenmaal de man van “alles tegelijk” ( The boring company, Hyperloop, SpaceX, Megafactory, Tesla Powerpacks, Tesla Solar Roof ).
Ik hoop ergens dat je reactie sarcastisch bedoeld is, ofwel ken je Musk minder dan je dacht.
Het moet gezegd dat de timing op z’n minst curieus is, maar mensen lijken het goede snel te vergeten en het slechte te herhalen. Het beste paard struikelt weleens, niet?
Robert zegt
Zoals ze “vroegâh” al zeiden op de good old MTS: als je vorm boven functie laat prevaleren, moet je maar architect worden. Of ontwerper bij Tesla, klaarblijkelijk.
henrie zegt
@RRRobert: Maar gelukkig zijn er wél architecten. Want anders zouden we allemaal in van die heel erg functionele, maar ook akelige, grauwe Sovjet-flats wonen…
sjeemsbond zegt
@henrie: Wel eens in Almere geweest? Nee? Geeft niet. Er is ook nog nooit een architect daar geweest.
henrie zegt
@sjeemsbond: Jazeker wel. Maar wat heeft dat met mijn opmerking te maken? Er zijn genoeg voorbeelden van plekken waar wél mooie architectuur te zien is. Roombeek, in Enschede, bijvoorbeeld…
alfablog zegt
We hebben al virtual- en augmented reality en dan klagen dat je camera’s nodig hebt om alles te kunnen zien, getuigt ervan niet helemaal bij de tijd te zijn. Logisch, langeafstandrijden kan ook veel foutlozer en goedkoper zonder chauffeur.
thomassnelweg zegt
@alfablog: Hier op aarde zijn we nog niet zo ver dat vrachtwagens al in een ander gebied dan een enkele testzone mogen rijden.
desjonnies zegt
@alfablog:
Schijnt toch nog niet zo’n succes te zijn zonder chauffeur !
https://cdn.gld.nl/data/uploads/2017/05/591191685e070_ouddijk14.JPG
alfablog zegt
@desjonnies: je weet denk ik zelf ook wel hoe het echt in elkaar zit en wat er gaande is.
Lees anders eens humanificatiom, go digital, stay human door christian kromme.
Trekt de parallel tussen de evolutie van de mens en die van organisaties en technologie. Fascinerend al die wetmatigheden die blijken te gelden en ook waarneembaar zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Jep. Bij DAF zijn ze voorlopig nog niet in paniek hoor.
MrHyde zegt
@trustmeiamanengineer: Toevallig gisteren in de kroeg nog eens zitten sparren met een medewerker van DAF, en ik kan je vertellen; ze zijn er nerveuzer over dan je zou verwachten.
Want hoewel jaapyo hier wat puntjes noemt die hij minder vindt, zijn de meeste van die puntjes toe te wijzen aan het ‘conceptcar’ gehalte.
Deze elektrische vrachtwagen heeft namelijk aan brandstofkosten (+-0,07EUR/km aan stroom vs 0,25EUR/km diesel) een enorme voorsprong. De meerprijs van +-60.000EUR tov een reguliere truck (uitgaande van de 180kUSD aanschaf voor de 500mile versie) is daarmee voor een Regionale transporteur na ongeveer 2,5 jaar terugverdiend.
En juist voor het regionale transport zijn ze relevant: veel optrekken en afremmen, en elke avond gewoon weer op het bedrijf aan de lader.
Laten we voor het gemak uitgaan van een markt voor regionaal transport van +- 25% van de truckmarkt (conservatief denk ik), en daarvan zal niet ineens iedereen een elektrische willen (hoewel kosten-technisch voordeliger, zijn er altijd bedrijven met bezwaren). Laten we uitgaan dat voor dit regionaal transport ongeveer 50% het kostenvoordeel (of andere voordelen) op vindt wegen tegen eventuele nadelen (die er bijna niet zijn voor deze groep). Dan zouden zomaar 12,5% van de markt pakken. Daarmee zouden ze met de introductie van 1 model, in een klap net zo groot worden als DAF, VOLVO, SCANIA of MAN.
En hoewel we die eerste Tesla Semi hier in de EU echt niet gaan zien voor 2022, ben ik wel benieuwd hoe de Europese gevestigde orde op zoiets zal reageren.
Helemaal als het Tesla lukt ook ook voor andere groepen trucks relevant wordt (bijvoorbeeld een lichtere versie voor het stadsvervoer, of een grotere accu voor het internationaal transport).
jollydodo zegt
Even los van de truck: wat vind ik het mooi dat iemand zich het saab black(night) panel nog kan herinneren. Ik gebruik die geniale optie nog steeds iedere keer als ik in het donker rijd in mijn 9-3. Het is heerlijk om s’ nachts al die lampjes uit te zetten en een paar honderd kilometer naar je vakantiebestemming te rijden met een rustig muziekje op de achtergrond.
desjonnies zegt
@jollydodo:
Hey man, dit is wel autoblog hè, er zitten hier mensen die weten waar het contactslot bij Saabs zit, waar de 99 zijn vier cilinder motor vandaan kwam, dat er een vrijloop op een 96 zit en wie Erik Carlsson was en wie Victor Muller is..
robert110 zegt
Tja, een vrachtwagen is gewoon een doeltreffend werktuig, en tesla wil hip zijn. Die twee dingen gaan gewoon niet samen.
thomassnelweg zegt
Hier op aarde zijn we nog niet zo ver dat vrachtwagens al in meer dan een enkele testzone mogen rijden.
ThomasBol zegt
Hoe zit het met de afmetingen? Levert het (bescheiden) torpedo neusje niet in op de bruikbare aanhangwagen lengte binnen de maximale lengte?
sportevo zegt
@thomasbol: in Amerika wordt de lengte van de trekker niet meegerekend.
Vandaar dit soort combi’s: http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/r_coash/reliable_pb10.jpg
ThomasBol zegt
@sportevo: Dat weet ik, maar de wereld bestaat uit meer dan alleen de VS.
sportevo zegt
@thomasbol: Amerika mode aan: is er dan meer buiten USA? Amerika mode uit
ThomasBol zegt
@sportevo: zeker. *stapt in z’n Chevrolet*
schrik zegt
@thomasbol: in nederland rijden er ook diverse scania torpedo’s. Deze rijden ook met een gewone trailer. Van der Heijden rijd zelfs met een Torpedo LZV Combi, zoek maar op. Die valt klaarblijkelijk niet buiten de max lengte.
ThomasBol zegt
@schrik: dat is echter een handje vol. Een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter, de afstand tussen de achterzijde van de cabine en de achterzijde van de aanhangwagen is maximaal 16,40 meter. Ook al meet je totale combinatie met een universele aanhanger 18,76m is je torpedo truck eigenlijk bij wet onbruikbaar.
cuprar32t zegt
Als ex chauffeur… mijn mening. Minder technologie is beter. Ik had ook meerdere camera’s. Maar een camera bied veel slechter zicht als gewoon een spiegel. Deze truck is gewoon een PR dingetje.
SimonMc zegt
Ik heb al door dat ik voor objectief nieuws over Tesla niet hier moet zijn. Jaapiyo is blijkbaar ook gepromoveerd van Apple-plugger naar Tesla basher.
Ik ben momenteel voor noch tegen Tesla. Wel ben ik iemand die afwacht tot iemand daadwerkelijk een meter met een voertuig heeft gereden om er dan een oordeel over te vellen. De genoemde argumenten zijn nogal flauwtjes:
“Tesla’s truck is niet bedoeld voor de lange afstand”
Wat is nu eigenlijk de reden waarom niet? Ik kan het in de verklaring in ieder geval niet terugvinden.
“De centrale zitpositie is ruk”
Het hele argument is eigenlijk best ruk:
“Door de zitpositie in het midden te positioneren, is het onmogelijk om uit het raam te hangen en te kijken of daar een fietser zich verstopt.”
Want bij een andere vrachtwagen kan je zomaar eventjes vanop je stoel, die nota bene links staat, rechts uit het raam leunen om te kijken of er geen fietser is?
De gehele cabine is veel gestroomlijnder/smaller dan gelijk welke andere vrachtwagen van dat formaat.Niet onbelangrijk: ook een stuk smaller dan de vooras. Het kan zomaar eventjes zijn, dat je de fietser gewoon naast je vrachtwagen kunt zien staan, langs beiden kanten. ( Oordeel zelf aan de hand van een vooraanzicht )
“Er zitten te weinig spiegels op:”
Ik heb nog nooit 2 identieke vrachtwagens gezien, die niet van de zelfde firma zijn. Een vrachtwagen is iets van de meest op maat gemaakte voertuigen dat er is. Is het zo moeilijk voor te stellen dat de presentatiemodellen er doelbewust kaal uitzagen? Als je er 10 spiegels op wilt, dan laat je ze er toch gewoon opzetten? Af-fabrieks of niet.
“De schermen moeten altijd aan blijven staan, ook ’s nachts”
Als het LCD schermen zijn, wel ja. Bij OLED schermen is zwart niet alleen pikzwart, maar dat deel van het scherm staat dus ook gewoon uit. Tenzij Musk expliciet heeft gezegd van LCD schermen te gaan gebruiken, zou ik niet te zwaar op dit argument gaan leunen. En ooit al eens zwart/wit videobeelden gezien? Enkel een uil ziet zo goed ’s nachts. M.a.w., in combinatie met spiegels, is dit best een waardevolle toevoeging.
Ik zie jullie graag hoor jongens, maar de toon van de Tesla artikels de laatste tijd lijken meer een persoonlijke vete dan een objectief artikel.
SimonMc zegt
@simonmc: “Jaapiyo is blijkbaar ook gepromoveerd van Apple-plugger naar Tesla basher. ”
Excuseer voor deze reactie, het is gewoon niet waar. Ik verwarde Jaapiyo met iemand anders.
healey zegt
Ik vind het bijzonder om zulke conclusies te trekken terwijl je geen meter met dat ding gereden heb.
harrie zegt
Klinkt toch allemaal een beetje als een koetsier die het over de T-Ford heeft.
stfu zegt
Man man man, het is een concept! Sinds wanneer hebben die vaak spiegels? Dan zien we al sinds 1995 ofzo bij concept wagens.
En Elon heeft ook gezegd dat het meer voor korte ritten is. Bouw je er echter ook een snellaadstationnetwerk voor, dan wordt dat probleem ook deels opgelost.
Maar AB moet natuurlijk wat te jammeren hebben op Tesla.
kobus1967 zegt
Voor de wagens die 5 nachten in de week bloemen vervoeren van de kwekers naar de veilingen een uitkomst.
Lekker stil het pad op en af ’s nachts en ze maken die 800 km lang niet.
PeugeotGTI zegt
En
Waar moet je koffiezetapparaat komen te staan???
roland78 zegt
90.000 mijl in negen maanden is gemiddeld 490 mijl per werkdag, uitgaande van 5 werkdagen per week en drie weken vakantie per jaar (Murica right?). Prima bereik dus. Zeker met een beetje Megacharging bij Truckstop Tilly.
Daarbij kunnen OLED-schermen geheel zwart, dus in het donker zal daar ook wel mee te leven zijn.
In een McLaren F1 is de centrale zitpositie hosanna. Elon reed er ooit een, vandaar misschien de inspiratie.
amg65 zegt
Was al bang wanneer een negatief Tesla artikel zou verschijnen! Begon al te zweten, na die paar uur.
w0o0dy zegt
Je kunt niet langer dan 2 uur rijden zonder pauze en dit ding is met een supercharger laadstation binnen 39 minuten weer klaar voor 600 extra km! Laadt je bij iedere stop dan zit je nooit zonder stroom dus dat range verhaal is gelul tenzij er bij twee stops geen supercharger te vinden is. De rest klinkt ook als gezwam van een aards conservatief figuur die niet verder wil kijken dan zijn neus lang is.
De praktijk zal uitwijzen dat dit in versie 1,3 prima werkt en de truck zal voldoen aan de eisen tegen lagere kosten… Gaat wel goed komen.
p993 zegt
Volgens mij zijn spiegels milieuvriendelijker dan cameras en schermen…gebruiken iig minder energie
slakkieslak zegt
De round trip van 100 mile is een consertatief getal. Oftewel als je een langere afstand rijdt wordt dit goedkoper vanwege de lagere operationele kosten zoals stroom en onderhoud. Ook is het voordeel dat er opgeladen kan worden tijdens het laden en lossen. En er kan doormiddel van regeneratief remmen, stroom worden deels terug worden gewonnen op een heuvel naar beneden. Hierdoor wordt er nauwrlijk gebruik gemaakt van een rem.
Volgens youtubers die op de event waren en de medewerkers hebben gevraagd, schijnen er meerdere versies komen met verschillende cabines, waaronder dus een cabine met een bedje enz. De prototype van de model X die werd getoond had ook geen spiegel. Ik vermoed dar de trucks gewoon spiegels krijgen
justsomebody zegt
Wouw deze kan in plaats van één Ipad twee Ipad,s tegelijk opladen.
superfunky zegt
Allemaal marketing. Binnen 4 weken kondigt hij de volgende financieringsronde aan en vraagt om 5 miljard, want tja, heb ik niet net laten zien dat wij de wereld gaan veranderen met een nieuwe truck en een super car? Business is good, please send more money! Wat een oplichter die Musk.
luxaeterna zegt
Hoe mooi hij ook is… waarom moet dat ding weer zo hard optrekken? Dat is om ongelukken vragen.
Ik heb ook twijfels bij het chassis. Zou een holle buis zijn met daarin de batterijen. Terwijl een normaal ladderchassis toch wat flexibel moet zijn.
pietje zegt
Mooi ding, maar duurt nog wel even voordat hij uitkomt. Als je er 100k per jaar van wilt hebben zul je 100.000*1000kW aan batterijen moeten hebben. Allias 0.1TWh. Tesla zit momenteel op 0.03TWh met al hun auto’s bij elkaar. Je kunt beter 14 auto’s hebben dan 1 vrachtwagen als je naar de omzet kijkt.