Hartstikke tof natuurlijk zo’n Audi e-tron GT, maar wat gaat de prijs zijn van deze elektrische auto?
De Nederlandse importeur is nog met de rekenmachine in de weer. Een prijs is er dus nog niet, maar die volgt wel snel. Dat moet ook wel, want al in mei staat de e-tron GT bij de dealers. Onze buren waren er sneller bij. Zowel in Duitsland als in België zijn de prijzen bekend.
Normaal gesproken is het moeilijk om de prijzen met de Nederlandse situatie te vergelijken. Met een elektrische auto is dat al een stuk makkelijker. We hebben immers niet te maken met de BPM. Daardoor kun je de Belgische en Duitse prijs van de Audi e-tron GT zien als een soort richtprijs voor de Nederlandse markt.
In Duitsland begint de e-tron GT bij 98.800 euro. De RS e-tron GT is er daar vanaf 138.200 euro. In België begint het bij 102.900 euro voor de e-tron GT en € 143.200 voor de RS e-tron GT. De Nederlandse prijs voor de e-tron GT zal dus plus minus op 105.000 euro uitkomen, terwijl de RS-versie naar verwachting tussen de 143.000 en 150.000 euro gaat kosten. Ter vergelijking, de e-tron Sportback S (die SUV) is er in België vanaf zo’n 99k, terwijl je hier in Nederland ruim 106k moet neertellen. Om je maar een idee te geven.
Een smak geld. Wie voor een lagere prijs wilt instappen moet geduld hebben. De elektrische auto kosten zullen in de buurt komen van de Porsche Taycan. En net als met de Taycan is de verwachting dat ook de e-tron GT nieuwe instappers krijgt. De vanafprijs voor de minder krachtige modelvarianten zal dan naar verwachting uitkomen tussen de 75.000 en 90.000 euro. Ter vergelijking, de Taycan prijzen beginnen op dit moment bij € 87.200 (Taycan), € 110.600 (4S), € 157.900 (Turbo), € 191.700 (Turbo S)
TNThomas zegt
Prachtige auto! Je zou maar net een Taycan hebben gekocht/besteld… Moet je jezelf wijsmaken dat het suffere zusje de betere keus was.
Pordon zegt
@tnthomas: Kan me dat niet voorstellen. De Taycan is toch echt nog wel wat mooier. Zeker qua interieur vind ik de Audi enorm tegenvallen.
lebeaunl zegt
@pordon: ik heb nu een paar keer in een Taycan gereden en ik vind dat interieur juist erg tegenvallen. Met name het climatecontrol-scherm lijkt er op zijn jaren tachtig-wijze ingezet. En qua afwerking viel het me ook trgen (krakend plastic op stuurwiel 4S, scheefzittend paneel bij een Turbo variant). Maar dat zal allemaal exemplarisch zijn en gelukkig verschillen de smaken en valt er nu dus wat meer te kiezen.
Pordon zegt
Hmm, bouwkwaliteit kan ik weinig over zeggen. Ik ga er vanuit dat dat bij Porsche en Audi prima is dus dan bekijk ik het puur vanuit esthetisch oogpunt. Het interieur van de Audi vind ik veel te druk ogen en komt het op mij over als een bij elkaar geraapt zooitje van wat er nog ergens op de planken lag.
Ik vind de Audi geen lelijke auto. Ze lijken immers in grote lijnen behoorlijk op elkaar .
Alles aan de Taycan is gewoon wat cleaner en minder schreeuwerig en dat is meer naar mijn smaak.
mashell zegt
@lebeaunl: dat climate control scherm heeft een flinke haptische feedback en is daarom zo groot. Maar dat het er ouderwets uitziet daar ben ik het we mee eens.
Robert zegt
@Pordon: zo blijkt maar weer, smaak is subjectief. Ik ben het eens met @tnthomas, die Taycan háált het niet bij deze E-tron GT. Dat komt m.i. vooral door die idioot vormgegeven koplampen.
Meer on-topic: een dikke ton voor zo’n auto… damn.
quincy zegt
Ik vind het dan weer lijken of deze koplampen (en idee van het front uberhaupt) van de e-Tron GT komt van de Volkswagen Scirocco. Daarnaast vind ik de verhoudingen van deze Audi vooral aan de achterkant niet kloppen. De kont is heel raar, of dat die ineens nog er bij moest. Bij de Taycan vind ik dat toch mooier opgelost.
Ook heeft deze Audi wat vele VAG auto’s tegenwoordig hebben, een erg druk design met in ieder geval veel lijntjes. Maar bij sommige (zoals deze) ook veel vlakken en contrasterende kleuren. Dat kan je ding natuurlijk zijn hoor, maar ik hou meer van een clean design zoals een Giulia (wel vlakken, maar simpele lijnen).
Turbo S zegt
@RRRobert: helemaal mee eens. Op de foto hierboven zie je echt wel een Taycan in terug, alleen met mooiere koplampen.
Loek zegt
@Pordon: Audi heeft met dat dubbele scherm een soort revolutie in interieurland doorgezet de laatste paar jaren. Dat de e-tron GT dan dezelfde climate control-bediening krijgt als de A1 en A3 in plaats van een tweede scherm zoals de A6 en hoger vind ik een aparte keuze. Ergonomisch wellicht een betere keuze, maar als Audi niet overtuigd was van die touchscreens, dan hadden ze het productiestadium niet gehaald.
Je zou bijna zeggen dat ze het doen om onderscheid aan te brengen tussen e-tron en Taycan.
ktm690sm zegt
@tnthomas: ik kies 100% de Taycan boven deze Audi. Vind m niet zo geslaagd.
Ram-G-maN zegt
Sure, als een skeuomorfische single frame grill op een elektrische auto je ding is, dan vind je het vast mooi.
Ik ben zelf absoluut niet te spreken over de onderbeet (front overhang) van hier tot tokio:
https://elektrischnederland.nl/wp-content/uploads/2018/11/Audi-e-tron-GT-concept-5124-1.jpg. What has been seen cannot be unseen. Wel weer typisch Audi, dat wel.
kevertje zegt
En dan heb je een prachtige auto die bij ijskoud weer zoals dit z’n range met zeker een derde ziet verkleinen, tenzij je graag koude voeten hebt. Hoeveel was die range ook weer bij Audi… 350km? Ach, plots blijkt dan dat dit soort van veel te dure EV-speeltjes niet echt bedoeld zijn om bv. op wintersport te gaan ;-) – daarvoor neemt hetzelfde publiek de SUV met zware diesel of benzine.
TheMaster zegt
“Dure EV” speeltjes? De vanaf prijzen zijn tot daaraan toe, het zijn de opties die extreem zijn. De Taycan die vanaf €87k te bestellen is, kan je voor 100k+ aan opties aanvinken (!), voor hele basic zaken zoals een achteruitrijcamera. Dit zal bij Audi waarschijnlijk niet veel anders zijn.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik snap niet dat je daar nog verbaasd over kunt zijn. Dat is al sinds jaar en dag het verdienmodel van de dure Duitsers en blijkbaar zijn er genoeg klanten die het willen betalen. En dan kun je zeggen: “In een Toyota Yaris of Dacia Duster is de achteruitrijcamera standaard!”, maar dat is echt een andere doelgroep en die merken concurreren op andere aspecten.
On topic: wat een prachtige auto. Ineens worden EV’s begeerlijk. Goed gedaan Audi!
alper zegt
Mooie stad.
Dizono zegt
Hoe kan een e-tron Quattro in België 6k goedkoper zijn dan hier? Er zit precies 0 euro BPM op zo’n apparaat en de BTW op auto’s is zowel in België als in Nederland 21%. Klinkt alsof de importeur hier de expres wat duurder maakt om het verschil met de benzine- en dieselmodellen niet zo groot te laten zijn, aangezien daar wél grote BPM-verschillen zijn tussen België en Nederland. Aangezien er geen BPM op zit loont het al snel om te importeren dus…
ghost zegt
@Dizono: Pon, Pon, Pon, Pon…
Tijd om de mensen in te laten zien dat Pon lang niet zo’n mooi bedrijf is als velen denken. Auto’s inkopen bij VAG zonder garantie, om hier duurder aan te bieden, met een Pon-garantie die bij serieuze problemen (denk aan de kettingen, eerste DSG’s, RS3-remmen, etc.) niks vergoed of aanbiedt.
Maar wel lekker maximaal opstrijken. Zoals je zelf al zegt, 6k is niet te verantwoorden..dus lekker zelf ophalen in Duitsland en hier bij de RDW dezelfde dag aanmelden. Kost je €95,- voor de kentekenleges en dan ben je klaar.
jaapiyo zegt
Maar…om dat goed te maken legt Pon wel een heuse Linglong als reservewiel achterin je nieuwe Tiguan.
Loek zegt
Ik had niet gereageerd toen de auto onthuld werd dus doe ik het nu nog even:
Ik ben nog niet volledig overtuigd van elektrisch, maar als ik dan zou moet overstappen, dan is dit de auto die die overstap nog verdraagbaar maakt. Ik vind het gaaf dat ze niet van het concept afgeweken zijn, die was namelijk schitterend mooi en dat is hij nog steeds. Wel jammer van de velgen en dat Olvarit-kleurtje, maar Audi kennende is dat gewoon om spraakmakend te zijn en kun je van alles aanvinken in de configurator om dat te verhelpen. Sportieve velgen met dunne spaken en een donkerblauw kleurtje erop en dit is voor mij dé elektrische auto. Het is nog niet de nieuwe RS7, maar wel het beste alternatief tot dusver.
cazzo046 zegt
Wat en fantastische weg, waar die rijbeelden zijn geschoten, weet iemand waar dit is? Spanje?
Charles Taycan 4S zegt
Ben blij dat ik voor het orgineel ben gegaan en niet het druk gelijnde zware nichtje de Audi. Prachtige cleane en tijdloze lijnen van de Taycan. En wie gaat er in een Audi rijden als je voor nagenoeg hetzelfde geld een Porsche kunt kopen met ook nog een betere serviceorganisatie? Maar ieder zijn keuze natuurlijk. Ik hoop oprecht dat de mensen die er daadwerkelijk een gaan kopen er heel blij mee zijn!👌
TNThomas zegt
Wie zou nou in een Audi rijden i.p.v. Porsche gaan? Die vraag van jou zegt veel over hou belangrijk de badge/status voor sommigen is… Als de buurman maar jaloers is. Zelf zou ik gewoon kiezen voor de auto die me meer aanspreekt en daar staat de merknaam/badge compleet los van.
Ook fijn om wederom te lezen dat je een Taycan hebt, want dat wist nog niet iedereen hier vermoed ik.
Charles Taycan 4S zegt
Tnthomas, integendeel dat wat u schrijft. Dit is onze vierde Porsche en met grote tevredenheid zowel qua auto als serviceorganisatie. Wat u verder persoonlijk aan mijn adres poneert laat ik maar voor u en ga ik inhoudelijk niet op in. Dit zegt mijns inziens meer iets over u. Ieder zijn keuze toch?
ghost zegt
@Charles Taycan 4S: meerdere bekenden van mij die al een tijdje het bestelformulier van een Taycan hadden liggen (maar door corona nog even afwachten omdat ze nu amper (zakelijk) rijden) en nu toch de voorkeur geven aan de Audi. Voornaamste reden die ik hoor is het interieur, dat vonden zij bij de Taycan allemaal wat minder t.o.v. wat zij nu zien bij de nieuwe e-tron GT. Ik dacht overigens in eerste instantie hetzelfde als wat jij zegt, en zou zelf ook de Porsche kiezen, maar toch, het zette mij ook wel weer aan het denken.
Charles Taycan 4S zegt
@ghost, in het calvinistische NL zou dit incidenteel kunnen hetgeen je schrijft. Ik bekijk het meer worldwide waarbij dat toch totaal anders ligt en Porsche duidelijk de voorkeur geniet boven Audi. Daarnaast heeft de Porsche een uitstekende serviceorganisatie en is de Taycan bijna 1,5 jaar in produktie en beter uitgerijpt. Die fase moet Audi nog beginnen. Maar ieder zijn persoonlijke keuze natuurlijk.😉
Pascal zegt
@Charles goh.. zou je denken dat de meeste mensen Porsche boven Audi prefereren? Dat is net zoveel ‘nieuws’ als zeggen dat vrijstaande huizen populairder zijn dan rijtjeshuizen of dat men liever bij een sterrenrestaurant eet dan bij een gewoon restaurant. Het is nogal logisch, zegmaar ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, niet voor iedereen logisch zo te zien aan sommige reacties…. Ook heel veel : Ik Zou…. reacties…. wat telt zijn de aantallen die een autofabrikant daadwerkelijk verkoopt. Zie nog niemand hier die daadwerkelijk een E-Tron GT besteld heeft of een Taycan…😉
cazzo046 zegt
Ik zou in de Audi gaan rijden, ook al is die duurder dan de Porsche. Naar de dealer hoef je vrijwel nooit met een EV en de Audi is veel mooier.
Ben overigens Porscheliefhebber en heb zelf ook een 911, maar vind de huidige Porsches totaal niet interessant muv de Boxster GTS.
Loek zegt
@Charles Taycan 4S: je weet zelf ook best dat de merken eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Ze zitten onder het zelfde concern en gebruiken hetzelfde platform, je hoeft geen master in economie en marketing te hebben om te weten dat elke versie van de e-tron een rug of 10 onder de Taycan gaat zitten.
In Duitsland klopt dat al. Neem je even de e-tron GT (98k) als zijnde de Taycan 4S (106k) en de RS e-tron GT (143k) als zijnde de Taycan Turbo (153k), dan scheelt het in beide gevallen 8 tot 10 duizend euro. De genoemde instapper van de e-tron gaat dus ook weer tienduizend euro minder kosten en zo is de cirkel weer rond.
Ik vind het fijn om te lezen dat je van je Taycan geniet, maar de feiten versterken je punt niet echt. De Audi is op alle wijzen goedkoper en voor de rest wordt de keuze gemaakt op voorkeur. Niet iedereen vindt de Porsche mooier (zowel interieur als exterieur).
Charles Taycan 4S zegt
@loek, merci, ik weet hoe het werkt in de automotive… ben er heel mijn leven werkzaam in geweest. De feiten zijn dat er vorig jaar ruim 20.000 Taycans verkocht zijn en er inmiddels een levertijd op zit worldwide. Ben benieuwd hoeveel Audi er gaat verkopen. Ik wens ze veel succes!👍on verra!
Richmond zegt
@Charles Taycan 4S: de taycan heeft natuurlijk ook nauwelijks concurrentie. Is veel nieuwer dan de model s, en als mensen kunnen kiezen tussen een nieuw merk (ook al bestaat het al een tijd) en een gevestigd merk als Porsche gaan mensen automatisch voor de Porsche. Ongeacht hoe goed of slecht de kwaliteit en her service netwerk is.
Charles Taycan 4S zegt
@benja01, dat begrijp ik. Echter gaat het hier niet over Tesla maar over het nichtje van de Taycan…😉
macchina zegt
@Charles Taycan 4S: uhm, ik. Ik heb liever de Audi. Die is meer dan prima qua ontwerp, de dealer en onderhoud zit veel dichterbij (en een heel fijn team), en niet geheel onbelangrijk: die accu upgrade en nog een paar opties zit al in de prijs van 105k. Dat gat is dan al snel meer dan 10k.
Charles Taycan 4S zegt
@macchina, fijn! En gaat u hem ook daadwerkelijk kopen of is het een: ik zou…😉
cazzo046 zegt
Joh, Charles, iedereen met een beetje inkomen of bedrijf kan een Taycan leasen hoor.
Niet doen of dat ding zo bijzonder is.
Ikzelf rijd maar 10-15000km per jaar, daarom vind ik een Taycan of de E-Tron niet de moeite waard en ben ik voor de Model3P gegaan. Met daarnaast nog een aantal hobbyautos.
Maw als ik moest kiezen ZOU ik voor de E-Tron gaan, maar ik hoef beiden niet.
Charles Taycan 4S zegt
Tuurlijk Joh! Iedereen kan een Taycan leasen van €140.000,-….!😉 Grapjas!
cazzo046 zegt
Iedereen met een beetje inkomen of bedrijf schrijf ik.
Taycans, Cayennes en Macans, Jan en alleman rijdt er in.
Charles Taycan 4S zegt
Dan woon ik in het verkeerde land!😜
macchina zegt
@Charles Taycan 4S: laten we eerst de configurator/prijslijst even afwachten. Die opties kunnen killing zijn. Heb nu een volle s4 en wil niet inleveren op luxe, maar heb ook ergens een comfort grens waar ik dan liever nog even doorrijd in mijn dinosap slurpende Quattro.
Charles Taycan 4S zegt
@macchina, ik begrijp je. Ga gewoon een keer proefrijden met beiden , de Porsche is wat sportiever en de Audi wat meer op luxe/ comfort geënt. Mooi of niet blijft subjectief en persoonlijk, ik hou persoonlijk van een strak clean tijdloos design en dat vind ik al jaren bij Porsche maar nogmaals dat is persoonlijk. Ik verbaasde me trouwens vanmiddag nog tijdens een bochtige rit hier in Z-Frk hoe comfortabel de auto is en toch hoe vast hij op de weg ligt. Maar dat is ook niet verwonderlijk met een lager zwaartepunt dan een 911 GT3…. 😉 Veel plezier alvast met de proefritten en ik hoor het graag!👌
dwfc zegt
Je kan niet altijd de beste zijn …
Denk toch niet dat je AMS zal tegenspreken !
Der Taycan von Audi hat mehr Reichweite
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-rs-e-tron-gt-quattro-2021-daten-preis-markstart-video/
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Audi heeft de techniek van Porsche gekregen…. zegt genoeg! Liever Das Orginal!😉👍. Audi-Chefdesigner Marc Lichte bedankt sich von Herzen: “Ohne diese großartige Plattform hätten wir kein so tolles Auto machen können.😜😜
dwfc zegt
Es ist eine Familienfeier bei VW :-)
Maar ik moest toch je even jennen met de rijafstand,
Jij krijgt van mij ooit een nieuwe bril :-)
Een goede kennis van mij is ook zo P… ziek , heeft 6 Porsches en ik kan hem niet genezen …
Maar er zijn wel 2 pareltjes bij, 911 s van 1968 dacht ik en een 930 Turbo, eerste serie in uitmuntende staat. Beiden met historiek !!!
Porschisten zijn een apart ras.
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, haha, ja, idd zeker n apart ras!😉 Hoe langer je met een Porsche rijdt hoe meer je de engineering en het rijgenot gaat waarderen. Het heeft wel een nadeel idd, je wilt niet anders meer…😉👌dus ik begrijp jouw kennis wel!
ghost zegt
Pon doet weer waar men de kroon in spant: Vaag, onduidelijk, langzaam, duur.
Als ik in de markt zou zijn voor zo’n wagen, zou ik hem nieuw kopen in Duitsland en direct na aanschaf aanmelden bij de RDW, kost je hooguit €95,- voor de kentekenleges, want de uitstoot is 0 g/km.
Heb je nog steeds alle garantie en service en bespaar je jezelf 6-7000 euro op de vanafprijs, waar je ongetwijfeld leuke opties van kan kopen.
MarcoM zegt
Er gaat een hele nieuwe wereld open, let maar op, binnen 5 jaar staan alle dure benzine broers van Porsche, Audi en co voor een schijntje op internet te koop (speciale edities uitgesloten).
ghost zegt
@marcomanta: Porsches blijven ongetwijfeld duur, Mark my Words..
rogerzz zegt
Oeh dat zou mooi zijn als auto’s voor een schijntje te koop staan. Dan rol ik een Audi S4, golf GTI, Alfra Romeo Brera, BMW 330i station en Merdedes C63AMG en CLS de schuur in. Kom maar op met kilometerheffing, dan kost het bezit qua wegenbelasting in ieder geval geen zak als dat er dan af gaat.
Valt mij op hoe duur een Porsche Cayenne diesel uit 2010 bijvoorbeeld nog is. Ook een ‘dikke’ 535d of Audi 3.0tdi zijn stevig aan de prijs als ze nog relatief jong (4-5 jaar) zijn en weinig kilometers (100k+). Ik had gehoopt dat corona en vieze diesel-imago’s daar wel een gat in had geslagen, maar neen.
faithnomore zegt
Duur in aankoop, maar ik denk dat dat in tco wel zal meevallen en dan plots in budget komt van medium a6 ( bestaat dat nog ? Iets met V6) of top A4 (s4?) en dan denk ik in Belgische fiscaliteit. In Nederland is het mss extremer.
Aankoop is irrelevant – wat je maandelijks kwijt bent is wat telt.
pindakoning zegt
Wat is nou het verschil tussen de Audi en de Taycan? Dit is toch een teken hoe de komende jaren zullen zijn: minder mogelijkheden om onderscheidend te kunnen zijn als autofabrikant. Karakter van de aandrijving zal toch exact hetzelfde zijn?
Ik vind het echter beide leuke auto’s, dat is niet het probleem ;)
Pascal zegt
@pindakoning is dat met vele benzines en diesels niet ook allang zo? Precies dezelfde motoren en bakken worden binnen VAG over het gehele gamma uitgesmeerd, Mercedes deelt voor de A-klasse motoren met Renault, PSA ontwikkelt samen met BMW motoren voor o.a. de Mini? Je kiest in die gevallen vooral de badge, buitenkant en het interieurtje wat je het meeste aanspreekt. Dat vind ik nu ook het enige verschil tussen deze Audi en Porsche. (zou ze allebei graag op de oprit willen trouwens)
mashell zegt
@pindakoning: karakter van de aandrijving was met verbrandingsmotoren natuurlijk ook al een tijdje zeer uitwisselbaar tussen de merken van de Volkswagen groep.
piedlourd zegt
@ Nadruk aandrijving voornamelijk FWD bij Audi en RWD bij Porsche.
mashell zegt
@piedlourd: hoe kom je daarbij? Bij de gewone e-tron is de aandrijving primair op de achterwielen.
Martijn zegt
Lastige keuzes. Mag eind dit jaar een nieuwe lease bestellen en ze hebben het leasebudget voor EV’s verhoogd. Dat betekent dat de ‘poor mans’ Taycan voor mij beschikbaar komt, of inderdaad de GT instapper die er ongetwijfeld ook gaat komen. Of misschien maar de Etron Sportback. Range is voor mij wat minder belangrijk. Meer dan 200km rijd ik echt niet achter elkaar.
rs001 zegt
“Wie voor een lagere prijs wilt instappen moet geduld hebben.”
Die T… het wil maar niet landen… stop daar ‘s mee…
cossiekiller zegt
Wilt jij dan niedt voor een laagere preis instappuh?
rs001 zegt
@cossiekiller: 🤣
thjvanvlerken zegt
Interessante wagen, ben benieuwd of je een hond erin kwijt kunt zoals in de a7 moet lukken 🧐
mashell zegt
Veel duurder dan de gewone e-tron terwijl je een minder ruime auto krijgt. Dat wordt lastig verkopen.