Je zou het niet zeggen, maar onder deze 507-esque koolstofvezel huis zit een BMW Z4 met 500 pk verstopt.
Restomods zijn populairder dan ooit. Dat kunnen we niet staven of aantonen, maar het is een gevoel dat heerst aan de onderkant van onze buikjes. We zien natuurlijk een hoop persberichten voorbij komen met alweer een nieuwe specialist die een Land Rover Defender of Porsche 911 onder handen kan nemen.
Want mensen willen de looks en charme van een oude auto, maar de voorzieningen, rijeigenschappen en het comfort van een moderne auto. In de meeste gevallen pakt men een oude auto en dan wordt deze moderner gemaakt. Het probleem is dat het in basis nog altijd een oude auto is. Een Singer 911 kost een half miljoen, maar is in niets veiliger dan de 964 uit de jaren ’90 die het dus gewoon is.
Nieuwe auto met oude looks
Wat je ook kan doen is een moderne auto pakken en die er dan klassiek uit laten zien. Dat is precies wat Estella gedaan. Estella Fahrzeugtechnik is een (dit raad je echt nooit) Duitse specialist dat onder leiding van Dragan Stanojevic absolute pareltjes maakt en dit is zijn laatste creatie: de Tender 5.7. Het is een hoedtik aan de BMW 507 van weleer.
De basis van de auto is een BMW Z4 van de G29-generatie. Dat is op zich al best een knappe roadster, natuurlijk. De Kia Stinger-esque voorzijde is op zich fraaier dan de Theo & Thea-voorzijde van de BMW M3 en M4. De nieuwe neus moet denken aan de BMW 507 (en dus eigenlijk ook een beetje de BMW Z8). Alle panelen zijn gemaakt van koolstofvezel.
BMW Z4 met 500 pk
Het geheel ziet er heerlijk retro uit. Uiteraard zie je wel dat de proporties van een 507 anders zijn dan die van een moderne auto. De Z4 is ietsje hoger. Het is dus ook zeker geen 507-kopie, maar het is de auto die als inspiratie heeft gediend. De velgen zijn de twintigspaaks Ronals die we natuurlijk kennen van de vorige generatie Alpina’s.
Er is overigens wel een reden om te kiezen voor de Tender 5.7, want de techniek kreeg een update. De motor is niet vervangen door een 5.7 liter grote unit, helaas. Maar de B58 reageert goed op een beetje tuning en dat is nu niet anders. Er is grotere turbocompressor en Bastuck-sportuitlaat. Mocht Bastuck je bekend voorkomen, dan kan dat, want de M135i van @martijngizmo heeft er ook eentje op zijn Porsche-killer zitten. Het resultaat is een BMW Z4 met 500 pk die er ouder uitziet dan dat ‘ie is.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
okdoei zegt
Probleem is dat de BMW 507 en Z8 wel mooie auto’s zijn.
dondeboer zegt
Stukje vakwerk, maar echt mooi kan ik t niet noemen. Vooral de achterkant is geen succes. Doe mij maar een originele Z4.
rendomjoeser zegt
Ziet er niet uit. Doe mij maar een originele 507.
tjorque zegt
Brrr wat een draak van een auto…
Doe me dan het origineel maar.
ponnie zegt
Dit is toch wel echt een misbaksel uit de categorie leepu hoor.
p993 zegt
Pfoe dat valt tegen.
Voor dat geld hadden ze wel een mooier koetswerk kunnen pakken toch?
moveyourmind zegt
Die achterschermen…
Net de schoudervulling van Joost Klein.
petroldrinker zegt
@moveyourmind de schoudervulling van wie? wie de neuq is dat dan?
waterisnat zegt
Doe mij maar een wiesmann
Fruitcake zegt
Mitsuoka wannabe?
JelmerS zegt
Kreeg eerder een platgeslagen Volvo Amazon gevoel bij de gril met die lampen. Wel knap dat ze deze generatie pakken en niet een oudere
Robert zegt
Doet me heel erg denken aan dit soort projecten:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-6-serie-cabriolet-wordt-volga-roadster-6800 (artikel uit 2006!)
https://www.autoblog.nl/nieuws/alevel-volga-v12-brute-rus-met-bmw-motorsport-genen-82599 (2015)
petroldrinker zegt
Past goed in het rijtje vd Z8 en de 507, alle 3 zijn ze lelijk
zlover zegt
1 april is al geweest hè
petroldrinker zegt
@zlover omdat ik een 507 en een Z8 lelijk noem denk jij aan een 1 april grap direct? vind dat oprecht lelijke auto’s, altijd gevonden ook
herve11f zegt
🤢🤮
sabrerator zegt
Nee, sorry. Wat een gedrocht.
marcomanta zegt
Ik zeg, prachtig!!
jippie zegt
De nieuwe Trabant cabrio?
Hawkeye72 zegt
Dacht precies hetzelfde….. Mooi van lelijkheid.